Øjenfarve
Fra : LS

Dato : 04-01-07 19:01

Hej

Konen og undertegnede diskuterer..... Vi synes, at have hørt at et par med
blå øjne aldrig vil kunne få et barn med brune øjne.

Nu forholder det sig sådan at et par bekendte - begge med brune øjne - har
fået et nydeligt barn med blå øjne. Og så undrede vi os ellers. Spørgsmålet
er:

1) Er reglen med "forældre-blå-får-ikke-barn-med-brune-øjne" en skrøne?
2) Hvis ikke - virker der så også omvendt - dvs. at der er sket noget
mystifystisk hos vores bekendte?

Dette er KUN for at stille vores nysgerrighed og vi har ingen mistanke om
utroskab hos vores bekendte...... Vi blev bare nysgerrige.

Mvh
- L

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 04-01-07 19:21

"LS" <news23@test12345.dk> skrev i en meddelelse

> Nu forholder det sig sådan at et par bekendte - begge med brune øjne - har
> fået et nydeligt barn med blå øjne. Og så undrede vi os ellers.
> Spørgsmålet
> er:

Min brunøjede datter blev født med blå øjne. Så vent og se *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : LS

Dato : 04-01-07 19:30

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERN@hotmail.com> wrote in message
> "LS" <news23@test12345.dk> skrev i en meddelelse

> Min brunøjede datter blev født med blå øjne. Så vent og se *S*
>
> Mvh. Lisbeth

Hej Lisbeth

Tak for dit svar. Jeg bør måske lige tilføje, at når jeg skrev at vores
bekendte "... har fået et nydeligt barn...." så taler vi altså om et barn
der nu er over 1 år. Jeg synes at have hørt det der med, at øjenfarven kan
skifte men ville den ikke være gjort det nu barnet er over 1 år?

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 11-01-07 19:46

> [...]
> der nu er over 1 år. Jeg synes at have hørt det der med, at øjenfarven kan
> skifte men ville den ikke være gjort det nu barnet er over 1 år?

Hvis de er blå, er det ikke særligt sandsynligt, at de skifter, når hun er

gammel. Men det kan dog ses.. Vores yngste søn er født med blå øjne,
som så skiftede til brun/grønne over det første år. Men da han blev omkring
7 år, var de blevet helt brune, og det er han den eneste i hele familien,
som
har. Meget besynderligt.

Mvh.Bodil.

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 08-01-07 06:56

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERN@hotmail.com> wrote in message
> "LS" <news23@test12345.dk> skrev i en meddelelse

> Min brunøjede datter blev født med blå øjne. Så vent og se *S*

Jeps. Blå øjne skylde fravær af pigment. De fleste fødes uden pigmentet, der
dannes i løbet af de første leveår.

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 04-01-07 19:21

LS skrev:
> [...]
>
> 1) Er reglen med "forældre-blå-får-ikke-barn-med-brune-øjne" en skrøne?
> 2) Hvis ikke - virker der så også omvendt - dvs. at der er sket noget

Alle mennesker har to øjenfarve-gener, som kan give forskellig farve.
Der er to slags gener: den ene slags er brun øjenfarve og den anden kan
give alle nuancer af blåt.
Den brune (som vi kalder B) er stærkere end den blå (som vi kalder b).
Det, man kan se, er ikke altid den fulde genkombination, for eftersom B
altid vinder over b, vil både kombinationerne BB og Bb give øjne, der
ser brune ud - og kun bb kan give andet.

Derfor kan et par, hvor begge parter har brune øjne, sagtens få et barn
med blå øjne. Forældrene har så bare kombinationen Bb i deres
øjenfarvegener, og det er tilfældigvis et b, de giver videre begge to.
Man kunne sagtens tænke sig, at evt senere børn ville få brune øjne,
hvis bare en af forældrene videregiver et B-gen.

Så forældre med brune øjne kan sagtens få børn med blå-grå-grønne øjne.

Derimod kan man ikke tænke sig det omvendte. For forældrene med blå øjne
har jo ikke noget gen for brune øjne, de kan give videre.

Gjorde det her det lidt klarere?

