/ Forside / Karriere / Erhverv / Andet erhverv / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet erhverv
#NavnPoint
Nordsted1 1260
katekismus 960
ans 933
pifo 679
jakjoe 661
Benjamin... 550
Kortoverv.. 545
refi 518
dova 505
10  HelleBirg.. 475
Moms regler for salg af varer, købt i udla~
Fra : Ukendt


Dato : 15-12-06 17:27

Spørgsmålet har nok været stillet flere gange, men ....
Jeg er momsregistreret.
Jeg køber en vare i udlandet som leveres momsfrit til mig.
Hvad gør jeg med momsen? Jeg har jo ikke betalt købsmoms. Kan jeg så trække
noget fra?
For salgsmoms skal jeg jo betale.
Bare et eksempel:
Varen leveres til mig i Danmark til en pris af 1000 Kr.
Jeg skal jo leve godt og sælger varen til 1250 Kr + 312,50 i moms = 1562,50
Kr
Jeg skal vel angive 312,50 som salgsmoms til ToldSkat.
Men må jeg trække noget fra?
Erik



 
 
Holst (15-12-2006)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 15-12-06 17:37


Erik M. Nielsen wrote:

> Spørgsmålet har nok været stillet flere gange, men ....
> Jeg er momsregistreret.
> Jeg køber en vare i udlandet som leveres momsfrit til mig.
> Hvad gør jeg med momsen? Jeg har jo ikke betalt købsmoms. Kan jeg så trække
> noget fra?
> For salgsmoms skal jeg jo betale.
> Bare et eksempel:
> Varen leveres til mig i Danmark til en pris af 1000 Kr.
> Jeg skal jo leve godt og sælger varen til 1250 Kr + 312,50 i moms = 1562,50
> Kr
> Jeg skal vel angive 312,50 som salgsmoms til ToldSkat.

Ja.

> Men må jeg trække noget fra?

Nej.

Uffe Kousgaard (15-12-2006)
Kommentar
Fra : Uffe Kousgaard


Dato : 15-12-06 17:52

"Erik M. Nielsen" <admin på campingtips.dk> wrote in message
news:b6da4$4582ccb9$55daa0a8$19930@news.galnet.dk...
> Spørgsmålet har nok været stillet flere gange, men ....
> Jeg er momsregistreret.
> Jeg køber en vare i udlandet som leveres momsfrit til mig.

Så skal du selv beregne moms af varen og efterfølgende også trække momsen
fra efter gældende regler. Dette ender normalt med et rundt 0.

Hvordan lykkes det dig i øvrigt at få en vare leveret momsfrit? Postdanmark
vil nemlig normalt lægge det på for dig, hvis du ikke er registreret som
importør. Eller er det en digital "vare" der er tale om?

Hilsen
Uffe



Holst (15-12-2006)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 15-12-06 18:09


Uffe Kousgaard wrote:

> Hvordan lykkes det dig i øvrigt at få en vare leveret momsfrit? Postdanmark
> vil nemlig normalt lægge det på for dig, hvis du ikke er registreret som
> importør. Eller er det en digital "vare" der er tale om?

Øhh ... inden for EU handler erhvervdrivende da momsfrit, gør de ikke?

Uffe Kousgaard (15-12-2006)
Kommentar
Fra : Uffe Kousgaard


Dato : 15-12-06 23:43

"Holst" <newsnov06@shelter.dk> wrote in message
news:4582d6c1$0$179$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Øhh ... inden for EU handler erhvervdrivende da momsfrit, gør de ikke?

Jo, jeg svarede faktisk som om der er tale om det "rigtige udland" og
glemte, at det er anderledes indenfor EU. Erik Nielsen har nu heller ikke
sagt om det er EU eller ej.

hilsen
Uffe



Holst (15-12-2006)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 15-12-06 23:54


Uffe Kousgaard wrote:

> Jo, jeg svarede faktisk som om der er tale om det "rigtige udland" og
> glemte, at det er anderledes indenfor EU. Erik Nielsen har nu heller ikke
> sagt om det er EU eller ej.

