mathcad/maple lignende + chemsketch
Fra : (-Peter-)

Dato : 18-12-06 18:15

hej..

jeg overvejere at skifte til suse linux, men har flg. krav.. kan de
løses?

skal bruge mathcad/maple eller tilsvarende mat.program..

skal bruge chemsketch eller lignende program til tegning af kemiske
molekyler..

kan dette lade sig gøre, eller kan win-programmerne køres i linux
evt.?

/peter

Fra : Per Jørgensen

Dato : 18-12-06 21:55

(-Peter-) skrev:
> [...]
> molekyler..
>

> kan dette lade sig gøre, eller kan win-programmerne køres i linux
Hej Peter.-
Der findes et program der hedder wine - Dette kan faktisk afvikle de
fleste spil og programmer til Windows under Linux. Dog vil jeg lege med
en testmaskine inden jeg ville kaste mig ud idet 100%

Mht de programmer skal jeg ikke kunne sige det - (kender dem ikke) Men
ved da at rigtig mange mennesker bruger Wine til afspilning af diverse
spil ala quake3 - n4s og andre

--
Med Venlig Hilsen

Pe® Jørgense/\/
Operations

www.mobilepeople.,com

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 18-12-06 23:24

On 18 Dec 2006 09:15:09 -0800, (-Peter-) wrote:

> skal bruge mathcad/maple eller tilsvarende mat.program..

(Jeg har ingen erfaringer med frie udgaver af den slags; har du set på
Octave <http://www.octave.org/> eller R <http://www.r-project.org/>?)

Det ser i øvrigt ud til at Maple findes til Linux:

<http://www.maplesoft.com/products/maple/systemreq/index.aspx>

(det har jeg heller ingen erfaring med

> skal bruge chemsketch eller lignende program til tegning af kemiske
> molekyler..

Jeg faldt for nylig over GChemPaint, som ser ud til at kunne tegne
ganske præsentable tegninger:

<http://www.nongnu.org/gchempaint/>

Mvh.

--
"Subdued flamboyance" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Jes Vestervang

Dato : 19-12-06 00:12

asjo@koldfront.dk (Adam Sjøgren) writes:

> (Jeg har ingen erfaringer med frie udgaver af den slags; har du set
> på Octave <http://www.octave.org/> eller R
> <http://www.r-project.org/>?)

Octave efterligner Matlab der jo er beregnet til
matrixregning. Svjv. er Mathcad mest til symbolsk matematik.

> Det ser i øvrigt ud til at Maple findes til Linux:

Jep, jeg har selv brugt Maple 9 ganske lidt på Debian og Kubuntu. Det
virker ok, men jeg blev nødt til at få programmet til at bruge en
gammel gui hvis jeg ikke ville nøjes med text-mode. For at ændre det
skulle xmaple scriptet ændres så det startede maple med -cw. Måske jeg
bare har haft en mærkelig installation eller noget.
--
mvh Jes Vestervang @ Kubuntu 6.10

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 19-12-06 07:36

On Tue, 19 Dec 2006 00:11:54 +0100, Jes wrote:

> Octave efterligner Matlab der jo er beregnet til
> matrixregning. Svjv. er Mathcad mest til symbolsk matematik.

(Nu blev det ikke specificeret særligt specifikt hvad det skulle
bruges til, så jeg tillod mig at komme med to forslag i parantes -
udover GChemPaint-svaret).

Hvilket frit program vil du foreslå at bruge i Mathcad's sted?

Mvh.

Fra : (-Peter-)

Dato : 19-12-06 09:40

tak for alle svarende.. prøver i første omgang med wine..

og ser på de andre forslag..

mvh
peter

Fra : Jes Vestervang

Dato : 19-12-06 12:29

Henrik Hartig <henrik.hartig@varmmail.com> writes:

> Forslag (kender det ikke): http://maxima.sourceforge.net/

Det virker egentlig fint nok, og har en ret maple-agtig
syntaks. Faktisk er Maple vist egentlig baseret på maxima. Front-enden
wxmaxima (baseret på wxwidgets) er i øvrigt meget fin.
--
mvh Jes Vestervang @ Kubuntu 6.10

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 19-12-06 17:51

On Tue, 19 Dec 2006 12:28:37 +0100, Jes wrote:

> Det virker egentlig fint nok, og har en ret maple-agtig
> syntaks. Faktisk er Maple vist egentlig baseret på maxima.

På Maximas side står der:

"Maxima is a descendant of Macsyma, the legendary computer algebra
system developed in the late 1960s at the Massachusetts Institute of
Technology. It is the only system based on that effort still publicly
available and with an active user community, thanks to its open
source nature. Macsyma was revolutionary in its day, and many later
systems, such as Maple and Mathematica, were inspired by it."

Mvh.