Skal en dagplejer ikke gribe ind?
Fra : mfn

Dato : 21-12-06 18:18

En tidligere bekendt har fået barn for et års tid siden. Jeg bor i en mindre
by så "rygter" flyver hurtigt rundt.

Situationen er:

1 Damen er svært overvægtig - over 140 kg med de ulemper det giver.

2 - De løber tit tør for tøj til barnet - og når det sker render de til
andre forældre fra dagplejen og låner tøj af dem!

3 - Manden har tydeligvis et problem med en form for stoffer

4 - De har 2 kæmpe hunde de ikke kan styre, og deres hjem ligner en
krigs-zone

5 - dagplejeren er udemærket klar over forholdende da det er hende som har
spredt rygterne.

Hører en sådan tilstand til privatlivet fred eller bør der gribes ind? - og
er det en dagplejers opgave at underrette kommunen når ingen andre gør det?

Fra : Holst

Dato : 21-12-06 18:58

mfn wrote:

> Hører en sådan tilstand til privatlivet fred eller bør der gribes ind? - og
> er det en dagplejers opgave at underrette kommunen når ingen andre gør det?

Alle har pligt til at indberette til kommunen, når børn svigtes. Og som
dagplejer har hun givetvis en skærpet indberetningspligt.

Men blot fordi moderen er fed, hjemmet roder og lignende, så behøver det
jo ikke på nogen måde være så grelt, at det går så alvorligt ud over
barnet, at kommunen burde gribe ind.

Men jeg synes da, at du burde kontakte kommunen, hvis du synes, det er
et problem. Det er også dit ansvar.

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 21-12-06 19:21

Holst skrev:

> [...]
> barnet, at kommunen burde gribe ind.
>
> Men jeg synes da, at du burde kontakte kommunen, hvis du synes, det er

Jep,,

Det der er værst i denne histiorie (sådan som den er beskrevet står
der intet om barnets trivsel, det kan jo godt være at barnet ikke
trives og så skal der gøres noget) er at dagplejemoderen løber med
sladder.

MVH
Kasper

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 22-12-06 10:47

"Kasper Malmberg" <malmberg@gmail.com> wrote in

> [...]
> der intet om barnets trivsel, det kan jo godt være at barnet ikke
> trives og så skal der gøres noget) er at dagplejemoderen løber med

Jeg er helt enig. Ingen af de forhold der er beskrevet handler direkte om
børnenes tarv. Derimod bryder dagplejeren sin tavshedspligt, endda groft.

Tavshedspligten er beskrevet i Forvaltningslovens § 27 til 32. For en
dagplejer handler det om personlige oplysninger, f.eks. oplysninger om
race, religion, politiske, seksuelle eller strafbare forhold, samt
oplysninger om helbred, sociale forhold og misbrug.

Tavshedspligten gælder overfor andre forvaltningsmyndigheder end den
dagplejeren hører til, en forældrebestyrelse og alle andre der ikke er
ansat i samme dagpleje. Det gælder altså også andre dagplejere, egen
familie og ægtefælle, andre myndigheder osv.

Problemer i en dagpleje kan dog annonymiseres og diskuteres med f.eks.
andre dagplejere.

Når det er sagt, så har dagplejeren også en underetningspligt, hvis det
skønnes at tjene barnets tarv. Det er dog en helt anden snak, og
underetningen skal ikke ske til den lokale købmand mens man handler.

Fra : Kim Larsen

Dato : 21-12-06 21:17

"mfn" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> by så "rygter" flyver hurtigt rundt.
>
> Situationen er:
>
> 1 Damen er svært overvægtig - over 140 kg med de ulemper det giver.

På hvilken måde er det et problem i forhold til børnene ?

> [...]

På hvilken måde er det et problem i forhold til børnene ?

> 3 - Manden har tydeligvis et problem med en form for stoffer

Hvor ved dagplejeren det fra ? Hvordan er det tydeligt ?

> 4 - De har 2 kæmpe hunde de ikke kan styre, og deres hjem ligner en
> krigs-zone

Angriber hundene børnene ? Er rodet farligt for børnene ? Hvad er det
faktuelle i sagen ?

> 5 - dagplejeren er udemærket klar over forholdende da det er hende som har
> spredt rygterne.

Hvad kommer det andre ved ? Hun kan da bare gå til myndighederne hvis hun
mener at der er belæg for det ellers bør hun klappe kaje. Det hun gør er
efter min mening dybt uprofessionelt og kritisabelt.

> Hører en sådan tilstand til privatlivet fred eller bør der gribes ind? -
> og
> er det en dagplejers opgave at underrette kommunen når ingen andre gør
> det?

Såfremt at børnene ikke omsorgssvigtes hører det ind under privatlivets
fred. Hvorfor gør DU ikke selv noget ved det hvis du mener at børnene
omsorgssvigtes ?

Kim Larsen

E-mail: kl2607@gmail.com

Fra : Bænni

Dato : 21-12-06 23:39

Kim Larsen wrote:

> Hvad kommer det andre ved ? Hun kan da bare gå til myndighederne hvis hun
> mener at der er belæg for det ellers bør hun klappe kaje. Det hun gør er
> efter min mening dybt uprofessionelt og kritisabelt.

straframme op til 4 år i skyggen - men så skal det vist osse være slemt
- rigets sikkerhed og sårn, men har hun ævlet om den slags ude i byen
skal hun ha en afklapsning!!

--
Bae9

Rigtige mænd bruger ikke kill-filter!

Fra : mfn

Dato : 22-12-06 19:46

> På hvilken måde er det et problem i forhold til børnene ?

