MP3-afspiller og min mand
Fra : Ukendt

Dato : 12-01-07 17:58

Måske er dette den forkerte gruppe, men jeg ved ikke hvor jeg lige skal
placere mit spørgsmål ... Forestil jer følgende:

Vi - en familie på to voksne og to børn - bor under samme tag. Far er meget
glad for musik og hører radio en stor del af dagen i forbindelse med sit job
som lastbilchauffør. Mor kommer hjem fra job - far er allerede hjemme og i
gang med at lægge vasketøj sammen (Jep ...!) Og så kigger mor på far og ser
at han har MP3-afspiller på ørerne. Hvordan ville I føle det at stå og
snakke til en som har sådan noget på ørerene, selvom far siger at han
sagtens kan høre mor. Jeg føler det VILDT provokerende og som om ens
tilstedeværelse er aldeles ligegyldig. Man er ligesom blevet "lukket ude" og
det forstår far ikke kan irritere mor.

Det samme sker når familien drager til Sjælland 3 gange om året - børnene
sidder i hver sin autostol med deres discman og hører musik ... Fint nok. Så
kan far og mor rigtig hyggesnakke ... Men far siger: "Gør det noget hvis jeg
lige tager dem her på .... Jeg kan sagtens høre hvad du siger alligevel."
Vildt provokerende igen!

Eller .... far laver maden her i huset - mor ordner en masse andet, som
opvejer madlavningen (godt og vel !!) Far skræller kartofler og igen tager
han den forbandet MP3-afspiller i brug, for børnene sidder jo lige og ser
fjernsyn så på grund af støjen ... osv.

Helt ærlig, så synes jeg det er dårligt at han skal gå rundt med
MP3-afspiller på i hjemmet - han kan tage den skide tingest med på arbejde,
hvis den er så vigtig !!

Det var dagens sure opstød - nu har jeg været irriteret over det længe nok,
så nu vil jeg gerne høre jeres mening.

Venlig hilsen
Anne-Lise

Brugt pigetøj sælges på www.sitecenter.dk/pigetoej
Brugt drengetøj sælges på www.sitecenter.dk/drengetoej

Fra : Holst

Dato : 12-01-07 18:04

Trekroner wrote:

> Det var dagens sure opstød - nu har jeg været irriteret over det længe nok,
> så nu vil jeg gerne høre jeres mening.

Smag og behag. Mange gør det.

Det er jo DIG, der har et problem. Det er ikke ham. Så der er vel ikke
andet at gøre, end at du tager en snak med din mand om dit problem, så
det ikke udarter sig til et større problem.

Fra : Per Vadmand

Dato : 12-01-07 18:29

Holst wrote:

> [...]
> andet at gøre, end at du tager en snak med din mand om dit problem, så
> det ikke udarter sig til et større problem.

Jeg synes, det er lige så ubehøvlet, som når folk sidder og sms'er samtidig
med, at man taler med dem.

Per V.

--
En af de vigtigste menneskerettigheder er retten til at være
inkonsekvent.

Fra : Holst

Dato : 12-01-07 18:45

Per Vadmand wrote:

> Jeg synes, det er lige så ubehøvlet, som når folk sidder og sms'er samtidig
> med, at man taler med dem.

Det synes jeg også. Men mange - især unge mennesker - gør det. Da jeg
var i teenageårene sidst i 80'erne, var det jo absolut heller ikke
unormalt, at ens kammerater rendte rundt med en walkman på på lav volumen.

Nogen har et problem med det, andre har ikke. Anne-Lise har et problem
med det, hendes mand har åbenbart ikke.

Fra : Per Vadmand

Dato : 12-01-07 22:54

Holst wrote:

> Nogen har et problem med det, andre har ikke. Anne-Lise har et problem
> med det, hendes mand har åbenbart ikke.

Jo, han har et problem, der kaldes mangel på almindelig høflighed.

Per V.

Fra : Holst

Dato : 12-01-07 23:10

Per Vadmand wrote:

> Jo, han har et problem, der kaldes mangel på almindelig høflighed.

Deri har du selvfølgelig ret. Man kunne godt have ønsket, at alle dem,
der fik barn i 70'erne og 80'erne havde formået at opdrage deres børn
noget bedre. Men det formåede de desværre ikke.

Fra : ThomasB

Dato : 13-01-07 00:09

> Deri har du selvfølgelig ret. Man kunne godt have ønsket, at alle dem, der
> fik barn i 70'erne og 80'erne havde formået at opdrage deres børn noget
> bedre. Men det formåede de desværre ikke.

"Noget bedre"?

Hvad er det?

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 13-01-07 16:17

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern* 2ma2prikdk> wrote in news:45a814fd$0$49204
$14726298@news.sunsite.dk:

> "Noget bedre"?
> Hvad er det?

Måske noget med spanskrør og håndmadder? Jeg aner ikke hvilken generation
Holst tilhører.

Alle generationer har deres måde at gøre tingene på. At nogle synes de er
bedre end andre er deres ret, men betyder ikke de har ret.

Fra : Andrea

Dato : 13-01-07 16:54

"Kent Oldhøj" <kent@FJERNESoldhoj.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Alle generationer har deres måde at gøre tingene på. At nogle synes de er
> bedre end andre er deres ret, men betyder ikke de har ret.

Jeg ved ikke om det har noget med generationer at gøre. Jeg er årgang 1981,
og jeg synes at folk skal vise hensyn til hinanden. Og lære deres børn det
samme.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 13-01-07 23:56

"Andrea" <Jylland@her> wrote in

> Jeg ved ikke om det har noget med generationer at gøre. Jeg er årgang
> 1981, og jeg synes at folk skal vise hensyn til hinanden.

