Genbo eller nabo?
Fra : Ukendt

Dato : 17-12-06 12:03

På den anden side af vejen bor vores nabo, kom jeg til at sige og blev
helt til grin af min 14-årige søn, som mener at det hedder genbo, om dem
der bor på den anden side af vejen. Deres grund støder op til vores
grund, kun adskilt af en offentlig vej - alligevel mener jeg, det er
vores nabo. En genbo bor i nabolaget, men uden at deres grund støder op
til vores grund. Er det mig der tager fejl eller det min lidt
irriterende teenage-søn der er helt forkert på den?

mvh. Klaus

Fra : Iben Holst

Dato : 17-12-06 12:14

> [...]
> til vores grund. Er det mig der tager fejl eller det min lidt
> irriterende teenage-søn der er helt forkert på den?

For vores vedkommende er det de grunde som støder op mod vores
som er naboer og dem der bor på den anden side af vejen er genboer.
Så vi er altså enige med din søn.
- om det så er den helt korrekte betegnelse er jeg ikke klar over?!

Iben

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 17-12-06 12:44

"Iben Holst" <Iben@holst.mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Så vi er altså enige med din søn.
> - om det så er den helt korrekte betegnelse er jeg ikke klar over?!

Ham der bor bag huset, altså på nabovejen. Kan man også kalde ham for nabo
eller?
Hilsen Matthias

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 17-12-06 12:55

Matthias H Matthiessen wrote:
> Ham der bor bag huset, altså på nabovejen. Kan man også kalde ham for
> nabo eller?
> Hilsen Matthias

Det må være en bagbo:

http://da.wikipedia.org/wiki/Nabo

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Iben Holst

Dato : 17-12-06 13:42

> Ham der bor bag huset, altså på nabovejen. Kan man også kalde ham for nabo
> eller?
> Hilsen Matthias

Øh .... hvis der er en vej imellem vil jeg også kalde dét en genbo.
Hvis grunden støder mod din vil jeg kalde ham din nabo....

Iben

Fra : Tove Krieger

Dato : 17-12-06 12:22

Klaus Eriksen" < wrote:
> [...]
> men uden at deres grund støder op til vores grund. Er det mig der
> tager fejl eller det min lidt irriterende teenage-søn der er helt

Din søn er skam ikke irriterende, for han har trods alt ret. Dem der
bor ved siden af dig til begge sider er dine naboer, og dem på den
anden side af vejen er genboer, det må da være rimeligt logisk. Man
taler jo også om et nabolag. Det er alle, både naboer og genboer i det
område du bor i.

Du skal dog ikke fortvivle, for min mand er lige så påståelig som dig,
og han giver sig ikke en tomme

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 17-12-06 12:38

> Din søn er skam ikke irriterende, for han har trods alt ret.

Det er da pisseirriterende, når ens 14-årige teenager har ret *S*

> Dem der bor ved siden af dig til begge sider er dine naboer, og dem på den
> anden side af vejen er genboer, det må da være rimeligt logisk.

Jeg er enig.

Jeg har nogle genboer, som jeg er meget sammen med. Vi præsenterer ofte
hinanden, ved grillfester i hinandens haver, som "min overforbo". Og det er,
hvad vi er - ikke naboer, men genboer fordi vi bor overfor og ikke ved siden
af hinanden.

Mvh.Lisbeth

Fra : Ukendt

Dato : 17-12-06 15:16

Lisbeth Jacobsen skrev:
> "Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Det er da pisseirriterende, når ens 14-årige teenager har ret *S*

Det gør nemlig ondt og er samtidig ydmygende når ens søn har ret, tak
for din opbakning.

> [...]
> hvad vi er - ikke naboer, men genboer fordi vi bor overfor og ikke ved siden

Jeg kan fornemme, at de fleste i denne tråd giver min søn ret. Wikipedia
er foreslået, som et sted der kan give svar - og der kan jeg heller ikke
få opbakning til min påstand.

