Survival...
Fra : JoVe

Dato : 13-12-06 22:14

Evolutionsteorien har visse dogmer. Et af dem er "survival og the fitest".

Hvilket levende væsen er "fitest" i denne verden? Det må vel være myrer
eller kakelakker eller lign. Blandt pattedyr er det vel rotter?!

Alle såkaldte "højere udviklingstrin" er derfor snarere at betragte som
lavere?! eller degenerationer?! for de er jo mindre "fit"!

Hvis "survival of the fitest" som basis for evolutionen var andet end
nonsens var der vel kun myrer og rotter efter alle de år hvor
"udviklingen" havde stået på?

Det' jo logik - for myrer, ik?!

JoVe

Fra : Andreas Falck

Dato : 13-12-06 22:30

JoVe skrev i news:45806d2c$0$13943$edfadb0f@dread15.news.tele.dk

[ .. ]
> Det' jo logik - for myrer, ik?!

jow, det er hvad det er

http://bibeltro.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://RUI.ravsted.dk - den lokale ungdoms- & idrætsforening
http://ravsted.dk/ - nok Danmarks mest besøgte landsby-webside

Fra : Peter Mogensen

Dato : 13-12-06 23:20

Andreas Falck wrote:
> JoVe skrev i news:45806d2c$0$13943$edfadb0f@dread15.news.tele.dk
>
> [ .. ]
>
> jow, det er hvad det er

ja... det undrer mig ikke at du ikke har set den åbenlyse fejl i JoVe's
argumentation.

Fra : Andreas Falck

Dato : 13-12-06 23:32

Peter Mogensen skrev i news:45807c7d$0$3533$edfadb0f@dread11.news.tele.dk

> ja... det undrer mig ikke at du ikke har set den åbenlyse fejl i JoVe's
> argumentation.

Det undrer mig at du ikke kan skelne humoren i den myrerske logik - eller
ville burhøns have lettet forståelsen?

Der er jo ingen seriøse, heller ikke blandt creationister, der er den
mindste smule i tvivl om, at den der er "bedst egnet" i det ene miljø langt
fra behøver at være det i et andet miljø. En isbjørn vil ikke være særlig
meget "bedst egnet" mit i Sahara f.eks., jeg er helt sikker på at den ville
uddø meget hurtigt det sted, endda så hurtigt at den ikke kunne nå at
udvikle de nye egenskaber m.v. der skulle til for at den kunne overleve i et
hedt solstegt miljø.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 13-12-06 23:18

JoVe wrote:
> Evolutionsteorien har visse dogmer. Et af dem er "survival og the fitest".

Jeg går ud fra at du med "survival og the fittest" mener "natural
selection", som er det korrekte fagudtryk for jeg tror du forsøger at
udtrykke.

Fra http://da.wikipedia.org/wiki/Dogme

"Et dogme er en religions eller bemyndiget organisations trossætning
eller doktrin - eller en grundantagelse (aksiom), som ikke er til
diskussion af trosgrunde eller mytologiske årsager.

Beviser, analyser eller pålidelige kendsgerninger vil derfor ikke kunne
anfægte et dogme."

"Natural selection" er ikke et dogme. Hvis du kan fremkomme med
pålidelig evidens for at natural selection ikke skulle være drivkraften
bag arternes oprindelse har du automatisk vundet dig en nobelpris. (Det
tør jeg godt love).

> Hvilket levende væsen er "fitest" i denne verden? Det må vel være myrer
> eller kakelakker eller lign. Blandt pattedyr er det vel rotter?!

Måske... det afhænger af miljøet. Der kan godt være flere, der er
"fittest". Arter kan godt udfylde forskellige nicher.

> Alle såkaldte "højere udviklingstrin" er derfor snarere at betragte som
> lavere?! eller degenerationer?! for de er jo mindre "fit"!

Ehh???
Hvis vi nu antager at du ikke blot har overset den pointe jeg lige har
lavet, så har du som sådan ret: En art kan godt have specieliseret sig
så meget at den kun er "fit" for et ganske bestemt miljø og vil uddø,
hvis det miljø forsvinder. Det ser vi (desværre) hele tiden.

> Hvis "survival of the fitest" som basis for evolutionen var andet end
> nonsens var der vel kun myrer og rotter efter alle de år hvor
> "udviklingen" havde stået på?
>
> Det' jo logik - for myrer, ik?!