Jeg har ikke givet udtryk for det modsatte så vi er helt enige.

> Og lære deres børn det samme.

Selvfølgelig. Men jeg har svært ved at se sammenhængen med MP3 afspilleren.

Ingen kritiserer vel nogen for at strikke mens de snakker? Eller køre bil
mens de snakker? Begge dele kræver mere koncentration end at lytte til
musik.

Fra : Holst

Dato : 13-01-07 17:03

Kent Oldhøj wrote:

> Måske noget med spanskrør og håndmadder? Jeg aner ikke hvilken generation
> Holst tilhører.

Jeg er generationen, der er opdraget i 70'erne og til dels i starten af
80'erne. Og der har såmænd ikke været noget med spanskrør. Man kan
sagtens opdrage folk til at være hensynsfulde og lignende langt bedre,
end mange forældre formåede at gøre i den periode - og i dag for den
sags skyld.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 13-01-07 17:26

> [...]
> opdrage folk til at være hensynsfulde og lignende langt bedre, end mange
> forældre formåede at gøre i den periode - og i dag for den sags skyld.

Jeg er enig med dig!

Men skal vi ikke tilføje, at uanset hvordan man er opdraget, så er dét ikke
hverken forklaring på eller undskyldning for at være uhøflig som voksen.
Selv det mest flippede forældre med langt hår og løs opdragelse formåede at
lave børn, der VALGTE at blive stræbsomme yuppier i 80'erne og 90'erne. Ens
adfærd som voksen er ens eget valg og ens eget ansvar og det er hamrende
ligegyldigt, hvad man er opdraget til af forældrene.

Forældrene opdragelse har betydning, når man er barn. Men så holder det
ansvar altså også for at hvile 100% på egne skuldre.

Mvh. Lisbeth

Fra : Andrea

Dato : 13-01-07 17:34

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Holst" <newsnov06@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Forældrene opdragelse har betydning, når man er barn. Men så holder det
> ansvar altså også for at hvile 100% på egne skuldre.
>

>Lisbeth jeg er enig med dig i, stort set det hele. Men, man beholder en
>stor del af det, man er opdraget til, resten af livet. Men, jeg mener, at
>man som voksen, træffer sine egne valg. Kun vis man har haft en
>'rollemodel', i sin barndom, der viser én, en anden måde at gøre tingene
>på, vil man udvikle sig anderledes, end det forældrene har vist.
Den sociale arv.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 14-01-07 09:42

"Andrea" <Jylland@her> skrev i en meddelelse

> [...]
> 'rollemodel', i sin barndom, der viser én, en anden måde at gøre tingene
> på, vil man udvikle sig anderledes, end det forældrene har vist.

De rollemodeller jeg har haft, der har fået mig til at ændre kurs på mange
områder, dukkede først op i mit liv, da jeg var flyttet hjemmefra. Jeg
valgte - som voksen - at kassere mange af mine forældre måder, metoder og
mål.

Mvh. lisbeth

Fra : Holst

Dato : 13-01-07 17:50

Lisbeth Jacobsen wrote:

> [...]

Formåede er måske også et forkert ord. Det var jo et valg, de traf.

> Jeg er enig med dig!
>
> Men skal vi ikke tilføje, at uanset hvordan man er opdraget, så er dét ikke
> hverken forklaring på eller undskyldning for at være uhøflig som voksen.

Det er da så absolut en (delvis) forklaring på det. Men du har helt ret
i, at det på ingen måde er en undskyldning.

> Forældrene opdragelse har betydning, når man er barn. Men så holder det
> ansvar altså også for at hvile 100% på egne skuldre.

Ja, forældrenes ansvar holder op. Men er man ikke opdraget til at vide
bedre, så nytter det jo ikke alverdens.

En af mine venner - nyuddannet som pædagog for et par år siden - sagde
for nylig til mig, at mange forældres problem i dag er, at de ikke selv
har fået en ordentlig opdragelse, og derfor har de meget svært ved at
give deres egne børn en ordentlig opdragelse. De mangler simpelthen et
forbillede med hensyn til børneopdragelse.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 14-01-07 00:01

Holst <newsnov06@shelter.dk> wrote in

> [...]
> ved at give deres egne børn en ordentlig opdragelse. De mangler
> simpelthen et forbillede med hensyn til børneopdragelse.

Mon ikke pædagogen har ment metodevalg?

De fleste opdrager mere eller mindre i stil med deres forældre (en slags
social arv). Kun de færreste formår at ændre radikalt på det. Men HVAD der
opdrages i/til, er ofte anderledes.

Nu snakker vi om "Hr. og Fru Danmark" og ikke, skal vi kalde dem,
"professionelle" forældre.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 14-01-07 09:38

> [...]
> deres egne børn en ordentlig opdragelse. De mangler simpelthen et
> forbillede med hensyn til børneopdragelse.

Det tror jeg gerne! Men man lærer hele livet - og som voksen lærer man også,
hvordan man ter sig og begår sig. Man vælger selv, hvordan man vil behandle
andre. Så jeg køber ikke en påstand om, at en voksens opførsel skyldes dets
forældres opdragelse.

Jeg vil i øvrigt mene, at mine forældre på mange måder var dårlige til at
opdrage. Det har ikke hindret mig i at gøre det bedre. Måske endda tvært
imod.

Mange af nutidens fædre er vokset op med fædre, der var fraværende og alt
andet end gode rollemodeller som fædre. Det har ikke udelukket, at fædre er
blevet bedre og bedre til opgaven med årene.

