Tips til hækken ?
Fra : H.S.

Dato : 12-01-07 11:51

For ca 5 år siden plantede vi en ligusterhæk, og den er da også
vokset en del, og er nu omkring 1.70 meter høj.
Vi klipper hækken 1-2 gange om året, både i siderne og i toppen.
Toppen er vi nødt til at klippe, for at få hele hækken lige, i den
ene ende af hækken står nemlig nogle buske og træer, som 'stjæler'
næringen fra hækken, så den ikke vokser så hurtigt i den ende (vil
gå ud fra det er derfor).

Hvert år får hækken også gødning 1-2 gange - så jeg mener vi gør
vi gør hvad vi kan for at optimere hækkens betingelser.

På trods af dette, synes jeg at hækken er lidt tynd nogle steder,
bl.a. i bunden ved jorden. Jeg har prøvet at klippe 'tæt' til
hovedstammen der hvor det er galt i håb om nye skud, med det har ikke
rigtig hjulpet.
- Hvad kan man gøre for sin hæk, så det vokser sig stor og kraftig,
og tæt fra top til bund? - Skal siges at min nabo plantede hæk året
efter vores, og hans er meget flottere, men han har ikke gjort noget
ved sin hæk, som vi ikke har gjort ved vores

Eneste løsning jeg har kunne finde, er at 'starte forfra' med at
klippe hækken helt ned, og krydser fingre for at den 'kommer sig' -
samt leve med en totalt åben have de næste 3-4 år, før hækken igen
er oppe i et nivau som tilbyder lidt privatliv.
- Har i nogle gode forslag til hvad man kan gøre ?

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-07 12:22

H.S. wrote:
> [...]
> er oppe i et nivau som tilbyder lidt privatliv.
> - Har i nogle gode forslag til hvad man kan gøre ?

En liguster kan ikke lide at blive klippet ned, du kan risikere at den ikke
skyder i toppen igen.

De optimale betinglesr for en liguster, er at den har ca 3m cm nøgen jord
til hver side, uden anden beplantning. Selvfølgelig vil buske og træer i
nærheden konkurrere om næringenen, så jo flæere af dem som står tæt på, jo
hårdere er konkurrencen.

(gødning har jeg aldrig oplevet har gjort noget for en liguster, hverken
godt eller skidt)

Mvh

David

Fra : H.S.

Dato : 12-01-07 13:21

DrPepper a skrev:
> En liguster kan ikke lide at blive klippet ned, du kan risikere at den ikke
> skyder i toppen igen.

ups.... måske derfor jeg ikke rigtig synes den bliver højere.. ?

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-01-07 13:46

On 12 Jan 2007 04:21:19 -0800, "H.S." <henrik@aficionado.dk> wrote:

>ups.... måske derfor jeg ikke rigtig synes den bliver højere.. ?

Næppe - liguster skyder fint selv om man klipper den ned.
De fleste nye skud kommer dog altid i toppen, nærmest stedet hvor man
har klippet.

3 meter bar jord omking hækken er også lidt overdrevet - 40 cm til hver
side burde være rigeligt. Men det er heller ikke gjort med gødning alene
- der skal også vand til. Især hvis der står store, gamle træer eller
buske tæt ved, kan de stjæle meget af vandet.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 13-01-07 08:46

Mads Lie Jensen kom med denne ide:

> [...]
> - der skal også vand til. Især hvis der står store, gamle træer eller
> buske tæt ved, kan de stjæle meget af vandet.

Hvad med en ældgammel tjørn?
Stammerne er tykke, og der er stort set kun "hæk" på den øverste halve
meter.
Kan den bare skæres ned til ca. 1m, så kommer der fin ny hæk ud af det?
Kai

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-01-07 09:01

On Sat, 13 Jan 2007 08:46:18 +0100, Fister Løgsovs
<Kunta@starmail.invalid.co.za> wrote:

>Hvad med en ældgammel tjørn?
>Stammerne er tykke, og der er stort set kun "hæk" på den øverste halve
>meter.
>Kan den bare skæres ned til ca. 1m, så kommer der fin ny hæk ud af det?

Jeg har set gamle tjørn blive klippet godt ned, og de skød næsten en
meter det første år. Så det burde ikke være noget problem.

Bare husk at den største del af de nye skud kommer fra stammen omkring
0-20 cm under stedet der klippes. Du kan sagtens nøjes med at klippe den
i en meters højde, men så bliver den næppe rigtig tæt i bunden. Jeg
ville klippe ned til 20-40 cm over jorden.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 13-01-07 14:01

Mads Lie Jensen forklarede:

> [...]
> i en meters højde, men så bliver den næppe rigtig tæt i bunden. Jeg
> ville klippe ned til 20-40 cm over jorden.

Jeg takker for det.
Det er hermed gjort, og huset er lidt nøgent, nu
Kai

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 14-01-07 07:11

Mads Lie Jensen formulerede spørgsmålet:

> [...]
> i en meters højde, men så bliver den næppe rigtig tæt i bunden. Jeg
> ville klippe ned til 20-40 cm over jorden.

Hmm, nu hvor hækken er 40cm, så står jeg og kigger på den, og kunne
godt tænke mig at grave den helt op.
Hvor besværligt er tjørn at grave op?
De tykkeste stammer er op til 10cm i diameter.
Kai

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-01-07 08:50

On Sun, 14 Jan 2007 07:10:42 +0100, Fister Løgsovs
> [...]

