Levebrødsprædikanter?
Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 20-12-06 03:53

I forbindelse med debatten om Ruth Eversen fra "Faderhuset" - hvis
ejendomsret til Jagtvej 69 dog ellers forekommer mig aldeles indiskutabel -
bliver jeg nødt til at rejse et ret centralt "kristologisk" spørgsmål her:

Er det egentlig ikke i ordets mest basale forstand "simoni", der bedrives i
dèt øjeblik nogen som helst kristen ligefrem lader sig fuldtidsaflønne ved
at gøre sin egentligt blotte, basale kristenpligt i at udbrede Evangeliet?

Hvordan pokker kan Kristendommen dog nogensinde have spillet med på så sygt
et princip som "professionel præstestatus"?

(Og jo - Folkekirken er OGSÅ indenfor kritikfeltet her!)

Jesus var da trods alt - må man formode - fagudlært tømrer efter Josef, og
har dermed angiveligvis som både knægt og ung mand indtil ca. 30-årsalderen
knoklet og svedt rigeligt med hårdt fysisk arbejde. (Ifølge Lukas' ganske
aktuelle Juleevangelie er der jo li'som ikke ret meget der tyder på at Maria
og Josef ligefrem skulle have haft een eller anden obskur
Jet-set/VIP/overklassestatus i kraft af "omfangsrige sociale netværk" at
trække på, vel?)

Selv da Jesus begynder Sin, måske i nogle materialisters øjne sikkert
"halvdovne", prædikantvirksomhed - hvor Han ligesom også lærer folk at
værdsætte deres daglige brød i Guds Navn - er Han da heller ikke mere
"fremmedgjort" end at Han stadig tog med sine disciple ud at fiske - og
endda kunne hjælpe lidt til...

Men hvad er det så lige principielt der giver diverse "kristne" prædikanter
denne aldeles tvivlsomme "ret" til farligt megen jordisk velstand?

Der synes i mine øjne at lure noget farligt, korrumperende Satanisk i at
folk ligefrem lader sig ambivalent hylde som hhv. "Kristuseksperter" og
rigmænd.

Der er jo lige eet eller andet med en kamel og et nåleøje, ikke?

Anders Peter Johnsen

Fra : Harald Mossige

Dato : 20-12-06 05:27

Anders Peter Johnsen wrote:
> [...]
> at gøre sin egentligt blotte, basale kristenpligt i at udbrede Evangeliet?

Jeg ser ikke hvordan "husbråket" er relevant til spørsmålet ditt.
Desuten skjønner jeg ikke begrepet "simomi". Vi skal vel gjerne følge
Villys lov her?

Også jeg synes det er uheldig at mennesker har som levebrød å
forkynne(?), men utfra andre begrunnelser, nemlig: Fulldagsforkynnelse
fratar forkynnerene daglig likeverdig ommgang med medmenneskene sine, de
har en lei tendens til å miste kontakten med det samfunnet de lever i.

Når det gjelder det å "forkynne evangeliet" så er det meget uklart. Der
er fire evangelier, med tildels motstridende innhold. NÃ¥r du bruker
begrepet "evangeliet" indikerer det at du sikter til et bestemt
evangelium, - uten å angi hvilket. Joda, jeg har hørt det før, og jeg
vet hva det betyr.

Når du snakker om "kristenplikten", så reiner jeg med at du sikter til
"misjonsbefalingen", /din/ tolking av den.

> Hvordan pokker kan Kristendommen dog nogensinde have spillet med på så sygt
> et princip som "professionel præstestatus"?
Den har røtter så langt tilbake i tiden som vi kjenner historie, og
arkeologien tolker funne sine som om presteskap /alltid/ har vert en
avlønnet yrkesgruppe.

> (Og jo - Folkekirken er OGSÃ… indenfor kritikfeltet her!)

Og du selv?

> Jesus var da trods alt - må man formode - fagudlært tømrer efter Josef,

Det tviler jeg på. Isåfall ville han ha brukt adskillige flere metaforer
knytter til håndverket sitt.

> [...]
> og Josef ligefrem skulle have haft een eller anden obskur
> Jet-set/VIP/overklassestatus i kraft af "omfangsrige sociale netværk" at

Du bør ikke lese dagens samfun i datidens dagligliv og kultur. Forsøk å
lese noe relevant historie!

