Stædig unge vil ikke i skole
Fra : mfn

Dato : 14-12-06 09:58

3 søskende, på hhv 24 19 og 13. Den ældste ( min kæreste) havde ingen
problemer med at passe sin skole. Den mellemste datter havde dog så
voldsomme læse og skrive/regne færdigeheder pga en medfødt hjernedefekt at
hun droppede ud efter 7. Mødte ganske simpelt ikke op til timerne. - hun er
nu fattig teenage-alene-mor arghh...

Den yngste som ellers er den klogeste af de 3 - top 3 i klassen - er nu
desværre begyndt på samme flip. Hans mor hiver ham op om morgenen og ud i
bilen (de har 5 km til skole) og kører ham der ud. Når de så ankommer nægter
han at forlade bilen, giver sig til at tude og jeg ved ikke hvad. Problemet
skulle være en bestemt lærer som han føler er efter ham hvilket ikke passer,
hun udtrykker bare bekymring over hans store fravær (efterhånden op mod 50
%).

Vi hentede så denne lærer inde på skolen og de to fik sig en snak i 30 times
tid hvilket intet hjalp. Han låste sig inde på toilettet, og da han endelig
kom ud løb han tilbage ud i bilen. Til sidst (efter mere end 1 times ævlen
og kævlen) lykkedes det dels med magt og dels ved at en kammerat kom ud, han
få ham ind i klassen.

Han vil ikke skifte skole siger han, og vil heller ikke komme nærmere ind på
hvad problemet egenligt er. Lukker ganske enkelt af. I morges måtte den
ældste datter tage med moren hen til skolen for moren har ikke hverken
fysisk eller psykisk styrke til at "tvinge" ham derind. Ved fælles hjælp
lykkes det dog men det samme problem er der jo nok imorgen...

Hvad gør man rigtigst med sådan et barn? Tidligere var der ingen problemer
og det er mit indtryk at indtil for et par mdr siden har han da været ok
glad for at gå i skole - og når han er i "eliten" ville det altså være
virkeligt synd hvis han skal lide samme skæbne som sin søster. Han kan nå
langt jo. Det er aldrig sjovt at fylde 18 og indse at ens eneste
indkomst-mulighed er kontanthjælp når han kan drive det langt videre...

Fra : Holst

Dato : 14-12-06 11:07

mfn wrote:

> [...]
> hun droppede ud efter 7. Mødte ganske simpelt ikke op til timerne. - hun er

Hej igen, du har godt nok ondt i røven over den svigerinde, hva'?

> Han vil ikke skifte skole siger han, og vil heller ikke komme nærmere ind på
> hvad problemet egenligt er. [...]

> Hvad gør man rigtigst med sådan et barn?

Man skal selvfølgelig have fundet ud af, hvad problemet er. Ud fra din
beskrivelse af bedømme er der helt klart en eller anden årsag til, at
han ikke vil i skole.

> [...]
> langt jo. Det er aldrig sjovt at fylde 18 og indse at ens eneste
> indkomst-mulighed er kontanthjælp når han kan drive det langt videre...

Man kan altså sagtens klare sig, selvom man ikke har nogen uddannelse,
uden at skulle være afhængig af kontanthjælp. Det er folk som dig, der
skubber folk ud i kontanthjælp ved at sige, at de ikke har andre
muligheder. I stedet skulle du bakke op om, at man sagtens kan klare sig
selv, selvom man ingen nævneværdig uddannelse har.

Fra : mfn

Dato : 14-12-06 11:42

> Hej igen, du har godt nok ondt i røven over den svigerinde, hva'?

Næhhh... forholder mig bare til fakta. Hun havde iltmangel uder fødslen og
har lige siden haft indlærings- og høreproblemer ( hun taler MEGET højt selv
i alm daglig tale - nå men det var ikke hende det handlede om ;)

> Man skal selvfølgelig have fundet ud af, hvad problemet er. Ud fra din
> beskrivelse af bedømme er der helt klart en eller anden årsag til, at
> han ikke vil i skole.

Ja han siger at en lærer er efter ham, selvom hun blot udtrykker bekymring
over voldsomt fravær. Om det "stikker" andet under er ikke til at lokke ud
af ham så lukker han munden og er ikke til at tale til, hverken for mig,
søstre eller moderen, eller endda pågældende lærer selv.

> Man kan altså sagtens klare sig, selvom man ikke har nogen uddannelse,
> uden at skulle være afhængig af kontanthjælp.

Bevares jo, min uddannelse er også rimeligt kort og jeg overlever da. Men
jeg kan trods alt skive læse, regne, og finde mig i "lortejobs" som gør at
jeg på den måde overlever næste husleje og endda har en gammel bil osv. Men
det er altså for dumt hvis en ellers klog dreng af en eller anden social
årsag melder sig fuldstændig uden for uddannelsessystemet i 7. klasse. Siger
du vi blot skal lade ham blive hjemme lige som hans søster gjorde i den
alder?

> [...]
> muligheder. I stedet skulle du bakke op om, at man sagtens kan klare sig
> selv, selvom man ingen nævneværdig uddannelse har.

Nå. Jeg siger ikke de ikke har andre muligheder før der reelt ikke ER andre
muligheder. Søsteren var jo så "heldig" at blive gravid så nu kan hun skyde
sit "velkommen til den virkelige verden" 1 år mere - og nasse sin mor dybere
i gæld samtidig.

Derfor bekymrer fremtiden mig. Moderen er dybt forgældet og hendes
rådighedsbeløb består stort set kun af de børnepenge hun får til den yngste
af faderen og den extra check fra kommunen. omkring 2500 pr mdr til hende
selv og den yngste (den mellemste klarer hendes og den lille ny for hendes
egen kontanthjælp). Han burde konfirmeres til næste år, men det bliver der
ikke noget af, og når knægten fylder 18 - ja så forsvinder det sidste
grundlag for overlevelse for så er der ikke flere børnechecks eller bidrag
for faderen. Så hvis han ikke passer sin skole ordenligt ja så kan han da
meget vel ende på kontanthjælp som resten af flokken.

Fra : Ole N

Dato : 14-12-06 14:06

Få den stakkels knægt i en anden skole så hurtigt som muligt, der er
åbenbartet eller andet problem som han ikke har lyst til at tale om.
Nå moren kører 5 km. i forvejen, bør det ikke være så svært at finde en
skole inden for ca. denne radius.

mvh
Ole

Fra : Benny

Dato : 14-12-06 14:45

"Ole N" <noname@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> åbenbartet eller andet problem som han ikke har lyst til at tale om.
> Nå moren kører 5 km. i forvejen, bør det ikke være så svært at finde en

Nåh? Jeg havde 12 km til nærmeste skole da jeg kom over 6. klasse.

Benny

Fra : mfn

Dato : 14-12-06 17:20

> Nå moren kører 5 km. i forvejen, bør det ikke være så svært at finde en
> skole inden for ca. denne radius.

Ja der er skam en anden i nærheden. Men når knægten ikke ønsker at skifte?

Fra : Holst

Dato : 14-12-06 18:12

mfn wrote:

> Ja der er skam en anden i nærheden. Men når knægten ikke ønsker at skifte?

Det skal han ikke bestemme.

Men som nævnt, så find ud af hvad problemet er. Er der et stort fravær,
så må det jo være på tide, at der tages et møde med skolen. Jeg ved
ikke, præcis hvordan sådant sker, men klasselærer, skoleinspektør,
skolepsykolog og "problemlæreren" kan jo være relevante at drage ind i
en løsning.

Hans mor bør helt klart tage en telefon og få sig en snak med skolens
ledelse omkring en løsning på problemet.

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 14-12-06 14:45

"mfn" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> langt jo. Det er aldrig sjovt at fylde 18 og indse at ens eneste
> indkomst-mulighed er kontanthjælp når han kan drive det langt videre...