Nej... for du har øjensynligt overset den pointe at vi (mennesker) ikke
udfylder samme niche som rotter og myrer.

Peter

Fra : JoVe

Dato : 14-12-06 11:15

Peter Mogensen wrote:

> Jeg går ud fra at du med "survival og the fittest" mener "natural
> selection", som er det korrekte fagudtryk for jeg tror du forsøger at
> udtrykke.

"Survival of the fittest" er vel det drivende princip i den tænkte
evolution. "Natural selection" er den bløde formulering - så at sige
vatnisse-formuleringen!

> [...]
> eller doktrin - eller en grundantagelse (aksiom), som ikke er til
> diskussion af trosgrunde eller mytologiske årsager.

Netop sådan virker evolutionisternes opfattelser på mig: en
grundantagelse (aksiom), som ikke er til diskussion af trosgrunde eller
mytologiske årsager!! (At der så ikke er en "bemyndiget organisation"
bag er blot en ubetydelig detalje)
Så langt er vi enige

> [...]
> pålidelig evidens for at natural selection ikke skulle være drivkraften
> bag arternes oprindelse har du automatisk vundet dig en nobelpris. (Det

Evidens betyder iflg. Gyldendals røde Fremmedordbog: klarhed,
tydelighed, vished. Jeg skal altså komme med "pålidelig vished",
"pålidelig tydelighed" for at natural selection ikke skulle være driv...
osv. - hvorfor dog det? Det må da være dig der har bevisbyrden! I det
mindste i dette forum!!! Iøvrigt er udtrykket "pålidelig evidens" er et
underligt elastikbegreb.

Hvis jeg siger der landede en UFO i min baghave igår, og at der løb små
grønne mænd rundt og legede i haven, så vil jeg gerne bede dig om
"pålidelig evidens" for at det ikke skulle passe. Og ikke bare nogen med
at du aldrig har set små UFO-mænd, eller at det har flertallet ikke, du
skal bevise (er det ikke det du egl. mener med 'pålidelig evidens') at
det ikke er sandt.

> Måske... det afhænger af miljøet. Der kan godt være flere, der er
> "fittest". Arter kan godt udfylde forskellige nicher.

Jo, men isbjørne findes kun i arktisk miljø, mens myrer og kakelakker
findes overalt og til enhver tid. Hvad skulle f.eks. være *drivkraften*
bag udviklingen af løver og zebra'er når kakelakker og myrer er mere
"fittest" i samme miljø?

Venlig hilsen
JoVe

Fra : Bekan

Dato : 15-12-06 13:13

JoVe wrote:

> "Survival of the fittest" er vel det drivende princip i den tænkte
> evolution. "Natural selection" er den bløde formulering - så at sige
> vatnisse-formuleringen!

Korrekt. "Survival of the fittest" og "Natural Selection" er een og den
samme ting. NS lyder bare mere videnskabeligt - hvorfor den første
benævnelse er kasseret. Udtrykket 'SOTF' skulle angiveligt være 'coined' af
Herbert Spencer.

> [...]
> eller mytologiske årsager!! (At der så ikke er en "bemyndiget
> organisation" bag er blot en ubetydelig detalje)

Evolutionens grundlæggende trosbekendelse ER sådan. Men man skal
selvfølgelig være klar over den menneskelige svaghed - det ikke at kunne se
sin egen situation for hvad den er. Meget beslægtet med mind control. Ifølge
evolutionisten Bertrand Russell er den tillært i høj grad.
Vedr dogmatikken - der er dog sket ændringer i artiklerne i forløbet, men de
skal saktioneres af de øverste før det kan forkyndes. Et eksempel herpå er
den populære teori der så flot kaldes 'Punctuated Equlibrium'. Dette er en
trosartikel som ganske kort fortalt er en teori som har til hensigt at i
troværdige og videnskabelige termer (bort)forklare det ikke eksisterende
grundlag hvorpå de darwinistiske trosartikler er baseret, og ikke at
forglemme, stadigvæk at holde troen stærk.

Til PM: Jo, det er nemlig et dogme.
"Natural Selection" teorien er studier af hvad der indtil videre ikke
findes.
Jvf. Hebr. 11 kap 11: "Men troen er en fast bestanddel i det, som håbes, en
fast overbevisning i det, som ikke ses."

