VMware, DOSEMU eller lign. - DOS med netvæ~
Fra : Lars P. Magnussen

Dato : 05-01-07 10:02

Til embedded processor design har jeg brug for at holde DOS kørende, helst
med mulighed for at mappe drev til server med IP (Linux Debian / Samba).
Problemet er , at det netværksdriver system for DOS / IP, som jeg har kunnet
finde, tager for meget RAM (i forhold til gl. IPX driver mod Novell server,
som tages ud af drift).

Er der nogen som har erfaring med VMware, DOSEMU eller lign., og som har en
ide om hvad mapning af drives / harddisk optager af DOS RAM ?

Med venlig hilsen
Lars P. Magnussen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 05-01-07 10:24

Fra : Lars P. Magnussen

Dato : 05-01-07 11:13

> "Michael Rasmussen" <mir@miras.org> wrote in message

> Hvilken DOS har du prøvet?
> Mig bekendt optog IPX/IP driverne til DOS 6.2/DR DOS 6.0 højest 70K.
> Specielt DR DOS kunne være interessant for dig, da den kunne uploade
> IPX/IP til highmen. Herudover kunne den multitaske med delt
> processortid.

Den gl. kørende 33 MHz !! med IPX er en MS-DOS Version 5.00
med Total FREE : 605600 (591.4K)
Så vidt jeg kan se optager IPXODI, netkortdriver, samt VLM ca 34K total,
hvoraf kun VLM 5,3K i lower mem.

Min multiboot Linux, DOS, XP osv. bærbare test-pc står derhjemme, så jeg kan
ikke lige fixe de tilsvarende tal, men jeg har bl.a. prøvet DOS overført fra
Win98 CD, og som vel kaldes DOS 7.0, samt div. config osv. fra Bart's Boot
web-sider. Dvs. også noget fra MS LAN Manager.
Det kører for så vidt ok. Har også fået mapning mod Linux server til at
fungere, og jeg husker også noget i retning af 70K forbrug, men det er for
meget. Min gamle compiler er noget forslugen.

Har også eksperimenteret med DOSEMU, som i standard Debian pakke starter op
med FreeDOS, og som kan mounte Linux drev.

Mvh
Lars P. Magnussen

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 05-01-07 11:57

Lars P. Magnussen wrote:
> Har også eksperimenteret med DOSEMU, som i standard Debian pakke starter op
> med FreeDOS, og som kan mounte Linux drev.

Skal maskinen køre rent DOS eller Linux med en dosbox?

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Lars P. Magnussen

Dato : 05-01-07 15:37

> Skal maskinen køre rent DOS eller Linux med en dosbox?

Jeg kan for så vidt godt afsætte en ny klient pc til ren DOS (som den gl. pc
i øjeblikket op mod NW4.10). Det vil bare være mest smart at kunne mappe til
serverdrev, da de færdige HEX-filer enten skal brændes i EPROM eller for
nyere procesorers vedkommende downloades i flashhukommelse. Og i øvrigt
ligge på serveren af hensyn til daglig backup.

Mvh
Lars P. Magnussen

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 05-01-07 21:10

Lars P. Magnussen wrote :

> [...]
> nyere procesorers vedkommende downloades i flashhukommelse. Og i øvrigt
> ligge på serveren af hensyn til daglig backup.

Dengang jeg stadig kørte DOS 6.22 udnyttede jeg den mulighed, at man kan
opsætte config.sys og autoexec.bat sådan, at man ved opstart kan vælge
mellem flere forskellige konfigurationer.

Jeg havde bla en mulighed for at starte med et minimum af drivere
indlæst, sådan at jeg havde mest mulig ram frit. Det kræver desværre
en reboot for at skifte, men DOS kan jo alligevel ikke multitaske så
"skaden" er måske ikke så stor.
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-01-07 12:56

"Lars P. Magnussen" <nix_spam_lpm@magnatek.nejtak> writes:

> Det kører for så vidt ok. Har også fået mapning mod Linux server til at
> fungere, og jeg husker også noget i retning af 70K forbrug, men det er for
> meget. Min gamle compiler er noget forslugen.

PC-DOS 7.0 kom jeg lige i tanker om - den kan hoppe på tungen for at
proppe ting i highmem.

Kan du ikke løse problemet ved at køre djgpp eller lignende for at få
adgang til extended mem?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Lars P. Magnussen

Dato : 05-01-07 15:44

> Kan du ikke løse problemet ved at køre djgpp eller lignende for at få
> adgang til extended mem?

Nu fik jeg jo ikke lige nævnt, at det er en DOS Pascal compiler for Intels
8051 serie i bred forstand.
Der designes faktisk stadig sprit nye kredse med den cpu-kerne.
Jeg har også en nyere Windows udgave af compileren, meeeen der er mange
detaljer, som ikke lige opfører sig ens. Og jeg har rigtig mange projekter i
DOS, som stadig er aktive!

Mvh
Lars P. Magnussen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-01-07 16:49

> [...]

> udgave af compileren, meeeen der er mange detaljer, som ikke lige
> opfører sig ens. Og jeg har rigtig mange projekter i DOS, som stadig

Så det du skal er at du skal have noget der kan KØRE din compiler og
hælde filerne et eller andet sted hen?

Jeg synes du skal prøve at installere VMWARE på din arbejdspc (køb
eventuelt mere RAM, vmware server kan installeres gratis) og så se
hvordan DOS installerer på den.

Måske kan

http://www.vmware.com/vmtn/appliances/directory/126

bruges til hurtig test?

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-01-07 12:06

"Lars P. Magnussen" <nix_spam_lpm@magnatek.nejtak> writes:

> Er der nogen som har erfaring med VMware, DOSEMU eller lign., og som har en
> ide om hvad mapning af drives / harddisk optager af DOS RAM ?

Hvor stort et system har du proppet ned i din embedded maskine?

Det er sandt at Microsofts LAN løsning til DOS fylder en bondegård.
Måske kan OpenDOS bruges til jeres formål? Den kan mange sjove ting.
--
Thorbjørn Ravn Andersen