Hvordan ved politi/myndigheder om firmabil~
Fra : Morten

Dato : 03-01-07 19:57

Hej

Hvis man har firmabil, så er det eneste der afgører om man må bruge den
privat jo, om den bliver beskattet eller ej. Men det eneste sted man kan se
dette er vel på lønseddelen - hvordan ved politiet om man har lov til at
køre privat hvis man bliver stoppet?

/Morten

Fra : joke

Dato : 03-01-07 20:41

"Morten" <REMOVE_post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> se
> dette er vel på lønseddelen - hvordan ved politiet om man har lov til at

Tja kører du i firmabilen uden for erhvervsmæssigt brug, er det vel blot at
tjekke hvordan bilen er indregistreret f.eks. gulpladet biler efter 1998 er
enten registret som erhverv , erhverv/privat, eller privat, dernæst kan man
jo så checke om du nu også bliver beskattet via din lønseddel eller nemmere
et opkald til skat, sidst men ikke mindst kan man så kontrollere om der er
betalt moms af bilen er der ikke det må den ikke bruges privat.

Så det er ikke så svært at kontrollere og til aktionerne mod privatkørsel i
firmabiler har skat sikkert direkte adgang til deres registre.'

Hilsen

Johnny

Fra : Morten

Dato : 03-01-07 21:33

"joke" <jkp6670jeghaderspamsaafjernnubaredette@hotmail.ogdetnormalecom>
skrev i en meddelelse news:459c06ab$0$4157$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> enten registret som erhverv , erhverv/privat, eller privat

Det er rigtigt - men blot fordi den er indregistreret som erhverv/privat,
kan man jo ikke være sikker på at der rent faktisk er en medarbejder der
bliver beskattet af den.

> checke om du nu også bliver beskattet via din lønseddel
> eller nemmere et opkald til skat

Jo, men jeg har jo ikke pligt til at have min lønseddel liggende, det kunne
jo også være første måned jeg havde fået den som firmabil, så jeg endnu ikke
var blevet beskattet første gang endnu.

> kontrollere om der er betalt moms af bilen
> er der ikke det må den ikke bruges privat.

Også rigtigt, men dette vil være meget krævende, da der så skal laves ekstra
revision af virksomheden (det fremgår ikke af den alm. momsindberetning
hvilke ting momsen omhandler)

Fra : Karsten7870

Dato : 03-01-07 23:22

Morten wrote:

> [...]
> ekstra revision af virksomheden (det fremgår ikke af den alm.
> momsindberetning hvilke ting momsen omhandler)

Det er vel for at i hovedsagen kunne se, om der var løftet moms af en
gulpladebil. Det er muligt, at de kan se det ved opkald til motorregisteret
på numret.

År tilbage, hvor jeg kørte som tekniker i København om natten, blev jeg ofte
stoppet bare for at de kunne se, om det var mig selv, der kørte i min bil.
Det var en gul-pladebil indregistreret til mig privat og følgelig ikke
afløftet moms.

Ingen tvivl. De havde allerede de fornødne oplysninger inden vi "hilste" på
hinanden. I øvrigt synes jeg, at det er en helt OK fremgangsmåde. Det kunne
lige så godt være min bil, der var stjålet og stoppet ved en sådan kontrol.
Karsten H. Jensen
Vil du med rette have ry som lærd,
så søg det lette - og gør det svært. (Piet Hein)

Fra : Morten

Dato : 03-01-07 23:31

"Karsten7870" <bito@karby.dk> skrev i en meddelelse

> Ingen tvivl. De havde allerede de fornødne oplysninger inden vi "hilste"

> hinanden. I øvrigt synes jeg, at det er en helt OK fremgangsmåde.

Ok - jeg kan bare stadig rent teknisk ikke se at der er nogen måde de kan
vide det på - hvis du kun har haft bilen 14 dage og ikke blevet beskattet
endnu, er det vel ikke registreret noget sted overhovdet - så kunne folk vel
altid sige at de lige havde fået den, og at den blev beskattet på næste
lønseddel hvis de blev stoppet...

> Det kunne lige så godt være min bil, der var stjålet og stoppet ved en
sådan kontrol.

Forstod ikke hvad du mente med den sætning... om den er stjålet eller ej har
vel intet at gøre med hvad plader der er på...

Fra : joke

Dato : 04-01-07 10:50

> [...]
> vel
> altid sige at de lige havde fået den, og at den blev beskattet på næste

tror ikke det fungere lige sådan tænk bare på pizza razziaer hvor alle
ansatte også kun lige er på besøg eller eller, den hopper de heller ikke på.

Det man kan skelne mellem når du kører i bilen er om det er erhvervskørsel
eller privatkørsel, og det er let nok.

Hilsen

Johnny

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 04-01-07 11:13

wrote in message news:459ccdd2$0$4165

> Det man kan skelne mellem når du kører i bilen er om det er erhvervskørsel
> eller privatkørsel, og det er let nok.

Hvordan gør du det, mere konkret? Bortset fra at spørge.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 05-01-07 15:27

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse

> Hvordan gør du det, mere konkret? Bortset fra at spørge.

Det gør man f.eks. ved at spørge hvilken kunde man skal ud til (eller er på
vej hjem fra), hvorefter man ringer ud til den pågældende kunde og validere
at oplysningen er rigtig. Den fremgangsmåde har en af mine venner oplevet da
han var på udkald med varevognen.

Man kunne også vælge at sammenholde oplysningen med arbejdssedler, fakturaer
eller måske et købsbilag, hvis du påstår at have været hos en leverandør.

Det er nok blevet lidt svære for Skat nu, hvor de skal bevise at man kører
privat i virksomhedens bil. Tidligere var bevisstillingen omvendt, så man
skulle bevise at man *ikke* kørte privat.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 11-01-07 15:40

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> wrote in message

> Det gør man f.eks. ved at spørge hvilken kunde man skal ud til (eller er
> på vej hjem fra), hvorefter man ringer ud til den pågældende kunde og
> validere at oplysningen er rigtig.

Lidt sent svar, men alligevel:

Hvis jeg er på vej til den lokale kontorforsyning efter en blok papir har
jeg næppe aftalt det med dem i forvejen og det kan således ikke bevises om
formålet er det ene eller andet. Derfor er fremgangsmåden med at spørge ikke
særlig anvendelig i praksis.

Hilsen
Uffe

Fra : Sættenissen

Dato : 04-01-07 12:51

> [...]
> vel
> altid sige at de lige havde fået den, og at den blev beskattet på næste

Politiet er da ligeglad om en hvidpladebil er beskattet heller ej - det er
en sag mellem skattemyndigheden, virksomheden og dig. Har den nummerplade på
(som ikke er efterlyst) må man gå ud fra at alle bilrelaterede afgifter er
betalt (vægtafgift, forsikring etc.)
Om du kører i firmaets bil ud til en kunde eller kører hen og handler i
Brugsen er et samvittighedsspørgsmål som er styret af den kontrakt firmaet
(leasingselskabet) og du har indgået. Omfatter aftalen tilladelse til
privatbrug indberetter man bare værdien til SKAT. Omfatter aftalen ikke
privatbrug er du godt igang med skattesnyd.
Politiet ved derimod udmærket via et opslag på CRM om det er en gulpladebil
til udelukkende firmabrug eller til blandet firma og privatbrug.

Knud

Fra : Morten

Dato : 04-01-07 18:48

"Sættenissen" <sattenissen@bat.lk> skrev i en meddelelse

> Politiet ved derimod udmærket via et opslag på CRM om det er en
gulpladebil
> til udelukkende firmabrug eller til blandet firma og privatbrug.

Det ændrer ikke på at de ikke kan se noget sted om medarbejderen bliver
beskattet af den.

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 04-01-07 23:12

> Det ændrer ikke på at de ikke kan se noget sted om medarbejderen bliver
> beskattet af den.

Det er irrelevant, hvis bilen er indregistreret udelukkende til
virksomhedsbrug så må der ikke køres privat i den. (Undt reglen vedr.
specialkøretøjer men lad nu den ligge)
Hvis du, som medarbejder, betaler skat af brugen af en gulpladebil der er
indregistreret til rent firmabrug - så har virksomheden et problem.

/Brian

Fra : Morten

Dato : 05-01-07 02:00

"Brian R. Jensen" <news@dueslag.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hvis du, som medarbejder, betaler skat af brugen af en gulpladebil der er
> indregistreret til rent firmabrug - så har virksomheden et problem.

Ja, men problemet er jo at virksomheden ikke er påtvunget at beskatte en
medarbejder, blot fordi bilen er indregistreret som privat/erhverv. Altså er
det ingen blå-stempling at den er indregistreret korrekt.

Fra : Karsten7870

Dato : 04-01-07 23:53

Morten wrote:
> [...]
> endnu, er det vel ikke registreret noget sted overhovdet - så kunne folk
> vel altid sige at de lige havde fået den, og at den blev beskattet på

Du kan ikke indregistrere en bil uden et navn på ejeren/brugeren.

> Forstod ikke hvad du mente med den sætning... om den er stjålet eller ej
> har vel intet at gøre med hvad plader der er på..

Så må jeg lige udpensle det. Jeg bifaldt at blive stoppet for kontrol af,
hvorvidt det var min bil, jeg kørte i. Det er så her, jeg kommenterer: Havde
det nu været, at min bil var stjålet og blev kørt af en
ukendt/fremmed/uvedkommende person, der ikke kunne gøre rede for sin færden
i min bil - uanset om jeg havde nået at melde den stjålet eller ej, så ville
det blive konstateret idet, de nødvendige oplysninger var givet pr. radio
til politiet i politibilen efter at man havde rekvireret disse opklysninger
om indregistrerings- og ejer/bruger forhold.