Mvh. Lisbeth

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 13-01-07 23:53

Holst <newsnov06@shelter.dk> wrote in

> Jeg er generationen, der er opdraget i 70'erne og til dels i starten
> af 80'erne.

Så er vi nogenlunde jævnaldrende, jeg er måske en smule ældre.

> Man kan
> sagtens opdrage folk til at være hensynsfulde og lignende langt bedre,
> end mange forældre formåede at gøre i den periode - og i dag for den
> sags skyld.

Jamen så er vi vist enige. Det er IKKE et spørgsmål om generationer eller
opdragelse for den sags skyld (altså mangel på almindelig høflighed).

Fra : ThomasB

Dato : 13-01-07 22:31

> [...]
>
> Alle generationer har deres måde at gøre tingene på. At nogle synes de er
> bedre end andre er deres ret, men betyder ikke de har ret.

Netop. Det er også lidt svært at afgøre hvad der er "godt" og "skidt", og
det er i sidste ende en personlig vurdering.

Fra : Bænni

Dato : 13-01-07 11:33

Holst wrote:

> Deri har du selvfølgelig ret. Man kunne godt have ønsket, at alle dem,
> der fik barn i 70'erne og 80'erne havde formået at opdrage deres børn
> noget bedre. Men det formåede de desværre ikke.

nej det ses tydeligt - du var jo teenager i 80'erne

--
Bae9

Rigtige mænd bruger ikke kill-filter!

Fra : Bænni

Dato : 13-01-07 11:32

Per Vadmand wrote:

> Jo, han har et problem, der kaldes mangel på almindelig høflighed.
>
> Per V.

vorherrebevares... skabekrukke!

Fra : Andrea

Dato : 13-01-07 15:27

"Bænni" <davs@du.der> skrev i en meddelelse

> vorherrebevares... skabekrukke!

Det kaldes mangel på almindelig høflighed! Bare fordi, at man er gift,
behøver man vel ikke at behandle hinanden som skidt. Jeg forstår godt, at
hun er træt af den MP3-afspiller! Hvis man vil have en familie, så må man
også være nærværende. Og hvad er det for noget at vise børnene? De ender jo
med at blive asociale, hvis de vokser op med at tro, at det er SÅDAN man
gør!

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 13-01-07 16:21

"Andrea" <Jylland@her> wrote in

> Hvis man vil have en familie, så må man også være nærværende.

Selvfølgelig. Men hvad har det med en MP3 afspiller at gøre? Brugt med
omtanke kan man sagtens være nærværende.

> Og hvad er det for noget at vise børnene?
> De ender jo med at blive asociale, hvis de vokser op med at tro, at
> det er SÅDAN man gør!

Ævl. Du har ingen belæg for at påstå at børn bliver asociale fordi en eller
begge deres forældre bruger en MP3 afspiller til at høre musik på.

Fra : Andrea

Dato : 13-01-07 16:50

> [...]
> eller
> begge deres forældre bruger en MP3 afspiller til at høre musik på.

I høj grad! Det er da at vise børnene, at det er ok at gå rundt i sin egen
lille verden!
Og jeg har ikke sagt, at man ikke bør bruge MP3-afspiller med omtanke. Men
når det skaber gnidninger i den lille familie, så tyder det på, at det er
blevet for meget.
Tror du ikke, at børn lærer af at se på, hvad deres forældre gør? Det er da
lige præcis, hvad de gør! Hvis Far går rundt med MP3 på hele tiden, så kan
de også. Og så kan mor også. Ja, det er da Hyggeligt! For søren da!

Fra : Holst

Dato : 13-01-07 17:07

Andrea wrote:

> I høj grad! Det er da at vise børnene, at det er ok at gå rundt i sin egen
> lille verden!

Prøv at læs det oprindelige indlæg igen. Manden lukker sig jo ganske
bevidst IKKE inde i sin egen lille verden. Tværtimod siger han jo, at
han sagtens kan deltage i snak og lignende. Det han ønsker er blot
stille baggrundsmusik.

Jeg personligt kan også godt lide at have stille baggrundsmusik hele
tiden. Også når jeg snakker med andre. Det vil dog i så fald være
"fælles" musik, som vi begge kan høre. Jeg kunne aldrig finde på at
putte et par dimser i ørene og have min helt egen baggrundsmusik.

Jeg kan så absolut godt forstå, at Anne-Lise er utilfreds dermed. Men
hun skulle nok have sagt stop for lang tid siden. Det bedste, hun kan
gøre, er helt klart at sætte sig ned og få en snak med sin mand og det
problem, hun har.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 14-01-07 00:14

"Andrea" <Jylland@her> wrote in

> I høj grad! Det er da at vise børnene, at det er ok at gå rundt i sin
> egen lille verden!

For det første så er det vel også OK at gøre det? (alting er usundt hvis
det overdrives, så vi taler naturligvis om "normal" brug)

For det andet så er det min opfattelse at Trekroner der startede tråden,
godt kan kommunikere med sin mand, men at hun blot føler at hans
opmærksomhed deles med musikken. Der er altså ikke tale om at lukke sig
inde i sin egen verden.

> Og jeg har ikke sagt, at man ikke bør bruge MP3-afspiller med omtanke.

Og jeg siger at det er præcis hvad der sker i trådens eksempel.

> Men når det skaber gnidninger i den lille familie, så tyder det på, at
> det er blevet for meget.

Gnidningen består tilsyneladende i at Trekroner ikke vil dele sin mands
opmærksomhed med en MP3 afspiller. Der står intet om at det på anden måde
skaber gnidninger i familien. For mig at se er det Trekroner der har et
problem.

> Tror du ikke, at børn lærer af at se på, hvad deres forældre gør?

100%.

> Hvis Far går rundt med MP3 på hele tiden, så kan de også.

