Hvor vigtigt er det at der står firmanavn ~
Fra : Martin Larsen

Dato : 28-12-06 11:52

Hej

Jeg har købt noget it-udstyr hvor der ved en fejl ikke er skrevet mit
firmanavn på fakturaen, kun mit eget navn og adresse. Beløbet er på 2000
kr + moms.

Er det et problem, eller betyder det ikke noget?

Hilsen
Martin

Fra : Nico de Jong

Dato : 28-12-06 12:31

"Martin Larsen" skrev

> [...]
> kr + moms.
>
> Er det et problem, eller betyder det ikke noget?

Ja, det er et problem.
Løsning :
hvis leverandøren endnu ikke har afsluttet sin momsperiode, kan han lave en
kreditnota og en ny faktura, nu med firmanavn.
Hvis momsperioden er afsluttet, er det nok ikke noget problem, da der jo
ikke er penge involveret i en kreditnota og lige så stor ny faktura.

Hvis hans årsregnskab er afsluttet, er det et problem, da han ikke kan lave
posteringer i afsluttede regnskaber.
Det han dog (principielt) KAN gøre, er at skrive en ny faktura og en
efterfølgende kreditnota på samme beløb.

En anden løsning er at få et brev fra leverandøren, hvor han siger at han
fejlagtigt har sat dig personligt på fakturaen, fremfor virksomheden. Så kan
det bruges som bilag til fakturaen. Jeg har selv lige fået løst et problem
på over 30.000 kr. på denne måde.

Nico

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 28-12-06 15:09

"Nico de Jong" <nico@SPAMTRAP.farumdata.dk> wrote in message

> [...]
> kan
> det bruges som bilag til fakturaen. Jeg har selv lige fået løst et problem

Var det et tilfælde, hvor SKAT havde afvist et bilag? Eller var det et
selvopfundent problem?

hilsen
Uffe

Fra : Nico de Jong

Dato : 28-12-06 17:31

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse
> "Nico de Jong" <nico@SPAMTRAP.farumdata.dk> wrote in message

> Var det et tilfælde, hvor SKAT havde afvist et bilag? Eller var det et
> selvopfundent problem?

Det var min revisor, der havde problemer med det. Hun sagde, at når der på
en regning står et personnavn, så kan det ikke indgå i firmaregnskabet. I
det aktuelle tilfælde var det en regning på istandsættelse af et rum der
bruges til kontor og produktion. Jeg kunne godtgøre at det ikke blev brugt
til privat brug, der blev vedlagt billeder og erklæringen fra mureren, og så
var det iorden, ihvertfald indtil SKAT evtl brokker sig.
Nico

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 28-12-06 17:50

"Nico de Jong" <nico@SPAMTRAP.farumdata.dk> wrote in message

> Det var min revisor, der havde problemer med det.

Altså var det ikke SKAT. De er generelt meget fleksible med den slags
detaljer, når blot det væsentlige er i orden.

Hilsen
Uffe

Fra : Kim

Dato : 28-12-06 12:33

On Thu, 28 Dec 2006 11:51:54 +0100, Martin Larsen
<martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> wrote:

>Jeg har købt noget it-udstyr hvor der ved en fejl ikke er skrevet mit
>firmanavn på fakturaen, kun mit eget navn og adresse. Beløbet er på 2000
>kr + moms.

Købers navn + adresse skal fremgå af en faktura ved køb over Kr. 750,-.

Jvf.: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=171274&vID=0

"Virksomheder, der overvejende sælger til private, kan benytte
salgsregistreringssystemer, f.eks. et kasseapparat, og udlevere en
kassebon til køber. Virksomheden kan dog vælge i stedet at udstede
almindelige fakturaer eller forenklede fakturaer - se ovenfor.

En kassebon skal mindst indeholde følgende oplysninger:

Virksomhedens navn eller CVR-nr./SE-nr.
Udstedelsesdato (fakturadato)
Leverancens art
Momsbeløbets størrelse

>Er det et problem, eller betyder det ikke noget?

SKAT kan i værste fald afvise udgiften / fakturaen,
da denne ikke er udstedt til dit firma.

--
Kim

Fra : alexbo

Dato : 28-12-06 13:27

"Martin Larsen" skrev

> Jeg har købt noget it-udstyr hvor der ved en fejl ikke er skrevet mit
> firmanavn på fakturaen, kun mit eget navn og adresse. Beløbet er på 2000
> kr + moms.

Det er fuldstændig ligegyldigt, det der betyder noget er at det bliver brugt
i virksomheden.
Jeg køber mange ting i Bilka, Aldi og lign. der får man bare en bon, det er
ikke noget problem.
PC over nettet som privat, så har man returretten som forbruger.
Det SKAT intereserer sig for er om det er en firmating, ikke hvad der står
på fakturaen.

Omvendt må du selvfølgelig ikke købe noget til privaten og trække det fra i
firmaet,
der hjælper det ikke med firmanavn på en faktura, på en fladskærm der
hænger i privaten.

