/ Forside / Teknologi / Hardware / Andet hardware / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet hardware
#NavnPoint
tedd 22408
refi 21484
Klaudi 14878
o.v.n. 12736
severino 10876
Fijala 9709
peet49 7935
Gambrinus 7284
emesen 6789
10  pallebhan.. 6757
Hvor sætter jeg ind?
Fra : Mogens


Dato : 13-01-07 22:33

Jeg har lige geninstalleret XP fra bunden fordi min gamle computer
simpelthen var så sløøøøv. Men desværre hjalp det ikke ret meget :( Min
maskine bruges til alm. kontorbrug (ingen spil).
Overvejer nu enten den hårde løsning A) købe et nyt bundkort, processor
og evt. RAM, og så genbruge de gode dele fra nuværende PC, eller B)
smække en større processor i. Ville dog gerne prøve at starte med B da
jeg ikke har lyst til at bruge 1½ dag igen med at geninstallere alle
programmerne.

Kan dog ikke helt gennemskue hvor flaskehalsene i maskinen er, men det
var et meget billigt bundkort med onboard "det hele", men hvor jeg
senere har puttet et lille grafikkort i. Maskinen er konfigureret således:

BUNDKORT: SiS-651, Bus Clock: 100 megahertz
RAM: 2048 kb DDR RAM
PROCESSOR: 2,40 gigahertz Intel Celeron, 8 kilobyte primary memory
cache, 128 kilobyte secondary memory cache
HARDDISKE: 2 stk. ST3250823A Seagate 250 GB
GRAFIKKORT: NVIDIA GeForce FX 5200

Gode idéer til hvordan jeg får tunet PC'en modtages med kyshånd. :)

P.f.h.t. / Mogens

 
 
ShutEye (13-01-2007)
Kommentar
Fra : ShutEye


Dato : 13-01-07 23:13

> Jeg har lige geninstalleret XP fra bunden fordi min gamle computer
> simpelthen var så sløøøøv. Men desværre hjalp det ikke ret meget :( Min
> maskine bruges til alm. kontorbrug (ingen spil).
> Overvejer nu enten den hårde løsning A) købe et nyt bundkort, processor og
> evt. RAM, og så genbruge de gode dele fra nuværende PC, eller B) smække en
> større processor i. Ville dog gerne prøve at starte med B da jeg ikke har
> lyst til at bruge 1½ dag igen med at geninstallere alle programmerne.
>
> Kan dog ikke helt gennemskue hvor flaskehalsene i maskinen er, men det var
> et meget billigt bundkort med onboard "det hele", men hvor jeg senere har
> puttet et lille grafikkort i. Maskinen er konfigureret således:
>
> BUNDKORT: SiS-651, Bus Clock: 100 megahertz
> RAM: 2048 kb DDR RAM
> PROCESSOR: 2,40 gigahertz Intel Celeron, 8 kilobyte primary memory cache,
> 128 kilobyte secondary memory cache
> HARDDISKE: 2 stk. ST3250823A Seagate 250 GB
> GRAFIKKORT: NVIDIA GeForce FX 5200
>
> Gode idéer til hvordan jeg får tunet PC'en modtages med kyshånd. :)

Du mener nok (håber jeg :) 2048Mbyte ram, ikke?
Den maskine burde være rigeligt til almindeligt kontorbrug (går ikke ud fra
at du mener billedbehandling ol ?).
Der må være noget andet galt hvis den er sløv; husk at hente og installere
de relevante drivere fra SiS, Nvidia og hvad der nu er i maskinen.
Hvad mener du med sløv? Langsom opstart? Langsom start af programmer? Eller?



Mogens (14-01-2007)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 14-01-07 09:26

ShutEye skrev:
> Du mener nok (håber jeg :) 2048Mbyte ram, ikke?
> Den maskine burde være rigeligt til almindeligt kontorbrug (går ikke ud fra
> at du mener billedbehandling ol ?).
> Der må være noget andet galt hvis den er sløv; husk at hente og installere
> de relevante drivere fra SiS, Nvidia og hvad der nu er i maskinen.
> Hvad mener du med sløv? Langsom opstart? Langsom start af programmer? Eller?
>
Ja, 2048 MB :) Den er simpelthen bare ekstremt sløv. Starte stifinder
tager ofte op mod 30 sekunder, beregninger i MS-Excel gaaaab, hente
emails i Thunderbird tager ofte 4-5 sekunder pr. email. Den ugentlige
total check i Norton Internet protection tager 2 hele dage at gennemføre.

Men du har ret i at jeg måske skal hente drivere direkte fra Nvidia og
Sis. Det prøver jeg, omend det næppe rykker det vilde.

Mogens (14-01-2007)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 14-01-07 12:18

Mogens skrev:
> ShutEye skrev:
> > Du mener nok (håber jeg :) 2048Mbyte ram, ikke?
>> Den maskine burde være rigeligt til almindeligt kontorbrug (går ikke
>> ud fra at du mener billedbehandling ol ?).
>> Der må være noget andet galt hvis den er sløv; husk at hente og
>> installere de relevante drivere fra SiS, Nvidia og hvad der nu er i
>> maskinen.
>> Hvad mener du med sløv? Langsom opstart? Langsom start af programmer?
>> Eller?
>>
> Ja, 2048 MB :) Den er simpelthen bare ekstremt sløv. Starte stifinder
> tager ofte op mod 30 sekunder, beregninger i MS-Excel gaaaab, hente
> emails i Thunderbird tager ofte 4-5 sekunder pr. email. Den ugentlige
> total check i Norton Internet protection tager 2 hele dage at gennemføre.
>
> Men du har ret i at jeg måske skal hente drivere direkte fra Nvidia og
> Sis. Det prøver jeg, omend det næppe rykker det vilde.
Det hjalp faktisk en hel del at opdatere drivere! I grunden utroligt at
MS ikke kan få puttet de nyeste drivere ind i MS-Update så man selv skal
have bøvlet. Men stor ros til SIS som nu har lavet en ActiveX
applikation som autodetekterer installeret hardware og præsenterer
nyeste drivers på et sølvfad.

Vil der være nogen idé i at opgradere min celeron 2,4Ghz til eks. en
Pentium 3,2 ? Eller vil mit bundkort sætte begrænsninger her?

Mogens

Paul Østerby Sørense~ (14-01-2007)
Kommentar
Fra : Paul Østerby Sørense~


Dato : 14-01-07 13:51

"Mogens" <mogensnomail@web.dk> skrev i en meddelelse
news:45aa114c$0$144$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Mogens skrev:
>> ShutEye skrev:
>> > Du mener nok (håber jeg :) 2048Mbyte ram, ikke?
>>> Den maskine burde være rigeligt til almindeligt kontorbrug (går ikke ud
>>> fra at du mener billedbehandling ol ?).
>>> Der må være noget andet galt hvis den er sløv; husk at hente og
>>> installere de relevante drivere fra SiS, Nvidia og hvad der nu er i
>>> maskinen.
>>> Hvad mener du med sløv? Langsom opstart? Langsom start af programmer?
>>> Eller?
>>>
>> Ja, 2048 MB :) Den er simpelthen bare ekstremt sløv. Starte stifinder
>> tager ofte op mod 30 sekunder, beregninger i MS-Excel gaaaab, hente
>> emails i Thunderbird tager ofte 4-5 sekunder pr. email. Den ugentlige
>> total check i Norton Internet protection tager 2 hele dage at gennemføre.
>>
>> Men du har ret i at jeg måske skal hente drivere direkte fra Nvidia og
>> Sis. Det prøver jeg, omend det næppe rykker det vilde.
> Det hjalp faktisk en hel del at opdatere drivere! I grunden utroligt at MS
> ikke kan få puttet de nyeste drivere ind i MS-Update så man selv skal have
> bøvlet. Men stor ros til SIS som nu har lavet en ActiveX applikation som
> autodetekterer installeret hardware og præsenterer nyeste drivers på et
> sølvfad.
>
> Vil der være nogen idé i at opgradere min celeron 2,4Ghz til eks. en
> Pentium 3,2 ? Eller vil mit bundkort sætte begrænsninger her?
>
> Mogens
>
Til det du bruger PC'en til vil der ikke være noget at hente ved at
opgradere, men selvfølgelig et ½ sekund her og et ½ sekundt der.
--
Med Venlig Hilsen
paul at sorensen.as