> [...]
> værdsætte deres daglige brød i Guds Navn - er Han da heller ikke mere
> "fremmedgjort" end at Han stadig tog med sine disciple ud at fiske - og

Har du studert for mange apokryfe skrifter? NÃ¥r det gjelder bibelen, er
det lite fruktbart å bare formode.

> Men hvad er det så lige principielt der giver diverse "kristne" prædikanter
> denne aldeles tvivlsomme "ret" til farligt megen jordisk velstand?

Manglende evne til aktiv omtanke for medmenneskene sine, utover det å
"kristne" dem. Det er svært vanlig oppførsel blant "kristne".

> [...]
> rigmænd.
>
> Der er jo lige eet eller andet med en kamel og et nåleøje, ikke?

Eller fliser og bjelker?

HM

Fra : JoVe

Dato : 20-12-06 10:11

Anders Peter Johnsen wrote:
> [...]
> rigmænd.
>
> Der er jo lige eet eller andet med en kamel og et nåleøje, ikke?

Der er noget om det du skriver. Prøv f.eks. at læse Søren Kierkegaards
Øjeblikket - det er hans sidste kraftige opgør med folkekirken.

Men Faderhuset *bør* have brugsret til Jagtvej 69. Politikerne er nogle
vatnisser at de ikke enigt står bag at politiet rydder den ormegård.
Forstår iøvrigt ikke at politiet ikke bruger vandkanoner så gaderne
kunne spules rene for "aktivister" når der er ballade.

Mvh
Jove

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 21-12-06 00:23

"JoVe" <jorgenvestergaard@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Anders Peter Johnsen wrote:

> Der er noget om det du skriver. Prøv f.eks. at læse Søren Kierkegaards
> Øjeblikket - det er hans sidste kraftige opgør med folkekirken.

Ja, han er så vidt jeg ved inde på det nøjagtigt samme angående Folkekirkens
levebrødspræster: Det virker jo bare grundlæggende absurd at man ikke blot
skaffer sig til dagen og vejen ved at prædike, men ligefrem kan blive
stinkende rig på det. Der BURDE eventuelle økonomiske overskud da helst
snarere gå til at hjælpe nødstedte menighedsbørn (eller andre) end ligefrem
at lukrere grådigt på dem?

> Men Faderhuset *bør* have brugsret til Jagtvej 69.

Fuldstændig enig: På trods af at jeg bestemt ikke bryder mig om Ruth
Evensens (med n) metoder, så finder jeg det totalt vanvittigt at se dèn
mediehetz, der kører imod hende for at kue hende og på værste mafiamaner
presse hende til at acceptere "et tilbud hun ikke kan afslå".

Huset er hendes, hvilket hun også har fået medhold i i retten og hun er i
sin gode ret til at lade være med at sælge.

Men helt absurd bliver det så først, når en del tydeligvis ikke i forvejen
synderligt kristne journalister pludselig begynder at ville påtvinge fru
Evensen een eller anden grotesk forvrøvlet pladdehumanistisk
"næstekærlighed" over for de autonome voldspsykopater som systematisk
terroriserer og overfalder medlemmer af hendes menighed samt nu også sender
hende trusselsbreve.

> [...]
> rydder den ormegård. Forstår iøvrigt ikke at politiet ikke bruger
> vandkanoner så gaderne kunne spules rene for "aktivister" når der er

Igen fuldstændigt enig, men der er desværre en hel del gamle
venstreorienterede voldsromantikere herhjemme som tydeligvis stadig har
store problemer med at forstå det demokratiske retssamfunds spilleregler og
derfor gør alt hvad de kan for at sabotere lov og orden ved under dække af
aldeles uvederheftige påstande om "kreativt kulturmiljø" desperat forsøger
at holde hånden over deres ellers ganske håndgribeligt destruktive
stormtroppekorps i Ungdomshuset.

Men denne diskussion hører nok snarere hjemme i dk.politik end herinde.

Anders Peter Johnsen

Fra : Harald Mossige

Dato : 21-12-06 00:35

Anders Peter Johnsen wrote:
> [...]
> stormtroppekorps i Ungdomshuset.
>
> Men denne diskussion hører nok snarere hjemme i dk.politik end herinde.

