Dyr på loftet
Fra : Aksel Pedersen

Dato : 11-01-07 12:38

Min datter bor i mellemamerika. Hun klager over, at der befinder sig ret
store dyr - måske Opossum el. lign. - på loftet over deres stue. De laver en
del spektakel, men det værste er, at en gang imellem drypper der tis ned
gennem loftsbeklædningen!!
Jeg er bestilt til at komme og løse problemet, og jeg har tænkt på
forskellige modeller. Eksempelvis gasning med noget, der jager dem ud - i
stedet for at have dem til at dø og rådne på stedet. Samtidig skulle man
gerne efter kort tid atter kunne være i huset.
Mon tåregas kan købes i små portioner?
En fælde kan vel også komme på tale, men hvordan? Det kan jo være ret store
dyr.
Gode råd er velkomne.
Mvh.
Aksel

Fra : Henning

Dato : 11-01-07 12:55

On Thu, 11 Jan 2007 12:38:03 +0100, "Aksel Pedersen"
<akselp@hotmail.com> wrote:

> [...]
>Jeg er bestilt til at komme og løse problemet, og jeg har tænkt på
>forskellige modeller. Eksempelvis gasning med noget, der jager dem ud - i

Ikke for noget - men hvorfor ikke tage kontakt til en lokal skadedyrs
(eller hvad en Opossum? er for noget) bekæmper? Det ville nok blive
lidt bedre i længden

Fra : Andersen [3650]

Dato : 11-01-07 16:34

"Henning" <newsmail@REMOVETHISmailme.dk> skrev i en meddelelse
> (eller hvad en Opossum? er for noget)

http://www.opossum.org/facts.htm

Ser nu meget fredelig ud *GGG*

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-07 15:59

Aksel Pedersen wrote:
> [...]
> Mon tåregas kan købes i små portioner?
> En fælde kan vel også komme på tale, men hvordan? Det kan jo være ret

Hvis nu det er dyr i den størrelse der er tale om, så er en fælde til katte
f.eks ganske velegnet, de kan ennda lånes gratis hos inges kattehjem. fat i
sådan en også afsted... men det ville da nok være billigere for din datter
at få fat i en fælde lokalt, men så får du jo også set hende

/mvh

David

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 11-01-07 16:19

Del af Lones hus kan ses i dk.binaer.
Der er masser afsmuthuller.

Fra : Andersen [3650]

Dato : 11-01-07 16:43

"Aksel Pedersen" <akselp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Del af Lones hus kan ses i dk.binaer.
> Der er masser afsmuthuller.

Hvis det er en opossum så vær opmærksom på unger, hvis det
vel at mærke er en hun. De kan få op til 13 unger.
Der bliver også et kæmpe arbejde med at sikre huset mod nye gæster.
God tur og god jagt.

Fra : Anette

Dato : 11-01-07 20:44

Hej Aksel

Hvad med at hænge klude op på loftet med hjortetakolie på? Fåes på apoteket.
Vi havde en mår på loftet, som skadedyrbekæmperen fortalte havde været i en
fælde, men den slap løs og så lader sådan en fætter sig ikke lokke igen. Så
vi hængte de klude op - det lugter rædselsfuldt - men det virkede.Måske
kunne det også virke på din datters uønskede gæst?

Ellers plejer rådene til at jage mår væk at være at lade en radio stå og
køre, eller højfrekvente lyde, som kun dyr kan høre eller fælder.

/ Anette

Fra : Christian Stidsen

Dato : 18-01-07 14:26

> [...]
> sig ikke lokke igen. Så vi hængte de klude op - det lugter
> rædselsfuldt - men det virkede.Måske kunne det også virke på din

Vi har også ubudne gæster på loftet for tiden - måske desværre mere end
en...
Jeg har forsøgt alle slags kunster, men dyret går ind i fælden og henter
maden - og derefter går det ud igen!
Når så fælden er lavet så snedigt at den vil smække når maden bliver
fjernet, så tager bæstet bare maden gennem tremmerne i fælden...
I nat bliver sidste forsøg, så optrappes krigen med røde dioder,
ildelugtende midler o.s.v.

Er der kendskab til gift der kan (ved godt man ikke må) bruges på mår ?
Den spiser glad og gerne maddingen, så det skal bare være noget
hurtigtvirkende der kan blandes i spegepølse!

M.v.h.

Christian Stidsen

Fra : Mads Kristiansen

Dato : 23-01-07 21:11

> [...]
> Den spiser glad og gerne maddingen, så det skal bare være noget
> hurtigtvirkende der kan blandes i spegepølse!

Karbid blandet med sukker
Kan købes på apoteket.

Hæhæ

/Mads

Fra : Gainsbourg

Dato : 12-01-07 07:36

Jeg synes det lyder som rotter.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Svend Spanget

Dato : 12-01-07 09:06

Gainsbourg <isl41688@THORSTENimage.dk> skrev:
>Jeg synes det lyder som rotter.