Man må vel gå ud fra, det er inden for EU, når han siger, den leveres
momsfrit

Ukendt (16-12-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 16-12-06 00:36

"Holst" <newsnov06@shelter.dk> skrev i en meddelelse
news:45832774$0$156$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Man må vel gå ud fra, det er inden for EU, når han siger, den leveres
> momsfrit

Det _er_ et EU land
Erik



Uffe Kousgaard (16-12-2006)
Kommentar
Fra : Uffe Kousgaard


Dato : 16-12-06 09:56

"Holst" <newsnov06@shelter.dk> wrote in message
news:45832774$0$156$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Man må vel gå ud fra, det er inden for EU, når han siger, den leveres
> momsfrit

Lidt indirekte kan man selvfølgelig slutte sig til det, da postdanmark
ellers ville have lagt moms på (toldbehandling).



Ukendt (15-12-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-12-06 18:35

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse
news:4582d2aa$0$2100$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> "Erik M. Nielsen" <admin på campingtips.dk> wrote in message
> news:b6da4$4582ccb9$55daa0a8$19930@news.galnet.dk...
>> Spørgsmålet har nok været stillet flere gange, men ....
>> Jeg er momsregistreret.
>> Jeg køber en vare i udlandet som leveres momsfrit til mig.
>
> Så skal du selv beregne moms af varen og efterfølgende også trække momsen
> fra efter gældende regler. Dette ender normalt med et rundt 0.

Hej Uffe

Hvad skal jeg beregne købsmomsen af? Af de 1000 kr som købsfakturaen lyder
på?

Erik



Uffe Kousgaard (15-12-2006)
Kommentar
Fra : Uffe Kousgaard


Dato : 15-12-06 23:53

"Erik M. Nielsen" <admin på campingtips.dk> wrote in message
news:e157c$4582dcc3$55daa0a8$11714@news.galnet.dk...
>
> Hvad skal jeg beregne købsmomsen af? Af de 1000 kr som købsfakturaen lyder
> på?

Ja, og uanset oprindelsen skal der stå 250 kr i rubrikken "Moms af varekøb i
udlandet". Og du skal lægge den momsfradragsberettigede del til i rubrikken
"Købsmoms". Så går det nemlig typisk lige op, så du ikke betaler moms af
beløbet.

Hvis det er fra et EU-land skal der også stå 1000 kr i rubrik A på
moms-angivelsen.

Håber det blev rigtigt - ellers er der nok nogen, der korrigerer.

Hilsen
Uffe



Holst (16-12-2006)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 16-12-06 00:05


Uffe Kousgaard wrote:

> Ja, og uanset oprindelsen skal der stå 250 kr i rubrikken "Moms af varekøb i
> udlandet".

Hvorfor skal han det? Han har jo ikke betalt nogen moms.

Uffe Kousgaard (16-12-2006)
Kommentar
Fra : Uffe Kousgaard


Dato : 16-12-06 09:57

"Holst" <newsnov06@shelter.dk> wrote in message
news:45832a2e$0$164$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Hvorfor skal han det? Han har jo ikke betalt nogen moms.

Netop, derfor skal han selv beregne importmoms. Beløb i den rubrik er en
udgift for ham, det er ikke et fradrag.

Hilsen
Uffe



Ukendt (16-12-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 16-12-06 15:58

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse
news:4583b4f7$0$2086$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> "Holst" <newsnov06@shelter.dk> wrote in message
> news:45832a2e$0$164$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>
>> Hvorfor skal han det? Han har jo ikke betalt nogen moms.
>
> Netop, derfor skal han selv beregne importmoms. Beløb i den rubrik er en
> udgift for ham, det er ikke et fradrag.
>
> Hilsen
> Uffe

Vil det sige at de 1000 Kr som var varens pris, skal bogføres således:
Varekøb, 800 Kr. - Importmoms, 200 Kr.