Fra : LS

Dato : 04-01-07 19:31

"Benedikte Brisson" <kuduli@vide.invalid> wrote in message

Spørgsmålet

> Alle mennesker har to øjenfarve-gener, som kan give forskellig farve.
> Der er to slags...

Hej Benedikte

Tak for dit godt og klare svar!

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 04-01-07 21:42

> [...]

> Derimod kan man ikke tænke sig det omvendte. For forældrene med blå
> øjne har jo ikke noget gen for brune øjne, de kan give videre.

Også hvad jeg har læst mig til, men måske du ved mere og kan forklare
følgende:

Min far har brune øjne, min mor har blå. Jeg har et brunt OG et blåt øje.

Fra : Anita

Dato : 04-01-07 22:12

"Kent Oldhøj" <kent@FJERNESoldhoj.dk> skrev

> Også hvad jeg har læst mig til, men måske du ved mere og kan forklare
> følgende:
>
> Min far har brune øjne, min mor har blå. Jeg har et brunt OG et blåt øje.

Som jeg har fået det forklaret, er det noget, der kan ske, når ét af generne
er blevet defekt.

Venligst Anita

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 04-01-07 22:44

"Anita" <anitaoestX@Xgmail.com> wrote in

> Som jeg har fået det forklaret, er det noget, der kan ske, når ét af
> generne er blevet defekt.

Hva faen! Kalder du mig en mutant?

(nå, måske bliver Junior imponeret hvis farmand er en mutant *G*)

Fra : Sabina H.

Dato : 04-01-07 19:22

"LS" <news23@test12345.dk> wrote in message
> [...]
>
> 1) Er reglen med "forældre-blå-får-ikke-barn-med-brune-øjne" en skrøne?
> 2) Hvis ikke - virker der så også omvendt - dvs. at der er sket noget

ingen regel uden undtagelse ;)
så vidt jeg var informeret, så er genet for brune øjne dominerende over
genet for blå, derfor vil et par hvor den ene har brune øjne, automatisk få
børn med brune øjne...
men i virkeligheden forholder det sig ikke sådan ;)

jeg er selv barn af en brunøjet mor, og en blåøjet far, og har fået de blå
øjne... det samme har min lillsøster (med samme far, anden mor) oplevet...
så nogle blåøjede har altså stærkere gener..

ellers læs de nedenstående links ;)

http://www.dr.dk/DR1/laegen/Programmer/2006/060427/20060420115525.htm

http://www.synoptik.dk/Syn/dk/RightMenu/Leksikon/a/arvelige+forhold.htm

--
Knus,
Sabina

Fra : Per Vadmand

Dato : 04-01-07 20:12

Sabina H. wrote:

> jeg er selv barn af en brunøjet mor, og en blåøjet far, og har fået
> de blå øjne... det samme har min lillsøster (med samme far, anden
> mor) oplevet... så nogle blåøjede har altså stærkere gener..

Det er vel ikke et spørgsmål om "stærkere" gener, men om at den brunøjede
også har blåøjede gener.

Det samme gælder i øvrigt udfarve, idet to "hvide" forældre godt kan få et
"sort" barn, hvis begge forældre har en eller flere "sorte" forfædre.

Per V.
Per V.

> http://www.dr.dk/DR1/laegen/Programmer/2006/060427/20060420115525.htm
>
> http://www.synoptik.dk/Syn/dk/RightMenu/Leksikon/a/arvelige+forhold.htm

--
En af de vigtigste menneskerettigheder er retten til at være
inkonsekvent.

Fra : Sabina H.

Dato : 05-01-07 07:26

"Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> wrote in message
> Sabina H. wrote:
>
> Det er vel ikke et spørgsmål om "stærkere" gener, men om at den brunøjede
> også har blåøjede gener.

både og.... der er jo dominante og ikke dominante gener.....

--
Knus,
Sabina

Fra : Per Vadmand

Dato : 05-01-07 10:21

Sabina H. wrote:

> både og.... der er jo dominante og ikke dominante gener.....

Ja, men der findes ikke "stærkere" eller "svagere" fx. blåøjede gener.

Per V.

Fra : Sabina H.

Dato : 05-01-07 22:32

> Ja, men der findes ikke "stærkere" eller "svagere" fx. blåøjede gener.

flueknepperi

--
Knus,
Sabina

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 09-01-07 22:27

"Sabina H." <sabina@mandezonen.dk> wrote in message

> flueknepperi

Nix. Det er hele essensen. Blåøjede gener er ikke dominante (og "ikke
dominant" kan ikke gradbøjes), medens brunøjede gener er dominante (og det
kan heller ikke gradbøjes).

Hvad Per svarede på var netop påstanden om at dominant / ikke dominant kunne
gradbøjes.

Kristian

Fra : Sabina H.

Dato : 09-01-07 22:48

"Kristian Damm Jensen" <kristiandamm@yahoo.dk> wrote in message

> [...]
>
> Nix. Det er hele essensen. Blåøjede gener er ikke dominante (og "ikke
> dominant" kan ikke gradbøjes), medens brunøjede gener er dominante (og det

hvilket var præcis hvad jeg skrev...

> Hvad Per svarede på var netop påstanden om at dominant / ikke dominant
> kunne gradbøjes.

hvem taler om at gradbøje?
når der er tale om dominant eller ikke dominant, så er der vel også tale om
at den ene er stærkere (dominant) end den anden (ikke dominant)....
at begynde at prøve at skære det ud i bølge pap og våde aviser, er
flueknepperi, og ændrer ikke på budskabet....

at genet for brune øjne ofte er stærkere end genet for blå øjne.... ofte,
men ikke altid.....

derudover har Per jo egentlig ikke ret....
der findes både dominante og ikke dominante blåøjedede (eller brunøjede,
eller grønøjede) gener.... det hele afhænger af gensammensætningen....
hvis jeg har forstået det korrekt, så kan jeg således have et dominant
blåøjet gen, og et ikke dominant brunøjet gen.... det dominante gen afgør
således min øjenfarve...
mit dominante blåøjede gen, kan således være givet videre til min søn, som
også har fået et dominant brunøjet gen fra sin far..... her går det
brunøjede gen så ind og "overtager", og gør det blåøjede ikke dominant.....
hvilket i sidste ende betyder at møder min søn en brunøjet pige med et ikke
dominant blåøjet gen, og får børn med hende, kan de godt få blåøjede
børn.....
faktisk kan det også være sådan at min søn har arvet mit ikke dominante
brunøjede gen, og sin fars dominante brunøjede gen, og derfor ikke har et
blåøjet gen at give videre....

--
Knus,
Sabina

Fra : Per Vadmand

Dato : 09-01-07 23:02

Sabina H. wrote:

> at genet for brune øjne ofte er stærkere end genet for blå øjne....
> ofte, men ikke altid.....

Hvilket er noget vrøvl.

> derudover har Per jo egentlig ikke ret....
> der findes både dominante og ikke dominante blåøjedede (eller
> brunøjede, eller grønøjede) gener.

Nej, det gør der ikke. Det er ikke generne, der varierer, det er
sammensætningen.

Du har ikke fattet det overhovedet.

Per V.

Fra : Sabina H.

Dato : 10-01-07 08:22

> Hvilket er noget vrøvl.

det er så din mening....
det link til wikipedia siger faktisk noget andet, hvis man ellers gør sig
den ulejlighed at kigge på tallene...

recessiv blåøjet person (bb) og en dominant brunøjet (BB). De har kun
mulighed for at få brunøjede børn (Bb):
en brunøjet (Bb) og en brunøjet (BB). De har også kun mulighed for brunøjede
børn (BB og Bb):
en brunøjet (Bb) og en brunøjet (Bb). Dette par har 75 procents chance for
brunøjede børn (BB og Bb) og 25 procent for blåøjede (bb).
en recessiv blåøjet og en brunøjet. Dette par har 50 procent chance for at
få brunøjede (Bb) og 50 procent for at få blåøjede (bb) børn:en blåøjet (bb)
og en blåøjet (bb). Dette par har kun mulighed for blåøjede (bb) børn

ud af ovenstående er der to par der kun kan få brunøjede børn, et par der
har 75% chance og et par der har 50 % chance...
sammenlignet set, har de blåøjede kun 1 par der har 100% chance, et på 50 og
et på 25%...
det viser da med al tydelighed at der vil være en overvægt at brunøjede,
hvis generne ellers altid fik ret....