Måske skal jeg prøve at ignorere ham og håbe at han glemmer vores diskusion.

Tak for jeres svar,
mvh.
Klaus Eriksen
www.aigis.dk

Fra : Tove Krieger

Dato : 17-12-06 15:38

Klaus Eriksen" < wrote:

> [...]
> jeg heller
> ikke få opbakning til min påstand.
>
> Måske skal jeg prøve at ignorere ham og håbe at han glemmer vores

LOL Så har du da i det mindste lært, at selvom de kan være
irriterende, så hænder det da at der også kan komme guldkorn fra den
kant.

Vær glad for at du har en klog søn.

Fra : Ukendt

Dato : 17-12-06 16:01

Tove Krieger skrev:

> LOL Så har du da i det mindste lært, at selvom de kan være
> irriterende, så hænder det da at der også kan komme guldkorn fra den kant.

Det er hårdt at erkende - men du har ret.

> Vær glad for at du har en klog søn.

Jep - det kan du tro jeg er.

mvh. Klaus

Fra : Holst

Dato : 17-12-06 15:41

Klaus Eriksen ke <nospam> wrote:

> Jeg kan fornemme, at de fleste i denne tråd giver min søn ret. Wikipedia
> er foreslået, som et sted der kan give svar - og der kan jeg heller ikke
> få opbakning til min påstand.

Du kan bare ændre Wikipedia, så du få ret. Wikipedia er brugernes leksikon.

Fra : Ukendt

Dato : 17-12-06 16:03

Holst skrev:

> Du kan bare ændre Wikipedia, så du få ret. Wikipedia er brugernes leksikon.

God ide - det kan jo blive aktuelt.

-ke

Fra : Holst

Dato : 17-12-06 12:52

> [...]

> til vores grund. Er det mig der tager fejl eller det min lidt
> irriterende teenage-søn der er helt forkert på den?

Ret eller ikke ret. Rigtig mange mennnesker bruger "nabo" meget bredt
til at betyde alt fra den umiddelbare nabo til højre og venstre til også
at dække genboer og flere huse til højre og venstre.

"Genbo" er, som din søn siger, dem på den anden side af vejen lige overfor.

Jeg har også mødt folk, som snakkede om "skrågenboer" - det var genboens
naboer. Og så er der "bagboen" - det er dem, hvis grund støder op til
ens egen i den modsatte side af grunden i forhold til vejen.

Nudansk ordbog har følgende definition af "nabo": "en person der bor ved
siden af el. i nærheden af én selv, el. et område som ligger i nærheden"

Med den definition kan du godt tillade dig at kalde din genbo for nabo.

Jeg har lidt ligesom din søn den holdning, at naboer bor ved siden af
til højre og venstre, og de bor umiddelbart ved siden af, dvs. deres
grund grænser op til min. Genboen bor umiddelbart over for. Man har kun
én genbo, medmindre grundene er lidt forskudt i forhold til hinanden, så
deres skel ligger midt for min grund - i det tilfælde har man to genboer.

Men jeg må så erkende, at jeg ganske tit oplever, at folk har en anden
brug af "nabo" end min egen snævre definition. Faktisk har nok fleste
mennesker den brede definition ligesom dig.

Fra : Anders Majland

Dato : 18-12-06 16:32

> Ret eller ikke ret. Rigtig mange mennnesker bruger "nabo" meget bredt til
> at betyde alt fra den umiddelbare nabo til højre og venstre til også at
> dække genboer og flere huse til højre og venstre.

Yep - jeg bruger det om alle på vejen. Som i "alle naboerne er inviteret til
gadefest".

> Nudansk ordbog har følgende definition af "nabo": "en person der bor ved
> siden af el. i nærheden af én selv, el. et område som ligger i nærheden"

Det er også sådan jeg bruger det - men nu bor jeg på landet så det er mange
matrikler med afgrøder indimellem. Og f.eks til julefesten* hvor vi
reserverer et bord til naboerne inkluderer det også et par husstande der
matrikulært hører til andre veje...