Når vi taler om trådens problem, så ser jeg stadig intet problem i det.
Hvori ligger forskellen på at høre dæmpet musik via en MP3 afspiller og
så at høre det via stuens højttalere? Jeg går her ud fra at du synes det
er okay at lytte til husets stereoanlæg (det gør flertallet af danskere
vist).

Fra : Bænni

Dato : 12-01-07 21:50

Trekroner wrote:
> [...]
> hvis den er så vigtig !!
>
> Det var dagens sure opstød - nu har jeg været irriteret over det længe nok,

du snakker sku nok for meget........

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 12-01-07 21:50

Trekroner wrote:

[Mand med musik i ørerne]

> Det samme sker når familien drager til Sjælland 3 gange om året -
[...]

Der er en fin vending, som jeg desværre kun kender den engelske version
af: "Never assume malice when stupidity will suffice".

Oversat: Din mand hører næppe musik for at provokere dig.

Det har åbenbart stået på i rigtig lang tid. Lang tid nok til at han
opfatter det som accepteret praksis. Han er en mand og er ikke så
kompliceret: Når du ikke sagde noget til det i starten, var det såmænd
nok fordi du ikke havde de store problemer med det. Når du ikke havde
de store problemer med det, var der heller ingen grund til at tænke
videre over det sidenhen.

> Det var dagens sure opstød - nu har jeg været irriteret over det
> længe nok, så nu vil jeg gerne høre jeres mening.

Jamen hvorfor i hede hule Hellerup har du ladet det bygge op på den
måde? Ja, ja, han skulle have sat hjernen i gear og regnet ud at det
måske ikke var så smart fra starten af, men du skulle på den anden side
have gjort noget ved det for længe siden.

Så gør noget ved det. Sig det stille og roligt. Forbered dig på at
skulle gentage det et par gange, for han er trods alt kommet ind i en
vane med musikken.

Det var måske ikke det svar du forventede. Jeg skal gerne give en anden
vinkel på det: Jeg har det også skidt med den der delte opmærksomhed,
så jeg ville ikke kunne acceptere at tale med en med musik i ørerne.

På den anden side kan jeg sagtens se behovet for at trække sig ind i
sin egen verden, så en situation som den med madlavningen lyder fint i
mine ører. Han får lidt tid i sin lille bobbel og kan slappe af med
det. Jovist kan han vente med musikken til arbejdet, men du kan vel
også vente med at snakke med ham til han er færdig med at lave mad?
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/dagbog/

Fra : Lars Raaby

Dato : 12-01-07 21:56

Trekroner skrev:

> Brugt pigetøj sælges på www.sitecenter.dk/pigetoej
> Brugt drengetøj sælges på www.sitecenter.dk/drengetoej

Det er ikke tilladt at handle med tøj i denne gruppe.
Det forgår i dk.marked.privat.boerneudstyr

--
MVH Lars
- Enlig far til en lille dreng

Fra : Bænni

Dato : 12-01-07 22:01

Lars Raaby wrote:

> Det er ikke tilladt at handle med tøj i denne gruppe.
> Det forgår i dk.marked.privat.boerneudstyr

heraf kan man så udlede at lars er et fjols

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 12-01-07 22:31

Lars Raaby wrote:

> Det er ikke tilladt at handle med tøj i denne gruppe.
> Det forgår i dk.marked.privat.boerneudstyr

Det er til gengæld tilladt at skrive hvad man har lyst til i sin
signatur, så ville det ikke være bedre at forklare Trekroner hvordan
man laver en ordentlig signaturadskiller i stedet?

Trekroner: En signatur indledes med "-- " på en linje for sig
(mellemrummet efter -- er vigtigt). Med den angivelse er der en del
programmer, der kan finde ud af at vise signaturer på anden vis end
brødteksten, eller helt undlade at vise den. I nogen programmer har det
også betydning, når man besvarer et indlæg - der kan programmet
automatisk undlade at citere signaturen.

Mens vi er ved det, så er rettelinjerne (der vel mere er regler i dk-
grupperne) for signaturer at signaturen er max 4 linjer á 80 tegn. Det
er ikke noget problem for dine reklamelinks, jeg nævner det blot.

Se eksempelvis min signatur:
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/dagbog/

Fra : Lars Raaby

Dato : 12-01-07 22:50

Toke Eskildsen skrev:

> Det er til gengæld tilladt at skrive hvad man har lyst til i sin
> signatur, så ville det ikke være bedre at forklare Trekroner hvordan
> man laver en ordentlig signaturadskiller i stedet?

Det kan hun se på denne side.

MVH Lars
Det er muligt, jeg er en løgner, men jeg er i hvert fald en gentleman
http://www.raaby.dk/w_c_fields_citater.php

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 13-01-07 16:27

Lars Raaby <Lars.Raaby@kabelmail.dk> wrote in news:45a7f5e6$0$15880
$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Det er ikke tilladt at handle med tøj i denne gruppe.

Den reklame var forsøgt puttet ned i en signatur (hvor den havde været
lovlig). Først da du gentog reklamen ved at citere den, blev den for alvor
off topic.

> Det forgår i dk.marked.privat.boerneudstyr

Det er tilladt at have den slags i sin signatur. Trekroner skal bare lære
hvordan man laver en rigtig signatur (den indledes med "-- ").

Fra : Sabina H.

Dato : 12-01-07 22:13

"Trekroner" <xx> wrote in message
> [...]
> sagtens kan høre mor. Jeg føler det VILDT provokerende og som om ens
> tilstedeværelse er aldeles ligegyldig. Man er ligesom blevet "lukket ude"

for mig ser der ud som om han arbejder bedst med musik... og hvad er der
egentligt i vejen med det?
han sidder vel ikke med dem i ørerne når i sidder og hygger på sofaen eller
hvad?