Har du et godt råd til at komme rotter til livs?
Hvilken "madding" i smækfælder giver gevinst?
Venlig hilsen
Svend Spanget

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-07 19:15

"Svend Spanget (slet FZGOA)" <spanget@FZGOAmail.dk> skrev i en meddelelse

> Har du et godt råd til at komme rotter til livs?
> Hvilken "madding" i smækfælder giver gevinst?

Vi havde rotte på et tidspunkt, kommunens rottebekæmper kom ud med 2 fælder
hvori han satte rå kartoffel. Han understregede at det var vigtigt at man
ikke rørte det med de bare fingre, så iført et på bomuldshandsker ladada han
fælden og der var bid første nat ( hold kæft et svineri, der er meget blod i
sådan en lille satan !! ).

--
Ib

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-01-07 19:57

Hvilken slags fælde var det?
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Jacob

Dato : 12-01-07 11:28

Aksel Pedersen wrote:
> [...]
> Mon tåregas kan købes i små portioner?
> En fælde kan vel også komme på tale, men hvordan? Det kan jo være ret store

Dyr som mår og lign. kan slet ikke forenes med en rød blinkende
diode-cykellygte, dem med 2 dioder.

Sæt den op 5-10 cm over gulvhøjde, og dyret vil tro at en farlig fjende
har indtaget dens domæne, og vil vælge at flytte.

Jacob

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 12-01-07 18:24

"Jacob" <eljake@deletegmail.com> skrev i en >
> [...]
>
> Sæt den op 5-10 cm over gulvhøjde, og dyret vil tro at en farlig fjende
> har indtaget dens domæne, og vil vælge at flytte.

Tak Jacob, det lyder besnærende og ikke så vanskeligt at foretage.
Det prøver vi!
Mvh
Aksel

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-01-07 10:31

Svend Spanget wrote:

> Har du et godt råd til at komme rotter til livs?
> Hvilken "madding" i smækfælder giver gevinst?

Marcipan, rosiner eller spegepølse.

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 23-02-07 14:39

> [...]
> Mon tåregas kan købes i små portioner?
> En fælde kan vel også komme på tale, men hvordan? Det kan jo være ret

Nu er vi hjemme igen, og det var en stor Opossum, der var problemet.
Inspireret af flere af indlæggene - og ved hjælp af egen fantasi - blev
bekæmpelsen foretaget med forskellige metoder.
De lokale foretrækker snarer. Det blev også forsøgt, men de er svære at
anbringe.
Jeg fremstillede selv en "dødssikker" metode: En el-ledning til fase med et
afisoleret stykke bundet om et lidt kød hængende ca 35 cm over en våd
gulvklud lagt på jorden. Næste morgen var der sorte fodaftryk på gulvkluden.
Maddingen hang der stadig, men intet offer. De har kun 120 V - måske er
dette årsagen. Forsøget blev gentaget men denne gang med salt i vandet til
jord og gulvklud. Ingen fodaftryk på kluden. Den må nok have fået strøm til
gebidset første gang og ikke ønsket at forsøge sig igen.
Ka´len kom alligevel af med livet på følgende måde: Hunden fik en meget
tidlig morgen dens færd, men da den spillede død, som er opossummers
vigtigste forsvarsvåben,mistede hunden interessen. 10 - 15 slag med en stor
skovl gjorde det af med den næsten meter store opossum!
Men det varer sikkert ikke længe, før en ny viser sig.
Aksel

Fra : Elmer Fjort

Dato : 24-02-07 01:02

> [...]
> stor skovl gjorde det af med den næsten meter store opossum!
> Men det varer sikkert ikke længe, før en ny viser sig.

Har I så sikret loftet mod nye indtrængnede dyr??

Elmer

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 25-02-07 12:22

"Elmer Fjort" <Whoknows@Whocares.com> skrev i en meddelelse

> Har I så sikret loftet mod nye indtrængnede dyr??
>

> Elmer

Det er lettere sagt end gjort - især i det hus.
Selv hjemme hos os selv kan vi ikke forstå, hvorledes vi i skunken kunne
finde et meget stort stykke af en skinkesteg - ca 1 kg. Der er ingen huller
at se på og omkring taget. Vi tror, at det er en mår, der har anbragt det.
Men det er ikke noget, den har fundet i vor egen husholdning.
Da kødet var fjernet, regnede vi med, at dette mysterium var om ikke løst,
så da overstået.
Ca. en måneds tid derefter var der igen et ret stort stykke kød i skunken og
på nøjagtig samme plads!
Nu har sneen afsløret dyrespor på carporttaget gående hen til husets
tagrende, men derop til er der en god meter. Vi er ikke helt sikre på, om
det har noget med disse hændelser at gøre, og der skal da være et stort hul
til at en mår kan smutte ind med en stor steg.
Nu har jeg anbragt en mårfælde med et æg i ved vores carport.
Mvh
Aksel