NS er cirkulær retorik. En art overlever fordi den er bedst egnet og den er
bedst egnet fordi den overlever.

> [...]
> bevisbyrden! I det mindste i dette forum!!! Iøvrigt er udtrykket
> "pålidelig evidens" er et underligt elastikbegreb.

Fuldstændig.
Negativ bevisbyrde bliver dog mere og mere udbredt idag - og man fjerner sig
desværre mere og mere fra den gode gamle 'common law' hvor man er uskyldig
indtil andet er bevist. Tingene er vendt på hovedet.

Fra : Martin Andersen

Dato : 15-12-06 17:33

Bekan wrote:

> [...]
> samme ting. NS lyder bare mere videnskabeligt - hvorfor den første
> benævnelse er kasseret. Udtrykket 'SOTF' skulle angiveligt være 'coined' af

Det er ikke arter som naturlig udvælgelse virker over men individer. "Survival
of the fittest" hentyder til det samme som "Natural Selection" gør, men på en
måde som mange åbenbart misforstår. ALLE dør, uanset hvor "fit" man er. SotF er
en metafor for det mere korrekte.

Det der er interessant er at nogle er bedre til at sætte reproducerende afkom i
verden end andre og det er det faktum der differentierer populationers mulighed
for at tilpasse sig miljøet og over tid vil de som ikke var gode nok
nødvendigvis være fortrængt.

> Evolutionens grundlæggende trosbekendelse ER sådan.

Hvis et empirisk faktum eller en videnskabelig teori er en trosbekendelse har du
udvandet begrebet til ugyldighed. Hvilket begreb er ikke en trosbekendelse? Du
er ved at flygte ind i det solipsistiske argument.

> Til PM: Jo, det er nemlig et dogme.
> "Natural Selection" teorien er studier af hvad der indtil videre ikke
> findes.

Det er så indiskutabelt et faktum som noget overhoved kan være. Det er som at
benægte vand er vådt at påstå naturlig udvælgelse ikke foregår. Samtidigt skal
det (åbenbart) også siges at bare fordi naturen nu engang fungerer sådan betyder
det ikke at vi mennesker skal ophøje det til et ideal for hvordan vi skal opføre
os og det er -selvfølgelig- ikke et krav at have et sådan ideal for at acceptere
beviserne for at evolution finder sted. Hvad vi synes om og hvad der finder sted
er to forskellige ting.

> Jvf. Hebr. 11 kap 11: "Men troen er en fast bestanddel i det, som håbes, en
> fast overbevisning i det, som ikke ses."

Da evolution kan ses hvad er da citatets relevans?

> NS er cirkulær retorik. En art overlever fordi den er bedst egnet og den er
> bedst egnet fordi den overlever.

Det individ som viser sig at have de gode forudsætninger for trivsel med henblik
på at sætte reproducerende afkom i verden vil med større sandsynlighed have
efterkommere i senere populationer end det individ som havde mindre gode
forudsætninger. Det er ret ligefrem logik. Ikke cirkulært.

> [...]
> desværre mere og mere fra den gode gamle 'common law' hvor man er uskyldig
> indtil andet er bevist. Tingene er vendt på hovedet.

Det er ikke at bevise et negativ når der ER måder man kan falsificere påstanden
at naturlig udvælgelse finder sted. Du kan f.eks. lave et forsøg som viser at
nedarvelige markører som er unikke i nogle individer som du ikke lader få afkom,
opstår i andre individers afkom i en størrelsesorden som ikke kan forklares ved
tilfældig mutation el. lign. Da ville det ikke have nogen konsekvens at et
individ ikke videregiver sine gener. Du kan selv finde på flere metoder bare
tænk på hvad naturlig udvælgelse medfører og så hvad der ikke må finde sted hvis
det er sandt.

[snip: ingen kommentarer fra Bekan]

Det her er et svar til Bekan da JoVe har udtalt at han ikke er interesseret i at
lære noget om evolution. Jeg vil gerne yde samme service til dig hvis du ønsker
det :P

Fra : Peter B. Juul

Dato : 15-12-06 17:44

Martin Andersen <dur@ikke.nu> writes:

> [...]
> naturen nu engang fungerer sådan betyder det ikke at vi mennesker skal
> ophøje det til et ideal for hvordan vi skal opføre os

Faktisk er det vel sådan, at hvis ideen at mennesker skal trampe på
andre mennesker vinder over ideen om at mennesker skal hjælpe andre
mennesker, så er det netop Naturlig Udvælgelse... Og det er det
selvfølgelig også, hvis "hjælp andre"-ideologien vinder.

