Medicin i barnet
Fra : Iben Holst

Dato : 30-12-06 08:44

Min 4 årige datter har mellemørebetændelse og vi har
derfor prøvet at give hende flydende Primcillin i 2 dage.
Hvis vi er heldige har hun nok fået 1/4 i sig i forhold til
det hun egentlig skulle have haft i de 2 dage. Hun skal
have 5 ml 3 x dagligt.

Vi har prøvet at komme det i mælk, æblejuice og kakao-
mælk og opfordrer hende til hurtigt at få det ned så hun
kan få ren drikkelse efterfølgende til at tage den grimme
smag. 2 gange har vi prøvet at sprøjte 2-3 ml. ind i munden,
men desværre kan hun ikke få sig selv til at synke det og
når den rene drikkelse så skal ind skylle munden, kommer
det hele ud igen.

Hvad søren kan vi gøre?
- skal vi i stedet få fat i piller og hvordan giver vi hende
så dem, eftersom smagen skulle være den samme og det
derfor heller ikke sådan lige er at blande i drikkelse eller
mad?

Iben

Fra : AnnH

Dato : 30-12-06 09:55

Ring til vagtlægen, og hør hvilke muligheder der er, min yngste har før fået
flydene Primcillin, hvilket det ikke var muligt at få i hende, dengang fik
vi en anden flydende pencillin, som hun syntes smagte bedre, jeg kan
desværre ikke huske navnet. Min ældste har på et tidspunkt fået noget
pencillin , som både kunne "synkes" el. opløses i en smule væske, der var
smagen vist ikke allerværst.
Så prøv vagtlægen , og god bedring med datteren.

Hilsen Annette

Fra : Iben Holst

Dato : 30-12-06 18:20

> [...]
> smagen vist ikke allerværst.
> Så prøv vagtlægen , og god bedring med datteren.

Tak - jeg ringede til vagtlægen over middag da jeg havde prøvet igen
med primcilinen hvor der kun kom 2 ml ned og næsten endte med opkast.
- så vi fik nogle piller som du selv beskriver, som kan opløses og drikkes.
Det kan slet ikke smages og ryger lige ned - så vi håber det snart er ovre.
Ikke mindst inden hun skal i bhv. igen på onsdag.

Iben

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-06 10:39

> [...]
> men desværre kan hun ikke få sig selv til at synke det og
> når den rene drikkelse så skal ind skylle munden, kommer

Luk munden og hold hende for næsen.

Jeg _ved_ det er ubehageligt for hende, og det var meget bedre hvis hun bare
ville tage det, men gør det klart hvem der bestemmer. Jeg havde det samme
problem med vores datter da hun var 3. Efter et par dage hvor jeg holdt
hende, tog hun det selv (dog ikke uden brok)

--
Michael

Brugt pigetøj sælges på www.sitecenter.dk/pigetoej
Brugt drengetøj sælges på www.sitecenter.dk/drengetoej

Fra : Bænni

Dato : 30-12-06 11:36

Trekroner wrote:

> Luk munden og hold hende for næsen.
>
> Jeg _ved_ det er ubehageligt for hende, og det var meget bedre hvis hun bare
> ville tage det, men gør det klart hvem der bestemmer.

ellers gi hende et par flade!

--
Bae9

Rigtige mænd bruger ikke kill-filter!

Fra : Iben Holst

Dato : 30-12-06 18:04

> ellers gi hende et par flade!

Ja det var også lige min tanke *GGG*

Iben

Fra : Bænni

Dato : 30-12-06 20:00

Iben Holst wrote:

> bare

> Ja det var også lige min tanke *GGG*
>
> Iben

århhh - jeg var bare sarkastisk.....

nå men hva fatter gør - gu ve om mutter billiger den metode

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 09-01-07 22:07

"Bænni" <davs@du.der> wrote in message
> ellers gi hende et par flade!

*PLONK* (Endnu en gang.)

> Rigtige mænd bruger ikke kill-filter!

Rigtige er ret ligeglade med, hvad andre mener om deres brug af kill-filter.

