|
| Hvem har sjusket? - nye dæmninger og tunne~ Fra : Herluf Holdt, 3140 |
Dato : 26-12-06 13:25 |
|
Sidder der mon ikke nogle ingeniører med meget røde
ører, efter at nybyggede tunneller, vejstrækninger og
banedæmninger bare braser sammen på grund af lidt
ekstra regnvejr i Sverige og Norge?
Hvorfor har de regnet *så* meget forkert?
--
Herluf
- glædelig jul/solhverv
og bedre nytår :·)
| |
John Larsson (26-12-2006)
| Kommentar Fra : John Larsson |
Dato : 26-12-06 13:47 |
|
"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> writes:
>Sidder der mon ikke nogle ingeniører med meget røde
>ører, efter at nybyggede tunneller, vejstrækninger og
>banedæmninger bare braser sammen på grund af lidt
>ekstra regnvejr i Sverige og Norge?
>
>Hvorfor har de regnet *så* meget forkert?
Tjo, hvis man vil, kan man skylde *alle* ulykker på "den menneskelige
faktor". Man kan jo også spørge sig, hvorfor huse styrter sammen ved
jordskælv og mennesker drukner ved tsunamier! Et samfund uden risiko ville
vel også være et samfund i stilstand!
John
| |
Glenn Møller-Holst (26-12-2006)
| Kommentar Fra : Glenn Møller-Holst |
Dato : 26-12-06 14:10 |
|
Herluf Holdt, 3140 wrote:
> Sidder der mon ikke nogle ingeniører med meget røde
> ører, efter at nybyggede tunneller, vejstrækninger og
> banedæmninger bare braser sammen på grund af lidt
> ekstra regnvejr i Sverige og Norge?
>
> Hvorfor har de regnet *så* meget forkert?
Hej Herluf
Normalt kan jorden klare at dræne nedbøren - evt. med lidt hjælp af
drænrør, grøfter,... Men nogen få gange falder der så meget nedbør ned -
f.eks. stærkt lokaliseret, at drænene ikke kan følge med.
Vand er en af verdens bedste opløsningsmidler og når jorden er mættet
pga. nedbør eller tsunamier, så opløses jorden til mudderklumper og små
partikler! Resultat mudderskred:
http://en.wikipedia.org/wiki/Erosion
Citat: "...Roads are especially likely to cause increased rates of
erosion because, in addition to removing ground cover, they can
significantly change drainage patterns. A road that has a lot of rock
and one that is "hydrologically invisible" (that gets the water off the
road as quickly as possible, mimicking natural drainage patterns) has
the best chance of not causing increased erosion..."
http://en.wikipedia.org/wiki/Erosion_prediction
Citat: "...
Aside from a few new deterministic gully erosion models, these models do
not consider gully erosion – mostly due to difficulties in modelling
....
Because there is a wide discrepancy between predicted and observed
erosion rates, models are better as research tools than as public policy
...."
http://en.wikipedia.org/wiki/Erosion_control
http://en.wikipedia.org/wiki/Landslide
http://en.wikipedia.org/wiki/Mass_movement
/Glenn
| |
Herluf Holdt, 3140 (26-12-2006)
| Kommentar Fra : Herluf Holdt, 3140 |
Dato : 26-12-06 16:29 |
|
Glenn Møller-Holst skrev:
> Normalt kan jorden klare at dræne nedbøren - evt. med lidt
> hjælp af drænrør, grøfter,... Men nogen få gange falder der
> så meget nedbør ned - f.eks. stærkt lokaliseret, at drænene
> ikke kan følge med.
> Vand er en af verdens bedste opløsningsmidler og når jorden
> er mættet pga. nedbør eller tsunamier, så opløses jorden til
> mudderklumper og små partikler! Resultat mudderskred:
> [...]
Ja, naturen kan gøre slemme ting ved menneskeværk. Det mener
jeg bare at konstruktørerne - ved *rettidig omhu* - skulle have
indtænkt, da de lavede beregningerne til projekternes udformning.