I må prøve at få den yngste "låst op". Det gør I bedst ved at forlade huset
og drage ud til neutral grund, hvor at moderen og den yngste efterlades
strippet for moderne kommunikationsudstyr. Så må moderen og ungen tale ud. I
må komme med forsyninger, hvis I gør det selv. Det vigtige er at man taler
ud.

Hvis moderen mener at hun ikke kan magte det, så må hun høre kommunen om de
kan skaffe en uddannet, som kan være med på sidelinien og holde samtalen
igang.

Der er et problem på skolen eller hos den unge, som skal adresseres, inden
at linien løber ud. Teenager-alderen er en vanskelig proces, som i sig selv
kan medføre ændringer i den unges personlighed. Man skal ikke råbe
stof/alkohol-problemer eller misbrug fra en undervisers side blot ved første
lille bølge.

Men de primære til at føre denne dialog er endnu engang forældrene, da
forældremyndigheden løber til ungen er 18. Hun skal derfor koncentrere sig
om den yngste.

Med hensyn til den unge mor, må resten af familien hjælpe til. I det midste
for at hjælpe / aflaste moderen. Der er en velfungerede søster og der må
også være andre familiemedlemmer, da helligånden så sjælden er grund til
faderskaber på denne klode.

Men for at vende tilbage til den yngste. Dialog med moderen evt. med
professionel hjælp (og der skal mere til end en almindelig skolelærer.
Skolerne i Danmark har backupsystemer.) er løsningen, men sørg for at
dialogen kan foregå uforstyrret. Hvis ungen har brug for at kunne betro sig
til en anden end sin mor (Hvis problemet er af seksuel karakter, så er det
ikke alle som vil snakke med forældrene.), så bør man nok have en
professionel med tavshedspligt indenfor rækkevidde.

Der kan være tale om pandoras æske, men problemet kan også være en bagatel,
når det først er kommet på bordet. Kommunikation er dog en svær ting og ofte
er det at overkomme denne barriere det størtste problem.

Det er mit bud. Vi lever i Danmark, så hjælp moderen med at kortlægge
skolens backup-system til en start.

Carsten Overgaard
http://www.center-validering.dk/aboutdenmark.htm
http://blog.myspace.com/covergaard3650
"Om 2006 - Evigt ejer du kun det, som du har mistet."

P.S. I aften på kanal 4, kan man faktisk se eksemplet på den modsatte
løsning. En total outsourcing af så grel karakter, at forældrene sender
ungerne væk og først ude blandt fremmede giver ungerne et brev med en liste
over de problemer, som forældrene synes at ungerne har. De _vil_ ikke snakke
med ungerne selv.

Fra : marlene

Dato : 15-12-06 08:22

> Hvad gør man rigtigst med sådan et barn?

mener afgjort at der skal kontaktes skoleleder, som kan iværksætte
skolespykologen.
der er akt-lærer på de fleste skoler nu, som kan være afgørende i hjælp,
kommunens spt team kan hjælpe
hvorfor er det kun barnet den er gal med, det kunne vel sagtens være både
forældre og nær familie som stresser og
forvirrer ham,

Fra : nusle nuslesen

Dato : 19-12-06 18:21

> [...]

> nægter
> han at forlade bilen, giver sig til at tude og jeg ved ikke hvad.

For det første tuder han nok ikke - han græder - hvilket kan skyldes en
følelse af afmagt. Det lyder i hvert fald ikke usandsynligt.

Bliver han overhovedet "hørt"?

Eller kører hans mor og de øvrige voksne bare hen over ham, i al deres
velmenende alvidenhed og evt. magtsyge?

Det er svært at være teenager, og det er ikke blevet lettere nu, end det var
for bare 10 år siden.

De fleste teenagere oplever perioder, hvor de har brug for støtte, omtanke
fra omgivelserne - og ro og omsorg. De er ikke altid i stand til at honorere
omverdenens krav - og det synes jeg egentlig heller ikke de skal.

Du lyder som om, at der allerede er gang i en hel del "pres" - han kan blive
til så meget osv. Du forventer vel ikke af en 13 årig knægt, at han skal
tage stilling til, hvad han kunne tænke sig at uddanne sig til eller
lignende, vel?

Han er sikkert travl nok med at opdage hormonernes indvirkning på ham, være
forskrækket over kroppens rivende udvikling, at føle sig fanget i
ingenmandsland mellem barn og teenagere (mini-voksen), koncentere sig om at
lære at koordinere bevægelserne med kroppen der snigløber ham og udvikler
sig hurtigere end hans hjerne osv. osv.

Hvis han har oplevet, at han overhovedet ikke bliver "hørt" - og at han
"skal", når han oprigtigt føler, at han ikke "kan" - så vil jeg mene, at
hans reaktion er udtryk for, at han endnu er en sund knægt.

Jeg håber virkelig ikke, at hans mor også mener han "tuder" - og på anden
vis bruger at tale nedsættende til eller om ham.

Lær at opfatte teenagere som fanget i en overgangsfase, der er fuldt ud at
sammenligne med store livskriser - udvis storsind og omsorg og omtanke og
kærlighed - og tal til dem med respekt, selv når de ikke har fortjent det...
så skal du bare se løjer - så er de helt fantastiske.

Det var mine to søstre, som jeg tog mig af - det var min steddatter - det
var og er min søn på 17 år, min datter på 16 år og min yngste på 12 år.

Men de skal (læs: SKAL) opleve at de er accepteret, med alle deres fejl og
mangler og periodevise dårlige opførsel - man kan sagtens opdrage på dem,
men de skal kunne mærke, at man kan lide dem hele vejen igennem -
drillerier, kærlige ment og i en kærlig tone, kan være et godt værktøj.

- og så har jeg oplevet at "omsorgsdage" er enormt brugbare for teenagere.

Jeg har valgt at anskue det sådan her - der ER bare morgener, hvor de er så
kede af det (kæresten slog op aftenen før, de har ikke sovet hele natten og
så er følelserne endnu mere ude på tøjet f.eks.), at de ikke skal i skole og
sidde dér med følelserne uden på kroppen. Får de lov at have et par sådanne
dage om året, og lærer at bruge dem med omtanke - så kan man holde deres
fravær nede.

Det er altså ikke kun børn og teenagere der skal indrette sig efter os og
"samfundet/systemet" - vi må også være fleksible. Går man ind i en samtale
med børnene/teenagerne med denne holdning - går det efter min bedste
overbevisning meget sjældent galt.

Fra : mfn

Dato : 20-12-06 10:39

> For det første tuder han nok ikke - han græder - hvilket kan skyldes en
> følelse af afmagt. Det lyder i hvert fald ikke usandsynligt.

Græder, tuder, kald det hvad du vil. Det som et menneske gør når øjnene
bliver meget fugtige.

> Bliver han overhovedet "hørt"?

Jeg forstår ikke helt hvad du mener?

> Det er svært at være teenager, og det er ikke blevet lettere nu, end det
var
> for bare 10 år siden.

Sikkert, jeg var selv teenager for 10 år siden ;)

De er ikke altid i stand til at honorere
> omverdenens krav - og det synes jeg egentlig heller ikke de skal.

Så når han ikke er kommet i skole hele ugen skal han bare blive derhjemme
til han selv "lyster"?

> [...]
> til så meget osv. Du forventer vel ikke af en 13 årig knægt, at han skal
> tage stilling til, hvad han kunne tænke sig at uddanne sig til eller

Nej overhovedet ikke. Det må han da selv tage stilling til. Men hvis man
forsømmer skolen voldsomt i hele teenage-årene kan man let få problemer
senere hen når man skal til at stå på egne ben.

> [...]
at
> lære at koordinere bevægelserne med kroppen der snigløber ham og udvikler

Sikkert, det havde jeg da også selv - men jeg forsømte ikke skolen af den
grund.