Fra : Bænni

Dato : 10-01-07 08:28

Kristian Damm Jensen wrote:

> *PLONK* (Endnu en gang.)

kommer du her tit???

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 01-01-07 20:00

"Trekroner" <xx> wrote in

> Luk munden og hold hende for næsen.

Gør ALDRIG noget mod børn du ikke ville lade andre gøre mod dig selv. Det
er mangel på respekt, og det er vel ikke det du vil lære barnet?

Iøvrigt vil et stædigt barn blot kaste medicinen op igen.

Fra : Bænni

Dato : 01-01-07 21:32

Kent Oldhøj wrote:
> [...]
> er mangel på respekt, og det er vel ikke det du vil lære barnet?
>
> Iøvrigt vil et stædigt barn blot kaste medicinen op igen.

glem alt om Holst - han skred da han havde kaldt Iben for en kælling.

han sidder måske nu foran fjerneren i sin netundertrøje og krøller dåser
sammen mens kællingen kyler ungerne iseng? who knows?

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 09-01-07 22:09

"Trekroner" <xx> wrote in message

> Luk munden og hold hende for næsen.

Det lyder besnærende. Lige til man har prøvet at tørre bræk af sofaen. (Og
nej, jeg tror ikke det handler om stædighed.)

Kristian

Fra : Bænni

Dato : 10-01-07 08:30

Kristian Damm Jensen wrote:

> Det lyder besnærende. Lige til man har prøvet at tørre bræk af sofaen. (Og
> nej, jeg tror ikke det handler om stædighed.)
>
> Kristian

det handler om tvang...... og om at det fylder mere at der er bræk i
sofaen end hvordan man behandler andre mennesker

nå - men jeg er jo i fjolsets kill-filter, så op i måsen med det

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 30-12-06 13:23

> [...]

> Hvis vi er heldige har hun nok fået 1/4 i sig i forhold til
> det hun egentlig skulle have haft i de 2 dage. Hun skal
[klip]
> Hvad søren kan vi gøre?

Vi har haft samme problem med vores tre-årige datter.
Det endte efter megen gråd med, at vi dækker op med et glas saftevand og
et par kiks samt medicinen afmålt i et lille bæger, så hun kan se, hvor
meget der er.
Hun begynder med at spise lidt af kiksen, bagefter hælder vi en del af
medicinen på en ske, og giver det til hende. Hun "skyller efter" med en
tår saftevand og så gentages hele seancen med kiks, medicin og saftevand
til medicinbægeret er tomt alt i mens vi roser hende for hendes
dygtighed og forklarer hende, at medicinen hjælper hende med at få det
bedre.

Håber I finder en løsning, der gør det lettere både for jer og jeres
datter.

Henriette Døssing

Fra : Iben Holst

Dato : 30-12-06 18:17

> [...]
> til medicinbægeret er tomt alt i mens vi roser hende for hendes
> dygtighed og forklarer hende, at medicinen hjælper hende med at få det

Vi prøvede faktisk noget lignende i middags og det lykkedes os tilsidst
at få 2 ml i hende ved at tage en teske med kakaomælk og en dråbe
medicin for hver teske. Og så fik hun et par skefulde med kun kakaomælk
indimellem dét med medicinen i. Men tilsidst var hun faktisk ved at kaste
op af det.
Det hjælper desværre ikke at forklare hende at det er for hendes eget
bedste - det har vi gjort fra første gang vi skulle have det i hende. Men
det har jo heller ikke gjort situationen god fra start at både læge og
apoteker foran pigen står og fortæller at det nok bliver svært at få i
hende netop fordi det smager grimt.

Hun har det rigtig træls med at skulle have pamol i stikpille, men der
har hun jo rimeligt hurtigt efter det er overstået, kunnet mærke at det har
en effekt. Så selvom hun stadig er noget led ved at skulle have det når
smerterne bliver for store, så bad hun f.eks. i aftes selv grædende om at
få en pille fordi hun havde så voldsomt ondt i det ene øre. Så det skal
altså have en rimelig hurtigt virkende effekt før hun falder for det.

> Håber I finder en løsning, der gør det lettere både for jer og jeres
> datter.

Tak - den er heldigvis allerede fundet. Men det betød dog at vi måtte
have nogle piller i stedet som opløses i lidt vand og derefter kan hældes
i det drikkelse hun kunne ønske sig. Der er slet ingen smag af medicinen
så det ryger bare lige ned!
- hvorfor fik man mon ikke dét fra start af egen læge, kan man så undre
sig over?!

Iben

Fra : Holst

Dato : 30-12-06 18:27

Iben Holst wrote:

> Det hjælper desværre ikke at forklare hende at det er for hendes eget
> bedste - det har vi gjort fra første gang vi skulle have det i hende.

Når det drejer sig om medicin, så skal børnene bare have at vide, at det
altså er noget, man SKAL tage. Det er overhovedet ikke til diskussion.
Rosenkål, lever, havregrød og lignende kan diskuteres, medicin kan ikke.

Det er dig, der bestemmer, og hun SKAL have sin medicin, om det så skal
ske ved tvang. Det er ubehageligt for hende, og det er ubehageligt for
dig. Ærgeligt, men hun skal jo have medicinen. Erfaringen taler for, at
efter ganske få gange, indser hun, at det nok er nemmere at tage medicin
frivilligt end under tvang.

Det kan godt være, det smager grimt. Men hvad så? Det er medcin. Det er
ikke slik.

Vil hun heller ikke sluge piller?

Fra : Iben Holst

Dato : 30-12-06 18:44

> Vil hun heller ikke sluge piller?

Det har hun ikke kunnet hidtil. Jeg kan fornemme det er et
problem for dig at _min_ datter ikke kan, men det er altså
ikke et problem for mig. Vi bruger jo bare stikpillen.

Og nej medicin er ikke slik og kan ikke forventes at smage
godt, men når der er alternativer der er uden grim smag,
hvorfor i alverden skal man så til at vise sin magt over barnet.
- den kender hun i forvejen...

Når hun lige frem kaster op og flere andre gange er lige ved
at gøre det fordi hun skal have det i sig, så er det sandelig
ikke værd at have med at gøre når der findes alternativer.

Min søn har også altid strittet i mod af alle kræfter indtil han
har kunnet indse at det ikke var til diskussion. Men han har
heller aldrig vist tegn på at kaste op over det.

Iben

Fra : Holst

Dato : 30-12-06 18:57

Iben Holst wrote:

> Det har hun ikke kunnet hidtil. Jeg kan fornemme det er et
> problem for dig at _min_ datter ikke kan, men det er altså
> ikke et problem for mig. Vi bruger jo bare stikpillen.

Hvordan får du dog den fornemmelse?

Fra : Iben Holst

Dato : 30-12-06 19:11

> Hvordan får du dog den fornemmelse?

*G* laver du fis med mig?
Det ligger i hele indlægget og sluttelig "vil hun heller ikke sluge
piller".

- og hvis det så ikke var din mening at det skulle opfattes sådan,
så må du meget pardon, men jeg kan altså ikke læse det anderledes
selvom jeg nu har prøvet et par gange...

Iben

Fra : Holst

Dato : 30-12-06 19:22

Iben Holst wrote:

> *G* laver du fis med mig?
> Det ligger i hele indlægget og sluttelig "vil hun heller ikke sluge
> piller".

Iben, hvorfor pokker skulle det dog være et problem for mig, at din
datter ikke vi sluge piller?

Jeg er da fuldstændig ligeglad med, hvordan din datter får sin medicin.

Fra : Iben Holst

Dato : 30-12-06 22:36

> Jeg er da fuldstændig ligeglad med, hvordan din datter får sin medicin.

Hvorfor deltager du så i tråden?

Iben

Fra : Holst

Dato : 30-12-06 22:56

Iben Holst wrote:

> Hvorfor deltager du så i tråden?

Fordi der var en eller anden kælling, der spurgte om råd. Men hun er
vist åbenbart lidt nærtagende eller noget.