> [...]
> jeg
> lige tager dem her på .... Jeg kan sagtens høre hvad du siger alligevel."

igen, han "arbejder"....
hører i ikke musik i bilen mens i kører?

> [...]
> han den forbandet MP3-afspiller i brug, for børnene sidder jo lige og ser

den kan jeg sagtens følge ham i....

> Helt ærlig, så synes jeg det er dårligt at han skal gå rundt med
> MP3-afspiller på i hjemmet - han kan tage den skide tingest med på
> arbejde,
> hvis den er så vigtig !!

hvad præcis er det der generer dig??
ignorerer han dig?
hører han dig ikke?
svarer han dig ikke?

og lige et par tillægsspørgsmål ang hans brug af afspilleren...
kan du ikke lide hans musik?
hører i aldrig musik sammen?

jeg har selv en mp3 afspiller, som jeg bruger i forbindelse med træning, når
jeg går rundt i byen alene, eller, gud forbyde det, når jeg har brug for at
slappe af i mit hovede og lukke resten af lejligheden lidt ude mens jeg
arbejder.... ;)
jeg hører så tilgængæld så høj musik at jeg IKKE kan høre folk omkring mig,
og min mand har intet problem emd det... jeg fortæller ham atid at nu lukker
jeg lige lidt af, og han må lige komme og tage ved mig hvis han vil sige
noget... det fungerer fint...

> Det var dagens sure opstød - nu har jeg været irriteret over det længe
> nok,
> så nu vil jeg gerne høre jeres mening.

hvad med at forklare din mand dit problem... at du føler dig lukket ude....
og evt bede ham om bare at tage den ene ørebøf ud mens i taler sammen??

på den måde kan du tilfredsstille dit behov for at blive hørt, og han kan
tilfredsstille sit behov for musik i ørerne.....

--
Knus,
Sabina

Fra : ThomasB

Dato : 13-01-07 00:15

"Trekroner" <xx> skrev i en meddelelse
> Helt ærlig, så synes jeg det er dårligt at han skal gå rundt med
> MP3-afspiller på i hjemmet - han kan tage den skide tingest med på
> arbejde,
> hvis den er så vigtig !!

Tja, jeg synes også det er lidt dårligt, hvis det foregår så meget som du
giver udtryk for.

Men hvis han er så glad for den MP3-afspiller, så skal han vel også have lov

Hvis du bliver sur på ham over det, så får han jo bare mere grund til at
tage et par propper i ørene med sød musik?

Måske skulle du købe dig sådan en, og så ellers bare gå og ignorere hele
banden et par dage? Sådan lidt for sjov?

Fra : Andrea

Dato : 13-01-07 15:50

> [...]
> arbejde,
> hvis den er så vigtig !!
>
> Det var dagens sure opstød - nu har jeg været irriteret over det længe

Den slags generer også mig! Din mand udelukker familien. Sådan er det når
nogen tager en MP3 på. De udelukker omverden. -Og det er sgu da irriterende
at blive udelukket, når man gerne vil føle samhørrighed.

Fra : nusle nuslesen

Dato : 14-01-07 11:04

> [...]

> nogen tager en MP3 på. De udelukker omverden. -Og det er sgu da
> irriterende at blive udelukket, når man gerne vil føle samhørrighed.

Hver ting til sin tid - og man kan altså godt føle samhørighed, selvom man
har en mp3 i ørerne.

Min yngste søn og jeg skulle i biografen forleden - vi havde begge vores mp3
(og mp4) med, som vi sad og lyttede til i bussen - samtidig snakkede vi, og
indimellem skulle vi lige lytte til hinandens musik.

Hvis man er ved at tale sammen om noget væsentligt, noget for man med rette
kan forvente fordybelse - så vil jeg mene, at en mp3 i ørerne er at
sidestille med grel uhøflighed, og jeg ville klart påtale det som sådan. "Er
du klar over, at du lige nu udviser en meget uhøflig adfærd overfor mig! Det
vil jeg ikke finde mig i, vi kan tale videre, når du er klar til som minimum
at være høflig overfor mig!"

Mine børn har også deres mp3'ere med sig snart sagt allevegne, og det
generer mig slet ikke - vi har slet ikke behøvet drøfte det. De tager dem af
helt af sig selv, når vi "samtaler" - og er der tale om hvad de skal handle
ind, at de skal tømme opvaskemaskinen eller andet praktisk - kan de godt
høre mig alligevel, og hvis de ikke kan, så tager de den ene øresnegl ud.

Når jeg går de 6-6,5 km. hjem fra mit arbejde, går tiden også meget
hurtigere, hvis jeg har musik til det - og sådan er det med meget
"rutine-arbejde" også - tiden føles ikke så lang, og man kan ligefrem nyde
en stund med lidt opvask, hvis bare der er god musik til det - mon ikke
manden i dette tilfælde har det ligeså?

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 13-01-07 16:10

"Trekroner" <xx> wrote in

> Helt ærlig, så synes jeg det er dårligt at han skal gå rundt med
> MP3-afspiller på i hjemmet - han kan tage den skide tingest med på
> arbejde, hvis den er så vigtig !!

Har du prøvet at låne den? Det er faktisk muligt at lytte til musik OG
følge med i hvad der sker i omgivelserne. Egentlig er det ikke meget
anderledes end at sidde med et strikketøj.

Tværtimod synes jeg du er lidt egoistisk når du tilsyneladende vil have
hans udelte opmærksomhed og ikke under ham at nyde sin interesse.