> Hvis han har oplevet, at han overhovedet ikke bliver "hørt" - og at han
> "skal", når han oprigtigt føler, at han ikke "kan" - så vil jeg mene, at
> hans reaktion er udtryk for, at han endnu er en sund knægt.

De fleste 13-årige knægte kan nu sagtens stige ud af en bil og gennemføre en
skoledag uden problemer. Der stilles jo ikke nogen specifikke krav om at han
"SKAL" noget som helst. Enhver elev i en 7.-klasse er vel på sit helt eget
personlige niveau både fagligt og personligt. Nogle har styr på det hele og
er kloge, andre middel, og så er der nogen der har brug for særlig støtte.
Jeg mener helt klart at han hører til i den første kategori for det har han
altid gjort - man at han vil falde helt ned hvis han fortsætter sin adfærd.

> Jeg håber virkelig ikke, at hans mor også mener han "tuder" - og på anden
> vis bruger at tale nedsættende til eller om ham.

Det ved jeg ikke om hun gør. I går havde vi dem til aftensmad, og da knægten
åbenbart ikke kunne lide hamburgeryg gik han ind i mit soveværelse, satte
sig på gulvet med slukket lys og der sad han så ellers lige til de skulle
hjem. Jeg ved ikke med jer men jeg er opdraget med at hvis man ikke kan lide
maden så er der altid rugbrød og leverpostej i køleskabet. Man kan ikke stå
hver dag og lave 3-4 retter mad for at behage alle. Han kan bare vente sig
når studie- og kollegie- eller efterskoletiden kommer. Så æder man jo pasta
med ketchup/whatever der nu serveres. Spiser man ikke ja så må man sulte.
Det er en del af at blive voksen. Man skal pludseligt selv sørge for alting,
og det har ingen af de 3 i søskende-flokken endnu overhovedet været i
nærheden af. Ingen (inkl moren) har fx haft nogen form for beskæftigelse i
mere end 3 år. Ud af det konkluderer jeg altså at et eller andet er helt
grundlæggende galt i den måde de alle er opdraget på. Det gør det nok heller
ikke nemmere at moren flytter med dem konstant. Inden for 5 år har de boet 7
forskellige steder - og det så forskellige som jylland og sjælland. - i
perioden hvor de var i jylland havde jeg knægten boende da han under ingen
omstændigheder ville gå i skole i jylland. Det kunne han jo godt have sagt
inden moren havde lejet flyttevogn og flyttet alt hvad hun ejede til
jylland. Så det endte med at hun flyttede tilbage.

Ligenu er deres situation den at de bor til leje i et hus hvor
varmeforsyningen ofte forsvinder og som er elendigt isoleret så der er
møg-koldt. Der bor de så mor på 46, datter på 19 som er alenemor med nyfødt
og lettere retarderet som har proformaadresse af hensyn til morens og hendes
egne forskellige offentlige ydelser, samt knægten på 13. Faderen til børnene
gik på røven med et firma for nogle år siden og bor nu i campingvogn langt
væk. Økonomien ligger i ruiner og trods massiv offentlig støtte er det
sidste på måneden allerede den 2., da pengene i en helt vild hastighed går
op i forbrug og div regninger - du ved dem som man bare ligger i skuffen til
man skal i fogedretten.

Men hun gør da hvad hun kan for at børnene ikke skal mærke noget savn. Køber
de dyreste smøger, sodavand, tøj, mad, har bil (som ikke vedligeholdes
overhovedet), osv. Men det hele trækker dem bare endnu længere ned i
gældshelvedet. Som det er nu er børnepengene fra den yngste faktisk alt hvad
der er tilbage af rådighedsbeløb. Resten er husleje og gammel gæld og
regninger. Det betyder at de ser sig nødsaget til at inddrage den 19-åriges
kontanthjælp i den daglige husholdning - hvilket igen for hindre hende i at
flytte for sig selv og forsøge at skabe sig et liv - da moren ikke ville
have en chance for at overleve hvis datteren pludseligt selv havde noget at
bruge pengene til udover smøger og bleer osv.

Nå det en lang smøre. Om knægten føler sig "hørt" siger du? Det ved jeg
sgutte men der bliver ikke noget der hedder konfirmation, eller efterskole
og lign til ham med den økonomi. I øjeblikket går de små skillinger med at
spare op til dåben af den bette på 3 mdr.

> [...]
det...
> så skal du bare se løjer - så er de helt fantastiske.

Det skulle moren måske, jeg taler kun sjældent med ham. Hun besidder bare
ikke ting som "storsind" osv da hun selv er trængt om i en krog, både fysisk
(dårlig ryg) og psykisk pga den elendige økonomi og de sociale myndigheders
"raslen med sablen". Jeg ved ikke om skole underretter kommunen hvis en elev
har et alarmerende højt fravær? Tilmed har hun flere alvorligt syge personer
i den nærmeste familie som hun "leger" sygehjælper for - da kommunen ikke
vil. Fx har mormoren brækket en fod og kan ikke gå. Hun bor 35 km væk og
hver eneste gang hun mangler fx familie-journalen - ja så kører hun da ud og
køber det og kører den lange vej med det! Så kommer et ugeblad let til at
koste 100 kr når man regner benzinen med. Altså et helt vanvittigt
overforbrug. Hun kan sgu da sende det med posten hvis det er så vigtigt,
eller mormoren kunne henvende sig på komunnen der må vel være hjælp at
hente. men næhh nej hun vil sgut være afhængig af kommunale hjælpere, hun er
stædig. Men hun er 78 så det bliver hun sgu nok nødt til efterhånden som
helbredet bliver dårligere med årene. Det hjælper 40 smøger om dagen nok
ikke på ;)

> Det var mine to søstre, som jeg tog mig af - det var min steddatter - det
> var og er min søn på 17 år, min datter på 16 år og min yngste på 12 år.

Knægten er skam også fantastisk. Netop derfor er skole-forsømmelse noget
møg, hvis det gør at han "ender" som sine søstre.

> - og så har jeg oplevet at "omsorgsdage" er enormt brugbare for teenagere.

Ok jeg har aldrig haft en teenager boende så jeg er sådan set helt blank
hvad angår opdragelse af sådanne.

Får de lov at have et par sådanne
> dage om året, og lærer at bruge dem med omtanke - så kan man holde deres
> fravær nede.

Det får han også lov til. Men så tager det straks overhånd - han frygter de
andre vil grine ad ham når han vender tilbage efter en fraværsperiode - og
det gør så at han heller vil blive hjemme en dag mere og en dag mere.... og
vupti så er der gået en uge lige pludseligt.

> Det er altså ikke kun børn og teenagere der skal indrette sig efter os og
> "samfundet/systemet" - vi må også være fleksible.

Det er det nu i høj grad. Samfundet/systemet har aldrig hørt ordet
"fleksibel" omend man godt kunne ønske sig det.

Går man ind i en samtale
> med børnene/teenagerne med denne holdning - går det efter min bedste
> overbevisning meget sjældent galt.

Jeg går slet ikke ind i den slags samtaler da det for det første ikke er mit
barn, og for det andet fordi jeg ikke har forstand på at opdrage
teenagere...

Fra : Holst

Dato : 20-12-06 10:57

mfn wrote:

> regninger. Det betyder at de ser sig nødsaget til at inddrage den 19-åriges
> kontanthjælp i den daglige husholdning -

Det er da vel også kun rimeligt, hvis hun bor hos moderen.

Formålet med en kontanthjælp er jo ikke, at man kan spare op til at købe
hus.

> Nå det en lang smøre. Om knægten føler sig "hørt" siger du? Det ved jeg
> sgutte men der bliver ikke noget der hedder konfirmation, eller efterskole
> og lign til ham med den økonomi.