Hvis jeg brugte en stram definition på nabo så har jeg ingen og kun en
enkelt genbo, da det er en vej imellem. Men det er ikke den vej jeg bruge
som adgangsvej så de er vel ikke engang genboer men måske "bagboer"

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk

* Selvfølgelig i forsamlingshuset med et par hundrede deltagere hvor
idrætsforeningen også deltager så det plejer at være rigtigt festligt - jo
vi hygger os på landet

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 17-12-06 12:54

Klaus Eriksen" < wrote:
> Er det mig der tager fejl eller det min
> lidt irriterende teenage-søn der er helt forkert på den?
> mvh. Klaus

Det må være dig, der er lidt gal på den:

Fra : BA

Dato : 17-12-06 15:18

> Det må være dig, der er lidt gal på den:
>
> http://da.wikipedia.org/wiki/Nabo

Pas nu på: Wikipedia er skrevet af folk som dig og mig, og folk, der tror de
ved noget om emnet - det er ikke nødvendigvis sandhed eller fakta der står i
Wikipedia. Alle kan på stedet ændre i Wikipedia.

Hvis man vil have den "autoriserede" sandhed, må man ty til RO
http://www.dsn.dk/cgi-bin/ordbog/ronet/ fx, eller OD. Nabo:
http://ordnet.dk/ods/opslag?opslag=nabo Genbo:
http://ordnet.dk/ods/opslag?opslag=genbo

Måske skulle tråden føres over i kultur. sprog

Men hvad kalder I jeres nabos nabo? (ja, ikke jer selv
--
Venlig hilsen
BA

OBS: Ved direkte henvendelse skal du fjerne dyret fra min emailadresse.....

Fra : Iben Holst

Dato : 17-12-06 15:35

> Men hvad kalder I jeres nabos nabo? (ja, ikke jer selv

"min nabo´s nabo" - ganske simpelt

Iben

Fra : Holst

Dato : 17-12-06 15:43

BA wrote:

> Hvis man vil have den "autoriserede" sandhed, må man ty til RO
> http://www.dsn.dk/cgi-bin/ordbog/ronet/ fx, eller OD. Nabo:

Bortset fra at RO kun taler om retstavningen, ikke betydningen.

> http://ordnet.dk/ods/opslag?opslag=nabo Genbo:
> http://ordnet.dk/ods/opslag?opslag=genbo

Og ODS er en gammel opslagsbog. Ord kan meget vel skifte betydning over
årene - måske navnlig, når vi er nede i små petitesser, som omfanget af
"nabo".

> Men hvad kalder I jeres nabos nabo? (ja, ikke jer selv

Peter.

Fra : Eliasen

Dato : 18-12-06 08:36

"Holst" <newsnov06@shelter.dk> wrote in message

> Peter.

Godt set.

--
Eliasen

Fra : BA

Dato : 20-12-06 00:55

> "nabo".

> Peter.

Nåh ja, ham kender jeg forresten godt.

Fra : Holst

Dato : 17-12-06 15:20

Jan Vestergaard wrote:

> Det må være dig, der er lidt gal på den:
>
> http://da.wikipedia.org/wiki/Nabo

Wikipedia er en dejlig kilde til viden, men det er i høj grad en kilde,
som skal tages med et gran salt, indimellem med et stort gran salt.

Jeg mener helt klart, at deres definition af nabo bør opdateres lidt.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 17-12-06 17:21

Holst wrote:
> Jeg mener helt klart, at deres definition af nabo bør opdateres lidt.

Måske - men den passer med min opopfattelse af ordet "nabo" - derfor
brugte jeg den.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Holst

Dato : 17-12-06 17:44

Jan Vestergaard wrote:

> Måske - men den passer med min opopfattelse af ordet "nabo" - derfor
> brugte jeg den.

Ja, det er altid godt at vælge sine kilder med omhu