> Nej, det gør der ikke. Det er ikke generne, der varierer, det er
> sammensætningen.

og hvad er det så forskellen er på bundlinien??

> ... det hele afhænger af

havde du så travlt med at være uenig med mig, at du helt overså hvad jeg
skrev herover???

> Du har ikke fattet det overhovedet.

og du læser tydeligvis ikke det du svarer på....

--
Knus,
Sabina

Fra : Per Vadmand

Dato : 10-01-07 10:15

Sabina H. wrote:
> "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> wrote in message

> det er så din mening....

Nej, det er ikke "min mening." Det er fakta.

> [...]
> for at få brunøjede (Bb) og 50 procent for at få blåøjede (bb)
> børn:en blåøjet (bb) og en blåøjet (bb). Dette par har kun mulighed

Præcis. Men det var ikke det, du skrev. Du skrev noget vrøvl om "mere eller
mindre dominerende gener for blå øjne."

Per V.

Fra : Sabina H.

Dato : 10-01-07 19:52

> Præcis. Men det var ikke det, du skrev. Du skrev noget vrøvl om "mere
> eller mindre dominerende gener for blå øjne."

som altid vender og drejer du fakta til at passe dine holdninger... og jo,
det var hvad jeg skrev... at du ike forstår hvad jeg skriver, er ikek mit
problem...
læs hvad jeg skriver.. ALT hvad jeg skriver, i stedet for at angribe dele af
et indlæg, hvor essensen er den samme som din..

--
Knus,
Sabina

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 11-01-07 08:19

Sabina H. wrote:
> [...]
> for at få brunøjede (Bb) og 50 procent for at få blåøjede (bb)
> børn:en blåøjet (bb) og en blåøjet (bb). Dette par har kun mulighed

Fuldstændig korrekt. Og her er der heller ikke tale om at blåøjede gener kan
være mere eller mindre dominante. Blåøjede gener er aldrig dominante,
brunøjede gener er altid dominante.

> [...]
> det viser da med al tydelighed at der vil være en overvægt at
> brunøjede, hvis generne ellers altid fik ret....

Hvilket i øvrigt også er tilfældet, hvis man anlægger en global betragtning.
Men i øvrigt er den konkrete fordeling af fænotyper indenfor en population
også styret af andre ting, end genernes dominans. Fx var en stærkt vigende
hage i flere århundreder et udbredt fænomen blandt Europas adelige og
kongelige. Det havde ikke noget med genernes dominans at gøre, men var et
nedarvet træk fra Habsburgerne, der var voldsomt dominerende i europæisk
politik en lang periode.

> og hvad er det så forskellen er på bundlinien??

Forskellen er, at Bb altid vil give brune øjne. Som du formulerer det ("der
findes både dominante og ikke dominante blåøjedede gener") ville det være
muligt for Bb at give blåøjne. Det er ikke tilfældet. Som det i øvrigt også
fremgår af din egen fremstilling ovenfor.

<snip>

> og du læser tydeligvis ikke det du svarer på....

Jeg hælder nu mest til Pers udlægning...

Kristian

Fra : Sabina H.

Dato : 11-01-07 21:22

> Fuldstændig korrekt. Og her er der heller ikke tale om at blåøjede gener
> kan være mere eller mindre dominante. Blåøjede gener er aldrig dominante,
> brunøjede gener er altid dominante.

hvilket var hvad jeg skrev i første omgang, men der er stadig den finte at
der stadig kan være dominante brunøjede gener, som lader de blåøjede trænge
igennem....
og også "undtagelsen der bekræfter reglen"...
citeret fra dr.dk
Dog er der en mikro-lille undtagelse: en ud af en million gange kan der lige
efter undfangelsen ske en ændring i generne, så et blå-øje gen ændres til et
brun-øje gen. Så kan det ske at to blå øjede forældre får et brun-øjet barn.
Men det er meget sjældent - en ud af en million gange.
citat slut