Fra : Iben Holst

Dato : 30-12-06 23:14

> Fordi der var en eller anden kælling, der spurgte om råd. Men hun er
> vist åbenbart lidt nærtagende eller noget.

*LOL* - du skulle tale om nærtagende.

Iben

Fra : ThomasB

Dato : 31-12-06 01:34

> *LOL* - du skulle tale om nærtagende.

Er i tidl. mand og kone?

Fra : Iben Holst

Dato : 31-12-06 08:59

> Er i tidl. mand og kone?

Næ næ! *S*
- jeg aner ikke hvem Holst er udover han huserer herinde....

Iben

Fra : Hansen

Dato : 31-12-06 09:53

> Næ næ! *S*
> - jeg aner ikke hvem Holst er udover han huserer herinde....
>
> Iben

Han?

Jeg har længe troet at Holst var en kvinde på grund af den noget "feminine"
debatfacon . Meeen en kvinde vil måske ikke kalde strådstarteren for
"kælling" .-)

Hansen

Fra : Bænni

Dato : 31-12-06 13:08

Hansen wrote:
> [...]
>
> Jeg har længe troet at Holst var en kvinde på grund af den noget "feminine"
> debatfacon . Meeen en kvinde vil måske ikke kalde strådstarteren for

der er nok heller ikke så mange kvinder der vil foreslå at holde børn
for mund og næse..... medmindre man da er skudt i pæren og kommer fra tønder

Fra : Bænni

Dato : 31-12-06 13:07

ThomasB wrote:
> "Iben Holst" <Iben@holst.mail.dk> skrev i en meddelelse
>
> Er i tidl. mand og kone?

holst er en *rigtig* mand - omtaler kvinder som kællinger og dresserer børn

de ska fame bare makke ret!!

se: søs egiling kirsten lehfeldt som carsten og helge

Fra : Bænni

Dato : 31-12-06 13:04

Holst wrote:

> Fordi der var en eller anden kælling, der spurgte om råd. Men hun er
> vist åbenbart lidt nærtagende eller noget.

så holst - der afslørede du dig selv - igenigen

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-06 11:06

> [...]

> at gøre det fordi hun skal have det i sig, så er det sandelig
> ikke værd at have med at gøre når der findes alternativer.

Vores datter skulle også have Primicillin, da hun var en 2-3 år. Hun kunne
godt synke det i pilleform, men det røg op igen, kort tid efter, så måske er
lige netop den penicillin, lidt hård ved deres mave ?

Anyway- det er da godt, at i har fundet en løsning, så hun kan blive
behandlet.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : Thomas Corell

Dato : 31-12-06 11:22

Buffy wrote:

> Vores datter skulle også have Primicillin, da hun var en 2-3 år. Hun kunne
> godt synke det i pilleform, men det røg op igen, kort tid efter, så måske er
> lige netop den penicillin, lidt hård ved deres mave ?

Primcillin kan også fås flydende. Da vores datter skulle have det, var
det nemt at give; de 3,5ml hun skulle have målte vi op i en
engangssprøjte og gav direkte derfra. Heldigvis kunne hun lide smagen af
det.

Vi gav det aldrig på tom mave, måske derfor vi ikke oplevede problemer
med at det kom op igen.

Vh
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-06 12:07

"Thomas Corell" <nospamplease@corell.dk> skrev i en meddelelse

> Vi gav det aldrig på tom mave, måske derfor vi ikke oplevede >problemer
> med at det kom op igen.

Vi gav det heller ikke på tom mave. Hun har også fået den samme kur senere
hen, uden problemer....

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : Iben Holst

Dato : 31-12-06 11:32

> [...]
er
> lige netop den penicillin, lidt hård ved deres mave ?

Ja det kan da godt være. Hvorvidt vores datter kastede op og
var lige ved det flere andre gange fordi det kom ned i maven
(den smule der kom ned), eller det ren og skær var smagen hun
slet slet ikke kunne med, kan jeg være lidt i tvivl om.

Men jeg tror det er individuelt, selvom det nok også kan
inddeles i grupper, både mht. smag og hvordan barnet reagerer
på det.
Min bror kunne i flere år ikke tåle den slags piller (penicillin) som
kunne/kan opløses. Dem fik han meget hovedpine af.
Jeg selv kunne slet ikke tåle penicillin - det fik jeg udslæt af.

