Skrigeri HVER aften
Fra : ANK

Dato : 15-12-06 22:50

Hej og HJÆLP

Vi har en sund og rask dreng på 6 mdr. HVER eneste aften siden han var
3 mdr. har han kæmpet mod søvnen når han blev lagt i seng om aftenen
- dette betyder mindst 1 times skrigeri og han tager gerne 2 timer. Vi
har snart prøvet alt. Være hos ham og ikke være hos ham og
putteritualer. Han kan godt falde hurtigt i søvn og vågne efter ½
time og så ikke vil sove igen. Det er tydeligt han er træt, men bare
kæmper imod. Er der nogen der har haft lign, problem og hvad gjorde i??

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 16-12-06 00:53

"ANK" <anja1977@gmail.com> wrote in news:1166219401.605237.12080
@j72g2000cwa.googlegroups.com:

> Er der nogen der har haft lign, problem og hvad gjorde i??

Jeps. Både min kone og jeg har beskæftiget os med børn proffessionelt, og
vidste egentlig godt hvad der skulle til da vi fik problemet med vores
datter. Det er bare ikke altid så let når det er ens eget

Du er selv inde på det rigtige, det handler bare om at være konsekvent og
holde ud.

Alle voksne der putter barnet skal være enige om fremgangsmåden.

Find nu et putteritual der skaber en hyggelig og genkendelig ramme om det
at skulle sove. For alle parter. Hvad i gør er egentlig ikke så
afgørende, når blot i holder jer til at være konsekvente og gøre det
samme. Altid.

I skal altså tænke på at det ikke skal være for omstændeligt og det skal
også kunne praktiseres hvis man sover ude.

Hos os var det: Finde sovedyr/sutter/sengen, få læst en lille historie,
få sunget en sang, puttes under dynen, en kærlig hånd på kinden/panden,
et tydeligt "Godnat og sov godt", sluk lys, forlade barnet. Slut. Et
ritual der kunne klares på 5-10 minutter.

Nu kommer det hårde: At indføre ritualet. Det kan være en lang og sej
kamp. Vælg det rigtige tidspunkt at tage den kamp. Et tidspunkt hvor i
ved i kan holde ud indtil barnet accepterer at sådan er det.

Første gang vi prøvede gav min kone op efter 6 dage. Anden gang gav vi
begge op efter 11 dage. Sidste gang holdt vi ud til den bitre ende. 14
dage med hyl og skrig hver aften. Nogle aftner i timevis. Siden da: Ro!

Mens i indfører ritualet, skal i på forhånd aftale nogle tidsintervaller
for hvornår det er okay at gå ind til barnet. Hvis der ikke er ro, så
kunne det være efter 5 minutter, og derefter kunne man forlænge
tidsintervallet med 5 min hvergang man havde været inde hos barnet, så
der bliver længere og længere imellem. Brug bare et ur.

Når man går ind til barnet skal i ligeledes være enige om hvad der sker:
En gentagelse af de sidste putteritualer. F.eks. puttes under dynen, klap
på kinden, "Godnat!", forlade barnet.

Og så er det ellers bare at holde ud. Hvergang i opgiver, bliver det bare
sværere næste gang. Derfor kræver det teamwork og sammenhold hos de
voksne. Det er helt sikkert noget der vil skære i et forældrehjerte. Men
hold ud! Præmien er det hele værd.

Når ritualet først er indført og blevet en rutine, kan man sagtens ændre
på det, slække på reglerne osv. bare man gør det uden at lave små
revolutioner.

Vores datter sover nu godt på snart 2. år.

Fra : Ole N

Dato : 22-12-06 08:43

"ANK" <anja1977@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Hej ANK

Prøv evt. at lægge ham lidt før. Min arfaring er at det faktisk kan være
lettere at få dem til at sove hvis man lægger dem lidt før at de bliver
overtrætte.

mvh
Ole - far til tre

Fra : ThomasB

Dato : 25-12-06 14:07

"Ole N" <noname@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Prøv evt. at lægge ham lidt før. Min arfaring er at det faktisk kan være
> lettere at få dem til at sove hvis man lægger dem lidt før at de bliver
> overtrætte.

Netop, eller læg ham til at sove noget mere om dagen.

Fra : Rune

Dato : 24-12-06 00:12

Jeg kan helt tilslutte mig Kent Oldhøj's kommentarer. Opskriften er et fast
ritual, en kærlig og konsekvent indsats fra begge forældre på samme tid,
tålmodighed, et ur (vi brugte 5 minutters intervaller), ørepropper (jeg
mener det), samt en god portion tålmodighed.

Når du så skal ind og trøste drengen så tag ham endelig ikke ud fra værelset
og ind i fx stuen. Han skal vide at det nu ER sovetid. Så trøst ham en kort
øjeblik og læg ham igen, sig godnat og gå...

Det skal nok lykkedes!

Mvh Rune - far til tre, der alle nu sover når de bliver lagt

PS. En omgang vælling at sove på kunne også være en del af en godt
godnatritual så længe drengen kun er 6 måneder.