Det mest sandsynlige er, at den mest effektive model er samarbejdet,
for det er samarbejdet, der har gjort det muligt for menneskeheden at
brødføde så mange, at ikke alle behøver at arbejde i fødeproduktionen.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Man skal ikke dø en lineær død."
The RockBear. ((^)) - Birksted

Fra : Martin Andersen

Dato : 15-12-06 18:10

Peter B. Juul wrote:

> [...]
> for det er samarbejdet, der har gjort det muligt for menneskeheden at
> brødføde så mange, at ikke alle behøver at arbejde i fødeproduktionen.

Vi har alle en ide om hvad der er den bedste opførsel i kraft af at vi lever
vores tilværelser. Min pointe er som end også bare at de opdagelser vi gør i
biologien ikke påtvinger os en morale. Det er, ligesom alt andet, bare noget vi
må forholde os til. Jeg mener ikke at benægte nogen som helst realitet er en god
strategi i det lange løb.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 15-12-06 17:32

"Bekan" <wishwelly@yahoo.dk> writes:

> Evolutionens grundlæggende trosbekendelse ER sådan.

"Grundlæggende trosbekendelse". Du fredsens. Tag og styr dig.

Det er virkelig meget simpelt:

Hvis Frederiks gener gør ham bedre til at få børn end Christian -
enten fordi hans haletudser er stærkere eller fordi han lever længere
- og Frederik derfor får fire børn, mens Christian får to, og deres
efterkommere også i gennemsnit får samme antal børn (fordi tendensen
var genetisk), så vil regnestykket se sådan ud:

Generation F-slægt C-slægt
1 1 1
2 4 2
3 16 4
4 64 8
5 128 16

Hvis der så i femte generation opstår hungersnød, fordi der ikke er
mad til 144, hvor der før levede 2, så vil det være mest sandsynligt,
at det er F-slægt, der overlever individer fra og så er Frederiks
genmasse den, der fremover er grundlag for kommende generationer.

Det er så simpelt, at enhver kan se, at det er tilfældet.

Gang nu med en million. Så vil forandringen være markant. Det præcise
tal for hvor tit der opstår gavnlige mutationer i genmassen (altså
mutationer, som forøger forplantningsraten og dermed overlever) er
ukendt, men yderpunkterne ligger på 40 generationer og 600
generationer, så det er formentlig et sted imellem (det er et af de
mange punkter, der stadig er disput om). Er det 40, placerer det
faktisk det første menneske omkring 6000 år siden, så det er vand på
ID'ernes mølle :)

At kalde det for en "trosbekendelse" er latterlig polemik, ikke videnskab.

> "Natural Selection" teorien er studier af hvad der indtil videre ikke
> findes.

Nonsens. Naturlig udvælgelse er let at observere. Det er det, jeg
beskriver ovenfor.

> NS er cirkulær retorik. En art overlever fordi den er bedst egnet og den er
> bedst egnet fordi den overlever.

Det er fordi du forlanger et "fordi". Der er ikke noget "fordi" i
naturlig udvælgelse - med mindre naturligvis, at man tænker en
styrende skaber ind i processen. Grundlæggende er det simpel
matematik.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Bekæmp med al din kløgt og flid
The RockBear. ((^)) den tåge tåber spreder.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 16-12-06 14:37

Bekan wrote:
> Til PM: Jo, det er nemlig et dogme.
> "Natural Selection" teorien er studier af hvad der indtil videre ikke
> findes.

Unskyld... men det er da noget sludder. For det første er det åbenlyst
udfra simple modeller som Peter B. Juul har redegjort for. For det andet
kan vi (deværre) dagligt observere hvordan ændringer i miljøet kan
udryde en dyreart og dermed skabe plads til en anden. Alene det at når
et rovdyr går tilbage, så går dets byttedyr frem.

> Jvf. Hebr. 11 kap 11: "Men troen er en fast bestanddel i det, som håbes, en
> fast overbevisning i det, som ikke ses."