Men den økonomi, så kan han såmænd sikkert komme gratis på efterskole,
hvis han vil det.

> Jeg går slet ikke ind i den slags samtaler da det for det første ikke er mit
> barn, og for det andet fordi jeg ikke har forstand på at opdrage
> teenagere...

Ikke desto mindre går du jo helt utroligt op i den familie og vil gerne
blande dig.

Fra : mfn

Dato : 20-12-06 11:32

> Det er da vel også kun rimeligt, hvis hun bor hos moderen.

Nix da ikke i en sådan grad at stort set alle pengene ryger til morens
storforbrug af smøger, flæskestege, mobiltelefoner og benzin? Ja hun kunne
måske give 2-3000 pr mdr så ville det være rimeligt.

> Formålet med en kontanthjælp er jo ikke, at man kan spare op til at købe
> hus.

Nej men måske give mulighed for en form for lejebolig?

> Men den økonomi, så kan han såmænd sikkert komme gratis på efterskole,
> hvis han vil det.

Har aldrig hørt om gratis efterskoler?

> Ikke desto mindre går du jo helt utroligt op i den familie og vil gerne
> blande dig.

Det er da klart når jeg er kæreste til den ældste og dermed har tætte
relationer til familien, og de kan åbenbart ikke "finde ud af det" selv.

Fra : ThomasB

Dato : 25-12-06 14:05

> Det er da klart når jeg er kæreste til den ældste og dermed har tætte
> relationer til familien, og de kan åbenbart ikke "finde ud af det" selv.

Lad være med at blande dig, pas dig selv - mit gæt er at du gør tingene
værre.

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 20-12-06 12:59

"mfn" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Der er to, som skal hjælpes:

Den 19-årige af hensyn til det lille barn.

Den 13-årige.

Da hverken moderen eller faderen kan hjælpe, så må familien træffe
beslutning om, hvem de skal satse på at få etableret for sig selv. Den
19-årige er et oplagt projekt for kommunen.

Den 13-åriges tilfælde er mere komplekst. Man kan vælge en efterskole model.

Nogle efterskoler tilbyder undervisning fra 8. klasse. Dvs. at man skal
støtte op omkring ham frem til 8. klasse, hvorefter at der skal træffes en
beslutning.

Der er imidlertid to problemer med efterskolerne:

1) Betalingen har moderen ikke råd til. Om kommunen kan finansiere hele
opholdet kommer an på holdningen. De kan få ham som en dyr klient senere i
livet, hvis de ikke gør noget.

2) Efterskolerne er igang med en brancheglidning hen imod at være lukkede
institutioner, fordi at de får problembørn som ikke har haft den fornødne
forældrekontakt. (Symptom på dobbeltindkomstsamfundet?) Derfor opfører hver
5 af dem sig som et fængsel og forlanger urintest hver måned. Dvs. at
børnene lærer at de er skyldige i stofmisbrug indtil andet er bevist.

Der er også andre problemer med efterskoler. Han vil for altid skulle leve
med følelsen af at være blevet sendt væk. Han skriger på en eller anden måde
på forældrekontakt. Efterskole-løsningen vil derfor formentlig risikere at
skade ham mere end det gavner.

Desuden har ingen sat sig ned for at snakke med ungen seriøst evt. med en
professionel på sidelinien. Du beskriver netop, at moderen har svært med at
være part i den dialog. Ungen har et problem, som han ikke er kommet af med.
En eller anden skal lægge øre til ungen i familien. Da du ikke vil, så må
storesøster (Din partner) være frivillig. Han har efter min overbevisning
virkelig brug for at komme af med sin historie.

Mit råd er derfor at du og din partner, som måske heller ikke har lyst -
knækker en tændstik midt over og ser, hvem som ender op med det korteste
stykke. I er den velfungerende del af familien, som jeg læser det. Når I har
fundet ud af hvor aben er parkeret, så støt op omkring den uheldige, når I
går til kommunen / skolen, for at få en bredskuldret psykolog med til en
slags intervention.

Drengen har tilsyneladende kun Jer.

(P.S. Da jeg var fattig elev i årene 1986-88, købte jeg 50 dåser makrel på
tilbud i Irma. Dem bliver man træt af at bruge som aftensmad i længden.)

Fra : nusle nuslesen

Dato : 23-12-06 12:29

"mfn" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Græder, tuder, kald det hvad du vil. Det som et menneske gør når øjnene
> bliver meget fugtige.

Har du behov for at distancere dig, fordi det ellers er for trist?

Er dette kendetegnende for den familie også?

> Jeg forstår ikke helt hvad du mener?

Hvornår er der sidst en ansvarlig, medfølende voksen der har haft en
længere, dyb samtale med drengen - om hvordan han har det, om hans
venskaber, om hans forhold til hans lærere, om hans syn på det sted han bor,
om hans forhold til familien, om hans oplevelse af det at være "fattig" i
Danmark (hvordan går han egentlig klædt?), om forandringerne i hans krop, om
hans adfærd, om hans evt. problemer osv.

Mennesker har generelt meget svært ved at tale om det, der virkelig bekymrer
dem - hvis de ikke har mennesker i deres liv, med hvem de har en god
kontakt. Man skal, om man så kan sige, kunne tale om alle småtingene, før
man kan tale om de store ting.

Bliver denne dreng "hørt"?

I trygge rammer, med tillid og tiltro, med empati - hvornår er der sidst én
der har sat sig ned og lyttet?

> Så når han ikke er kommet i skole hele ugen skal han bare blive derhjemme
> til han selv "lyster"?

Nej.

Men hvorfor er det pludselig blevet vanskeligt for ham at gå i skole?

Er han blevet voldtaget af en af de større drenge på vej hjem, og kan ikke
tale om det?
Er han blevet forulempet af en lærer?
Er de mange skoleskift (du skriver, at de har flyttet meget) blevet for
meget for ham?
Er han ramt af "posttraumatisk stress", pga. vilkårene, flytningerne,
svigtene?
Har han fået en depression?

Det lyder meget som om, at det forventes, at han "makker ret og retter
ind" - men at der ingen interesse er i, hvorfor det går galt for ham nu.

Måske er der en masse sammenhænge, som nu hvor han bliver i stand til at
tænke abstrakt (det kommer i 12-13 års alderen) rammer ham med fuld styrke -
måske oplever han at skamme sig over sig familie - eller angst for om hans
dygtighed vil adskille ham fra familie, hvis han fortsætter med at klø på.

Alene ud fra din beskrivelse vil jeg mene, at sandsynligheden taler for, at
han er et barn i krise - og at han måske oplever en erkendelse af, at hans
barndom har været og er en lang krise påført ham af hans mor - den eneste
voksne han reelt har, men som han har oplevet at være adskilt fra pga.
flytning til Jylland osv.

Jeg har faktisk meget vanskeligt ved at forstå, at du og/eller andre
nogenlunde velfungerende voksne ikke kan se det indlysende i at drengen må
have det skidt og ikke har behov for at blive slået i hovedet, men derimod
at blive støttet og hjulpet.

> Nej overhovedet ikke. Det må han da selv tage stilling til. Men hvis man
> forsømmer skolen voldsomt i hele teenage-årene kan man let få problemer
> senere hen når man skal til at stå på egne ben.

Men midt i det kaos, som er hans liv nu, og som har været hans liv indtil
nu - skal han kunne præstere at "blive stående ved egen hjælp"?

Eller hvordan er det med det?

> Sikkert, det havde jeg da også selv - men jeg forsømte ikke skolen af den
> grund.

Voksede du op med alle de flytninger, med en mor som hans, med den form for
"fattigdom" han skal fungere i osv.

Har han de samme vilkår som du?

Er det rimeligt at forvente, at han reagerer og handler som du gjorde?

Har han helt andre og meget vanskeligere problematikker inde på livet, som
man med rette kan forvente "slår ham til jorden" til tider - og kan det
tænkes, at det er der han er nu?

