dual boot
Fra : andy brandorff

Dato : 18-12-06 10:12

har lige instaleret debian på min bærbar og det gik læt. Men da jeg skal
bruge win, til noget har jeg den ligende på hda4. Men efter install af
debian kan jeg ikke komme ind på den.
grub botter den op. men får en fejl om at der er noget hartware mæsigt
problemer med den. Hvad kan jeg gøre, da jeg har nogle mails, og nogle
filer jeg nødigt vil miste.
--
www.brandorff.info
www.brandorff.net

Fra : Peter Makholm

Dato : 18-12-06 10:17

andy brandorff <andy@mail.dk> writes:

> grub botter den op. men får en fejl om at der er noget hartware mæsigt
> problemer med den. Hvad kan jeg gøre, da jeg har nogle mails, og nogle
> filer jeg nødigt vil miste.

Jeg er ret sikker på at jeg ikek kan hjælpe med dual-boot, men for dem
der kan hjælpe vil det nok være en stor hjælp at du beskriver den fejl
du får noget nærmere.

Hvad er det der fejler? Hvad skriver computeren?

//Peter

Fra : Per Jørgensen

Dato : 18-12-06 11:22

Peter Makholm skrev:

> [...]
> du får noget nærmere.
>
> Hvad er det der fejler? Hvad skriver computeren?

Ja mit første ide-indslag er nu hvilken fejl får du i windows og evt
hvordan ser din Grub konfiguration ud?

Ud fra den fejl du beskriver er der ikke megt man kan gøre pt.

--
Med Venlig Hilsen

Pe® Jørgense/\/
Operations

www.mobilepeople.,com

Fra : kristina

Dato : 18-12-06 12:11

Per Jørgensen wrote:

> Ja mit første ide-indslag er nu hvilken fejl får du i windows og evt
> hvordan ser din Grub konfiguration ud?
>
> Ud fra den fejl du beskriver er der ikke megt man kan gøre pt.

Den skriver:
windows kunne ikke starte på grund af problemer med konfigurationen af
hartwaren til harddisken.
se i windows-dukomationen for at få oplysninger om krav til hartware.
yderlig oplysninger kan findes i hartware-referencemanualen.

grub filen er:

root (hd0,0)
savedefault
makeactive
chainloader +1

Fra : andy brandorff

Dato : 18-12-06 12:53

kristina wrote:

> [...]
> se i windows-dukomationen for at få oplysninger om krav til hartware.
> yderlig oplysninger kan findes i hartware-referencemanualen.

i grub er det (hd0,3) og ikke (hd0,0)

--
www.brandorff.info
www.brandorff.net

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 18-12-06 13:04

kristina wrote:

> [...]
> se i windows-dukomationen for at få oplysninger om krav til hartware.
> yderlig oplysninger kan findes i hartware-referencemanualen.

Her er der måske en løsning:

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk
Registered Linux User #401007

Fra : Per Jørgensen

Dato : 18-12-06 14:08

kristina skrev:

> [...]
> se i windows-dukomationen for at få oplysninger om krav til hartware.
> yderlig oplysninger kan findes i hartware-referencemanualen.

For mig at se lige som det bliver beskrevet der - kan det være du skal
hen og ændre en smule for at det lykkedes for at kunne boote - jeg havde
en ordentlig omgang.
For at jeg har forstået det korrekt ??

Du har startet med at installere Linux - Derefter Windows - og tilsidst
geninstalleret GRUB.

Min ide:

rootnoverify (hd0,4)
savedefault
makeactive
chainloader +1
boot

--
Med Venlig Hilsen

Pe® Jørgense/\/
Operations

www.mobilepeople.,com

Fra : andy brandorff

Dato : 18-12-06 14:21

Per Jørgensen wrote:

> [...]
> For at jeg har forstået det korrekt ??
>
> Du har startet med at installere Linux - Derefter Windows - og tilsidst

Nej jeg havde xå på maskinen på mit hda4
og instaleret debian på
swap hda1
/ hda2

har tidliger haft gentoo på den. og det kørte fint.
men ville have debian på den da jeg skulle se hvordan debian var da jeg
skal have det på mine server.

--
www.brandorff.info
www.brandorff.net

Fra : Per Jørgensen

Dato : 18-12-06 15:17

> [...]
>
> har tidliger haft gentoo på den. og det kørte fint.
> men ville have debian på den da jeg skulle se hvordan debian var da jeg

OK - Om ikke andet kan du læse meget mere omkring Grub her
http://www.gnu.org/software/grub/

Dit problem lyder meget underligt? Næste spørgsmål må evt være hvilken
maskine er det og kører den evt med sda istedet for hda ?
Jeg har selv en IBM x60 hvor det er sda istedet for.

Dit problem lyder underligt - da det er (efter min opfattelse) Windows
og ikke grub der brokker sig!
Det eneste tidspunkt jeg har været ude for dette ikke fungerede er ved 2
seperate diske men det er noget helt helt andet

--
Med Venlig Hilsen

Pe® Jørgense/\/
Operations

www.mobilepeople.,com

Fra : andy brandorff

Dato : 18-12-06 17:06

Per Jørgensen wrote:

> [...]
> Det eneste tidspunkt jeg har været ude for dette ikke fungerede er ved 2
> seperate diske men det er noget helt helt andet

jeg tror at debian har været inde og rette noget på mit windowds drev.
men kan jeg geninstalere windows og så instalere grub efter windows?

--
www.brandorff.info
www.brandorff.net

Fra : Per Jørgensen

Dato : 18-12-06 21:58

> jeg tror at debian har været inde og rette noget på mit windowds drev.
> men kan jeg geninstalere windows og så instalere grub efter windows?

Det kan du sagtens.
Du installerer windows som normalt - og derefter indsætter du din
debianskive igen og booter på den under nogle specielle parametre
(kender dem ikke for debian)
Og for mountet de enkelte diske i Debian. Derefter beder du grub om at
geninstallere sig sig i MBR af harddisken og derefter skulle det gerne
svinge.

Jeg ved ikke om der er en nemmere måde -. men sådanne har jeg haft gjort
de gange hvor jeg har leget med dette i ArchLinux

--
Med Venlig Hilsen

Pe® Jørgense/\/
Operations

www.mobilepeople.,com

Fra : Kent Friis

Dato : 18-12-06 21:02

Den Mon, 18 Dec 2006 10:11:35 +0100 skrev andy brandorff:
> har lige instaleret debian på min bærbar og det gik læt. Men da jeg skal
> bruge win, til noget har jeg den ligende på hda4. Men efter install af
> debian kan jeg ikke komme ind på den.

Hvordan har du fået Windows ind på hda4? Jeg mener slet ikke
Windows supporterer så mange primære partitioner.

Mvh
Kent

Fra : andy brandorff

Dato : 18-12-06 21:16

Kent Friis wrote:

> Hvordan har du fået Windows ind på hda4? Jeg mener slet ikke
> Windows supporterer så mange primære partitioner.
>
> Mvh
> Kent
jo ved at lave 4 partioner via fdisk uden at formatere dem og så
instaler windows på hda4 og så førdst instalere linux

--
www.brandorff.info
www.brandorff.net