søvn Hjælp
Fra : spoi@sol.dk

Dato : 29-12-06 16:58

vores datter har siden jul sovet rigig meget.

Normalt sover hun fra ca 19:30-7:00 og 2-3 rimer om eftermiddagen.I
weekenden sover hun ½ time længere om morgenen.

Men her efter jul er hun blevet puttet som normalt men er først
vågnet kl 9:30-10:30 og sover 3-4 timer om eftermiddagen. Vi har ikke
haft stillet vækkeur men gik udfra hun ville vågne ved 7-8 tiden og
er blevet noget forskrækket da vi så på uret. Ingen tvivl om at vi
selv har trængt til søvnen men gad vide om det bare er det samme for
hende.

Desuden har hun ikke spist ret meget de sidste 3 uger - i dagplejen er
det også blevet bemærket.
I dag feks har hun spsit 4 små stykker rugbrød og en halv clementin.

Men det er nu mere det med søvnen der undrer mig. Vores datter er en
periodespiser og skal nok vende igen af sig selv.

Men nogen der har oplevet noget lignende med søvnen.

Hun er ca 20 mdr. Har lige tjekket temp. 36,4. Ingen tænder på vej.

LN

Fra : Jan Hvillum

Dato : 29-12-06 20:16

spoi@sol.dk skrev:
> [...]
> er blevet noget forskrækket da vi så på uret. Ingen tvivl om at vi
> selv har trængt til søvnen men gad vide om det bare er det samme for

I trænger til søvnen, skriver du. Er Jeres hverdag normalt hektisk,
tidligt op etc.? Børn i den alder er (så vidt jeg selv husker) ret gode
til at finde ind i familiens rytme, også når i har fri.

> Desuden har hun ikke spist ret meget de sidste 3 uger - i dagplejen er
> det også blevet bemærket.
> I dag feks har hun spsit 4 små stykker rugbrød og en halv clementin.

Har hun tabt sig meget ved det?

snip---noget om søvn

> Men nogen der har oplevet noget lignende med søvnen.

Ja, det går op og ned (som med os) En roligere hverdag, i ferier o.l.
har altid fået vores børn til at sove længere.

> Hun er ca 20 mdr. Har lige tjekket temp. 36,4. Ingen tænder på vej.

Igen er spørgsmålet. Er der andre tegn på sygdom? Vægttab, anderledes
træt adfærd når hun er vågen, tisser hun mere etc.? Temperatur kan
faktisk kun fortælle om barnet har en infektionslignende tilstand, og
kan faktisk kun bruges som rettesnor i den retning. Det er min erfaring
at man får mere ud af at se på de andre ting.

--
Jan Hvillum

Fra : spoi@sol.dk

Dato : 29-12-06 20:59

> I trænger til søvnen, skriver du. Er Jeres hverdag normalt hektisk,
> tidligt op etc.? Børn i den alder er (så vidt jeg selv husker) ret gode
> til at finde ind i familiens rytme, også når i har fri.

Ja den er da lidt hektisk. Begge med fuldtidsjob og en times transkort
hver dag. Det gør at jeg står op kl 5 for at tage tidligt på arbejde
og manden afleverer så og jeg kan hente tidligere. Vi har vildt travlt
- derfor er det sjældent jeg arbejder normalt timeantal for tiden. Men
det skulle blive bedre i det nye år da vi får hele 3 nye medarbejdere
- og det er virkelig tiltrængt.

> Har hun tabt sig meget ved det?

Jeg ved det ikke. Ikke noget jeg kan se på hende. Hun var på vægten
for et par dage siden. Men jeg kan nok ikke se om hun har tabt sig
allerede.

> [...]
> kan faktisk kun bruges som rettesnor i den retning. Det er min erfaring
> at man får mere ud af at se på de andre ting.

Hun er en smule forkølet - men ikke meget. Hun er super frisk når hun
er vågen. Men er lidt mere pylret og rigtig meget - nej og vil ikke
og min min min. Og skubber rundt med os. Og hun vil bare ikke sidde i
sin stol ved bordet. Bliver helt lille i hovedet af hysteri.
Her til aften sad hun så på skødet af far og så tog hun en enkelt
skive hvidløgsflutes og et par skefulde yoghurt med havdregryn.

Det er virklig et karrakterskift der vil noget. Hun er eller en super
glad pige og meget harmonisk og tryg.

LN