Mailtæller - procmailrc?
Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 30-12-06 14:05

Nu skal der gøres noget ved al den spam jeg modtager.

Lige nu har jeg stjernealias, men overvejer at slå dette fra om nogen
tid. Inden da, så skal jeg dog have fundet ud af, hvilke mailadresser
som skal forblive åbne (jeg bruger det her med at opgive fx
google@mysite.inv til Google).

Min udbyder tilbyder nu, at jeg i stedet kan bruge
mitbrugernavn+google@mysite.inv), uden at oprette adresserne - og så
spærre, når/hvis det bliver nødvendigt. Det tror jeg, at jeg vil gøre
brug af - og så om nogen tid få nedlagt det "rigtige" stjernealias på
domænet.

For at finde ud af, hvilke mailadresser der skal lukkes for, vil jeg
gerne have lavet en liste over alle de mailadresser der bruges - evt.
med en tæller.

Dvs. første gang der sendes en mail til fx sales@mysite.inv - så skal
dette skrives i en log - og som sagt gerne med en tæller der viser
hvor mange mails der er røget igennem. Dette skal selvfølgelig ske med
alle mailadresser på domænet. Så kan jeg spærre dem der kun ryger spam
ind på, og/eller oprette de "gode" mailadresser - og måske slå
stjernealiaset fra senere.

Hvordan klarer jeg dette? Min udbyder er DreamHost, og jeg tænker jeg
skal have fat i procmailrc?

PS! Jeg har allerede oprettet en del mailadresser, hvor indgående mail
blot bliver slettet (fx sales@, inquiry@, susan@, ...), men der er
mange flere - og ofte er det jo også tilfældigt, hvad der står foran @
- så at nedlægge stjernealiaset er nok vejen frem.

Venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/ - låsesmeden til din simlock!

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 04-01-07 00:43

Er der ingen der har kommentarer til nedenstående?

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Christian Joergensen

Dato : 04-01-07 17:39

Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk> writes:

> Er der ingen der har kommentarer til nedenstående?

Proev at komme med et eksempel paa inddata og et eksempel
paa hvordan uddata saa vil se ud.

Det er naermere en programmeringsopgave end et unix-spoergsmaal :)

--
Christian Joergensen | Linux, programming or web consultancy
http://www.razor.dk | Visit us at: http://www.gmta.info

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 06-01-07 00:17

Christian Joergensen <mail@razor.dk> skrev:

>Proev at komme med et eksempel paa inddata og et eksempel
>paa hvordan uddata saa vil se ud.

Hvordan tingene ser ud gør mig ikke så meget.

Hvis der sendes en mail til foobar@mysite.inv, så skal
foobar@mysite.inv nævnes i en fil:

foobar@mysite.inv 1

Sendes der endnu en mail, så skal der i stedet stå 2. Sendes der
efterfølgende en mail til something@mysite.invalid, så skal filen se
sådan ud:

foobar@mysite.inv 2
something@mysite.inv 1

Jeg ved hurtigt hvilke adresser jeg skal spærre for (dem jeg ikke kan
genkende, og som får mange mails (som så må være spammails).

Måske vil nogen sige, at jeg blot skal spærre for alt andet end de
adresser jeg bruger. Problemet er, at jeg måske bruger fx
google@mysite.inv uden jeg kan huske det. Det er også dette, listen
skal hjælpe mig med at finde ud. Når jeg ser en mailadresse på listen,
så er jeg ikke et øjeblik i tvivl om, det er en adresse jeg bruger
eller ej.

Giver det mening?

>Det er naermere en programmeringsopgave end et unix-spoergsmaal :)

Det kan let ske.

Venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/ - låsesmeden til din simlock!

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 06-01-07 08:55

Lasse Hedegaard skrev:

> Hvordan tingene ser ud gør mig ikke så meget.

Jeg kombinerede på et tidspunkt et python-script med procmail for
at få et overblik over hvor mange stykker skidtpost jeg modtog på
hvilke dage og tidspunkter på døgnet.

Scriptet lagrede sine data i $MAILCOUNT_DIR/$TYPE/$YEAR/$MONTH/ i
filen $DAY. For hver email blev tilføjet et enkelt tegn som angav
$HOUR (0='0', 1='1', 2='2', ..., 22='m', 23='n'), og files størrelse
blev derved et mål for antallet af emails. For $TYPE benyttede jeg
'ham' og 'spam', men kunne have brugt hvadsomhelst. (Jeg kaldte
vist scriptet for mailcount, og så lavede jeg symlinks til hamcount
og spamcount, og procmail kaldte så de to sidstnævnte.)

Jeg brugte en procmail-opskrift i retning af:

#v+

:0
{
LOCKFILE = "$HOME/.LCK..spamcount"

:0 hc
| /usr/local/bin/spamcount

LOCKFILE
}

#v-

Det burde ikke være så svært at lave mailcount som et shell-script,
hvis man ikke ønsker at bruge python.

Utestet:

#v+

#/bin/sh
ME="$(basename ${0})"

MAILCOUNT_DIR="${HOME}/.mailcount"

YEAR=$(date --utc '+%Y')
MONTH=$(date --utc '%m')
DAY=$(date --utc '+%d')

TARGET_DIR="${MAILCOUNT_DIR}/${ME}/${YEAR}/${MONTH}"

[ ! -d "${TARGET_DIR}/." ] || mkdir -p "${TARGET_DIR}" || exit 1

cd "${TARGET_DIR}" && {

case $(date --utc '+%H') in
00) HOUR='0';;
01) HOUR='1';;
02) HOUR='2';;
03) HOUR='3';;
04) HOUR='4';;
05) HOUR='5';;
06) HOUR='6';;
07) HOUR='7';;
08) HOUR='8';;
09) HOUR='9';;
00) HOUR='a';;
11) HOUR='b';;
12) HOUR='c';;
13) HOUR='d';;
14) HOUR='e';;
15) HOUR='f';;
16) HOUR='g';;
17) HOUR='h';;
18) HOUR='i';;
19) HOUR='j';;
20) HOUR='k';;
21) HOUR='l';;
22) HOUR='m';;
23) HOUR='n';;
*) HOUR='@';;
esac

# Procmail sørger for en lock
echo ${HOUR} >> ${DAY} && exit 0
}
exit 1

#v-

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 06-01-07 11:08

Lasse Hedegaard skrev:

> [...]

Scriptet lagrede sine data i $MAILCOUNT_DIR/$TYPE/$YEAR/$MONTH/ i
filen $DAY. For hver email blev tilføjet et enkelt tegn som angav
$HOUR (0='0', 1='1', 2='2', ..., 22='m', 23='n'), og filens størrelse
> [...]
og spamcount, og procmail kaldte så de to sidstnævnte.)

Jeg brugte en procmail-opskrift i retning af:

LOCKFILE
}

[...]

10) HOUR='a';;
11) HOUR='b';;