I den grad du evner å skille mellom politikk, religion og dom over andre
mennesker, så synes jeg at de religiøse aspektene hører til her.

HM

Fra : Andreas Falck

Dato : 21-12-06 00:38

Harald Mossige skrev i news:4589c834$0$24620$8404b019@news.wineasy.se

[ ... ]
> I den grad du evner å skille mellom politikk, religion og dom over andre
> mennesker,

.... så ville det altså være en rigtig god ide om du overholdt netiketten ved
at sørge for at bortklippe alt det du ikke direkte svarer - især da du jo
har det med at ville irettesætte andre du mener overtræder netiketten.

http://bibeltro.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://RUI.ravsted.dk - den lokale ungdoms- & idrætsforening
http://ravsted.dk/ - nok Danmarks mest besøgte landsby-webside

Fra : Andreas Falck

Dato : 20-12-06 10:10

Anders Peter Johnsen skrev i

[ ... ]
> [...]
> i dèt øjeblik nogen som helst kristen ligefrem lader sig fuldtidsaflønne
> ved at gøre sin egentligt blotte, basale kristenpligt i at udbrede

Næh egentlig ikke. Paulus taler jo om at evangelisterne godt må leve af at
forkynde evangeliet. Og vi ser jo da også i hans breve hvordan det var ret
almindeligt at han og flere andre fik til dagen og vejen fra de menigheder
han betjente. Ved en enkelt menighed gør han opmærksom på, at han ikke har
ligget dem til last, men har forsørget sig selv ved sit håndværk, teltmager.

Fra : JoVe

Dato : 20-12-06 11:35

Andreas Falck wrote:
> [...]
> menigheder han betjente. Ved en enkelt menighed gør han opmærksom på, at
> han ikke har ligget dem til last, men har forsørget sig selv ved sit

Det skrifsted du henviser til er yndet af levebrødsprædikanter.
Selvfølgelig *kan* det bruges, men det bliver vist oftere misbrugt! Det
er bare at se sig om i kristenheden og konstatere dens ynkelige
forfatning. De fleste prædikanter skulle ud at grave grøfter, så kunne
de for hvem de egentlige kristelige var hovedsagen, de som virkelig
brænder for sagen, prædike. De gør det uden smålig skelen til om der er
penge i kassen!

Mvh
JoVe

Fra : Andreas Falck

Dato : 20-12-06 11:49

JoVe skrev i news:458911e0$0$14029$edfadb0f@dread15.news.tele.dk

[ ... ]
> [...]
> de for hvem de egentlige kristelige var hovedsagen, de som virkelig
> brænder for sagen, prædike. De gør det uden smålig skelen til om der er

Ja, jeg benægter ikke at det ofte bliver misbrugt. Men det at det bliver
misbrugt af nogle der sætter rigdom og luksus højere end selve
forkyndergerningen, gør ikke skriftstedets egentlige budskab ringere.

Jeg kender selv personligt ret mange præster og prædikanter der bestemt ikke
får nogen særlig løn, men som arbejder både hårdt, længe og ihærdigt i deres
gerning som forkyndere, og som tager deres gerning meget seriøst.

Fra : Vidal

Dato : 20-12-06 10:34

Harald Mossige skrev:
> Desuten skjønner jeg ikke begrepet "simomi".

Handel med Guds frelse.

> Vi skal vel gjerne følge
> Villys lov her?

Pis med dig, Harald. Det, jeg har indvendt noget imod, er
længere diskussioner om forskellen mellem norsk og dansk,
og som jeg husker det, var det ment som en joke.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Bekan

Dato : 21-12-06 11:38

Anders Peter Johnsen wrote:
[...]
> Hvordan pokker kan Kristendommen dog nogensinde have spillet med på
> så sygt et princip som "professionel præstestatus"?

Princippet er nærmest en naturlov - navnligt at man gør hvad den der betaler
en dikterer.
Dette kan være et meget omfangsrigt dilemma og specielt i den branche.

Det er derfor stor forskel på at
14. Saaledes har og Herren forordnet for dem, som forkynde Evangelium, at de
skulle leve af Evangelium
og at modtage en fast løn for at udføre en bestemt tjeneste.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 21-12-06 17:38

"Bekan" <wishwelly@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> betaler
> en dikterer.
> Dette kan være et meget omfangsrigt dilemma og specielt i den branche.