Og hvis han virkelig bruger den altid, jamen så forklar ham hvordan du har
det med den, og aftal nogle regler for hvornår den kan bruges. Jeg elsker
også at høre musik, men her i familien har vi en regel om at man ikke må
lave noget alene i længere tid, så jeg er nødt til at hærge nogle andre ved
at skrue op for stuens anlæg. Måske kunne i finde noget i kunne lytte til
sammen?

Fra : Brian K

Dato : 13-01-07 20:42

> [...]
> sagtens kan høre mor. Jeg føler det VILDT provokerende og som om ens
> tilstedeværelse er aldeles ligegyldig. Man er ligesom blevet "lukket ude"

-snip-

Enig.....

Det er uforskammet! (i mangel af bedre ord)

mvh
brian

Fra : Sabina H.

Dato : 13-01-07 21:51

"Brian K" <spam@noway.dk> wrote in message

> -snip-
>

> Enig.....
>
> Det er uforskammet! (i mangel af bedre ord)

nu er jeg NØDT til at spørge...

hvorfor??
hvorfor er det uforskammet? han kan jo høre hende, hun klager ikke over at
han ikke svarer hende, hendes problem er jo tilsyneladende UDELUKKENDE at
han har dimser i ørerne....

og hvad er der iøvrigt uforskammet ved at han tager den på når han er alene?
forventer hun at han skal droppe alt han har gang i blot fordi hun træder
ind af døren??
hun er i forvejen velsignet med en mand der gør en tilsyneladende stor del
af husarbejdet selv, så hvorfor klager over den måde han vælger at gøre det
på?
når han gør det i bilen, spørger han da om lov, hun KAN jo bare sige
"nej".....

og hvad nu hvis der var en medicinsk forklaring til det? hvis han havde
begyndende tinitus og overdøver den indre ringen med en konstant tilgang af
lavt musik?

--
Knus,
Sabina

Fra : Holst

Dato : 13-01-07 22:37

Sabina H. wrote:

> hvorfor er det uforskammet? han kan jo høre hende, hun klager ikke over at
> han ikke svarer hende, hendes problem er jo tilsyneladende UDELUKKENDE at
> han har dimser i ørerne....

Hvis der ikke er skruet højt op, kan man også sagtens høre. Dengang jeg
gik i gymnasiet rejste jeg altid til og fra skole hver dag med min
walkman på, når jeg rejste alene. Jeg havde den skruet så langt ned, at
jeg ikke generede de øvrige rejsende. Jeg havde så absolut ikke problem
med at følge med de de øvrige rejsendes snak.

Men ... man erfarer også, at de øvrige rejsende tror, at man intet kan
høre. Indimellem taler folk umiddelbart noget mere frit, end de havde
gjort, hvis jeg ikke havde haft hovedtelefonerne på.

Derfor, tror jeg, at andre ofte kan have den forventning, at man intet
kan høre. Og måske også lidt Anne-Lises problem i dette tilfælde.

Fra : Sabina H.

Dato : 13-01-07 23:23

"Holst" <newsnov06@shelter.dk> wrote in message

> [...]
> på, når jeg rejste alene. Jeg havde den skruet så langt ned, at jeg ikke
> generede de øvrige rejsende. Jeg havde så absolut ikke problem med at

jeg har, som tidligere nævnt, en tendens tila t have den så højt at jeg ikke
kan høre omkring mig.... det er fuldt bevist og fordi jeg indimellem kan
have et behov for at "lukke verden ude", hvilket i forvejen er svært....
jeg gør dog selv det som ejg foreslår annelise at få hendes mand til, nemlig
at tage den ene øredud ud....

> Men ... man erfarer også, at de øvrige rejsende tror, at man intet kan
> høre. Indimellem taler folk umiddelbart noget mere frit, end de havde
> gjort, hvis jeg ikke havde haft hovedtelefonerne på.

hehe, ja sådan kan det jo gå... det er da endnu mere ubehøvlet end at sidde
med ørepropperne i ;)

> Derfor, tror jeg, at andre ofte kan have den forventning, at man intet kan
> høre. Og måske også lidt Anne-Lises problem i dette tilfælde.

jamen så er det jo egentlig Annelises "forventning" der skal pilles ved...
hendes mand fortæller jo med al tydelighed at han sagtens kan høre hende, og
som jeg har nævnt har hendes klagepunkt jo heller ikke været at han ikke
svarer hende...
så må hun jo indstille sig på at han KAN høre hende, og behandle ham
derefter....

jeg må indrømme jeg kan ikke se problemet, medmindre der naturligvis er tale
om at han BEVIDST og ÅBENLYST lukker hende ude..... men det synes jeg
bestemt ikke ser ud til er tilfældet...

--
Knus,
Sabina

Fra : JS

Dato : 14-01-07 13:55

Sabina H. wrote:
> [...]
> over at han ikke svarer hende, hendes problem er jo tilsyneladende
> UDELUKKENDE at han har dimser i ørerne....

Det er da lige så meget at han nyder noget underholdning som hun ikke er en
del af. Det er da grotesk at han sidder med dem på i bilen.

Fra : Ukendt

Dato : 14-01-07 14:49

JS wrote:
Det er da grotesk at han sidder med dem på i bilen.

Hvorfor?

--
Michael

Fra : JS

Dato : 14-01-07 16:02

Trekroner wrote:
> JS wrote:
> Det er da grotesk at han sidder med dem på i bilen.
>

> Hvorfor?

Fordi at han melder sig ud af det fællesskab der er når to personer sidder
(fastlåst til sæderne) i en bil. Det er hamrende asocialt.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 14-01-07 16:08

JS wrote:

> Fordi at han melder sig ud af det fællesskab der er når to
> personer sidder (fastlåst til sæderne) i en bil. Det er hamrende
> asocialt.