Ja... Der er vi enige. Religiøs tro = overbevisning uden evidens.

> NS er cirkulær retorik. En art overlever fordi den er bedst egnet og den er
> bedst egnet fordi den overlever.

Pudsigt nok, så har jeg da læst den artikel du har fundet det citat i.
(på answersingenesis.org). Det har jo intet med cirkulær retorik at
gøre. Du har blot fremsat det samme udsagn to gange med omvending af den
logiske implikation. Der står jo blot:
"bedst egnet<=>overlevelse"

> Negativ bevisbyrde bliver dog mere og mere udbredt idag - og man fjerner sig
> desværre mere og mere fra den gode gamle 'common law' hvor man er uskyldig
> indtil andet er bevist. Tingene er vendt på hovedet.

Du finder det altså åbenbart videnskabeligt fornuftigt at enhver ide
skal antages som værende sandt uden evidens indtil nogen kan modbevise den?
Jammen det gør jo til en videnskab at tro på ting uden evidens. Så har
du jo fået ophøjet religion til videnskab. Smart.

Peter

Fra : Peter B. Juul

Dato : 16-12-06 22:18

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> writes:

> Ja... Der er vi enige. Religiøs tro = overbevisning uden evidens.

Hovhov!

Det er en meget naiv opfattelse af troens væsen. Jeg kender vist ingen
- heller ikke mig selv - der tror, uden at have haft en eller flere
oplevelser, der har vendt opfattelsen i den retning.

Du kan ikke lave empiriske eksperimenter, der beviser Guds eksistens
e.lign., men fravær af reproducerbarhed og empire er ikke fravær af
evidens.

> Du finder det altså åbenbart videnskabeligt fornuftigt at enhver ide
> skal antages som værende sandt uden evidens indtil nogen kan modbevise den?

Åh. Det vil de lilla kænguruer, der spiller kort i min kælder hver
week-end, blive glade for at høre. De er meget sky og gemmer sig
altid, når nogen kommer derned, men de er der skam... Det kan du ikke
modbevise.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Larry, everybody steals shrimp
The RockBear. ((^)) and everybody lies about it.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 17-12-06 14:36

Peter B. Juul wrote:

> Hovhov!

:) ... ja, jeg er godt klar over at jeg ikke vil være enig med den
moderate kristne her. Men...

> [...]
>
> Du kan ikke lave empiriske eksperimenter, der beviser Guds eksistens
> e.lign., men fravær af reproducerbarhed og empire er ikke fravær af

Jeg er ikke i tvivl om at dem som tror har en grund til det. Jeg kræver
heller ikke reprpducerbar evidens og slet ikke egenlige beviser. Det jeg
ligger i evidens her er blot at det er ligeså gyldigt evidens for dig
som for mig. ... og det går jeg ikke ud fra at din egen evidens er.

Nej netop...

Peter

Fra : Peter B. Juul

Dato : 16-12-06 22:13

"Bekan" <wishwelly@yahoo.dk> writes:

> Jvf. Hebr. 11 kap 11: "Men troen er en fast bestanddel i det, som håbes, en
> fast overbevisning i det, som ikke ses."

Hov? Hvad er det for en oversættelse? Jeg har vist aldrig før set en,
der ikke essentielt sagde det, som den autoriserede gør: Tro er fast
tillid til det, der håbes på, overbevisning om det, der ikke ses.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Det handler alt sammen om at tage hensyn til
The RockBear. ((^)) sine medmennesker, selv når de er åbentlyst

Fra : Peter Mogensen

Dato : 16-12-06 12:48

JoVe wrote:

> [...]
> grundantagelse (aksiom), som ikke er til diskussion af trosgrunde eller
> mytologiske årsager!! (At der så ikke er en "bemyndiget organisation"

Hvordan kan du vide at evolutionsteorien ikke er til diskussion? Du har
jo ikke fremlagt noget som helst evidens, der kan rejse tvivl om den?
Prøv det... så venter der som sagt en nobelpris.
Men i processen bør du nok holde til naturvidenskab.