Man jo spørge forsamlingen, er der nogen her
til stede der har fået afvist en faktura, udelukkende p.g.a. manglende
firmanavn?

mvh
Alex Christensen

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 28-12-06 14:15

alexbo skrev:

> Det er fuldstændig ligegyldigt, det der betyder noget er at det
> bliver brugt i virksomheden.
> Jeg køber mange ting i Bilka, Aldi og lign. der får man bare en bon,
> det er ikke noget problem.

Det er muligt, at det i praksis ikke er noget problem, men har du set på
Kims link?

Der fremgår det, at en almindelig almindelig faktura skal indeholde
"sælgerens navn og adresse samt købers navn og adresse". Længere nede kan
man så læse, at man kan nøjes med en forenklet faktura, hvis salgsbeløbet er
under 750 kr.

Kravene på siden er selvfølgelig henvendt til sælger, men køber kan vel også
komme i problemer, hvis sælgers faktura ikke opfylder lovkravet?

--
Mvh. Peter

Fra : Martin Larsen

Dato : 28-12-06 15:02

Peter Bjerre Rosa wrote:

> Der fremgår det, at en almindelig almindelig faktura skal indeholde
> "sælgerens navn og adresse samt købers navn og adresse".

Men måske ikke nødvendigvis købers firmanavn?

Fra : Kim

Dato : 28-12-06 16:34

On Thu, 28 Dec 2006 15:01:35 +0100, Martin Larsen
<martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> wrote:

>Men måske ikke nødvendigvis købers firmanavn?

I så fald kan SKAT afvise at der er tale om et køb til et firma,
( og dermed ikke fradragsberettiget ) hvilket jeg har oplevet i praksis.

--
Kim

Fra : alexbo

Dato : 28-12-06 16:06

"Peter Bjerre Rosa" skrev

> Der fremgår det, at en almindelig almindelig faktura skal indeholde
> "sælgerens navn og adresse samt købers navn og adresse".

Tja jeg ved ikke rigtigt hvad jeg skal sige, i praksis er det efter min
overbevisning ligegyldigt, det rejser også nogen problemer.
Dels er der et ID problem, eftersom det er sælgers pligt at skrive købers
navn og adresse, er det også hans pligt at sikre det er korrekt.
Jeg har svært ved at se hvordan man som sælger kan forlange ID af en køber.
Og hvordan identiciferer man sig som køber, man kan så vidt jeg ved ikke få
firma ID kort.

> Kravene på siden er selvfølgelig henvendt til sælger, men køber kan vel
> også komme i problemer, hvis sælgers faktura ikke opfylder lovkravet?

Det er selvfølgelig ikke købers problem, hvis sælger ikke overholder
reglerne,
men det bliver hans problem hvis SKAT ikke vil anerkende en faktura som
bilag, p.g.a. manglende firmanavn.

Men jeg tror ganske enkelt på at det nogen sinde er sket.

mvh
Alex Christensen

Fra : alexbo

Dato : 28-12-06 16:13

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev

> Men jeg tror ganske enkelt _ på at det nogen sinde er sket.
Der faldt et "ikke" ud, men jeg regner nu med at meningen alligevel fremgår.

mvh
Alex Christensen

Fra : Holst

Dato : 28-12-06 16:36

alexbo wrote:

> Og hvordan identiciferer man sig som køber, man kan så vidt jeg ved ikke få
> firma ID kort.

Man får da et eller andet momsregistreringsbevis.

Fra : alexbo

Dato : 28-12-06 17:00

"Holst" skrev

> Man får da et eller andet momsregistreringsbevis.

Ja, men der er ikke noget billede.
Så hvordan sikrer en sælger at køberen er den han siger han er?

I langt de fleste handler kender de hinanden,
men et faktura krav om købers navn betyder at kravet er underlagt momsloven,
og skal selvfølgelig være korrekt.

Min påstand er at det ikke betyder noget, momsloven siger at køberens navn
skal fremgå.
Så vi kommer nok ikke ret meget længere.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kim

Dato : 28-12-06 17:04

On Thu, 28 Dec 2006 16:05:43 +0100, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

>Tja jeg ved ikke rigtigt hvad jeg skal sige,

Det tror jeg gerne

> [...]
>Dels er der et ID problem, eftersom det er sælgers pligt at skrive købers
>navn og adresse, er det også hans pligt at sikre det er korrekt.

Sælger har ingen pligt til at sikre sig at købers navn & adresse er
korrekt.

>Jeg har svært ved at se hvordan man som sælger kan forlange ID af en køber.

Det kan sælger ( normalt ) heller ikke forlange.

Der er dog undtagelser, bl.a. ved handel i f.eks. METRO eller ved
afhentning af varer hvor kunden ønsker / tilbydes kredit.

>Det er selvfølgelig ikke købers problem, hvis sælger ikke overholder
>reglerne, men det bliver hans problem hvis SKAT ikke vil anerkende en faktura som
>bilag, p.g.a. manglende firmanavn.

Ja.

>Men jeg tror ganske enkelt på at det nogen sinde er sket.

