Nagios SMS plugins
Fra : Per Jørgensen

Dato : 06-01-07 11:43

Hej Gruppe.

Jeg er ved at sætte en nagios server op på mit arbejde.

Meningen er at vi skal kunne modtage diverse alarmer via SMS - således
at man ikke skal tjekke mail mm hele tiden.

Selve nagios kører fint - ingen problemer der - Men jeg kan ikke få den
til at sende sms alarm afsted - Det er ikke selve konfigurationen men
selve det at afsende sms fra maskinen.
Jeg har nu prøvet at tilslutte et GSM modem - eller bruge vores egen
SMSgateway - men kommer bare ikke særlig langt og strander et eller
andet sted undervejs - normalt ville jeg gøre det fra commandline - og
det fungerer ikke ...

Derfor ville jeg høre om der er nogle der kører nagios og har fået dette
til at fungere ???

Det system jeg kører på er :
Ubuntu 6.06 Dapper
Nagios 2.6

--
Med Venlig Hilsen

Pe® Jørgense/\/
Operations

www.mobilepeople.com

Fra : Christian Joergensen

Dato : 06-01-07 13:45

Per Jørgensen <pbj@mobilepeople.com> writes:

> [...]
> det fungerer ikke ...

> Derfor ville jeg høre om der er nogle der kører nagios og har fået

Foerste skridt er at kunne sende SMS fra command line. Det skriver du,
du ikke kan. Hvilken fejl faar du? Hvad for noget programmel bruger du?

Naar foerst det virker, er det en smal sag at sende en sms (eksempel):

define command{
command_name notify-by-sms
command_line /usr/bin/printf "%b" "Type: $NOTIFICATIONTYPE$\nService: $SERVICEDESC$\nHost: $HOSTALIAS$\nAddress: $HOSTADDRESS$\nState: $SERVICESTATE$\nAdditional Info:\n$OUTPUT$" | /usr/bin/sendsms $CONTACTPAGER$
}

--
Christian Joergensen | Linux, programming or web consultancy
http://www.razor.dk | Visit us at: http://www.gmta.info

Fra : Per Jørgensen

Dato : 06-01-07 14:45

Christian Joergensen skrev:
> Per Jørgensen <pbj@mobilepeople.com> writes:

> Foerste skridt er at kunne sende SMS fra command line. Det skriver du,
> du ikke kan. Hvilken fejl faar du? Hvad for noget programmel bruger du?

Jamen har hentet flere af de forskellige plugins der ligger på
nagiosexchange til dette formål.
Generelt har jeg fundet den der hedder notify_sms!
Efter jeg har tilrettet denne til mine egne behov :
./notify_sms
Bareword "utils" not allowed while "strict subs" in use at ./notify_sms
line 7.
Bareword "pm" not allowed while "strict subs" in use at ./notify_sms line 7.
BEGIN not safe after errors--compilation aborted at ./notify_sms line 8.

Og generelt ligger utils.pm i samme mapper under /usr/local/nagios/libexec
Dog er dette script ikke modificeret efter mine behov endnu - da det
fejler allerede inden

Selve scriptet ser således ud:
#!/usr/bin/perl -wT

use strict;
use HTTP::Lite;
use Getopt::Long;
use vars qw($opt_version $opt_help $opt_username $opt_password
$opt_api_id $opt_baseurl $opt_text $opt_to $PROGNAME);
use lib utils.pm;
use utils qw(%ERRORS &print_revision &support &usage);

$PROGNAME = "notify_sms";

sub print_help ();
sub print_usage ();

Getopt::Long::Configure('bundling');

GetOptions
("v" => \$opt_version, "version" => \$opt_version,
"h" => \$opt_help, "help" => \$opt_help,
"a=s" => \$opt_api_id, "apiid=s" => \$opt_api_id,
"b=s" => \$opt_baseurl, "baseurl=s" => \$opt_baseurl,
"m=s" => \$opt_text, "message=s" => \$opt_text,
"p=s" => \$opt_password, "password=s" => \$opt_password,
"t=s" => \$opt_to, "to=s" => \$opt_to,
"u=s" => \$opt_username, "username=s" => \$opt_username);

if ($opt_version) {
print_revision($PROGNAME,'$Revision: 1.1 $');
exit $ERRORS{'OK'};
}
if ($opt_help) {print_help(); exit $ERRORS{'OK'};}

($opt_api_id) || usage("Gateway api ID must be specified\n");
($opt_text) || usage("Message body must be specified\n");
($opt_password) || usage("Gateway login password must be specified\n");
($opt_to) || usage("Phone to number must be specified\n");
($opt_username) || usage("Gateway login username must be specified\n");

if (!$opt_baseurl) {
$opt_baseurl = "http://mps1.dk:8040/smsgate/";
}

my $login_url =
$opt_baseurl."/http/auth?user=".$opt_username."&password=".$opt_password."&api_id=".$opt_api_id;
my $send_url =
$opt_baseurl."/http/auth?user=".$opt_username."&password=".$opt_password."&api_id=".$opt_api_id;

#print $text."\n";

my $http = new HTTP::Lite;
my $req = $http->request($login_url);
my $res = $http->body();
my @sres = split(":", $res);

if ($sres[0] eq "OK") {
my $sess = $sres[1];
chomp($sess);
$sess = substr($sess,1);
my $rhttp = new HTTP::Lite;
my $ret = $rhttp->request($send_url);
my $nres = $rhttp->body();
my @sent = split(":", $nres);
if ($sent[0] eq "ID") {
print "Message sent\n";
exit $ERRORS{'OK'};
} else {
print "Gateway authentication failed\n";
exit $ERRORS{'CRITICAL'};
}
} else {
print "Authentication failed\n";
}

sub urlencode {
my $ask = shift @_;
my @a2 = unpack "C*", $ask;
my $s2 = "";
while (@a2) {
$s2 .= sprintf "%%%X", shift @a2;
}
return $s2;
}

sub print_usage () {
print "Usage: $PROGNAME -u <gw_username> -p <gw_password> -a
<gw_api_id> -b <gw_baseurl> -m <message_text> -t <to_msisdn>\n";
}

sub print_help () {
print_revision($PROGNAME,'$Revision: 1.1 $');
print "
Copyright (c) 2005 Serhan D. KIYMAZ <skiymaz\@netpia.com>
Netpia Internet Hizmetleri Pazarlama A.S. - TURKEY

This plugin sends SMS notification messages to contacts from a SMS Gateway.
It has been tested with Clickatell <www.clickatell.com>

";
print_usage();
print "
-a, --apiid=API_ID
Api ID for gateway login. It is specified by gateway company.
-b, --baseurl=BASE_URL
Base URL for login and send SMS actions of gateway. Default:
http://api.clickatell.com.
-m, --message=MESSAGE_TEXT
Message text that will be sent to TO number. Max: 160 chars.
-p, --password=PASSWORD
Login password for gateway login.
-t, --to=TO_NUMBER
GSM phone number that the message will be delivered to.
-u, --username=USERNAME
Login username for gateway login.

";
support();
}

> [...]
> command_line /usr/bin/printf "%b" "Type: $NOTIFICATIONTYPE$\nService: $SERVICEDESC$\nHost: $HOSTALIAS$\nAddress: $HOSTADDRESS$\nState: $SERVICESTATE$\nAdditional Info:\n$OUTPUT$" | /usr/bin/sendsms $CONTACTPAGER$

Det er nu ikke kommandoerne jeg har problemer med - Det er mere det at
fåp det til at virke.
Vi(firmaet) har vores egen SMSgateway - via alm. http - men har også
prøvet med sms_client og et siemens GSM-modem på COMporten

--
Med Venlig Hilsen

Pe® Jørgense/\/
Operations

www.mobilepeople.,com

Fra : Jesper Staun Hansen

Dato : 06-01-07 15:23

Per Jørgensen wrote:

> [...]
> $opt_api_id $opt_baseurl $opt_text $opt_to $PROGNAME);
> use lib utils.pm;
> use utils qw(%ERRORS &print_revision &support &usage);

hmm... Sæt et # foran "use lib utils.pm;"

Fra : Per Jørgensen

Dato : 13-01-07 11:05

Jesper Staun Hansen wrote:

> hmm... Sæt et # foran "use lib utils.pm;"

I det dette bliver gjort fejler den igen.
Dog ved jeg at denne fil findes - så det er måske mere hvad der er lavet
af specielle ting på den maskine hvor ejermanden af scriptet har gjort
af sjove ting.

Der er dog ikke andet for end jeg må igang med at lave et script selv
istedet for der kommer til at passe med vores egen SMSgateway vi har her!

Tak for hjælpen

Per J