Selvklart er det i den situation henrivende ligegyldigt, hvorvidt bilen er
på hvide eller gule nummerplader.

Er det på gule nummerplader, hvad det var i mit tilfælde, har de ganske
givet også oplysning op, hvortvidt der er afløftet moms eller ej. Det vil
igen sige, at er der afløftet moms, må bilen ikke anvendes til privat kørsel
men udelukkende erhvervsmæssig kørsel og skal desuden henstilles på det
pågældende firmas adresse. Du kan ikke afløfte moms på en bil uden at være
momsregistreret.

Er der ikke afløftet moms, må du også køre bilen privat. Du kan endog eje
den og stille den til rådighed for erhvervsmæssig kørsel mod skattefri
kørselsgodtgørelse.

Selv klart kan man ikke afløfte moms af en hvid-plade bil endsige registrere
den til nedsat afgift som f.eks. hyrevogne.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 05-01-07 11:26

Karsten7870 wrote:

> Er det på gule nummerplader, hvad det var i mit tilfælde, har de ganske
> givet også oplysning op, hvortvidt der er afløftet moms eller ej.

Helt præcist ved de næppe noget om momsen, men de kan givet se, om bilen
er registreret til privat, erhverv eller blandet brug.

Hvad der specifikt er lagt til og trukket fra på momsangivelsen ved Skat
jo kun, hvis de har lavet en revision på bogføringen. - Og selv om de
har det, er det næppe en oplysning, der automatisk går videre til politiet.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Jonathan Stein

Dato : 05-01-07 11:28

Jonathan Stein wrote:

> Helt præcist ved de næppe noget om momsen, men de kan givet se, om bilen
> er registreret til privat, erhverv eller blandet brug.

- Og pointen med det indlæg var så, at politiet kun har registreringen
at gå ud fra.

Hvad man evt. har gjort ved momsen, er et spørgsmål for Skat, ligesom
andre former for moms-svindel.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Karsten7870

Dato : 05-01-07 12:05

Jonathan Stein wrote:

> Helt præcist ved de næppe noget om momsen, men de kan givet se, om bilen
> er registreret til privat, erhverv eller blandet brug.

Havde indtrykket heraf, men der kan være tale om samkøring af offentlige
registre, hvor det ikke er lovligt i sådant et tilfælde.

> [...]
> jo kun, hvis de har lavet en revision på bogføringen. - Og selv om de
> har det, er det næppe en oplysning, der automatisk går videre til

Man kan nu en gang ikke bogføre flere bilag, end der er.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 05-01-07 14:13

Karsten7870 wrote:

> Havde indtrykket heraf, men der kan være tale om samkøring af offentlige
> registre, hvor det ikke er lovligt i sådant et tilfælde.

Der er ingen offentlige registre, der ved, hvad du har bogført som
købsmoms - kun hvor meget, du totalt har angivet på moms-angivelsen.

> Man kan nu en gang ikke bogføre flere bilag, end der er.

Sagtens - det giver bare et problem, når Skat en dag banker på døren!

Men her har man jo faktisk et bilag på køb af bilen. Det er bare et
spørgsmål om hvordan man posterer det.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Karsten7870

Dato : 05-01-07 15:27

Jonathan Stein wrote:
> Karsten7870 wrote:
>

> Der er ingen offentlige registre, der ved, hvad du har bogført som
> købsmoms - kun hvor meget, du totalt har angivet på moms-angivelsen.

Enig.

> Sagtens - det giver bare et problem, når Skat en dag banker på døren!

Ja, det kan man jo godt være foruden.

> Men her har man jo faktisk et bilag på køb af bilen. Det er bare et
> spørgsmål om hvordan man posterer det.

Ja, der er jo nok muligheder afhængig af de faktiske forhold.

> M.v.h.
>
> Jonathan
>
> --
> Er din email vigtig? Er du træt af, at din hjemmeside er nede?
> Stabilt webhotel på redundant setup med daglig backup.
> POP3, IMAP, PHP, JSP, Java, Perl, Python, Telnet, SSH, Cron-jobs m.v.
> http://www.jsp-hotel.dk/
Karsten H. Jensen
Vil du med rette have ry som lærd,
så søg det lette - og gør det svært. (Piet Hein)

PS.: den "lange" navnangivelse er ikke for at være højrøvet, men der er så
mange andre med alle mulige kombinationer, så man dårligt kender forskel.
Jeg må finde på et eller andet.

Fra : Nygaard

Dato : 04-01-07 20:01

> [...]
se
> dette er vel på lønseddelen - hvordan ved politiet om man har lov til at

SKAT gennemførte for kort tid siden en aktion for at fange folk der bruger
deres momsfri bil privat:
http://www.horsens-folkeblad.dk/Default.asp?artikelid=23131

Mvh
Nygaard