Vi har tydeligvis voldsomt forskellige normer for hvad der er asocialt.
Er det også asocialt at tage sig en lille lur, hvis man er træt og det
er den anden, der kører?
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/dagbog/

Fra : JS

Dato : 14-01-07 16:42

Toke Eskildsen wrote:

> Vi har tydeligvis voldsomt forskellige normer for hvad der er
> asocialt. Er det også asocialt at tage sig en lille lur, hvis man er
> træt og det er den anden, der kører?

Nej, for det er et basalt behov der skal dækkes og det er har vi mennesker
indbygget forståelse for.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 14-01-07 17:43

JS wrote:

> Nej, for det er et basalt behov der skal dækkes og det er har vi
> mennesker indbygget forståelse for.

Det er ikke spor basalt. Medmindre da farmand varmer op til bilturen
ved at tage en Quake-marathon med vennerne natten forinden.

Vi ved ikke hvorfor farmand hører musikken, men det er tydeligvis et
behov han har. Hvorvidt det er i orden at han opfylder det under en
biltur er en afvejning af hans behov samt omgivelsernes modstand mod at
han gør det. Det er præcis det samme med en lille lur: Hvis føreren har
problemer med at finde vej, ville det også være uforskammet at tage en
lille lur, i stedet for at være mere aktiv i projektet.

Du skriver nu noget meget interessant, nemlig "indbygget". Måske er det
der hunden ligger begravet? Nogen behov kan vi alle umiddelbart enes om
skal opfyldes. Mad og hvile f.eks. Andre behov er mere individuelle,
som f.eks. rygning og musik i ørerne. Her er det så vi må træde et
skridt tilbage og anerkende at det er et behov, i stedet for blot at
feje det til side.

Efter anerkendelsen kan man så forhandle om hvornår behovet kolliderer
med omgivelserne.
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/dagbog/

Fra : Ukendt

Dato : 14-01-07 16:52

Toke Eskildsen wrote:
> Vi har tydeligvis voldsomt forskellige normer for hvad der er
> asocialt. Er det også asocialt at tage sig en lille lur, hvis man er
> træt og det er den anden, der kører?

Hehe....good point. Fruen tager sig en blunder når hun kan komme afsted med
det, og det er fint med mig. Og farmand holder sig naturligvis vågen alle 4½
time....

--
Michael

Fra : Linda

Dato : 14-01-07 16:16

> Fordi at han melder sig ud af det fællesskab der er når to personer sidder
> (fastlåst til sæderne) i en bil. Det er hamrende asocialt.

Det mener jeg også. Men, er der ikke noget med, at ens hørelse skal være
iorden, når man kører bil? Hvis man kører med en MP3-afspiller, og den er
skruet så højt op, at man ikke kan høre dem, der er i bilen snakke, så kan
man vel heller ikke høre, f.eks. et udrykningskøretøj?
Husk at passe på din hørelse!

Fra : JS

Dato : 14-01-07 16:43

Linda wrote:

> [...]
> og den er skruet så højt op, at man ikke kan høre dem, der er i bilen
> snakke, så kan man vel heller ikke høre, f.eks. et udrykningskøretøj?

Det er så det næste. Jeg fatter ikke at folk tør bruge hørebøffer i
trafikken.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 14-01-07 16:43

Linda wrote:

> [...]
> dem, der er i bilen snakke, så kan man vel heller ikke høre,
> f.eks. et udrykningskøretøj? Husk at passe på din hørelse!

For det første fremgår det ikke hvem chaufføren er, for det andet
fremgår det eksplicit at han har skruet så meget ned for lyden at han
kan høre hvad Trekroner siger. Jeg kan ikke se den færdselsmæssige
forskel på dette og på at skrue op for radioen.
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/dagbog/

Fra : Ukendt

Dato : 14-01-07 16:50

Linda wrote:
> [...]
> og den er skruet så højt op, at man ikke kan høre dem, der er i bilen
> snakke, så kan man vel heller ikke høre, f.eks. et udrykningskøretøj?

Det er aldrig ret højt.

Jeg er mere bekymret for/over de "brian-typer" der kører med stereoen på
100%...

--
Michael

Fra : Sabina H.

Dato : 14-01-07 17:05

"JS" <js_539@hotmail.com> wrote in message

> Det er da lige så meget at han nyder noget underholdning som hun ikke er
> en del af. Det er da grotesk at han sidder med dem på i bilen.

det er gået op for mig at du mener det er uforskammet... men jeg kan ikke
rigtig forstå hvorfor??
han kan jo sagtens høre hvad hun siger, og det er vel alfa og omega, eller
hvad??
det fremgår heller ike om radioen i bilen er tændt, eller om Trekroner feks
insisterer på at den skal være slukket.... der er SÅ mange faktorer som
spiller ind, som ike er nævnt i det oprindelige indlæg, og så er det jeg
synes, taget ud fra de oplysninger der ligger på bordet, med en smule
fortolkning inde over, så er der IMO intet galt i at han hører musik han kan
lide...

har hun overhovedet spekuleret på at spørge ham HVORFOR han vælger mp3
afspilleren, frem for et musikanlæg, så de alle kan nyde musikke?

jeg kan også have ørebøffer på i bilen, men også kun så lavt at jeg kan høre
hvad der sker omkring mig... eller, hvis musikken er højere, kun have den
ene i øret....

