Alternativt baggrundsbillede og stylesheet
Fra : Preben Nielsen

Dato : 27-06-01 07:03

Jeg har et eksternt stylesheet, der skal virker på alle websider
bortset fra en. På denne ene side ønsker jeg et andet
baggrundsbillede (og en anden baggrundsfarve) end det der er
defineret i det eksterne stylesheet.
Jeg har skrevet koden nedenunder den linje der sørger for kæden
til det eksterne sheet og stadig i head-sektionen.
Det ser samlet sådan ud:

<link rel="stylesheet" type="text/css"
href="../../typografi.css">
BODY {
background: #EFF8ED
url(billeder/mine_foto/alternativt_billede.gif);
}

Dette alternative baggrundsbillede defineret mellem styletags ses
IKKE (den alternative baggrundsfarve ses OK). Hvad har jeg gjort
forkert?
Stien og billednavnet er tjekket grundigt, så jeg vil udelukke at
fejlen er der.

--
Brug Validator service: http://www.html.dk/validator
- Tast din URL én gang, og validér dokumentet hos 12 validatorer

Fra : Allan Vebel

Dato : 27-06-01 10:27

Preben Nielsen <visto@get2net.dk> skrev

> BODY {
> background: #EFF8ED
> url(billeder/mine_foto/alternativt_billede.gif);
> }

Du mangler et semikolon efter #EFF8ED

--
Allan

Fra : Jørn Andersen

Dato : 27-06-01 11:08

On Wed, 27 Jun 2001 11:26:45 +0200, "Allan Vebel" <allan@vebel.dk>
wrote:

>Preben Nielsen <visto@get2net.dk> skrev

>Du mangler et semikolon efter #EFF8ED

Nej, det gør han ikke. background er en "forkortelse" for:
<background-color> || <background-image> || <background-repeat> ||
<background-attachment> || <background-position>

- og de skal ikke adskilles med semikolon. Det skulle de derimod, hvis
han havde skrevet dem hver for sig:

BODY {
background-color: #EFF8ED;
background-image: url(billeder/mine_foto/alternativt_billede.gif);
}

Til Preben:
Jeg har ikke noget godt bud på, hvorfor det går galt, men prøv flg.:

1) Kør siden i en validator:
- det har du muligvis allerede gjort, men da mange ikke gør det,
nævner jeg det alligevel :)

2) Hvis der er linieskift i din background, så fjern den.
(Det kan ogå sagtens bare være her i news, det ser sådan ud)

3) Prøv midlertidigt at fjerne henvisningen til dit eksterne
stylesheet og se om det så virker.

Good luck,
Jørn

--
Jørn Andersen
Brønshøj

Fra : Allan Vebel

Dato : 27-06-01 14:31

Jørn Andersen <jorn.a@email.dk> skrev

> Nej, det gør han ikke.

Du har ret Jørn, det må være varmen der har spillet mig et puds - eller også
at der var linieskift i koden.

> BODY {
> background-color: #EFF8ED;
> background-image: url(billeder/mine_foto/alternativt_billede.gif);
> }

er naturligvis den rigtige måde at gøre det på.

--
Allan

Fra : Preben Nielsen

Dato : 27-06-01 15:41

> [...]
> (Det kan ogå sagtens bare være her i news, det ser sådan ud)
>
> 3) Prøv midlertidigt at fjerne henvisningen til dit eksterne

Jeg har kørt siden gennem validatoren - den brokkede sig ikke over netop
dette.
Jeg har prøvet at fjerne henvisningen til det eksterne stylesheet. Det
hjælper ikke. Den viser stadig den alternative baggrundsfarve men ikke
billedet.

Jeg har nu prøvet at skrive

url(../../billeder/mine_foto/alternativt billede.gif) - (svarende til den
normale måde at angive billeder på)

i stedet for

url(billeder/mine_foto/alternativt_billede.gif)

og så virker det! Men jeg mente ikke at man i stylesheet skulle "bakke
ud" af mapperne først, men tværtimod angive billedets "absolutte
placering" regnet fra bunden. Er det ikke korrekt? Eller er det kun når
man laver et ekstent stylesheet?

Hvis man skal skrive ../../osv
så var det alligevel stien den var gal med!

Fra : Jørn Andersen

Dato : 27-06-01 17:16

On Wed, 27 Jun 2001 14:40:59 +0000 (UTC), Preben Nielsen
<visto@get2net.dk> wrote:

> [...]
>ud" af mapperne først, men tværtimod angive billedets "absolutte
>placering" regnet fra bunden. Er det ikke korrekt? Eller er det kun når

Hvis du bruger en absolut sti, skal den starte med "/" - altså:
/billeder/mine_foto/alternativt_billede.gif
- men du kan altså fint anvende en relativ sti.

Hvis du har den relative stiangivelse i et eksternt stylesheet, regnes
stiangivelsen fra stylesheetets placering.
Visse (ældre?) browsere har dog et problem med at finde ud af url'er i
stylesheets, så brug altid en baggrundsfarve som alternativ (som du
har gjort).

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen
Brønshøj

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 27-06-01 18:15

Se inline.

On Wed, 27 Jun 2001 18:15:44 +0200, Jørn Andersen <jorn.a@email.dk>
wrote:

>Hvis du bruger en absolut sti, skal den starte med "/" - altså:
>/billeder/mine_foto/alternativt_billede.gif
>- men du kan altså fint anvende en relativ sti.

Det bliver den ikke absolut af. Betyder bare at stien starter i roden
af web'et. En absolut sti ville være som dette:
http://www.domain.com/somefile.gif

>Hvis du har den relative stiangivelse i et eksternt stylesheet, regnes
>stiangivelsen fra stylesheetets placering.
Bortset fra Netscape 4 som fejlagtigt regner det fra html dokumentets
placering.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 28-06-01 00:22

Hej Jens. Tak for quotingen!

On Wed, 27 Jun 2001 19:15:26 +0200, Jens Peter Karlsen
<jpkarlsen@mvps.org> wrote:

>Det bliver den ikke absolut af. Betyder bare at stien starter i roden
>af web'et. En absolut sti ville være som dette:
>http://www.domain.com/somefile.gif

Det er vist en definitionssag. Problemet er lidt, at der mangler et
"mellembegreb". Der er relative og absolutte links, fx:

relativ: billede.gif

absolut: http://www.domæne.dk/billeder/billede.gif

mellemting: /billeder/billede.gif

"mellemtingen" er absolut indenfor det aktuelle webscope...

--
- Pede
Professionel nørd