> De fleste 13-årige knægte kan nu sagtens stige ud af en bil og gennemføre
> en
> skoledag uden problemer.

Har de fleste 13-årige drenge haft hans opvækst, og lever de fleste 13-årige
under de vilkår han har?

> [...]
> han
> altid gjort - man at han vil falde helt ned hvis han fortsætter sin

Du skriver, at du mener, at han hører til i den første kategori:
"Nogle har styr på det hele og er kloge"

Hvordan i himlens navn skulle det være muligt med de vilkår du har
beskrevet, at have "styr på det hele"?

Det overstiger min fatteevne!

Han er sikkert en rigtigt godt begavet dreng, og det har "båret" ham - men
det kan ikke "bære" ham igennem alt, til alle tider. Det kan muligvis være
det der har hjulpet ham til at skjule for omverdenen at han er i krise,
og/eller har været i krise - og det kan derfor være årsagen til at han ikke
har fået den rigtige hjælp tidligere, og måske heller ikke får den nu.

Men man kan altså ikke intellektualisere sig bort fra alt Heller ikke
som en 13 års knægt.

> [...]
> sig på gulvet med slukket lys og der sad han så ellers lige til de skulle

- og så skriver du en hel masse om hvad man "skal og bør" adfærdsmæssigt.

Stop lige op et øjeblik her, og læs hvad du har skrevet.

Han satte sig på gulvet, med slukket lys indtil de skulle gå.

Det er ikke "normalt", det er ikke "sundt" - det er da helt og aldeles galt,
og det at han får lov giver mig helt ondt i sjælen - selvom jeg lykkeligvis
er på lang afstand af problematikken.

Den sidste dreng jeg kendte, som var sådan som du beskriver, og som begyndte
på sådan adfærd som stort barn - han er så psykisk syg nu, at han aldrig
kommer til at bo alene, og aldrig kommer ud af systemet igen.

Han skulle også "bare rette ind".

Hvis man påtvang en voksen de livsvilkår knægten har haft - gennem så mange
år - ville den voksne med overvejende sandsynlighed ende med en psykisk
lidelse, og "man" ville forstå det - for sådanne livsvilkår er uacceptable.

Guess what - de er lige så uacceptable for børn, og børn kan også blive syge
i sindet - tilsidst.

Alt hvad du skriver, skriger til himlen om, at her er en dreng i krise - med
behov for hjælp og støtte fra indsigstfulde, omsorgsfulde voksne.

Hvis sådanne ikke findes i familien - så prøv dog at finde nogen til ham.

Han får ikke et godt liv nu og fremover af at møde op i skolen og sidder
dér, bare for at stille andre tilfreds med at alt derved virker "normalt"
udadtil. Han viser jo, at han har det dårligt, og at han ikke vil "lade som
om" at alt er som det skal være.

Om det så er det sidste sundhedstegn der er tilbage i ham - så er det der
dog.

Anerkend det, for hvad det er - der er stadig gejst i ham, han kan stadig
"gribes" - og hjælpes.

Gik han som en "zombie", og gjorde hvad der forventes af ham, uden på nogen
måde at vise, at hans verden ikke er som den burde være - var han parat til
at "lade som om", ville det med overvejende sandsynlighed være tegn på, at
hans psyke havde givet op.

Måske er dette, hans nuværende adfærd, hans eneste metode i nuet til at råbe
om hjælp - og hvis den så også overses, kan det ske, at han "knækker" og
aldrig rejser sig igen.

Han er 13 år - han er et barn.

Det er fandme ultra trist læsning, det du disker op med.

Hjælper du ham nu, har du en ven for livet - af den slags man aldrig mister.
Men du skal ikke gøre det, fordi du vil have et bestemt resultat, eller
fordi du ønsker han skal noget bestemt med hans liv - du skal gøre det,
fordi det bagefter vil være den eneste måde at se dig selv i øjnene på.

Du skal med andre ord hjælpe ham, for at hjælpe dig selv - et sundt menneske
kan ikke opleve et andet menneske lide, uden at træde til - og slet ikke når
det er så tæt på.

Tænk over, hvad det vil sige om dig (i din egen bevidsthed), hvis du intet
gør.

Fra : mfn

Dato : 25-12-06 19:46

Sikke en smøre ;)

> Har du behov for at distancere dig, fordi det ellers er for trist?

Ja.

> Er dette kendetegnende for den familie også?

Ja.

> Bliver denne dreng "hørt"?

Det tror jeg ikke... ikke udfra din definition... hvis man kommer ind på
"ømme" punkter render han ind på værelset eller siger ingenting.

> I trygge rammer, med tillid og tiltro, med empati - hvornår er der sidst
én
> der har sat sig ned og lyttet?

No idea

> Men hvorfor er det pludselig blevet vanskeligt for ham at gå i skole?

Noget med en lærer som er "efter ham" mere ved jeg ikke.

> Er han blevet voldtaget af en af de større drenge på vej hjem, og kan ikke
> tale om det?

Nej han bliver både brunget og hentet i bil, og de gange han cykler har jeg
aldrig hørt om problemer i den retning.

> Er han blevet forulempet af en lærer?
Det har han "følt", men det har vist ikke det store på sig.

> Er de mange skoleskift (du skriver, at de har flyttet meget) blevet for
> meget for ham?

Han har sådan set slet ikke skiftet skole. Da han skulle til at starte i
Jylland nægtede han, og det var derfor de flyttede tilbage igen. De andre
flytninger har ikke været længere væk end han kunne bevare samme skole og
omgangskreds osv.

> Er han ramt af "posttraumatisk stress", pga. vilkårene, flytningerne,
> svigtene?
> Har han fået en depression?

Aner det ikke jeg er ikke psykolog.

> Det lyder meget som om, at det forventes, at han "makker ret og retter
> ind" - men at der ingen interesse er i, hvorfor det går galt for ham nu.

Jeg mener da jeg viser en slags interesse... bla ved at spørge her. Tro mig
hverken jeg, hans mor, eller nogen andre kan hive bare 1 ord ud af ham hvis
emnet bliver for "ømt" og så opgiver moderen, og det har tit endt med at det
istedet er hende der sidder og tuder, eller forlader hjemmet i afmagt et par
timer.

> [...]
> dygtighed vil adskille ham fra familie, hvis han fortsætter med at klø på.

Igen, aner det ikke.

> [...]
> barndom har været og er en lang krise påført ham af hans mor - den eneste
> voksne han reelt har, men som han har oplevet at være adskilt fra pga.

Nejnej, hans mor flyttede skam med til Jylland.

> [...]
> have det skidt og ikke har behov for at blive slået i hovedet, men derimod

Hmmm.... kan ikke se helt hvor du vil hen med det afsnit? Der er ikke nogen
der slår ham i hovedet. Men han skal da i skole sålænge han ikker syg -
eller det mener du måske at han er...?

> Men midt i det kaos, som er hans liv nu, og som har været hans liv indtil
> nu - skal han kunne præstere at "blive stående ved egen hjælp"?
>
> Eller hvordan er det med det?

Ja det skulle han vel helst kunne om 5-10 år eller sådan noget. Du ved
ligesom alle os andre... som bla andet selv skal tjene til livets ophold og
alt hvad dertil hører - at man ikke får hvad man peger på fordi man
surmuler.

> Voksede du op med alle de flytninger, med en mor som hans, med den form
for
> "fattigdom" han skal fungere i osv.

Nej, det gjorde jeg dog ikke. Men jeg traf dog den uheldige beslutning at
flytte hjemmefra som 16-årig og være 100% selvforsørgende. Tro mig det er
ikke let når man skal passe uddannelse og arbejde til føden/husleje/tog
osv - man får jo ikke SU under 18 eller noget som helst.