--
Knus,
Sabina

Fra : Linda

Dato : 14-01-07 17:45

"Sabina H." <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> høre hvad der sker omkring mig... eller, hvis musikken er højere, kun have

Jeg oplever, somme tider at kunne høre bilradioers bas, på 150 -200 m
afstand. Kan man virkelig følge med i, hvad der foregår rundt om én, når
musikken er så høj?
Jeg ved godt, at det ikke var det spørgsmålet gik på. Men SKAL man ikke
kunne høre fx et udrykningskøretøj?
Pas på i trafikken!

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 14-01-07 19:51

Linda wrote:

> Jeg oplever, somme tider at kunne høre bilradioers bas, på 150
> -200 m afstand. Kan man virkelig følge med i, hvad der foregår
> rundt om én, når musikken er så høj?

Det samme kan du sige om en lækker firma-BMW med lyddæmpede ruder.

Og dog. I den første situation er problemet tofold. Dels kan man ikke
høre hvad der foregår udenfor, dels vil den høje musik sandsynligvis
tage en del af ens opmærksomhed fra trafikken. I den lyddæmpede bil er
stilheden det almindelige og føreren vil forhåbentlig have lært at
øjnene skal bruges lidt mere end i en almindelig bil.

Med det i baghovedet kan et par der skændes i bilen sagtens være til
større fare for trafikken end en Brian-Benny der elsker høj bas.

> Jeg ved godt, at det ikke var det spørgsmålet gik på. Men SKAL man
> ikke kunne høre fx et udrykningskøretøj?

Det er nok i jura-gruppen de kan svare på det. Eller måske
dk.fritid.bil. En hurtig søgning i grupperne giver ikke noget klart
svar - der er en gummiparagraf i færdselsloven om at man skal udvise
agtpågivenhed, som det kan komme ind under.

Der er så også lige specialsituationen, hvor føreren er døv...
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/dagbog/

Fra : Ukendt

Dato : 14-01-07 20:14

Toke Eskildsen wrote:
> Der er så også lige specialsituationen, hvor føreren er døv...

Kan man have et kørekort hvis man er døv?

--
Michael

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 14-01-07 20:53

Trekroner wrote:

> Kan man have et kørekort hvis man er døv?

Til bil og motorcykel, ja, ingen (juridiske) problemer der.
Ved større kørekort skal der en individuel vurdering til.

Se f.eks.
http://www.deaf.dk/Doeve%20og%20tegnsprog/Merudgifter%20til%20doeve/Koerekort.aspx
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/dagbog/

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 14-01-07 23:16

"Linda" <Vinterbade@r> wrote in

> Jeg ved godt, at det ikke var det spørgsmålet gik på. Men SKAL man
> ikke kunne høre fx et udrykningskøretøj?

Nej (hørehæmmede må godt køre bil). Det er et krav at man skal vige for et
udrykningskøretøj, men det er ikke et krav at man skal høre det.

Af samme grund bruger udrykningskøretøjer primært visuelle indikatorer. Når
jeg skriver primært, så er det fordi udrykningskøretøjer kun aktiverer horn
når det skønnes nødvendigt, mens blink altid er aktiveret, og privat
udrykningskørsel alene markeres visuelt med en hvid klud.

Fra : Inger

Dato : 14-01-07 20:59

Jeg kan godt forstå at du er frustreret. Jeg tror bare at du fokuserer
på det forkerte, om jeg så må sige. Din fokus er på mp3 afspilleren og
musikken. Men jeg tror at problemets kerne er opmærksomhed.

Min kæreste har en bærbar stående på sofabordet, som han ALTID sidder og
laver et eller andet på. ALTID. Hvis jeg så sidder i sofaen og gerne vil
tale med ham om et eller andet vedbliver han med at have blikket rettet
mod skærmen. Når jeg så påpeger at jeg snakker til ham siger han at han
hører hvad jeg siger. Og det gør han - som regel. Men jeg har ikke
følelsen af at have hans opmærksomhed, og føler mig ikke sikker på at
han registrerer hvad jeg siger. Det gør han næsten altid, men hele
pointen er at jeg føler at han ikke rigtig gider tale med mig. Og det er
ikke nogen fed følelse at have som kæreste/kone. Heller ikke selv om han
kærligt hævder at det bestemt ikke er tilfældet.

Når det sker beder jeg ham om at kigge hen på mig og ikke på skærmen,
fordi jeg gerne vil have hans fulde opmærksomhed. I starten havde vi
også nogle diskusioner på den bekostning, fordi han jo hørte hvad jeg
sagde og ikke kunne forstå at jeg gerne ville have at han kigger på mig
når jeg taler til ham. Men efterhånden fik jeg forklaret ham at jeg
simpelthen føler mig tilsidesat, og at jeg ikke bryder mig om det. Og
jeg virkelig følte at han ikke gad mig og at det sårede mig rigtig
rigtig meget.

Og det kunne han faktisk godt forstå efter at vi havde talt lidt om det
- mens han ikke kiggede på skærmen

Måske det er noget lignende hjemme hos dig? At du føler at du ikke har
hans fulde opmærksomhed når du gerne vil kommunikere med ham eller hygge
med ham? Og det er en ufed følelse at stå med, og har i virkeligheden
slet ikke noget med høflighed at gøre.

Hvis noget af det jeg skriver her giver genklang hos dig, så synes jeg
at du skal forklare det til din mand. Opsæt evt. nogle regler for
hvornår det er fair at du beder ham tage høretelefonerne af. F.eks. er
det måske ok at han har dem på når han laver husligt arbejde, og du bare
lige skal sige noget til ham. Men at det ikke er okay når I sidder i
bilen eller i sofaen og du gerne vil tale med ham og hygge dig fordi
børnene er optager af deres eget (på bagsædet).

Mvh. Inger