> [...]
> men var et nedarvet træk fra Habsburgerne, der var voldsomt dominerende i

dermed siger du at der var tale om indavl ;)
hvilket vist er almindeligt kendt var ret udbredt i adelige kredse ;)

> [...]
> være muligt for Bb at give blåøjne. Det er ikke tilfældet. Som det i
> øvrigt også fremgår af din egen fremstilling ovenfor.

nej... det var Per der sagde det....
jeg sagde : "der findes både dominante og ikke dominante blåøjedede (eller
brunøjede,
eller grønøjede) gener.... det hele afhænger af gensammensætningen...."
jeg taler altså om gener i flertal, ikke gen, i ental...

> <snip>

> Jeg hælder nu mest til Pers udlægning...

så må jeg jo også minde dig om at læse det hele, og ikke kun selektivt....

--
Knus,
Sabina

Fra : Anita

Dato : 05-01-07 12:43

"Sabina H." <sabina@mandezonen.dk> skrev

> [...]
> få børn med brune øjne...
> men i virkeligheden forholder det sig ikke sådan ;)

Nej, og det skyldes netop, at den person der har brune øjne enten kan have
Bb eller BB

I førstnævnte tilfælde vil forældre med hhv. blå: bb og brun: Bb kunne få
børn med både blå og brune øjne (50% chance for hver).

Mens tilfælde hvor forældrene har Blå: bb og Brun: BB kun kan få brunøjede
børn.

Det handler ikke om, at det ene gen er stærkere og derfor er dét der gives
videre til barnet. Men om at der er lige stor chance for, at barnet får det
ene som det andet gen - og når så barnet har fået de 2 gener afgøres hvilket
der er stærkest.

Jeg ved ikke, om det gav mening.
Venligst Anita

Fra : Carina Hansen

Dato : 05-01-07 17:06

"Sabina H." <

> [...]
> øjne... det samme har min lillsøster (med samme far, anden mor) oplevet...
> så nogle blåøjede har altså stærkere gener..

Din mor har haft et blåt gen og et brunt gen. Pga. det brune gens dominans
har hun fået brune øjne.

Men det blå gen har hun givet videre til dig. Og da din far er blå-øjet, har
han kun blå gener, og kan derfor kun give dig et blot en.

Det holder sig faktisk fuldstændig til både virkeligheden og teorien :)

VH
Carina

Fra : Sabina H.

Dato : 05-01-07 22:35

"Carina Hansen" <carina@nospam.inv> wrote in message

> Din mor har haft et blåt gen og et brunt gen. Pga. det brune gens dominans
> har hun fået brune øjne.

ALLE i min mors familie, 3 generationer tilbage, er brunøjede....
størstedelen af mine fætre og kusiner, er brunøjede...

> Men det blå gen har hun givet videre til dig. Og da din far er blå-øjet,
> har han kun blå gener, og kan derfor kun give dig et blot en.
>
> Det holder sig faktisk fuldstændig til både virkeligheden og teorien :)

jeg undrer mig såmænd bare over hvor i alverden min mor har fået det
blåøjede gen fra ;)
iøvrigt har jeg selv fået en brunøjet søn ;)

--
Knus,
Sabina

Fra : Carina Hansen

Dato : 06-01-07 08:40

"Sabina H." <sabina@mandezonen.dk>

> ALLE i min mors familie, 3 generationer tilbage, er brunøjede....
> størstedelen af mine fætre og kusiner, er brunøjede...

Sikkert, men derfor kan de sagtens være bærer af et blåt gen. Jeg behøver
ikke forklaringen om dominans igen, vel?

> jeg undrer mig såmænd bare over hvor i alverden min mor har fået det
> blåøjede gen fra ;)

Fra en af de brunøjede forældre, der har været bærer af et blåt gen, og
givet det videre.

> iøvrigt har jeg selv fået en brunøjet søn ;)

Men både du og faren har næppe blå øjne!