--
Herluf
bedre nytår :·)
| |
Bo Warming (26-12-2006)
| Kommentar Fra : Bo Warming |
Dato : 26-12-06 17:24 |
|
"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote in message
news:45913fa0$0$15890$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Glenn Møller-Holst skrev:
>
>> Normalt kan jorden klare at dræne nedbøren - evt. med lidt
>> hjælp af drænrør, grøfter,... Men nogen få gange falder der
>> så meget nedbør ned - f.eks. stærkt lokaliseret, at drænene
>> ikke kan følge med.
>
>> Vand er en af verdens bedste opløsningsmidler og når jorden
>> er mættet pga. nedbør eller tsunamier, så opløses jorden til
>> mudderklumper og små partikler! Resultat mudderskred:
>> [...]
>
> Ja, naturen kan gøre slemme ting ved menneskeværk. Det mener
> jeg bare at konstruktørerne - ved *rettidig omhu* - skulle have
> indtænkt, da de lavede beregningerne til projekternes udformning.
Hvor risiko for jordskred ved megen væde findes, kan vejbyggerne
forstærke med stål.
Strandveje i Japan har ofte flotte stålforstærkninger af skrænten ned
mod vejen.
Har man ikke råd til det i Sverige og Norge, hvor der i stil med
Færøerne bygges vejpjat som der er kun een bil til i døgnet, så bør
det varedeklareres og så kan bilister vælge en omvej der er sikrere.
| |
Jonas Kofod (26-12-2006)
| Kommentar Fra : Jonas Kofod |
Dato : 26-12-06 17:42 |
|
Herluf Holdt, 3140 wrote:
> Glenn Møller-Holst skrev:
>
>
>>Normalt kan jorden klare at dræne nedbøren - evt. med lidt
>>hjælp af drænrør, grøfter,... Men nogen få gange falder der
>>så meget nedbør ned - f.eks. stærkt lokaliseret, at drænene
>>ikke kan følge med.
>
>
>>Vand er en af verdens bedste opløsningsmidler og når jorden
>>er mættet pga. nedbør eller tsunamier, så opløses jorden til
>>mudderklumper og små partikler! Resultat mudderskred:
>>[...]
>
>
> Ja, naturen kan gøre slemme ting ved menneskeværk. Det mener
> jeg bare at konstruktørerne - ved *rettidig omhu* - skulle have
> indtænkt, da de lavede beregningerne til projekternes udformning.
Med rettidig omhu indtænkte og beregnede konstruktørerne projekternes
udformning så de kunne modstå det de var bestilt til og tiltænkt at
modstå. Det er der intet sjusk i.
| |
Herluf Holdt, 3140 (26-12-2006)
| Kommentar Fra : Herluf Holdt, 3140 |
Dato : 26-12-06 21:40 |
|
Jonas Kofod skrev:
> Herluf Holdt, 3140 wrote:
>> Ja, naturen kan gøre slemme ting ved menneskeværk. Det
>> mener jeg bare at konstruktørerne - ved *rettidig omhu*
>> - skulle have indtænkt, da de lavede beregningerne til
>> projekternes udformning.
> Med rettidig omhu indtænkte og beregnede konstruktørerne
> projekternes udformning så de kunne modstå det de var
> bestilt til og tiltænkt at modstå. Det er der intet sjusk i.
Tjah.
De godt 30 kilometer af E18, syd for Drammen, har kostet 3,1
milliarder norske kroner. Syv kilometer af vejen går gennem
tunneller og cirka to kilometer over broer. (kilde: Statens
Vegvesen). Måske skulle den norske stat have valgt en bedre
entreprenør?
Det samme kunne man spørge svenskerne om, angående
vej- og baneanlæggene i Göteborgområdet.