Iben

Fra : ThomasB

Dato : 30-12-06 21:11

> [...]
> dig. Ærgeligt, men hun skal jo have medicinen. Erfaringen taler for, at
> efter ganske få gange, indser hun, at det nok er nemmere at tage medicin

Det er et barn og ikke en hund. Børnedressur er jeg stærk modstander af.

Fra : Holst

Dato : 30-12-06 21:54

ThomasB wrote:

> Det er et barn og ikke en hund. Børnedressur er jeg stærk modstander af.

Ja, hunden kan man aflive, når den bliver for syg og får det for
dårligt. Det kan man ikke med barnet. Derfor er det langt vigtigere, at
barnet får sin medicin.

Fra : ThomasB

Dato : 31-12-06 15:44

> Ja, hunden kan man aflive, når den bliver for syg og får det for dårligt.
> Det kan man ikke med barnet. Derfor er det langt vigtigere, at barnet får
> sin medicin.

Vigtigere end barnets integritet?

Fra : Hansen

Dato : 31-12-06 09:57

> [...]
> Rosenkål, lever, havregrød og lignende kan diskuteres, medicin kan ikke.
>
> Det er dig, der bestemmer, og hun SKAL have sin medicin, om det så skal

Under min uddannelse blev vi belært om at børn ikke med vold og magt skal
behandles. Det skal altid være en vægting af faren for at skade barnet rent
psykisk.

Hansen

Fra : Thomas Corell

Dato : 31-12-06 10:39

Iben Holst wrote:
> Min 4 årige datter har mellemørebetændelse og vi har
> derfor prøvet at give hende flydende Primcillin i 2 dage.

Har ikke lige nogle gode råd. Men en kur med antibiotika (Primcillin
bl.a) er ikke på 2 dage. Hvis man skal give Primcillin, så skal det
gives i en uges tid, og som regel et par dage efter man er blevet rask.

Primcillin har iøvrigt kun en holdbarhed på ~1 måned i køleskabet. Jeg
vil undlade at snakke om multiresistente bakterier, der skyldes unødig
brug af antibiotika...

Om Primcillin overhovedet kan bruges til mellemørebetændelse, det tror
jeg man skal spørge sin læge om.

God bedring!
Thomas

Fra : Iben Holst

Dato : 31-12-06 11:03

> Har ikke lige nogle gode råd. Men en kur med antibiotika (Primcillin
> bl.a) er ikke på 2 dage. Hvis man skal give Primcillin, så skal det
> gives i en uges tid, og som regel et par dage efter man er blevet rask.

Jeg tror du har læst indlægget på anden måde end det var ment.
Hun skulle have det i 5 dage (dagligt 3 x 5 ml), men da vi var nået de
2 dage og hun stadig ikke havde fået nok i sig, skulle der ske noget andet.

> Om Primcillin overhovedet kan bruges til mellemørebetændelse, det tror
> jeg man skal spørge sin læge om.

Jeg giver aldrig mine børn medicin - eller indtager det selv for den sags
skyld - uden at tale med en læge først. Og vi bruger det heller ikke
hvis holdbarheden for så vel uåbnet som åbnet tilstand er overskredet.
Det tør jeg slet ikke.

Det var netop vores egen læge som gav os Primcilin og i følge
vagtlægen er det et udmærket præparat at bruge, så det går jeg
ud fra er helt ok for mellemørebetændelse.
- og jeg tror da også det kunne have hjulpet hende, hvis hun bare
kunne få det ned...

Iben

Fra : Thomas Corell

Dato : 31-12-06 11:40

Iben Holst wrote:

> Jeg tror du har læst indlægget på anden måde end det var ment.

Kan godt se at jeg har misforstået det...

> Hun skulle have det i 5 dage (dagligt 3 x 5 ml), men da vi var nået de
> 2 dage og hun stadig ikke havde fået nok i sig, skulle der ske noget andet.