Der er ikke et "direkte" problem ift børnene, men hun er gangbesværet,
mindre godt helbred osv.

> På hvilken måde er det et problem i forhold til børnene ?

Heller ikke her vel. Men jeg ville nu undre mig en del hvis en anden
forældre ofte troppede op for at låne af mit barns tøj. De arbejder dog
begge fuldtid og pengene går derfor til overforbrug af mad, og mandens
stoffer. - Istedet for til tøj til barnet fx. På den måde kan der vel godt
være et problem i forhold til barnet.

> Hvor ved dagplejeren det fra ? Hvordan er det tydeligt ?

Som sagt er det en lille by og det er en kendt sag at pågældende har haft et
sådan problem i en længere årrække. Det er tydeligt på den måde at hans hjem
bærer præg af narko - fx div rygeudstyr til den slags, og jeg har ofte set
ham ryge div.

> Angriber hundene børnene ? Er rodet farligt for børnene ? Hvad er det
> faktuelle i sagen ?

Det ved jeg ikke jeg kender dem ikke selv ret godt. Jeg ved ikke om rod er
farligt for børn men de kan vel nemt falde i vasketøj der er spredt i hele
hytten eller komme i kontakt med gamle madrester på køkkenbordet som de
kunne risikere at blive syge af, og hash (eller hvad det nu er)-tåge er vel
heller ikke vildt sundt for småbørn.

> Hvad kommer det andre ved ? Hun kan da bare gå til myndighederne hvis hun
> mener at der er belæg for det ellers bør hun klappe kaje. Det hun gør er
> efter min mening dybt uprofessionelt og kritisabelt.

Seføli er det uprof. Men jeg skrev det bare for at pointere at hun udemærket
kender situationen.

> Såfremt at børnene ikke omsorgssvigtes hører det ind under privatlivets
> fred. Hvorfor gør DU ikke selv noget ved det hvis du mener at børnene
> omsorgssvigtes ?

Det kan jeg jo så ikke vide. Jeg går ikke og kigger ind af deres vinduer.
Jeg MENER ikke at børnene omsorgssvigtet, for jeg VED det ikke, men jeg
synes det lyder som et skidt miljø for en lille purk at starte livet i; men
ok det kan da godt være at alt er fryd og gammen.

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 22-12-06 21:43

Kim Larsen wrote:

<snip>

> Det hun gør er efter min mening dybt uprofessionelt og kritisabelt.

Mere end det. Det er ulovligt, og vil - hvis det kommer hendes foresatte for
øre - som minimum medføre en tjenstlig påtale.

De pågældende forældre vil muligvis også kunne lægge sag an.

--
Regards,
Kristian Damm Jensen

Fra : Bænni

Dato : 21-12-06 23:36

mfn wrote:
> [...]
> er det en dagplejers opgave at underrette kommunen når ingen andre gør det?

det er i hvert fald dagplejerens opgave at holde kæft de rigtige steder!

er der ikke en dagplejepædagog der fører tilsyn med dagplejeren?

Fra : Patruljen

Dato : 23-12-06 11:41

mfn skrev:
> [...]
> er det en dagplejers opgave at underrette kommunen når ingen andre gør det?

Som socialpædagog har jeg ikke alene underretningspligt, som andre
borgere. Hvis man ser behov for social bistand og børn der er udsatte
-

Den er også skærpet. Eksempel. Hvis jeg kan høre naboens unger få
tæsk og jeg ikke reagerer, kan jeg blive straffet.

Jeg kan ikke forestille mig en dagplejer ikke er underlagt samme
regelsæt. Specielt når vedkommende har direkte kontakt til familien.

Best regards Bruun

Fra : Bænni

Dato : 23-12-06 14:42

Patruljen wrote:

> Jeg kan ikke forestille mig en dagplejer ikke er underlagt samme
> regelsæt. Specielt når vedkommende har direkte kontakt til familien.

har dagplejere da det? nå spø' til si'e...

konen har den samme tavshedspligt som alle i dette land *plus* den
skærpede da hun er off. ansat....

Fra : Patruljen

Dato : 23-12-06 11:44

mfn skrev:
> [...]
> er det en dagplejers opgave at underrette kommunen når ingen andre gør det?

" da det er hende, som har spredt rygterne "

Mand dog. Hun har tavshedspligt !

Og bør foretage en underretning til rette sted. Hun skulle nives i
øreflippen

Best regards Bruun

Fra : Bænni

Dato : 23-12-06 14:43

Patruljen wrote:

> " da det er hende, som har spredt rygterne "
>
> Mand dog. Hun har tavshedspligt !
>
> Og bør foretage en underretning til rette sted. Hun skulle nives i
> øreflippen

nope - hun skal fyres og slæbes i retten. længere er den ikke

Fra : ZebraHest

Dato : 25-12-06 15:24

En dagplejemor har TAVSHEDSPLIGT! Hun har også INDBERETNINGSPLIGT!

Fra : Patruljen

Dato : 27-12-06 15:06

ZebraHest skrev:
> En dagplejemor har TAVSHEDSPLIGT! Hun har også INDBERETNINGSPLIGT!

Begrebet " indberetningspligt " er blevet opfattet som et negativt
ladet udtryk. Og er derfor forladt. Filosofien omkring ordvalg er den
samme, som du eksempelvis finder i militæret.

Her siger man " eliminere ". Altså ikke ord som, " snitte struber over
" eller myrde.
Vi eliminerer og bilder os derved ind, at de hvide handsker ved
gallaen, nu også er - hvide.

Idag hedder det - underretningspligt.

Best regards Bruun