--
Herluf :·)
- med trafikanlæg skal man tænke langsigtet
| |
Jonas Kofod (26-12-2006)
| Kommentar Fra : Jonas Kofod |
Dato : 26-12-06 21:51 |
|
Herluf Holdt, 3140 wrote:
> Jonas Kofod skrev:
>
>>Herluf Holdt, 3140 wrote:
>
>
>>>Ja, naturen kan gøre slemme ting ved menneskeværk. Det
>>>mener jeg bare at konstruktørerne - ved *rettidig omhu*
>>>- skulle have indtænkt, da de lavede beregningerne til
>>>projekternes udformning.
>
>
>>Med rettidig omhu indtænkte og beregnede konstruktørerne
>>projekternes udformning så de kunne modstå det de var
>>bestilt til og tiltænkt at modstå. Det er der intet sjusk i.
>
>
> Tjah.
>
> De godt 30 kilometer af E18, syd for Drammen, har kostet 3,1
> milliarder norske kroner. Syv kilometer af vejen går gennem
> tunneller og cirka to kilometer over broer. (kilde: Statens
> Vegvesen). Måske skulle den norske stat have valgt en bedre
> entreprenør?
>
> Det samme kunne man spørge svenskerne om, angående
> vej- og baneanlæggene i Göteborgområdet.
Jeg tror ikke helt du har forstået hvordan man projekterer. Man bygger
et projekt med en hvis risikovurdering og dermed nogle indbyggede
ekstremiteter anlægget skal holde til. Når man så oplever vejret bevæger
sig ud over de grænser som man har bygget indenfor, så er det kedeligt.
Men det ved både bygherrer og entrepenører.
Du tror ikke at der er tale om vejret har opført sig mere ekstremt end
man har risikovurderet/bygget til? Når to ellers uafhængige anlæg bukker
under i det helt samme vejr?
Du kan ihvertfald være helt sikker på at entreprenøren på begge steder
vældigt gerne så staterne havde bestilt sikkerhed så osse de forgående
dages regn havde været under forudset risiko - med deraf følgende ekstra
sikring og arbejde -> priser. Ingen projekter kan sikres 100 % og tab
når vejret bevæger sig ud i det ekstreme på påregnes. Det er osse
billigere på den måde.
| |
Bo Warming (26-12-2006)
| Kommentar Fra : Bo Warming |
Dato : 26-12-06 14:25 |
|
"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote in message
news:459114ac$0$15872$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Sidder der mon ikke nogle ingeniører med meget røde
> ører, efter at nybyggede tunneller, vejstrækninger og
> banedæmninger bare braser sammen på grund af lidt
> ekstra regnvejr i Sverige og Norge?
>
> Hvorfor har de regnet *så* meget forkert?
Løsningen hedder
1. Privatisering
2. øjet i det høje som ROADPRICER, altså gps-satelit der bon'er hert
bil nummer for hvor dyrt vejforbrug bilen kører gennem og der skal
bekostes tidobbelt i myldretid
Så bliver vejene bruge jævnt og mange vil det ikke være rentabelt at
bygge, fordi man kan køre en anden vej - eller sende en email.eller
rejse med helikopter
Der var slet ingen biler i Oslotunnellen der brød ned - helt som de
prægtige Færøtunneller
som skatteborgere dig og mig har spildt millioner i massevis på, helt
unødigt.
JEg er stot af at hæve førtidspension og ikke have bidraget unødigt
til lortet
Fly er opfundet og kan erstatte biler
Men bygde-Norge forkæles - USA ejer verden og ønsker, kræver og får
deres vejbygningsmaskiner brugt
| |
Bertel Lund Hansen (27-12-2006)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 27-12-06 00:05 |
|
Herluf Holdt, 3140 skrev:
> Sidder der mon ikke nogle ingeniører med meget røde
> ører, efter at nybyggede tunneller, vejstrækninger og
> banedæmninger bare braser sammen på grund af lidt
> ekstra regnvejr i Sverige og Norge?
I Norge var det altså et jordskred der smadrede tunnelen. Mon
ikke det oversteg den maksimale belastning de har dimensioneret
efter?
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/
| |
|
|