Udbytte gennem flere led
Fra : Jacob Albers

Dato : 27-06-01 20:49

Peter Privat ejer 100 % i

Holding A

som igen ejer 50 % af

Holding B

som så igen ejer 100 % af

Driftsselskab C.

Kan der flyttes udbytte fra Driftsselskab C op igennem ledene så de
ender i Holding A, uden at man skal vente 2 regnskabsår eksempelvis ?

C kan betale udbytte til B, men kan B lade disse penge gå videre som
udbytte til A i samme moment (samme dag, dagen efter) ?

Albers

Fra : Jørgen Madsen

Dato : 29-06-01 01:46

Nej og ja. Hvis datter/datter har f.eks. 30/4 som regnskabsår og datter har
31/5 og holding har 30/6 kan det godt lade sig gøre. F.eks. 30/9 - altså 5
måneder efter datter/datter holdes generalforsamling i datter/datter, som
udlodder til datter. På samme tid holder datter generalforsamling og
udlodder til moder - men! - det er altså ikke med datter/datters udbytte,
som aftalt samme dag. Det er jo sket efter regnskabsåret, og kommer først
næste år ved - hvis det var det, du tænkte på.

Men oprindelig kapital kan godt skydes op som nævnt fra datter/datter via
datter til moder på samme dag. Men regnskabsåret skal være forskudt, hvis
det skal have effekt. Datter/datter udlodder fra 30/4 allerede 15/5 udbytte
til datter, som afslutter regnskab 31/5, som udlodder 15/6 til moder, som så
har datters udbytte med i sit regnskab med afslutning 30/6 - så det kan lade
sig gøre. Dog, det lyder lidt anstrengt og husk. Man kan godt nok udlodde
udbytte, men hvis man ved, at egenkapitalen ikke er tilstede, kan det
tilsidesættes.

Så har man et selskab (datter/datter), som f.eks. er 1 mill. værd, og man
opdager inden udlodning at man f.eks. har tabt en kontrakt, som vil gøre
selskabet insolvent, kan man ikke lovligt udlodde denne mill. op i
stystemet.

Mht. regnskabsår er det i øvrigt praktisk (det har intet med "smart" at
gøre) at lægge moderselskabet senere end datterselskabet - synes jeg i
hvertfald. Så har man set resultatet af det udøvende selskab før man skal
tage stilling til det selskab der ejer "yndlingen".

Mvh. Jørgen Elsted Madsen

Ps. Det er som blandt os mennesker. Han vil godt finde ud af datteren inden
han kigger på hendes mor/svigermor - det er sjældent omvent. - Hvis det
sker, så husk særeje til jeres datter.
Så det er nok derfra vi har det fra ...? ;)

Fra : Jacob Albers

Dato : 02-07-01 08:58

On Fri, 29 Jun 2001 02:45:34 +0200, "Jørgen Madsen"
<elsted@madsen.mail.dk> wrote:
> [...]
>hvertfald. Så har man set resultatet af det udøvende selskab før man skal
>tage stilling til det selskab der ejer "yndlingen".

Vores revisor nævnte at selskaber i en koncern så vidt muligt skal
være med samme regnskabsår / periode. Så vidt jeg kunne forstå var det
noget myndighederne helst så ihvertfald ?

Albers

Fra : Jørgen Madsen

Dato : 02-07-01 11:15

Ja, myndighederne vil helst have det og gerne 31/12. Men hvis det blev
sådan, ville der ikke være revisorer nok i Danmark.

Men kun hvis selskaber er sambeskattet kræves fælles regnskabsår. I
koncerner, der ikke er sambeskattet, kan det være praktisk, at lægge
moderselskabets afslutning senere end datterselskabets, så evt. udbytte fra
datterselskabet bliver vedtaget inden moderselskabets årsafslutning.

Mvh. Jørgen Elsted Madsen

Fra : Jacob Albers

Dato : 03-07-01 13:38

On Mon, 2 Jul 2001 12:15:21 +0200, "Jørgen Madsen"
<elsted@madsen.mail.dk> wrote:

> Men kun hvis selskaber er sambeskattet kræves fælles regnskabsår.

Vores revisor har nu her skrevet igen, og han skriver "Alle selskaber
i koncernen SKAL have samme regnskabsår".

Jeg ved ikke om det gælder for os at vi er sambeskattet ( beklager mit
manglende kendskab til denne definition):

Vores opbygning af

Privat A ejer et holding (Aps)
Privat B ejer et holding (ApS)

Disse holding selskaber ejer hver 50 % af et holding selskab (ApS

Dette holding selskab ejer et driftsselskab (ApS)

Hvem tager fejl - ham eller dig

Jacob

Fra : Jacob Albers

Dato : 03-07-01 18:05

Fandt den her..

http://130.228.210.124/eogs/lov/lov/1994/0000442.htm

samme regnskabsår, medmindre særlige forhold tilsiger andet......«

Der er jo nok ikke særlige forhold i dette tilfælde (da der ikke er et
selskab med tredjepart eksempelvis.).

Albers

Fra : Jacob Albers

Dato : 07-07-01 01:38

On Tue, 03 Jul 2001 14:37:34 +0200, Jacob Albers <jacob@albers.dk>
wrote:

>Vores revisor har nu her skrevet igen, og han skriver "Alle selskaber
>i koncernen SKAL have samme regnskabsår".

Jørgen og jeg har skrevet lidt privat men I skal da ikke gå glip af
det der er fundet ud af.

Der har været kontakt til forskellige personer hos myndighederne og
svarene har fra alle været at det er fuldt ud muligt at køre med
seperate regnskabsår internt i koncernen.
Jeg afventer mandag et brev fra Københavns Kommune der vil opstille de
forudsætninger der skal være opfyldt for at der ikke er tvungne ens
regnskabsperioder, og vil naturligvis vende tilbage med dem her.

Venlig hilsen

Albers