> Har han de samme vilkår som du?

I mange henssender ja. Eget værelse, mor har en bil, godt begavet... rent
materialistisk ret ens, omend han måske kan føle sig lidt "glemt" (jeg ved
det ikke) i mængden af børn hvor der jo er den ældste på 24+hende på 19 som
jo har nyfødt og også bor samme sted og som alle har et meget tæt forhold
til moderen. Man kan måske godt føle sig lidt til overs i sådan en hønsegård
når de lille skriger, den 19-årige er pissesulten og ikke har noget mad, og
de interesserer sig for "tøse-ting" dagen lang. Han deltager ikke ret meget
i hvad de nu end foretager sig. Han jo mere til fodbold og computerspil og
den slags.

> Er det rimeligt at forvente, at han reagerer og handler som du gjorde?

Aner det ikke.

> Har han helt andre og meget vanskeligere problematikker inde på livet, som
> man med rette kan forvente "slår ham til jorden" til tider - og kan det
> tænkes, at det er der han er nu?

Det ved jeg ikke. Han slæber da stadig legekammerater med hjem og den slags
ting... kan ikke se hvad det skulle være.

> Har de fleste 13-årige drenge haft hans opvækst, og lever de fleste
13-årige
> under de vilkår han har?

Aner det ikke.

> [...]
> "Nogle har styr på det hele og er kloge"
>
> Hvordan i himlens navn skulle det være muligt med de vilkår du har

Ja okay måske forkert formuleret. Men altså han er ikke ordblind, eller har
hjerneskade, eller tal-problemer som hans 19-årige søster altid har haft -
hun snakker ikke engang rent dansk endnu og taler altid MEGET højt på grund
af nedsat hørelse. Og så har hun en fænomenal evne til enten at vrisse eller
bande af folk i hver eneste sætning hun lukker ud af munden.

> [...]
> har fået den rigtige hjælp tidligere, og måske heller ikke får den nu.
>
> Men man kan altså ikke intellektualisere sig bort fra alt Heller ikke

Nej det er vel rigtigt nok.

> [...]
galt,
> og det at han får lov giver mig helt ondt i sjælen - selvom jeg

Den er nu heller ikke noget han decideret får lov til. Han kunne ikke li
maden så vi andre fyldte hele spisebordet. Hvorfor han lige skulle gå derind
i stedet for så at se TV eller lign ved jeg ikke.

> [...]
> på sådan adfærd som stort barn - han er så psykisk syg nu, at han aldrig
> kommer til at bo alene, og aldrig kommer ud af systemet igen.

Nå det lyder da mindre rart.

> [...]
> år - ville den voksne med overvejende sandsynlighed ende med en psykisk
> lidelse, og "man" ville forstå det - for sådanne livsvilkår er

Kan det tænkes han er træt af hjemmet og i særdeleshed alle de unger der
larmer konstant? (jeg har også en datter på 2 som jævnligt kommer på besøg,
så der er næsten altid "larm i gaden"...

> Alt hvad du skriver, skriger til himlen om, at her er en dreng i krise -
med
> behov for hjælp og støtte fra indsigstfulde, omsorgsfulde voksne.

Tjahhh... men er det en vildtfremmed psykolog? Her er ikke umiddelbart andre
der kan tilbyde det du skriver.

> Hvis sådanne ikke findes i familien - så prøv dog at finde nogen til ham.

Hvor?

> [...]
> dér, bare for at stille andre tilfreds med at alt derved virker "normalt"
> udadtil. Han viser jo, at han har det dårligt, og at han ikke vil "lade

Psykolog?

> Anerkend det, for hvad det er - der er stadig gejst i ham, han kan stadig
> "gribes" - og hjælpes.

Psykolog?

> [...]
til
> at "lade som om", ville det med overvejende sandsynlighed være tegn på, at

Sådan har jeg det lidt selv pga min tidligere fraflytning. Man skal sgutte
være pivset når der skal skaffes penge som ufaglært/kortere uddannet

> Det er fandme ultra trist læsning, det du disker op med.

Tjahhh... igen derfor jeg skrev det...

> [...]
> fordi du ønsker han skal noget bestemt med hans liv - du skal gøre det,
> fordi det bagefter vil være den eneste måde at se dig selv i øjnene på.

Jeg aner ikke hvordan, og så godt kender jeg heller ikke drengen at jeg tror
han vil være ven med mig.

> [...]
menneske
> kan ikke opleve et andet menneske lide, uden at træde til - og slet ikke

Igen, jeg ved ikke hvad jeg konkret skulle kunne gøre - foreslå moderen en
psykolog til ham? Jeg ved allerede nu at det sker desværre nok ikke skal du
se. Så ved "systemet" jo pludeseligt at der er problemer og det faktum
bryder mange mennesker sig ikke om.

> Tænk over, hvad det vil sige om dig (i din egen bevidsthed), hvis du intet
> gør.

Igen HVAD kan jeg gøre, sådan helt konkret? Det der med "seriøse" samtaler
med ham det kan jeg altså ikke få ham til, det forsøgte jeg også med
søsteren da hun som 17-årig blev gravid og insisterede på at få barnet, uden
at have penge, bolig, "grej", fremtidsplaner, uddannelse(end ikke
folkeskole) ordblindhed, arbejdsløshed, kæreste, kørekort, eller for den
sags skyld nogen som helst andre ting som gør at man sådan lissom kan
begynde at etablere sig som voksen. Hun sidder stadig hos moar den dag i dag
og har ingen umiddelbare planer om at ændre noget ved hendes liv. Se men det
er en helt anden sørelig historie. Det er jo den vi så nødig villle have
skulle gentage sig med knægten (omend han næppe føder børn ;) )

Fra : nusle nuslesen

Dato : 25-12-06 21:00

"mfn" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Hej,

> Sikke en smøre ;)

Ja, jeg er slem til det *S*

> Ja.

Det kan jeg godt forstå - det var også derfor tanken opstod i mig.

Det er også derfor, at jeg synes, at du skal prøve at gøre noget.

> Det tror jeg ikke... ikke udfra din definition... hvis man kommer ind på
> "ømme" punkter render han ind på værelset eller siger ingenting.

Det er nok det der med at kunne snakke om de små ting - så man derved bliver
tryg ved at tale om de store ting.

Har du mulighed for, og tid til, at begynde at lave "mandeting" med ham - et
eller andet, som du "opdager" tiltaler ham, om som I to kunne dele, sådan at
du få et link til en bæredygtig kontakt med ham. Det kunne måske føre til,
at han åbner op.

En dreng, hvis far døde da han var omkring 11 år, har en sådan kontakt med
min far - gennem en forening der omhandler deres fælles interesse. Moderen
spurgte, om ikke der var en af mændene der ville være sammen med hendes søn
engang imellem - omkring denne interesse (tog) - og selvom min far ikke
kendte familien, synes han at det da var det mindste man kunne gøre.

De har stadig kontakt, og det går drengen rigtigt godt - han er omkring
17-18 år nu.

Nogle gange er det forbavsende lidt der skal til - hvis bare det er stabilt
og roligt og vedvarende - så bliver det trygt. Om det så er en gang om ugen,
eller en gang om måneden - det er mindre vigtigt.

Men det skal være kontinuerligt, og man skal være stabil (de der børn/unge
har kaos nok i dem selv) - så bliver de trygge til sidst. Sådan har en del
af mine børns venner det med mig.

> Noget med en lærer som er "efter ham" mere ved jeg ikke.

Det kunne jo faktisk være, at han er blevet forulempet, enten groft verbalt
eller på anden vis - og at han dernæst har følt sig meget alene med det, og
"ikke-hørt".

Der er lærere, som indimellem optræder mindre rationelt - simpelthen fordi
de er under et voldsomt pres hele tiden. Og i 6-7-8. klasse er det grelt.