VH
Carina

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 06-01-07 11:13

> jeg undrer mig såmænd bare over hvor i alverden min mor har fået det
> blåøjede gen fra ;)
> iøvrigt har jeg selv fået en brunøjet søn ;)

JEg insinuerer intet, påpeger blot en mulighed: Man regner med at hvert 10.
barn i Danmark har en anden far end den de tror.

Fra : Per Vadmand

Dato : 06-01-07 11:31

Kent Oldhøj wrote:

> JEg insinuerer intet, påpeger blot en mulighed: Man regner med at
> hvert 10. barn i Danmark har en anden far end den de tror.

Jeg har hørt den påstand før og tit spekuleret over, hvor man egentlig ved
det fra?

Per V.

Fra : Susanne

Dato : 06-01-07 13:48

> Jeg har hørt den påstand før og tit spekuleret over, hvor man egentlig ved
> det fra?
>
> Per V.
>
> --

Muligvis fra genetiske analyser....der laves vel også statistik ud fra
disse.

Ved test for arvelige sygdomme ved jeg i hvert fald at der somme tider
findes ud af at barnet ikke har arvet et sygdomsgen fra sin far - fordi den
"formodede" far ikke er barnets biologiske far....

I det tilfælde jeg kender blev familien informeret om at barnet ikke bar
sygdomsgenet - men ikke om at det slet ikke bærer nogle af den "formodede"
fars gener......

Mvh.
Susanne.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 07-01-07 00:18

"Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> wrote in

> Jeg har hørt den påstand før og tit spekuleret over, hvor man egentlig
> ved det fra?

Det er heller ikke noget man ved. Man ved at tilfældene findes, og
forskellige kilder antyder at det er op imod 10%.

Fra : Anita

Dato : 07-01-07 15:10

"Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> skrev

> Jeg har hørt den påstand før og tit spekuleret over, hvor man egentlig ved
> det fra?

Jeg har indtryk af, at man især ved det fra tilfælde, hvor organ- eller
bloddonation pludselig er på tale og her opdager at far og barn ikke kan
være i familie.

Venligst Anita

Fra : Sabina H.

Dato : 06-01-07 22:40

"Kent Oldhøj" <kent@FJERNESoldhoj.dk> wrote in message
> "Sabina H." <sabina@mandezonen.dk> wrote in

> JEg insinuerer intet, påpeger blot en mulighed: Man regner med at hvert
> 10.
> barn i Danmark har en anden far end den de tror.

hehe, nu kan du insinuere til du bliver blå i hovedet... min far ER min
far.....
når det er sagt, kan jeg også fortælle at jeg var i høj grad et uheld, og
uønsket fra min fars side ;)
udover det er der mange genetiske træk der går igen som jeg kun kan have fra
min far, og som iøvrigt går igen hos min halvsøster ;) så lige på det punkt
er jeg slet ikke i tvivl...

hvad dertil kommer, at bare den mindste smule antyde at min mors far ikke er
hendes far, er også utopi*G* hun er 9. og sidste barn i en søskendeflok der
er kommet løbende over 18 år... og igen i den familie er der genetiske træk
der går igen fra faderen, og i adskillige af hendes søskende, piger som
drenge ;) dertil bør siges at hun er 53 nu*G*

--
Knus,
Sabina

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 07-01-07 00:27

> "Kent Oldhøj" <kent@FJERNESoldhoj.dk> wrote in message

> hehe, nu kan du insinuere til du bliver blå i hovedet... min far ER
> min far.....

Det troede jeg også min far var i over 40 år.

> udover det er der mange genetiske træk der går igen som jeg kun kan
> have fra min far, og som iøvrigt går igen hos min halvsøster ;) så
> lige på det punkt er jeg slet ikke i tvivl...

Ikke fordi jeg vil så tvivl, men jeg har det præcis på samme måde. Min
biologiske far og min adoptivfar ligner hinanden på mange punkter (he...
min mor faldt jo for dem begge).

Og jeg har også en søster (som så viste sig at være 3 halvsøskende, da
min biologiske far siden har fået 2 børn mere), der har fællestræk med
mig, og min halvbror på min fars side ligner mig til forveksling.

Men bortset fra det, så kunne din mors far være den der var en anden...

Ej, jeg skal nok holde inde. Det er et alvorligt emne, som jeg jo selv
har haft meget tæt inde på livet.