Claus Tersgov (14-01-2007)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 14-01-07 16:01

>>Mogens<< griflede:

> Vil der være nogen idé i at opgradere min celeron 2,4Ghz til eks. en
> Pentium 3,2 ? Eller vil mit bundkort sætte begrænsninger her?

Nej, det ville være tåbeligt

Vista rumsterer i kulissen, og XP bliver stoppet inden for en nær fremtid.

Claus



Nicolai (14-01-2007)
Kommentar
Fra : Nicolai


Dato : 14-01-07 16:42


"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i en meddelelse
news:45aa45c3$1$49203$14726298@news.sunsite.dk...

> Vista rumsterer i kulissen, og XP bliver stoppet inden for en nær fremtid.

Hvad mener du med stoppet og hvad er nær fremtid?

> Claus

Nicolai



Claus Tersgov (18-01-2007)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 18-01-07 09:28

>>Nicolai<< griflede:

> Hvad mener du med stoppet og hvad er nær fremtid?

1. MS siger selv, at en maksimal support periode på ti år er standard. XP
nærmer sig 7-8
2. XP er den eneste og dermed største konkurrent til Vista, hvorfor MS ingen
interesse har i at holde liv i XP.

Claus



Karsten Jensen (14-01-2007)
Kommentar
Fra : Karsten Jensen


Dato : 14-01-07 18:24


"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev bla:

>XP bliver stoppet inden for en nær fremtid.

Nej, den tror jeg ikke mange er enige i. XP vil blive patchet og supporteret
i en årrække stadigvæk

Mvh.

Karsten



Claus Tersgov (18-01-2007)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 18-01-07 09:30

>>Karsten Jensen<< griflede:

> Nej, den tror jeg ikke mange er enige i. XP vil blive patchet og
> supporteret i en årrække stadigvæk

Er du virkelig så naiv. Ved du, hvor mange milliarder af dollars, MS har
investeret i Vista?

*MAX* tre år. så er XP slut!

Claus



Ukendt (18-01-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 18-01-07 22:20

On Thu, 18 Jan 2007 09:29:40 +0100, "Claus Tersgov"
<nospamnews@tersgov.dk> wrote:

> >>Karsten Jensen<< griflede:
>
> > Nej, den tror jeg ikke mange er enige i. XP vil blive patchet og
> > supporteret i en årrække stadigvæk
>
> Er du virkelig så naiv. Ved du, hvor mange milliarder af dollars, MS har
> investeret i Vista?
>
> *MAX* tre år. så er XP slut!

Hvad så med alle araberne og mange andre????????

Tror du de vil ha' Vista, som både M$ og CIA kan rode rundt i efter
forgodtbefindende?



Claus Tersgov (20-01-2007)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 20-01-07 15:01

>>Torben<< griflede:

> Hvad så med alle araberne og mange andre????????
> Tror du de vil ha' Vista, som både M$ og CIA kan rode rundt i efter
> forgodtbefindende?

Så må de da bare lave deres eget operativsystem, MS er da fløjtende
ligeglade..

XP er den absolut eneste konkurrent til Vista, så MS har overhovedet ingen
interesse i at holde liv i XP, fordi så får de aldrig solgt Vista.

Jeg selv har f.eks. *INTET* at bruge Vista til, og det gætter jeg på, at
mange millioner andre heller ikke har. Så den eneste måde at få skovlen
under mig og alle andre, er ved at stoppe XP efter de normale ti år.