Jeg har i flere tilfælde oplevet at en faktura er blevet underkendt af
SKAT, f.eks. p.gr.a. manglende firmanavn eller manglende angivelse
af selskabsform.

--
Kim

Fra : alexbo

Dato : 28-12-06 17:26

"Kim" <k@x.x> skrev

> Sælger har ingen pligt til at sikre sig at købers navn & adresse er
> korrekt.

Jaså, der skal bare stå noget.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kim

Dato : 28-12-06 16:34

On Thu, 28 Dec 2006 13:26:49 +0100, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

>Det er fuldstændig ligegyldigt, det der betyder noget er at det bliver brugt
>i virksomheden.

Nej, det er ikke ligegyldigt.

>Jeg køber mange ting i Bilka, Aldi og lign. der får man bare en bon,
>det er ikke noget problem.

Nej, men her er der tale om en faktura.

--
Kim

Fra : alexbo

Dato : 28-12-06 17:07

"Kim" skrev

> Nej, men her er der tale om en faktura.

Skal jeg forstå det sådan, at du mener en bon fra Bilka på en printer vil
blive godkendt som bilag,
mens en faktura fra en kontorforsyning skal være med firmanavn, for at
godkendes?

Jeg tror ikke vi bliver enige, men det er heller ikke vigtigt, Martin har da
fået nogle svar og nogle forskellige synspunkter.

mvh
Alex Christensen

Fra : Martin Larsen

Dato : 28-12-06 20:40

alexbo wrote:

> Jeg tror ikke vi bliver enige, men det er heller ikke vigtigt, Martin har da
> fået nogle svar og nogle forskellige synspunkter.

Ja, og tak for det. I det her tilfælde bad jeg om en ny faktura og har
allerede fået det. Bare for en god ordens skyld :)

Martin

Fra : Kim

Dato : 29-12-06 09:59

On Thu, 28 Dec 2006 17:06:52 +0100, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

>Skal jeg forstå det sådan, at du mener en bon fra Bilka på en printer vil
>blive godkendt som bilag,
>mens en faktura fra en kontorforsyning skal være med firmanavn, for at
>godkendes?

Ja, hvilket også fremgår af det tidl. nævnte link :

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 29-12-06 10:08

"Kim" <k@x.x> wrote in message

> Ja, hvilket også fremgår af det tidl. nævnte link :
>
> http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=171274&vID=0

Nej, dette link beskriver kun kravene til faktura'er / bonner som vi selv
udsteder. Der behøver ikke være samme krav til dem vi modtager. De kunne
f.eks. være udstedt i udlandet, hvor kravet til udstedelse af faktura / bon
ikke er de samme.

hilsen
Uffe

Fra : Bjarne

Dato : 29-12-06 20:32

In article <f4m9p2p0s2h1fktnqm0gma0c3uughb328h@4ax.com>,
   Kim <k@x.x> writes:

> Ja, hvilket også fremgår af det tidl. nævnte link :
>
> http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=171274&vID=0

Nu har jeg gennemlæst ovenstående link flere gange. Det gjorde jeg også i
efteråret 2003/januar 2004 da det begyndte at blive relevant for mig.

Det der skete i januar 2004 var, at DETALJERINGSGRADEN på fakturaer blev
ændret, således at det after januar 2004 skulle fremgå af fakturaen hvad
der bliver leveret/solgt. Det fremgår også ganske tydligt af indholdet. Der
er endog noteret ændringer ifht. tidligere fakturakrav :

Citat :
"Ved sammenligning med de nuværende regler udvides fakturakravene med oplysning
om leveringsdatoen, forudsat denne dato er forskellig fra fakturadato (pkt. 6),
enhedsprisen (pkt. 7), momssatsen (pkt. 8) og momsbeløbet (pkt. 9)."
Citat slut.

Ingen, absolut ingen steder i ovenstående link står der noget som helst om
krav til købernavn. Det hele drejer sig om hvad SÆLGER skal skrive på
fakturaen og der står intet om at købers navn skal fremgå.

De famøse 750,- der er nævnt i teksten, er den bagatelgrænse der adskiller
kravene til en "korrekt og detaljeret faktura" og en forenklet faktura.

mvh,
Bjarne

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 29-12-06 20:54

Bjarne skrev:

> Ingen, absolut ingen steder i ovenstående link står der noget som
> helst om krav til købernavn. Det hele drejer sig om hvad SÆLGER skal
> skrive på fakturaen og der står intet om at købers navn skal fremgå.

Hvordan skal "købers navn og adresse" så fortolkes?

--
Mvh. Peter

Fra : Bjarne

Dato : 29-12-06 21:08

In article <45957269$0$49205$14726298@news.sunsite.dk>,
   "Peter Bjerre Rosa" <usenet@filmsvar.dk> writes:

> Hvordan skal "købers navn og adresse" så fortolkes?

Det er sandelig rigtig. Punkt 6. Jeg kan ikke læse. Så ligger det fast.

mvh,
Bjarne