Søskende i samme børnehave
Fra : Ukendt

Dato : 08-01-07 18:33

Vores datter på snart 5 får om en måned selskab af vores søn på snart 3 i
børnehaven. Der er 3 stuer, og nu kommer det klassiske spørgsmål:
Skal han på samme stue som sin storesøster, eller på en af de andre stuer.

Hvad er jeres erfaringer med dette? Fruen og jeg er "naturligvis" uenige.

--
Venlig hilsen
Michael

Brugt pigetøj sælges på www.sitecenter.dk/pigetoej
Brugt drengetøj sælges på www.sitecenter.dk/drengetoej

Fra : SK

Dato : 08-01-07 18:54

"Trekroner" <xx> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> --
> Det kommer an på, hvordan børnene kommer ud af det,
med hinanden. Hvis den lille er meget afhængig af den store,
og den store ikke kan 'sige fra', så er det måske en god idé,
med hver sin stue. Men søskende kan sagtens være på
samme stue, ellers. Den lille vil hurtigt finde sammen m. andre.
Men en fordel ved at have dem på samme stue er, at I, som
forældre kun skal forholde jer til én stues personale.
Personalet kender jer allerede, når junior begynder. på
den måde er det nemmere.
SK

Fra : Bænni

Dato : 08-01-07 19:24

Trekroner wrote:
> [...]
>
> Hvad er jeres erfaringer med dette? Fruen og jeg er "naturligvis" uenige.

afhænger af ungerne - er den ene afhængig eller domineret af den anden,
skal de på hver sin stue

--
Bae9

Rigtige mænd bruger ikke kill-filter!

Fra : nusle nuslesen

Dato : 08-01-07 20:08

> [...]
>
> Hvad er jeres erfaringer med dette? Fruen og jeg er "naturligvis" uenige.

Da mine to ældste (der er 14 mdr. imellem) gik i vuggestue, ville
pædagogerne skille dem ad - de havde sikkert deres egne ideer om hvorfor

Det fik min søn (den ældste) hurtigt ændret på. Hun var og er hans søster,
og selvom han ikke altid gad at lege med hende - så hørte hun til. Hun havde
det på samme måde med ham - åbenbart.

Den ældste kom så i børnehave, et år før søster - ikke noget problem. De
trivedes her for sig.

Da søster skulle i børnehave - skulle vi til det igen.

Pædagogerne mente, at de skulle på hver sin stue - de blev klogere, jeg har
stædige børn.

Som teenager tog den ældste på efterskole - året efter ville søster også -
og de kom på samme efterskole - og det fungerede fint.

Nu er de lige straks 17 og 18 år, og de hjælper hinanden, og taler med
hinanden - om ting og på en måde jeg ikke kan.

Om de skulle have været skilt, og om det ville have gjort en forskel - jeg
aner det ikke.

Jeg har i så vid udstrækning som muligt forsøgt, at "lytte" til børnene - og
resten er gået efter gehør, i erkendelsen af, at de tænkte teorier jeg kunne
udvikle i hovedet, ikke nødvendigvis ville være det rette.

Jeg har trådt varsomt... og jeg har aldrig vidst (sådan med sikkerhed), om
det jeg gjorde var rigtigt. Så jeg glædes bare over at det ser ud til, at
det blev "godt nok" til netop de børn der er mine *smil*.

Hvad oplever I at børnene vil? Sender de signaler? Kan I ikke prøve begge
løsninger af, og få en udmelding fra børnehaven om, hvordan det virker på
børnene?

Fra : TAK

Dato : 08-01-07 21:52

"nusle nuslesen" <nusle@invalid.com> skrev i en meddelelse

> [...]

> løsninger af, og få en udmelding fra børnehaven om, hvordan det virker på

at skille dem ad.
Børn skal finde venskaber. Søskende kan være sammen hjemme. (Og til
dels i
børnehaven).
Men spørgsmål som dette, skal / kan børn ikke tage stilling til eller
ansvar for.

TAK

Fra : nusle nuslesen

Dato : 08-01-07 22:04

"TAK" <T@AK> skrev i en meddelelse

> [...]
> dels i
> børnehaven).
> Men spørgsmål som dette, skal / kan børn ikke tage stilling til eller

Læs hvad der står - inden du kommenterer

Fra : TAK

Dato : 08-01-07 22:08

Fra : nusle nuslesen

Dato : 09-01-07 17:53

> "nusle nuslesen" <nusle@invalid.com> skrev i en meddelelse

Jeg har ikke skrevet, at børnene skal spørges - og jeg har derfor heller
ikke skrevet, at børnene selv skal besvare det.

Fra : Tøsen

Dato : 08-01-07 20:26

> [...]
>
> Hvad er jeres erfaringer med dette? Fruen og jeg er "naturligvis" uenige.

Hej Michael,

Jeg har haft mine 2 børn i samme børnehave, men på hver sin stue. Det gik
fint storesøster holdte et vågent øje med hendes elskede lillebror. Det var
rart for mig, da jeg synes at de skulle skabe hver deres kontakter, og hans
søster ikke skulle være over lillebror altid og beskytte ham. Det var ikke
noget problem at skulle forholde sig til de voksne på hver stue. Nu går den
store på "frit" og lillebror stadigvæk i børnehave.

Mvh

Tøsen

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-07 08:15

"Trekroner" <xx> skrev i en meddelelse news:45a2803f$0$844

> Hvad er jeres erfaringer med dette? Fruen og jeg er "naturligvis" >uenige.

Vores drenge gik i samme børnehave. Den børnehave var ikke stueopdelt, så
der var jo ikke så meget, at tage stilling til. De fik dog hver deres venner
i børnehaven.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : B

Dato : 09-01-07 19:36

Hej Michael

Ja, kan kun svarer som de fleste andre allerede har gjort
Kommer meget an på jeres børn!! Er den ene meget dominerende eller afhængig,
så vil jeg bestemt vælge hver sin stue.....

Jeg arbejder selv i institution og mine erfaringer er overvejende bedst, når
søskende kommer på hver sin stue, men ikke dermed sagt, at det andet ikke
går - det vælges måske ikke så ofte.
Synes ofte et af børnene bliver "tvunget" i den beskyttende eller
hjælpeløse/alt krævende rolle, når de er på samme stue
Tværtimod er erfaringerne med at have dem i samme institution hamrende gode.
Det er dælme sååååååå herligt at hilse på brormand ude på legepladsen eller
lign.
Erfaringerne med tvillinger er så "underlig nok" eller "naturligvis"(ville
andre kalde det) anderledes. Forskellen er så måske også at så er de
jævnaldrende. Dog vælges det også at skille tvillinger ad i nogle tilfælde,
men alt kommer an på deres forhold til hinanden, og hvad man føler de får
bedst gavn af. Afhængigheden af den anden må ikke hæmme barnets mulighed for
udfordringer.

PS: Lad dem endelig IKKE begynde på samme stue som et forsøg, hvis I har en
fornemmelse af at det ikke vil gå. Det kan bliver kanon svært at integrere
den yngste på en anden stue, hvis det ikke går. Men som sagt ..... I kender
jeres børn bedst, og ved måske hvordan de vil reagere.

--
B.

Fra : Ukendt

Dato : 14-01-07 15:04

Takker for alle input.

Vi har netop fået brev fra børnehaven, og vores søn har fået plads på en
anden stue end sin søster.

Så det prøver vi...

--
Michael (der fik det som _han_ ville)