Jeg har måttet tage en lidt grov omgang med en af min drengs lærere, og
endte også med en undskyldning fra skoleinspektøren - hun blandede sig
ganske simpelt i ting, der ikke kom hende ved og ikke hører til i
skolesammenhænge (min drengs nye og store interesse for piger, hvilket hun
havde observeret efter skoletid, og derfor mente, at han ikke lavede lektier
som han burde - mage til utidigt snageri *GG*).

Anyway - at man som forælder engang imellem "tager et slag", så børnene kan
mærke - helt uomtvisteligt - at man er der for dem, det har jeg gode
erfaringer med.

> Det har han "følt", men det har vist ikke det store på sig.

Hvis den følelse sidder i ham, så virker det ikke ulogisk, at han ikke vil i
skole.

Og hvem ved - måske har det noget på sig.

Er der blevet talt om klasseskift? Skoleskift? Har familien haft en samtale
med læreren om problematikken?

Er drengen blevet bakket op på nogen måde?

> [...]
> flytninger har ikke været længere væk end han kunne bevare samme skole og

Ah, så er det ikke så grelt, som jeg først troede.

> Jeg mener da jeg viser en slags interesse... bla ved at spørge her.

Ja, det er rigtigt - og det er bare super, at du gør det.

> [...]
> det
> istedet er hende der sidder og tuder, eller forlader hjemmet i afmagt et

Puuuh, sådan en mor havde jeg.

Mage til følelsesmæssig afpresning skal man lede længe efter - det hele
kommer altid til at handle om en sådan kvinde. At hun har det dårligt med
ens opførsel, at hun ikke ved, hvad hun skal stille op, at hun er eller
bliver ked af det, at hun føler sig magtesløs, bliver hysterisk osv. osv. -
hun er sgu' da den voksne, og det er drengen der har problemet - hvad sætter
hun sig til at græde over?

Hun kan overhovedet ikke tillade sig at opføre sig som en forvokset
teenagere, for det vil altid lægge presset over på børnene, og så er de
fastlåste i den uhensigtsmæssige og usunde hensyntagen overfor hende.

> Nejnej, hans mor flyttede skam med til Jylland.

Ja, men du skrev, at det gjorde han ikke - han blev. Ergo har han været væk
fra sin mor i den periode, ikke?

> Hmmm.... kan ikke se helt hvor du vil hen med det afsnit? Der er ikke
> nogen
> der slår ham i hovedet. Men han skal da i skole sålænge han ikker syg -
> eller det mener du måske at han er...?

Han kan være syg, og han kan være ved at blive syg - i psyken. Det er værd
at være lidt varsom, for det er dælme noget møg, hvis et barn/et ungt
menneske først er skubbet ud over den kant.

Handler det her ikke om, at han "reagerer" på omgivelserne - og så forventes
det, at det er ham der "retter ind" - hvor man retteligt burde kræve at hans
omgivelser blev forbedret?

> Ja det skulle han vel helst kunne om 5-10 år eller sådan noget.

Ja, og det er ikke nu.

> [...]
> og
> alt hvad dertil hører - at man ikke får hvad man peger på fordi man

Jamen, vi er heller ikke 13 år - det var vi dengang - og jeg har endnu ikke
mødt en 13 årig der aldrig surmuler og er irriterende.

Min 12 årige er også vildt irriterende til tider. Sådan er det bare - det er
helt normalt. Det er de der sporadiske konflikter, og følelsesudbruddene
også.

Men bliver det rigtigt galt, som jeg fornemmer du mener det er i dette
tilfælde, så må man jo handle på det.

> Nej, det gjorde jeg dog ikke.

Der kan du se.

> [...]
> ikke let når man skal passe uddannelse og arbejde til føden/husleje/tog
> osv - man får jo ikke SU under 18 eller noget som helst.

Ja, og jeg var stedmor som 17 årig, og selvforsørgende (i fællesskab med
ham) fra da af.

- det var vores valg. Der er forskel på at give sig selv en "udfordring", og
så på at få den presset ned over hovedet. Og der er himmelvid forskel på at
være 13 år og så at være 16 år - der sket absurd meget i de år.

> [...]
> meget
> i hvad de nu end foretager sig. Han jo mere til fodbold og computerspil og

Jeg reagerer måske lidt ekstra, fordi den unge mand jeg kender til - netop
havde to ældre søstre osv.

Med alt det tøsefnidder og baby-halløj, skal han prioriteres ekstra af hans
mor - og gør hun ikke det, vil han uværgerligt føle sig svigtet og
tilsidesat. Hvordan skulle det kunne være anderledes.

> Det ved jeg ikke. Han slæber da stadig legekammerater med hjem og den
> slags
> ting... kan ikke se hvad det skulle være.

Havde du en søster, der opførte sig som hende på 19 år gør?

Hun lyder ikke helt velfungerende.

> [...]
> eller
> bande af folk i hver eneste sætning hun lukker ud af munden.

Ikke smart at moderen lader hende bo hjemme hos sig og den 13 årige - når
hun er sådan en negativ indflydelse, som det lyder til.

Hun er 19 år, hvis hun har en hjerneskade, er ordblind osv. - skal kommunen
hjælpe hende, og moderen kan derfor gå med hende derop og sige, at hun ikke
kan bo hjemme længere.

> [...]
> derind
> i stedet for så at se TV eller lign ved jeg ikke.

Måske for at "forsvinde", måske fordi det er det han tror, at familien
ønsker han gør - det er ikke til at vide, vel?

Bare han ikke slukker sit lys permanent en dag... i den alder er de så
følsomme, man er nødt til at have en finger på pulsen og være opmærksom.

> Kan det tænkes han er træt af hjemmet og i særdeleshed alle de unger der
> larmer konstant? (jeg har også en datter på 2 som jævnligt kommer på
> besøg,
> så der er næsten altid "larm i gaden"...

Det kan sagtens tænkes - og ved du hvad - det er en "mindre" ting, sådan en
lidt "ufarlig" ting - den tror jeg godt, at han kan gribe (også selvom det
ikke er helt det, som det handler om).

Måske har du instinktivt fundet "vinklen" her!

Du kunne spørge ham, om ikke I skulle gå i biffen og på McDonald bagefter -
og når så I sidder der, og har været sammen i et par timer om "filmen" - så
kunne du jo spørge, sådan helt "uskyldigt" - om han føler sig træt af larmen
og uroen, du kan f.eks. sige, at du har tænkt på, at det ville du nok føle,
hvis du var ham og at det var derfor, at du havde tænkt på det.

Hvis han så griber den vinkel, og siger ja osv. - så kan det være, at du kan
skaffe ham lidt ro.

F.eks. kan hans værelse blive/være "off limit" - og hans mor kunne stille
krav til den 19 årige om at gå en tur med hendes barn hver eftermiddag i
hverdagene, mens drengen lavede lektier (bare 30 min. der ligesom bliver
prioriteret til "ham" og kun "ham" - og hvor der således er ro omkring det,
det sender et dejligt stærkt signal til ham om, at han og hans skole er
vigtige).

Den 19 årige og barnet tager bestemt ikke skade af at gå en tur hver dag ved
16.30 tiden f.eks. - hun kunne jo handle ind for sin mor, hvis hun ikke kan
finde på andet

Og når I så er på besøg, kunne du indføre en lille pudsighed - nemlig at du
og han - og KUN jer to - går en lille tur og lige snakker "mandeting" efter
maden eller noget. Du siger bare til ham, at på den måde kan I begge to få
lidt luft til ørerne og det er dejligt, så om ikke I skal "rotte jer
sammen" - så bliver der også mere overskud i jer begge til at hjælpe til at
få en hyggelig tid sammen med kvinderne og børnene bagefter.

I kan evt. gå og drikke en sodavand, og tale om nyhederne, hans skole, dit
arbejde (godt for børn at få et lille vindue til erhvervslivet), hvad der
går i biografen, jeres fritidsinteresser.

