Ø i samba!
Fra : Søren Friis

Dato : 27-06-01 18:08

Hej!

Hvordan indstiller jeg Samba til at kunne opfatte ø'er ?!?
Ligenu laver den dem bare om til o'er =(

RH 7.1
SMB 2.2.0

/SF (newbie)

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 27-06-01 18:14

Fra : Søren Friis

Dato : 27-06-01 18:26

>client code page = 850
>character set = ISO8859-1

Hmm, det har jeg prøvet... virker ikke =(

Det viser sig at jeg heller ikke kan rename filer lokalt til filnavne
indeholdende æøå...!?!

Ikke i MC ihvertfald.

Hvor definerer jeg at den skal være dansk?

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 27-06-01 18:35

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 27-06-01 18:54

"Søren Friis" <s-friis@mail.dk> wrote in message

> Hvordan indstiller jeg Samba til at kunne opfatte ø'er ?!?
> Ligenu laver den dem bare om til o'er =(

Som allerede antydet, tilføj:

character set = ISO8859-1

og du er kørende - test det ved at oprette/redigere/slette en ny fil fra en
windows med codepage 850 opsætning - det spiller.

Problemet er så alle de gamle filer du allerede har fået lagt derover - der
har jeg ingen god løsning, måske en rigtig nørd kan lave et omdøbe-script
med de 6 karakterer mellem den gamle og nye codepage? (æøåÆØÅ).

// Steffen

Fra : Søren Friis

Dato : 27-06-01 19:08

>Har du husket at genstarte smbd og nmbd?
Jeps!

>Er det samba 2.2.0 på begge maskiner?
Nix... Windoze 2000 på klienten.

>Hvad er din locale sat til?
Ikke forstået ?!

>Er det et smbmount eller bruger du smbclient (eller en anden klient) - og
hvad giver >du i så tilfælde klienten af parametre?
Som sagt "windows networking".

>Fungerer æøå lokalt med MC?
Nej... Men det er vist nærmere et problem med SSH og MC...

Hvis jeg i en Bash omdøber en fil til "ø.pølse" , står der stadig ø.pølse
når jeg kigger på filen i linux, men på windows maskinen (i den delte mappe
på serveren) hedder filen ¢.p¢lse .... Der er noget der ikke stemmer....!
Det gør nu ikke så meget... det værste er at jeg ikke kan skrive rigtige
ø'er fra windows...

Hvad er løsningen?

Mvh Søren

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 27-06-01 19:19

Fra : Søren Friis

Dato : 27-06-01 19:35

>Vil det sige, at du sidder med en SSH fra din windows2000 og opretter filen
derfra?
Ja

>Det tyder på, at filer oprettet via din ssh er oprettet med et forkert
>tegnsæt. Dvs. at satte du dig ved linux-boxen (altså direkte på
>konsollen - ikke noget med SSH) og oprettede en fil med danske
>bogstaver, er der gode chancer for at det ville fungere.
Men det fungerer på akkurat samme måde som hvis jeg sidder direkte på
maskinen.... Det er de samme tegn der kommer frem osv... har lige prøvet.

Og i windows ser de stadig sådan her ud: "¢".
Og hvis jeg opretter filer i windowz bliver det til o'er =(

Any other suggestions?

Fra : Kasper Mejlgaard

Dato : 27-06-01 23:40

It seems Søren Friis wrote:
> Og hvis jeg opretter filer i windowz bliver det til o'er =(
>
> Any other suggestions?

Ja.

Hop i en dos prompt på din windows maskine og skriv:

>chcp

Hvis den ikke siger "Active code page: 850" så skal du en tur forbi:

Controlpanel -> Regional-options -> General -> Set default knappen

og her skal du vælge dansk.

--
Kasper Mejlgaard

Fra : Søren Friis

Dato : 28-06-01 22:30

>Controlpanel -> Regional-options -> General -> Set default knappen
>og her skal du vælge dansk.

Du er en skat!
Det virker! Thx!!!!