Hvad vi så mener om den slags forretningsmetoder rager sikkert MS en bønne..

Claus



Nicolai (13-01-2007)
Kommentar
Fra : Nicolai


Dato : 13-01-07 23:44


"Mogens" <mogensnomail@web.dk> skrev i en meddelelse
news:45a95011$0$181$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> BUNDKORT: SiS-651, Bus Clock: 100 megahertz
> RAM: 2048 kb DDR RAM
> PROCESSOR: 2,40 gigahertz Intel Celeron, 8 kilobyte primary memory cache,
> 128 kilobyte secondary memory cache
> HARDDISKE: 2 stk. ST3250823A Seagate 250 GB
> GRAFIKKORT: NVIDIA GeForce FX 5200
>
> Gode idéer til hvordan jeg får tunet PC'en modtages med kyshånd. :)

Udover Shuteye's indlæg, har du så tjekket for hardwarekonflikter?

Hvornår blev maskinen sløv første gang? Evt. hvad der skete i den
forbindelse`?

Nicolai



Mogens (14-01-2007)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 14-01-07 09:30

Nicolai skrev:

> Hvornår blev maskinen sløv første gang? Evt. hvad der skete i den
> forbindelse`?
>
Det er svært at sætte nogen dato på, men gennem tiden installerer og
afinstallerer man jo en masse programmer (jeg gør i hvert fald). Jeg
troede så at det havde svinet reg-databasen til, og at en frisk
XP-installation ville gøre maskinen kampklar igen. Men det gav dog
langtfra nogen mærkbar forbedring. At jeg i forbindelse med skiftet
lagde Norton Internet Protection på tror jeg medvirker til at den på en
række punkter (check af emails) er blevet endda meget sløvere end før.
Før høvlede emails ind i lyntempo - nu tager det adskillige minutter at
hente et par håndfulde emails.

Mogens

Nicolai (14-01-2007)
Kommentar
Fra : Nicolai


Dato : 14-01-07 16:43


"Mogens" <mogensnomail@web.dk> skrev i en meddelelse
news:45a9ea04$0$143$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> lagde Norton Internet Protection på tror jeg medvirker til at den på en
> række punkter (check af emails) er blevet endda meget sløvere end før. Før
> høvlede emails ind i lyntempo - nu tager det adskillige minutter at hente
> et par håndfulde emails.

Norton har altid været kendt for at sløve maskinen, generelt.

> Mogens

Nicolai



Jan Vestergaard (14-01-2007)
Kommentar
Fra : Jan Vestergaard


Dato : 14-01-07 15:15

Mogens wrote:
> Jeg har lige geninstalleret XP fra bunden fordi min gamle computer
> simpelthen var så sløøøøv. Men desværre hjalp det ikke ret meget :(
> Min maskine bruges til alm. kontorbrug (ingen spil).

Så må der være noget andet galt - kontorprogrammer sm f.x.
tekstbehandling og lign. kræver ikke ret meget af hverken CPU, ram eller
grafikkort.

Jeg har tidligere kørt sådanne programmer på en 512 mhz P3 med 512 mb
ram - og der kørte det fint - og jeg vandt ikke ret meget ved at
opgradere til mere ram og større CPU.

Noget andet er spil samt video og grafik-behandling - der kan man godt
mærke en opgradering.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard
Web: www.jve.dk - email kan sendes via hjemmesiden
- men indlæg på Usenet bør normalt besvares i gruppen


Claus Tersgov (14-01-2007)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 14-01-07 15:59

>>Mogens<< griflede:

> Gode idéer til hvordan jeg får tunet PC'en modtages med kyshånd. :)

Sælg det hele i DBA og køb en ny i Føtex, Aldi, Elgiganten, TDC eller hos
Dell.

Der får du en spritny tidssvarende, vistaklar maskine, hvor alt er
installeret.

Det andet kan ikke betale sig....