Endvidere at jeg i min kontoplan, ud over "købsmoms" også skal have
"importmoms"?

Hilsen Erik



Uffe Kousgaard (16-12-2006)
Kommentar
Fra : Uffe Kousgaard


Dato : 16-12-06 17:14

"Erik M. Nielsen" <admin på campingtips.dk> wrote in message
news:cf1f2$4584097d$55daa0a8$17392@news.galnet.dk...
>
> Vil det sige at de 1000 Kr som var varens pris, skal bogføres således:
> Varekøb, 800 Kr. - Importmoms, 200 Kr.

Nej, varekøb er 1000 kr. Importmoms er 250 kr. Du kan betragte det som en
selvangivelse. Du beregner selv at du skylder 250 kr i moms for en vare du
har importeret, men hvor der ikke er betalt moms.

> Endvidere at jeg i min kontoplan, ud over "købsmoms" også skal have
> "importmoms"?

Kontoplaner er ikke min stærke side. Jeg bruger regneark.

hilsen
Uffe



Q (16-12-2006)
Kommentar
Fra : Q


Dato : 16-12-06 19:43


"Erik M. Nielsen" <admin på campingtips.dk> skrev i en meddelelse
news:cf1f2$4584097d$55daa0a8$17392@news.galnet.dk...
>
> Vil det sige at de 1000 Kr som var varens pris, skal bogføres således:
> Varekøb, 800 Kr. - Importmoms, 200 Kr.

Nej.. Du har betalt 1000 kr for varen, altså "har du betalt" 1250 kr incl.
importmoms..

Husk at angive varekøb indenfor EU når du indberetter moms..

> Endvidere at jeg i min kontoplan, ud over "købsmoms" også skal have
> "importmoms"?

Jeg er en af dem der kører regnskab i Excel og har både moms osv. kørende i
samme ark og gør følgende ( eksempel fra mit regnskab ):
Beløb (ex moms) moms
Indkøb ( EU-import ): -10.000 DKR -2500 DKR
Indkøb, Firmanavn osv. -10.000 DKR -2500 DKR
Salg, faktura 987: 30.000 DKR 7500 DKR

Det ser måske ud somom du har betalt momsen af dine importvarer, men når du
angiver moms på Skats hjemmeside skal du også angive det beløb du har
importeret varer fra andre EU lande for, så modregnes "importmomsen"
automatisk..

For hele tiden at have et overblik over hvor meget moms osv. der skal
afregnes plejer jeg løbende at regne det reelle tal ud..

I ovenstående eksempel ser det ud til at jeg skal betale 2500,- i moms, men
i virkeligheden skal jeg aflevere 5000,-

Du skal selvf. huske at angive det beløb du har importeret varer for

Gav det mening?

/peter




Allan Soerensen (16-12-2006)
Kommentar
Fra : Allan Soerensen


Dato : 16-12-06 17:33

"Erik M. Nielsen" <admin på campingtips.dk> skrev i en meddelelse
news:b6da4$4582ccb9$55daa0a8$19930@news.galnet.dk...
>
> Hvad gør jeg med momsen? Jeg har jo ikke betalt købsmoms. Kan jeg så
> trække noget fra?

Hvad skulle det være du kunne "trække fra"?
Du kan naturligvis ikke få refundret moms, for du har jo ikke betalt moms.
EU-handel mellem erhvervsdrivende er jo moms-frit, hvilket du er klar over.

> For salgsmoms skal jeg jo betale.

Nej, du skal ikke.
Salgsmoms er ikke noget du "betaler", men en afgift du opkræver hos køber på
vegne af staten. Da du er moms-registreret skal du naturligvis opkræve
salgsmoms, men det er ikke noget *du* betaler.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408914
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste