Mangler eth1 i Debian
Fra : Morten Christensen

Dato : 03-01-07 21:57

Jeg har en Debian Unstable, hvor der er 2 fysiske netkort i maskinen (1
inteereret i bundkortet og 1 i pci-slot). Da Debian blev installeret
kunne jeg vælge, hvilket af netkortene, som skulle være det primære, så
begge netkort har "kunnet ses".

Efter installationen er det ikke lykkedes mig at få adgang til/kunne se
mere end eth0, som er bundkort-nic'en.

/etc/networks/interfaces indeholder:

auto lo
iface lo inet loopback
allow-hotplug eth0
iface eth0 inet dhcp
allow-hotplug eth1
iface eth1 inet dhcp

Booter jeg hardwaren på en grml-live-cd, er både eth0 og eth1 til stede.

Pt. får de ip-adressen fra en dhcp-server, men på sigt bør de have faste
ip-adresser. Jeg er interesseret i 2 netkort, fordi jeg vil
eksperimentere med, at installere en IPCop firewall/router i domU under Xen.

--
Morten Christensen

Fra : Per Jørgensen

Dato : 03-01-07 22:31

Morten Christensen skrev:
> [...]
> ip-adresser. Jeg er interesseret i 2 netkort, fordi jeg vil
> eksperimentere med, at installere en IPCop firewall/router i domU under

Er det ikke bare fordi du mangler at modprobe den?

--
Med Venlig Hilsen

Pe® Jørgense/\/
Operations

www.mobilepeople.,com

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 03-01-07 22:33

> Efter installationen er det ikke lykkedes mig at få adgang til/kunne se
> mere end eth0, som er bundkort-nic'en.

Hvad siger lspci, modprobe og dmesg?

Thomas

Fra : Morten Christensen

Dato : 04-01-07 00:15

Thomas S. Iversen skrev den 03-01-2007 22:33:

> Hvad siger lspci, modprobe og dmesg?
>
> Thomas

lspci om det løse netkort:
------------
01:08.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd.
RTL-8139/8139C/8139C+ (rev 10)
------------

I /var/log/dmesg her jeg fundet:
------------
8139cp: 10/100 PCI Ethernet driver v1.2 (Mar 22, 2004)
forcedeth.c: Reverse Engineered nForce ethernet driver. Version 0.56.

8139cp 0000:01:08.0: This (id 10ec:8139 rev 10) is not an 8139C+
compatible chip
8139cp 0000:01:08.0: Try the "8139too" driver instead.

Probing IDE interface ide0...
8139too Fast Ethernet driver 0.9.27
hda: _NEC DVD_RW ND-3550A, ATAPI CD/DVD-ROM drive

eth0: forcedeth.c: subsystem: 01849:03ef bound to 0000:00:07.0
SCSI subsystem initialized
ACPI: PCI Interrupt Link [LNKA] enabled at IRQ 19
GSI 19 sharing vector 0xB8 and IRQ 19
ACPI: PCI Interrupt 0000:01:08.0[A] -> Link [LNKA] -> GSI 19 (level,
low) -> IRQ 19
eth1: RealTek RTL8139 at 0xffffc2000004cc00, 00:40:f4:6f:33:71, IRQ 19
eth1: Identified 8139 chip type 'RTL-8100B/8139D'
libata version 2.00 loaded.
-----------
Det er ikke noget af det, som giver mig en ide om, hvor problemet er.

Jeg har prøvet
modprobe 8139too
og
modprobe 8139too eth1
uden nogen effekt.

--
Morten Christensen

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 04-01-07 00:39

> eth0: forcedeth.c: subsystem: 01849:03ef bound to 0000:00:07.0

Jeg formoder det er din NIC der virker

> eth1: RealTek RTL8139 at 0xffffc2000004cc00, 00:40:f4:6f:33:71, IRQ 19
> eth1: Identified 8139 chip type 'RTL-8100B/8139D'

og er den der ikke virker.

Hvad siger ifconfig -a efter du begge drivere (forcedeth og 8139too)
er loaded?

har du prøvet ifconfig eth1 up
og set om du får link up på den?

Thomas

Fra : Morten Christensen

Dato : 04-01-07 17:53

Thomas S. Iversen skrev den 04-01-2007 00:38:

> Jeg formoder det er din NIC der virker

> og er den der ikke virker.

Ja, bortset fra en enkelt start idag, hvor det var det løse 8139'er, som
blev eth0 og virkede.

> Hvad siger ifconfig -a efter du begge drivere (forcedeth og 8139too)
> er loaded?