Fra : Sabina H.

Dato : 07-01-07 15:32

> [...]
>
> Ikke fordi jeg vil så tvivl, men jeg har det præcis på samme måde. Min
> biologiske far og min adoptivfar ligner hinanden på mange punkter (he...

en ting er at ligne hinanden, en anden er at videregive præcis samme
bygningfejl, styrke og øjenfarve (ned til mindste lille prik) i øjnene på
min søster og jeg*G* derudover er der en anden genetisk lighed mellem min
søster og jeg... nemlig den lille finte at vi begge får krøller i håret, når
vi ikke er påvirket af hormoner (som feks graviditet og p-piller), og det
lille sjove faktum at vi begge, uafhængigt af hinanden og inden vi
overhovedet mødte hinanden, har valgt samme fag af samme grunde ;)

når det er sagt, så ligner min søster og jeg ikke hinanden.. jeg ligner
heller ikke min far synderligt (ligesom min søster heller ikke ligner vores
far).... på det punkt ligner vi vores mødre... det eneste vi har til fælles
er øjnene og vores lejlighedsvise krøller*G*

> [...]
>
> Men bortset fra det, så kunne din mors far være den der var en anden...
>
> Ej, jeg skal nok holde inde. Det er et alvorligt emne, som jeg jo selv

jamen jeg kan da godt forstå det er noget du tænker en del over, men som
sagt er der ingen tvivl ;) ikke den mindste smule... trust me on this ;)
og ang min mor... nej... der er ingen tvivl... ikke den mindste mistanke, og
det er genetisk testet ;)

--
Knus,
Sabina

Fra : Per Vadmand

Dato : 07-01-07 21:07

Sabina H. wrote:

> [...]
> som sagt er der ingen tvivl ;) ikke den mindste smule... trust me on
> this ;) og ang min mor... nej... der er ingen tvivl... ikke den mindste

En helt o.t.-bemærkning: Dine indlæg ville være lettere at læse, hvis du
undlod de utallige *G*er og andre underlige tegn.

Per V.

Fra : marlene

Dato : 04-01-07 20:14

>svarer ikke helt dit spørgsmål, men kan appelere til nysgerrighed.
mine øjne er alm. blå
min mands er alm. brune
min ældste søn har grønne øjne
min mellemste har meget blå øjne
min yngste har meget brune øjne

har ingen ide om hvad nr. 4 kunne have fået.

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 04-01-07 20:27

marlene skrev:
> [...]
> min mellemste har meget blå øjne
> min yngste har meget brune øjne
>
> har ingen ide om hvad nr. 4 kunne have fået.

Jamen så tar vi den da igen med jeres familie som eksempel
Du har blå øjne. Derfor ved vi, at din øjenfarve-genkombination er
dermed bb (du har modtaget et b-gen fra begge dine forældre.

Din mand har brune øjne. Vi kan ikke kun ved at se på ham afgøre, om
hans kombination hedder BB eller Bb, for begge dele giver brune øjne.

Men fordi vi nu ved, at I har børn, kan vi få meget mere ud af det:
Dine to ældste børn har øjenfarver som er nuancer af blå. Dvs de kan kun
have kombinationen bb i farvegenerne og de har fået et gen fra hver af
forældrene.

Derfor må din brunøjede mand have kombinationen Bb i sine
øjenfarvegener. For han kan tilsyneladende give et gen for blå øjne videre.

Dit yngste barn har så fået et b-gen fra dig og et B-gen fra faderen.

Og det evt næste barn vil statistisk have 50% chance for at få brune
øjne - det ville være lettere at vise, hvis jeg kunne tegne ets kema til
dig

Venlig hilsen Dikte

Fra : Anita

Dato : 04-01-07 21:15

Måske denne side kan forklare det:

http://da.wikipedia.org/wiki/Gregor_Mendel

Det er korrekt at to blå-øjede kun burde få blå-øjede børn, mens brun-øjede
forældre kan få begge dele, hvis de begge bærer generne "B" og "b".

Det fremgår af krydsningsskemaerne på siden ovenfor.

Venligst Anita