Nu opstod Kristendommen jo blandt andet _netop_ i opposition til både de
gammeljødiske farisæere og ypperstepræster, som Jesus ved flere lejligheder
lagde sig så rigeligt ud med, så det undrer mig altså såre at man i
Oldkirken allerede meget tidligt begynder at opbygge religiøse magthierakier
på denne måde. Også til trods for at Paulus og andre apostle netop gør meget
ud af at forklare hvordan Jesu liv og gerning netop erstattede den
gammeljødiske offertjeneste ved Templet, som var hele eksistensgrundlaget
for præstestanden.

I sin yderste ekstrem har man jo den ca. 1000 år senere katolske papalisme,
hvor katolikkerne absurd nok klokkeklart ignorerer Jesu ellers fuldstændigt
umisforståelige veto imod at man titulerer nogen som helst på Jorden "fader"
("papa"), når de da ikke ligefrem bruger den gamle kejserkultbetegnelse
"Pontifex Maximus" ("Den højeste Brobygger") om samme pave: Det virker jo
Bibelsk set sådan set cirka lige så himmelråbende ubegavet som når
babylonerne i ramme alvor kaldte deres by for "Guds Port" (det akkadiske
"Bab-ilu", som siden har ændret form til navnet "Babylon")...

Derudover er der netop ikke som sådan med den katolske kirke tale om en
"magthaverkirke" i dèn forstand at man artigt underlagde sig verdslige
myndigheder, som man i så fald skulle kunne siges at "være i lommen på", men
tværtimod om at man i toppen af den katolske kirke omkring 1300-tallet
rendte rundt i roterende storhedsvanvittige vrangforestillinger om intet
mindre end absolut Verdensherredømme på bekostning af netop verdslige
konger, kejsere og fyrster, som man altså bildte sig selv og alle andre ind
at kunne afsætte efter forgodtbefindende gennem buller og
ekskummunikation...

> [...]
> de
> skulle leve af Evangelium
> og at modtage en fast løn for at udføre en bestemt tjeneste.

Undskyld, men det sidste virker ikke helt sammenhængende? Er der tale om en
taste- eller klippeklistrefejl?

Anders Peter Johnsen

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 22-12-06 09:23

Anders Peter Johnsen wrote:

> I sin yderste ekstrem har man jo den ca.

Sjovt at man også i denne tråd lige skal bruge lidt tid på
papist-bashing. Vi er trods alt et af de få kirkesamfund, hvor (om ikke
alle, så mange) prædikanter lever et simpelt liv eller i decideret
fattigdom.

> [...]
> konger, kejsere og fyrster, som man altså bildte sig selv og alle andre ind
> at kunne afsætte efter forgodtbefindende gennem buller og

Dine evner som historiker har skuffet mig før - og gør det igen.
Ovenstående beviser manglende viden om de vidt forskellige faktorer, der
virkede i det spændte forhold mellem pave og verdslige magter i
middelalderen.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Bekan

Dato : 30-12-06 14:18

Kevin Borbye Edelvang wrote:

> [...]
> papist-bashing. Vi er trods alt et af de få kirkesamfund, hvor (om
> ikke alle, så mange) prædikanter lever et simpelt liv eller i

Hvad mener du om Jesuitter ordenen - the society of jesus - og jeg tænker
mere på 'the black pope' (Kolvenbach) og ad den vej?
Har det noget på sig?

Fra : Patruljen

Dato : 24-12-06 14:10

Anders Peter Johnsen skrev:
> [...]
> rigmænd.
>
> Der er jo lige eet eller andet med en kamel og et nåleøje, ikke?

Kære Anders.

Det er et klogt spørgsmål, du gør opmærksom på - her.

Der var vist noget med en Jesus, som bebrejdede nogen, at de lavede
Guds hus om til en markedsplads, mener jeg at kunne huske.

Jeg mener at den samme Jesus, talte om en anden eller ny type " kirke
", hvor der ikke behøvedes bygninger etc. Den nøjagtige formulering
er der sikkert nogen, her, som kender.
Falck eller Vidal eksempelvis. Digselv ?

Best regards Bruun