> [...]
> osv. - hvorfor dog det? Det må da være dig der har bevisbyrden! I det
> mindste i dette forum!!! Iøvrigt er udtrykket "pålidelig evidens" er et

Evidens er observationer, der underbygger en påstand. Det er IKKE
beviser. Beviser er når man kan demonstrere at noget er sandt hævet over
enhver tvivl. Det kan man f.eks. i matematik, men det kan man ikke i
fysik, biologi, kemi o.v.s.
Men kan komme tæt på at være ligeså pålideligt som et bevis. Og tilpas
meget evidens for et en bestemt påstand kan også gøre at man betragter
den som sand.

Men iøvrigt... Det er muligt at du mener at bevisbyrden er omvendt i
dk.livssyn.kristendom. Men den ide med at bevisbyrden skifter afhængig
af det forum man er i er altså ikke noget man opererer med i videnskab,
(specielt da mange ting jo er nemmere at modbevise end at bevise), så
det kan jo kun betyde en ting, nemlig at du egentlig ikke er
interesseret i at vide noget om emnet.

> Hvis jeg siger der landede en UFO i min baghave igår, og at der løb små
> grønne mænd rundt og legede i haven, så vil jeg gerne bede dig om
> "pålidelig evidens" for at det ikke skulle passe.

Først et spørgsmål: Hvad er det egentlig med kreationister og omvendt
bevisbyrde? ... er det noget i tager kurser i?

> Og ikke bare nogen med
> at du aldrig har set små UFO-mænd, eller at det har flertallet ikke, du
> skal bevise (er det ikke det du egl. mener med 'pålidelig evidens') at
> det ikke er sandt.

Well... hvis du overhovedet tillader mig at gøre observationer
vedrørende din påstand så vil jeg sikkert kunne observere at græsset i
din baghave ikke bærer præg af UFO-landinger. Vi har m.a.o. ingen grund
til at antage din påstand.
Hvis du derimod kunne fremlægge evidens for at den var sand, så ville
sagen jo stille sig anderdeles.

.... og nu er det altså sådan at der er dicideret BUNKEVIS af evidens for
evolutionsteorien og ABSOLUT INTET evidens for kreationisme.

"niche" er ikke bare klima og geografi.

Fra : Bekan

Dato : 18-12-06 17:47

> Evidens er observationer, der underbygger en påstand. >

Ja.

> Det er IKKE
> beviser. Beviser er når man kan demonstrere at noget er sandt hævet
> over enhver tvivl.

Sludder med dig. 'Bevis' (anvendt alene) er et andet ord for 'evidens'.
Bevisførelse er f.x.
vidneudsagn, indicier, IKEK et endeligt og endegyldig bevis (conclusive
evidence).
MEN, dagligdags er 'bevis' mere anvendt som conclusive evidence.

[...]

Fra : Peter Mogensen

Dato : 18-12-06 21:57

Bekan wrote:

> [...]
> evidence).
> MEN, dagligdags er 'bevis' mere anvendt som conclusive evidence.

Sludder med dig. Dette er ikke jura og det har intet med juridsk
bevisførelse at gøre. Dette er naturvidenskab.
Evidens leder til induktiv resæsonering. Beviser er deduktiv udledning.

Peter

Fra : Bekan

Dato : 19-12-06 15:52

Peter Mogensen wrote:
[...]
> Sludder med dig. Dette er ikke jura og det har intet med juridsk
> bevisførelse at gøre. Dette er naturvidenskab.

OK, så siger vi det! 'Naturvidenskaben' har således deres helt egen
definition af ord og begreber. Skidesmart.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 19-12-06 16:05

"Bekan" <wishwelly@yahoo.dk> writes:

> OK, så siger vi det! 'Naturvidenskaben' har således deres helt egen
> definition af ord og begreber. Skidesmart.

Selvfølgelig har den det. Alle store fagområder bruger ord på en
veldefineret måde, der ikke nødvendigvis er identisk med folkelig brug
af ordene - mestendels fordi sidstnævnte løbende ændrer sig.

En læge mener garanteret heller ikke det samme med "maven" som du gør
i daglig brug.

Fra : Bekan

Dato : 20-12-06 00:18

Peter B. Juul wrote:

> [...]
> af ordene - mestendels fordi sidstnævnte løbende ændrer sig.
>
> En læge mener garanteret heller ikke det samme med "maven" som du gør

Måske ikke, men synes du ikke at et eller andet sted skal der være en fælles
definition af termerne, ellers er der ikke ret mange der kan snakke sammen,
vel. Og faggrupperne
imellem - det kunne jo gå rigtigt galt.
Find en anerkendt def, så skal man ikke debattere mere over dette.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 20-12-06 11:19

> [...]

