Hvornår må børn selv tage på stranden ?
Fra : Cl@us

Dato : 27-06-01 19:13

Hej!

Jeg kunne godt tænke mig at høre andres mening om hvornår børn er store
nok til selv at tage på stranden. Vores søn på 11, snart 12, vil gerne
selv cykle ned til stranden de her dage hvor der er godt vejr.
Hans jævnaldrende kammerat må gerne hvis de følges ad, men min kone
siger nej. Hun mener det er for farligt og at han skal være mindst 2 år
ældre. Jeg synes nu godt han kunne tage derned. Om han er 12 eller 14
gør vel ikke den store forskel. Jeg mener han virker meget fornuftig af
sin alder og jo ældre børn bliver jo mere dumdristige bliver de jo ofte.
Der er ca. 4 km til stranden og det er en udemærket vej, så det er ikke
cykelturen der bekymre hende.
Hvad mener i. Er jeg forkert på den eller er min kone for pylret med
drengen.

Vh Cl@us.

Fra : Hald & Nielsen

Dato : 27-06-01 22:33

Hej Claus.
Hvornår man er gammel nok til at cykle alene til stranden er vist ikke et
spørgsmål om alder, men et spørgsmål om modenhed og respekt for havet. Hvis
din kone ikke mener at drengen er stor nok til at passe på sig selv og
kammeraten, er det nok fordi hun ikke er helt sikker på at han forstår
alvoren og er klar over faren ved at være dumdristig, eller også kender hun
kammeraten og ved at det kan gå galt. Prøv at finde ud af hvad det er din
kone er nervøs over, lyt til det og tænk efter om du synes det er rigtigt.
Tal med hende om hvorfor du synes det er i orden.
Måske kan I sammen med drengen finde en måde så han kan komme til stranden
når han vil. Hvorfor ikke følge ham derhen og find et sted han kan være der
er sikkert andre på stranden, find en familie med jævnaldrende og spørg om
de vil se lidt efter jeres. Lav eventuelt den aftale at drengen skal
fortælle familien hvornår han går i vandet.
Hvis i vil undgå at han snyder jer og tager afsted alligevel når I ikke ved
det, er det en god ide at snakke meget med hm om hvorfor han ikke må.
12-årige har det med at glemme at deres forældre har sagt nej, når
kammeraterne lokker.
I kunne jo også snakke med den anden drengs forældre og høre hvad deres
argumenter er, måske kan det afklare jeres meninger.
Men det er selvfølgelig kun jer der kan tage beslutningen, og jeg tror ikke
på man kan være for pylret med hensyn til ophold på en strand og i havet.
Venlig hilsen Nina Hald.

Fra : Cl@us

Dato : 28-06-01 16:33

> Tal med hende om hvorfor du synes det er i orden.

Det har jeg også gjort og hun forstår også godt mine synspunkter. Jeg
synes bare det er lidt svært at give ham lov nu. Skulle der ske noget
ville det jo ligesom være min skyld.

> Men det er selvfølgelig kun jer der kan tage beslutningen,

Det har du ret i. Vi må ptøve at snakke om det.

Vh Claus