Der er et eth0 og et eth1_rena samt en stribe enheder, som har med xen
at gøre.

> har du prøvet ifconfig eth1 up
> og set om du får link up på den?

Siger, at der ikke er sådan en enhed. eth1_rena er antagelig forkortet,
men for hvad.

--
Morten Christensen

Fra : Morten Christensen

Dato : 04-01-07 20:20

Morten Christensen skrev den 04-01-2007 17:52:

> [...]
> at gøre.

> Siger, at der ikke er sådan en enhed. eth1_rena er antagelig forkortet,

Nu har jeg været ude og google
iflg
http://www.linuxforums.org/forum/debian-linux-help/69372-problematic-scenarios-installing-two-ethernet-cards-kanotix.html
viser "ip link show"
af det er en forkortelse af eth1_rename_ren

--
Morten Christensen

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 04-01-07 20:32

> [...]
> viser "ip link show"
> af det er en forkortelse af eth1_rename_ren

Er du blevet ramt af den her bug:

??

udev siger mig meget meget lidt (for lidt tid til at rode med linux
efterhånden

Thomas

Fra : Morten Christensen

Dato : 04-01-07 21:11

Thomas S. Iversen skrev den 04-01-2007 20:32:

> Er du blevet ramt af den her bug:

> ??
>
> udev siger mig meget meget lidt (for lidt tid til at rode med linux
> efterhånden

Ja det tror jeg. Selvom det kan undre, at den stadig er til stede i en
opgraderet unstable med kerne 2.6.18-3.

--
Morten Christensen

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 05-01-07 18:10

> Ja det tror jeg. Selvom det kan undre, at den stadig er til stede i en
> opgraderet unstable med kerne 2.6.18-3.

Hvad kerne kører installeren? Og hvad hvis du ikke prøver at loade
8139 driveren før du loader 8139too? Og det link jeg henviste til
indeholdt noget udev config snask man kunne teste hypotesen med.
Besværligt. Prøv at smide et andet netkort i, istedet

Thomas

Fra : Morten Christensen

Dato : 07-01-07 00:49

Thomas S. Iversen skrev den 05-01-2007 18:10:

> [...]
> indeholdt noget udev config snask man kunne teste hypotesen med.
> Besværligt. Prøv at smide et andet netkort i, istedet

Jeg har også forsøgt mig med et kort til fealnx-driveren. Samme resultat
- et kort, som dennegang hedder eth1_rename (åbenbart uden _ren) istedet
for eth1.

Så vidt jeg kan se, har det ingenting med driveren at gøre.

--
Morten

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 07-01-07 08:37

> [...]
> for eth1.
>
> Så vidt jeg kan se, har det ingenting med driveren at gøre.

Skummelt. Tja, jeg har ikke set det før og har ikke flere gode ideer

Thomas

Fra : Morten Christensen

Dato : 07-01-07 14:38

Morten Christensen skrev den 07-01-2007 00:49:

> [...]
> for eth1.
>
> Så vidt jeg kan se, har det ingenting med driveren at gøre.

Et af de andre google-hits pegede på en løsning
http://www.mail-archive.com/linux-il@cs.huji.ac.il/msg46336.html

fejlen ligger i den automatisk genererede fil
/etc/udev/rules.d/z25_persistent-net.rules
som definerer netværkskortene.

I den udkommenterede jeg de automatisk dannede linier og genstartede
boxen. Ved genstarten blev automatisk dannet 2 linier. En linie til eth0
og en linie til eth1_rename. Jeg rettede så manuelt eth1_rename til eth1
(og byttede forøvrigt om på eth0 og eth1).

Efter næste genstart blev linierne ikke gendannet automatisk, og nu ser
det ud til at virke.

Skummelt, efter min mening en regulær bug i Debian og gad vide, hvor
langtidsholdbar min løsning er ......

Men tak til alle for hjælpen til at støve en løsning op

--
Morten

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 07-01-07 15:02

> Skummelt, efter min mening en regulær bug i Debian og gad vide, hvor
> langtidsholdbar min løsning er ......

Nok ikke særlig meget. Hvis du har tiden til det, så opret en
bugreport hos debian folket. Så vil den holdbare løsning komme til dig
på et tidspunkt.

Godt du fik det til at virke til sidst.

Thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-01-07 09:11

Morten Christensen <mc@mc.sletmig.cx> writes:

> Det er ikke noget af det, som giver mig en ide om, hvor problemet er.

Boot på knoppix og se hvilken driver den bruger.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 07-01-07 10:20