>godt tænke mig at grave den helt op.
>Hvor besværligt er tjørn at grave op?
>De tykkeste stammer er op til 10cm i diameter.

Tjørn kan være stride.
Vi skulle på arbejdet fjerne en 15 meter tjørnehæk - vi havde to nye
spader med (Lysbro, de gode), den første knækkede efter at have været i
jorden 3 gange. Et reb fra tjørnen til vores peugeout partner-varebil
gav heller ikke resultat - ud over en skummel lugt fra koblingen.
Først da vi fik et reb mellem tjørnen og min 4hjulstrækker, samtidig med
at vi gravede lidt for, fik vi hækken hevet op. Der gik det itl gengæld
rimelig nemt.

Men tjørn sidder fast - er det nogle få meter du har, så kan det lade
sig gøre med en god spade og lidt vilje. Er der mere, så ville jeg leje
en minigraver til det. Det går stærkt, det er nemt og det er sjovt
(Og ikke specielt dyrt).
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 14-01-07 08:52

Mads Lie Jensen:

> [...]
> sig gøre med en god spade og lidt vilje. Er der mere, så ville jeg leje
> en minigraver til det. Det går stærkt, det er nemt og det er sjovt

Tak for det.
Det er ca. 6m, og der er langt mellem nogen af stammerne, så jeg tror
jeg vil forsøge.
Jorden burde være dejlig at grave i, når der ikke er frost endnu, og en
masse regn gennem måneder?
Kai

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-01-07 09:31

On Sun, 14 Jan 2007 08:52:12 +0100, Fister Løgsovs

>Tak for det.
>Det er ca. 6m, og der er langt mellem nogen af stammerne, så jeg tror
>jeg vil forsøge.

Det kan jo også være din tjørn ikke er nær så slem - alderen har
formentlig en del at sige. Og hvis ikke du forsøger, så ved du ikke om
det kan lade sig gøre

>Jorden burde være dejlig at grave i, når der ikke er frost endnu, og en
>masse regn gennem måneder?

Hvis jorden er alt for våd er den ikke sjov at grave i. Men man kan jo
holde ud at gå udendørs og lave den slags nu. Jeg er selv i gang med at
anlægge et par blomsterbede, det går fint. Alt det jeg ikke har nået i
sommerens løb, kan jeg få gjort nu.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 14-01-07 10:27

"Fister Løgsovs" <Kunta@starmail.invalid.co.za> skrev
> [...]
> jeg vil forsøge.
> Jorden burde være dejlig at grave i, når der ikke er frost endnu, og en

Køb dig en skovspade, der har jernbånd helt op til håndtaget. Den kan let
ordne sådan en smule.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-01-07 11:55

On Sun, 14 Jan 2007 10:27:06 +0100, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Køb dig en skovspade, der har jernbånd helt op til håndtaget. Den kan let
>ordne sådan en smule.

Desværre ikke uden hjælp

En skovspade er tung som bare pokker - jeg bryder mig ikke om dem.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 14-01-07 12:07

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev i>
> Desværre ikke uden hjælp
>
> En skovspade er tung som bare pokker - jeg bryder mig ikke om dem.

Ja, de er kun til specialopgaver. Men jeg ødelægger de alm. med det samme
jeg har brug for at brække noget løs af betydning.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 14-01-07 13:52

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev
> Ja, de er kun til specialopgaver. Men jeg ødelægger de alm. med det samme
> jeg har brug for at brække noget løs af betydning.

Og så er den god til at grave Dahlier op med, fordi den lige er en anelse
længere i bladet.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-01-07 15:12

On Sun, 14 Jan 2007 13:51:46 +0100, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Og så er den god til at grave Dahlier op med, fordi den lige er en anelse
>længere i bladet.

Jeg klarer mig nu fint med min Lysbro "spade lang", selv om den ganske
rigtigt ikke kan klare en voldsomt masse brækken.

Jeg knækker mindst en spade om året - heldigvis er det oftest på
arbejdet.
Min egen knækkede sidse weekend - sjovt som den slags altid sker lørdag
lidt over middag, hvor man ikke kan få sig en ny før mandag....

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Asbjørn M. Nielsen

Dato : 14-01-07 17:12

Mads Lie Jensen skrev den 14-01-2007:

> [...]
> Min egen knækkede sidse weekend - sjovt som den slags altid sker lørdag
> lidt over middag, hvor man ikke kan få sig en ny før mandag....

Var det så ikke på tide at du fik købt dig en lager af skafte?

Asbjørn M. Nielsen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-01-07 12:50

> [...]
> meter.
> Kan den bare skæres ned til ca. 1m, så kommer der fin ny hæk ud af det?

Gå endnu længere ned, så den starter helt på en frisk. Et par år efter er
der høj hæk igen. Har ikke gjort det selv, men jeg ville 'styre' antallet af
sidegrene lidt, efterhånden som den skyder. Den kan jo også blive for tæt.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 12-01-07 14:02

DrPepper a skrev:
> En liguster kan ikke lide at blive klippet ned, du kan risikere at
den ikke skyder i toppen igen.

Hmm. Det er ligusteren da ikke klar over. Jeg klipper da min liguster i
toppen 2 gange om året og den har da skudt lystigt i toppen hver gang.
Har da også flere gange klippet en ligusterhæk helt ned, så der kun står
10-15 cm over jorden. Resultat: flot ny hæk.
Ebbe