I kunne evt. finde en fodboldklub, og begynde at se deres kampe sammen, og
så snakke om spillerene, trænerens taktik, klubbens økonomi osv. (Man kan
putte de mest forbavsende ting ind i en snak om fodbold, har jeg erfaring
for - begge mine drenge går til fodbold *GG*).

> Tjahhh... men er det en vildtfremmed psykolog? Her er ikke umiddelbart
> andre
> der kan tilbyde det du skriver.

Det tror jeg kunne være vejen - men skal jeg være ærlig, så tror jeg næsten,
at du ville være bedre, hvis du har mod på det.

- og som sagt, i et mere fremadrettet perspektiv, kan han blive en god ven
(ikke som jævnaldrende venner, slet ikke - men som en yngre ven, som du kan
være en slags "mentor" for).

Alt hvad du gør for ham her, vil også være "træning" for dig, så du bliver
en endnu bedre far, når det bliver dit eget barns tur til at være i den
alder

> Hvor?

Evt. en psykolog. Hvis intet andet "virker", så må moderen under pres - hun
sidder i den rille, som hun har valgt - nu handler det om, at han ikke ender
der også, og det skal hun acceptere - og ikke være så fokuseret på sig selv.

> Sådan har jeg det lidt selv pga min tidligere fraflytning. Man skal sgutte
> være pivset når der skal skaffes penge som ufaglært/kortere uddannet

Enig - det er også min erfaring.

> Tjahhh... igen derfor jeg skrev det...

Og det er altså en super ting - og det glemte jeg at give udtryk for før,
håber det er okay alligevel.

> Jeg aner ikke hvordan, og så godt kender jeg heller ikke drengen at jeg
> tror
> han vil være ven med mig.

Hvis du åbner for det, og bliver ved med at være der - så tror jeg, at han
gerne vil, over tid - måske ikke på en uge eller en måned - men over tid.

Men husk på, at drenge har også brug for at græde indimellem - også selvom
"vi" (jeg er opdraget som en dreng af min mor!) ikke måtte og skulle være
"stærke".

Man kan godt være stærk, selvom man er ked af det - der skal være plads til
det hele, så man ikke bliver indebrændt.

> Igen, jeg ved ikke hvad jeg konkret skulle kunne gøre - foreslå moderen en
> psykolog til ham?

Ja, det er da en ting.

> Jeg ved allerede nu at det sker desværre nok ikke skal du
> se. Så ved "systemet" jo pludeseligt at der er problemer og det faktum
> bryder mange mennesker sig ikke om.

Enig - men det handler ikke om hendes evt. forsmåede følelser, det handler
om drengen og hans fremtid - og man "sælger" ikke børn fremtid, fordi man
ikke vil erkende, at man ikke lige har styr på det. Det er en svinestreg,
som man ikke har ret til at slippe afsted med.

Jeg har selv gået til samtaleterapi, for at lære hvordan jeg bedst kunne
hjælpe mine børn i kølvandet på min skilsmisse (for over 10 år siden nu) -
simpelthen fordi jeg erfarede, at jeg ikke var "klædt godt nok på".

Du kunne evt. foreslå hans mor, at enten søger hun selv hjælp, så hun kan
hjælpe ham - eller også lader hun ham få den hjælp han har brug for fra
andre (en psykolog).

Du kan så fortælle hende (og det er ikke løgn), at hvis hun selv henvender
sig, så får hun masser af goodwill, fordi alle vil vide og mærke, at hun gør
det netop fordi hun er en god mor, der ikke vil have at hendes dreng "farer
vild i livet" fra begyndelsen af.

> Igen HVAD kan jeg gøre, sådan helt konkret?

Jeg håber, at du føler, at jeg er kommet med nogle konkrete bud i dette
indlæg.

> Det der med "seriøse" samtaler
> med ham det kan jeg altså ikke få ham til,

Nej, du kan nok ikke springe ind og "starte" der - der skal gang i det
"almindelige" først, så kan seriøsiteten komme senere. Du kan evt. fokusere
på at skabe relationen først, og så putte vejledningen (rådgivningen) ind
senere.

> Se men det
> er en helt anden sørelig historie. Det er jo den vi så nødig villle have
> skulle gentage sig med knægten (omend han næppe føder børn ;) )

Du er dælme okay - selvom jeg først læste dig som værende lidt følelseskold
i det (nok fordi jeg altså alligevel ER kvinde *GG*).

Det kunne være super, om du fik fat i knægten snart, så han ikke skejer mere
ud end godt er (og som han er i gang med).

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 27-12-06 14:24

nusle nuslesen wrote:
> "mfn" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse

<snip>

> Hvis den følelse sidder i ham, så virker det ikke ulogisk, at han
> ikke vil i skole.
>
> Og hvem ved - måske har det noget på sig.

Det er faktisk i første række også ligegyldigt om det har noget på sig. Det
centrale er, at det er den følelse han har. Og indtil nogen forstår og
accepterer at han har den følelse, kan de ikke hjælpe ham med at bearbejde
den, så han kan komme videre.

<snip>

Men det er da netop det "nogen" gør, når han bliver presset til at gå i
skole. I den sammenhæng er det da underordnet, at disse "nogen" føler at det
er til drengens eget bedste.

I et andet indlæg skrev du "der er ikke noget han *SKAL*" for i næste
sætning at fastslå at han *SKAL* i skole. Du modsiger dig selv, kan du ikke
se det? Problemet er tydeligvis det at gå i skole i sig selv, ikke konkrete
faglige krav.

> Han kan være syg, og han kan være ved at blive syg - i psyken.

Bingo.

<snip>

> Hvis du åbner for det, og bliver ved med at være der - så tror jeg,
> at han gerne vil, over tid - måske ikke på en uge eller en måned -
> men over tid.

Der er ikke noget, der kan give en dreng på 13 selvtillid som en voksen
mand, der gerne vil være sammen med én, gider lytte, snakke, spørger
interesseret til det man selv synes er interessant etc. Man skal bare finde
åbningen, så tror jeg resten går af sig selv. - Og da specielt hvis drengen
i forvejen er underforsynet med mandlig voksenkontakt.

<snip>

--
Regards,
Kristian Damm Jensen

Fra : ZebraHest

Dato : 25-12-06 18:13

> [...]
> langt jo. Det er aldrig sjovt at fylde 18 og indse at ens eneste
> indkomst-mulighed er kontanthjælp når han kan drive det langt videre...

Man kan få hjælp af skolepsykologen! Der er helt sikkert brug for psykolog
hjælp! En ellers klog dreng skal man ikke lade sejle sin egen sø! - Ingen
børn skal sejle deres egen sø!

Fra : Ukendt

Dato : 25-12-06 22:14

"ZebraHest" <Zebra@hest.spam> skrev i en meddelelse

> Man kan få hjælp af skolepsykologen! Der er helt sikkert brug for
> sø! - >Ingen børn skal sejle deres egen sø!

Nej, ingen børn skal sejle i deres egen sø, men jeg tror at Nusle`s råd med,
at mfn går ind og får opbygget et ordenligt forhold til drengen, vil være
det, der virker.
Jeg tror slet ikke, at en psykolog ( som jo bare er en fremmede person ),
kan få drengen i tale, især ikke i den alder han er i nu.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : ZebraHest

Dato : 27-12-06 10:01

De psykologer, der er tilknyttet skolen, er jo specielt beregnede til netop
den alder. De er ansat til den slags problemer. Børn helt ned i
børnehavealderen kan få hjælp af psykolog, hvis det er nødvendigt. Det kan
foregå på den måde, at psykologen sætter sig ind i problemet, og derefter
giver lærer og forældre nogle "arbejdsredskaber". Det kan være en stor
hjælp!