Vi brugte som sagt en engangssprøjte. Lagde datteren på ryggen og gav det
i mundvigen, i en eller to omgange. Hun fattede hurtigt at den bitre smag
kunne tages med vand bagefter.

Det har en sur/sød smag.

God bedring
Thomas

Fra : Patruljen

Dato : 01-01-07 18:02

Holst skrev:

> [...]
> frivilligt end under tvang.
>
> Det kan godt være, det smager grimt. Men hvad så? Det er medcin. Det er

Jeg kommer til at tænke på gæs, der opfedes med en tragt ned i
halsen :-/

Foreslår du en tragt eller at en haveslange ?

> Vil hun heller ikke sluge piller?

Ikke noget problem - Husk. Det er dig, der bestemmer. Både haveslanger
og tragte kan være vældig nyttige redskaber også i relation til
børn.

Regards Bruun

Fra : Bænni

Dato : 01-01-07 21:29

Patruljen wrote:

> [...]
>
> Ikke noget problem - Husk. Det er dig, der bestemmer. Både haveslanger
> og tragte kan være vældig nyttige redskaber også i relation til

piller: ind i en klat leverpostej og så sige: SIT!

og så kaster man hen mod ungens mund og ungen sluger det hele....

hvis man sulter ungen et døgn eller to kan man spare leverpostejen

Fra : ThomasB

Dato : 02-01-07 01:07

"Bænni" <davs@du.der> skrev i en meddelelse
> piller: ind i en klat leverpostej og så sige: SIT!
>
> og så kaster man hen mod ungens mund og ungen sluger det hele....
>
> hvis man sulter ungen et døgn eller to kan man spare leverpostejen

Man må sige du har udviklet dig mens du har været på usenet. Snart kan du
også skrive dit navn, uden at være latrinær

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 01-01-07 19:55

"Iben Holst" <Iben@holst.mail.dk> wrote in news:459618b4$0$13939
$edfadb0f@dread15.news.tele.dk:

> Hvad søren kan vi gøre?

Smag på hendes medicin. Der findes varianter der kan virke frastødende
hos selv hærdede voksne. Selvfølgelig skal hun ikke udsættes for den
slags medicin, når der findes alternativer.

Alternativet (når vi taler flydende) er desværre sygeligt kunstig og
kvalm i smagen, men oftest lettere for børn at håndtere end den ellers
stærkt bitre smag medicin ofte har.

Når rette medicin er valgt, så skal det naturligvis indtages. Nu skal i
have i baghovedet at jeres datter på nuværende tidspunkt har nogle
dårlige oplevelser med indtagelse af medicin. De glemmes ikke på et par
minutter.

Vejen frem er at lade 1 af jer stå for medicin indtagelse, indtil det
bliver en indarbejdet rutine.

Skab en rolig situation hvor det er muligt at være alene med barnet.

Den voksne tager datteren på skøddet og lader hende "hjælpe" med at gøre
medicinen klar. En lille plasticsprøjte er at foretrække. Mens medicinen
forberedes, fortæller man hele tiden i et roligt stemmeleje hvad man gør
og hvorfor barnet skal indtage medicinen. Man forklarer at det her er
noget der *skal* gøres og hvorfor det er vigtigt. Gentag gerne igen og
igen. Lad barnet se at du "smager" på medicinen og fortæl barnet hvordan
du synes det smager. Vær ærlig! "Medicinen smager lidt lissom appelsin
the med rigtig meget sukker. Det smager ikke godt, men heller ikke grimt,
men jeg kan godt forstå du ikke synes det er rart." Gør det klart at
medicinen er nødvendig og skal indtages.

Tilbyd vand til at skylle efter med. Aftal at tage medicinen i små doser
og lad barnet skylle efter. Gør det i barnets tempo, men lad ikke barnet
være i tvivl om at medicinen *skal* indtages.

Efterhånden som barnet blive mere og mere raskt, så fortæl at det er
medicinens skyld.

Hvis i er konsekvente, så vil ovenstående på mindre end en uge give jer
et barn der stortset uden problemer indtager sin medicin, også i
fremtiden.