Claus



-=* DANELAW *=- (14-01-2007)
Kommentar
Fra : -=* DANELAW *=-


Dato : 14-01-07 20:26

"Mogens" <mogensnomail@web.dk> skrev i en meddelelse
news:45a95011$0$181$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Jeg har lige geninstalleret XP fra bunden fordi min gamle computer
> simpelthen var så sløøøøv. Men desværre hjalp det ikke ret meget :( Min
> maskine bruges til alm. kontorbrug (ingen spil).
> Overvejer nu enten den hårde løsning A) købe et nyt bundkort, processor og
> evt. RAM, og så genbruge de gode dele fra nuværende PC, eller B) smække en
> større processor i. Ville dog gerne prøve at starte med B da jeg ikke har
> lyst til at bruge 1½ dag igen med at geninstallere alle programmerne.
>
> Kan dog ikke helt gennemskue hvor flaskehalsene i maskinen er, men det var
> et meget billigt bundkort med onboard "det hele", men hvor jeg senere har
> puttet et lille grafikkort i. Maskinen er konfigureret således:
>
> BUNDKORT: SiS-651, Bus Clock: 100 megahertz
> RAM: 2048 kb DDR RAM
> PROCESSOR: 2,40 gigahertz Intel Celeron, 8 kilobyte primary memory cache,
> 128 kilobyte secondary memory cache
> HARDDISKE: 2 stk. ST3250823A Seagate 250 GB
> GRAFIKKORT: NVIDIA GeForce FX 5200

Smid den Celeron ud og få en p4 istedet. Megahertz betyder ikke en bjælde
her.

Resten er helt OK til det du skal bruge.

Men! Smid swap/side-filen over på den harddisk der ikke er system på.

Check at indekseringstjenesten er disabled:

start -> kør -> services.msc -> indekseringstjeneste og disable start-up,
hvis det ikke er gjort.





søren (14-01-2007)
Kommentar
Fra : søren


Dato : 14-01-07 21:19


>
> Men! Smid swap/side-filen over på den harddisk der ikke er system på.
>

>
>
Er det generelt en god ide at smide den swapfil på en ikke-systemdisk?

-=* DANELAW *=- (15-01-2007)
Kommentar
Fra : -=* DANELAW *=-


Dato : 15-01-07 12:19

"søren" <sgsx@femkantx.dk> skrev i en meddelelse
news:45AA9023.8010603@femkantx.dk...

> Er det generelt en god ide at smide den swapfil på en ikke-systemdisk?

JA! (altså sålænge det er en rigtig disk - ej USB/FIREWIRE etc)

Du skal tænke performance her. En normal PC er frygtelig låst af PCI
portene/IDE controlleren.

Hvis windows forsøger at læse/skrive til den samme disk halveres
performance.

Ved at anvende en anden fysisk disk, undgår man meget, at den bare står og
'knurrer'.

- - -

Specielt her i Mogens's tilfælde, hvor han har en 2 kongediske og masser af
ram, men en
dødssejler af en CPU.



Mogens (20-01-2007)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 20-01-07 19:36

-=* DANELAW *=- skrev:
> Smid den Celeron ud og få en p4 istedet. Megahertz betyder ikke en
bjælde
> her.
>
> Resten er helt OK til det du skal bruge.
>
> Men! Smid swap/side-filen over på den harddisk der ikke er system på.
>
> Check at indekseringstjenesten er disabled:
>
> start -> kør -> services.msc -> indekseringstjeneste og disable start-up,
> hvis det ikke er gjort.

Som afslutning på denne tråd vil jeg lige give lidt feedback. Det som
gjorde en helt afgørende forskel var at jeg flyttede pagefilen fra C til
E-drevet, og vel at mærke samtidigt flyttede E-drevet fysisk til den
anden IDE-streng. Så lærte jeg dette som jo er dybt logisk, men som jeg
ikke havde skænket en tanke.

Opdatering af diverse drivere til de producentleverede gav også en del.

Alt i alt har jeg fået en maskine igen som kører helt pænt.

Tusind tak til alle for de mange tips :)

Mogens

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408929
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste