Egen kiosk CD
Fra : Claus Lund

Dato : 05-01-07 09:49

Der findes en del live-linux cd'er der booter på en pc og åbner en browser
og ikke andet. Se. f.eks. morphix.org -> LiveKiosk el. livekiosk.com

Jeg vil gerne have en variant, hvor jeg selv kan fastlægger hvilken
hjemmeside der åbnes, og evt. justere de billeder der vises under opstart.
Det kan naturligvis også laves, og der kan tages udgangspunkt i Morphix fra
morphix.org

Nu er jeg ikke selv nogen haj til Linux. Jeg har af interresse installeret
nogle systemer som arbejdsstationer og en firewall, som jeg brugte et par
år. Men de vejledninger jeg kan finde til at lave min egen kiosk-cd på
morphix.org og andre steder, er simpelthen for avancerede for mig.

Findes der en genvej - ex. et program hvor man via en menu specificerer hvad
der skal på cd'en?

Mvh Claus

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-01-07 11:56

"Claus Lund" <test11@lundborg.dk> writes:

> [...]
>
> Jeg vil gerne have en variant, hvor jeg selv kan fastlægger hvilken
> hjemmeside der åbnes, og evt. justere de billeder der vises under opstart.

Instruktionerne på

http://www.morphix.org/doc/how_tos/docbook_html/ar01s05.html

ser ikke slemme ud. Du skal vist køre Morphix allerede på den maskine
du vil bygge på.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Claus Lund

Dato : 06-01-07 09:29

""Thorbjørn Ravn Andersen"" <nospam0000@gmail.com> wrote in message

> Instruktionerne på
>
> http://www.morphix.org/doc/how_tos/docbook_html/ar01s05.html
>
> ser ikke slemme ud. Du skal vist køre Morphix allerede på den maskine
> du vil bygge på.

Nej det burde vel ikke være uoverkommeligt, men det kræver vist lidt mere
viden om linux, end jeg har lige nu.

Jeg ledte videre og fandt
http://www.eng.uwaterloo.ca/twiki/bin/view/Linux/LinuxKiosk
Der er vejledninger og link til bla.a. forum på sourceforge.

Denne version er bygget op med en fil der bla.a. indeholder firefox setup,
og som kan redigeres med en text editor. Her er ikke brug for at bygge det
hele op fra grunden igen. Faktisk kan det hele gøres fra en XP maskine med
MagicISO og Notepad.

Ovennævnte version er lidt kompliceret da den aktuelle setup fil er pakket
flere gange, og derfor skal udpakket, redigeres og genpakkes korrekt, for at
det virker. Derfor er jeg vendt tilbage til en af de første kiosk-pakker jeg
fandt:
http://linux.softpedia.com/get/System/Operating-Systems/Other/Firefox-LiveCD-4686.shtml

Her findes firefox setup filen upakket og lige til at redigere. Jeg åbner
blot iso filen med notepad i MagicISO, redigerer og gemmer den som en ny iso
fil. Så bliver det ikke meget nemmere.

Mvh Claus