> definition af termerne, ellers er der ikke ret mange der kan snakke sammen,

Selvfølgelig. Og når vi diskuterer naturvidenskab er det smart at
bruge naturvidenskabelige termer.

Det jeg hæftede mig ved var den hånlige tone i:

Hvad kan vi bruge den slags håneri (af komplet rimelige og logiske
forhold) til i en allerede stærkt betændt debat?

Skal ID'ere og ET'ere debattere, så er det vigtigt, at tonen hele
tiden er ordentlig, for det kammer så let over.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Remember, always be yourself.
The RockBear. ((^)) Unless you suck."

Fra : JoVe

Dato : 18-12-06 19:24

Peter Mogensen wrote:

> [...]
>
> ... og nu er det altså sådan at der er dicideret BUNKEVIS af evidens for
> evolutionsteorien og ABSOLUT INTET evidens for kreationisme.

Kopieret fra Gyldendals røde Engelsk-Dansk

*evidence* [´evid(e)ns]
   1.   sb. vidneforklaring; vidneudsagn; vidnesbyrd; bevis; bevismateriale;
tegn; spor; (glds.) tydelighed; klarhed;
   2.   vb. vidne; bevise; godtgøre;
   •   give evidence aflægge vidneforklaring; vidne (for retten);
give (el. bear) evidence of (fig.) vidne om; vise tegn på;
be in evidence
   a)   forekomme; optræde; være til stede;
   b)   kunne ses; gøre sig gældende; gøre sig bemærket;
he is not in evidence (også) han glimrer ved sin fraværelse;
that is not accepted in evidence det kan ikke godtages som bevismateriale;
call sby in evidence indkalde én som vidne;
a piece of evidence et bevis.

Når *evidens* bruges af danske e-teoretikere er det selvf. fordi det er
en fordanskning af angelsaksiske e-teoretikeres brug af ordet
*evidence*. Det danske *evidens* er en blødere formulering end *bevis*,
og derfor rummer rige muligheder for fortolkninger og søforklaringer.

Mvh
JoVe

Fra : Peter Mogensen

Dato : 18-12-06 22:06

JoVe wrote:
> [...]

> *evidence*. Det danske *evidens* er en blødere formulering end *bevis*,
> og derfor rummer rige muligheder for fortolkninger og søforklaringer.

Det er meget fint. Men det her er altså ikke jura. Det er naturvidenskab
og i naturvidenskab er evidens ikke det samme som bevis.

Jeg er ikke uenig ovenstående definition. Det er bare ikke den måde man
bruger ordene på i videnskaben og sålænge I vil lege videnskabsfolk og
prøve at gøre kreationisme til en videnskab, så må I sætte jer ind i
termerne i den verden:
http://www.carlton.srsd119.ca/chemical/Proof/default.htm

Peter

Fra : JoVe

Dato : 18-12-06 22:33

Peter Mogensen wrote:

> Det er meget fint. Men det her er altså ikke jura. Det er naturvidenskab
> og i naturvidenskab er evidens ikke det samme som bevis.

Jamen, så er vi jo nået til enighed!!!
Lad mig konkludere: evidens er *ikke* bevis, men åbent for fortolkning!

Indstillingen til Skabelse, ID og evolution er altså dybest set et
fortolkningsspørgsmål.

Mvh
JoVe

Fra : Peter Mogensen

Dato : 18-12-06 22:47

JoVe wrote:
> Jamen, så er vi jo nået til enighed!!!

Vi skal heller ikke nå til enighed. Du skal bare lære at bruge
videnskabelige termer, når du vil snakke videnskab.

> Lad mig konkludere: evidens er *ikke* bevis, men åbent for fortolkning!

Well... Jeg er ikke sikker på om du har forstået det, men jeg kan ikke
ikke sige "nej" til ovenstående uden endnu en lang forklaring og det
gider jeg ikke.

Slå "inductive reasoning" og "deductive reasoning" op på Wikipedia.

> Indstillingen til Skabelse, ID og evolution er altså dybest set et
> fortolkningsspørgsmål.

Nej. Det er et spørsgmål om evidens.
Der er intet evidens for ID. Der er derimod bunkevis af evidens for
evolutionsteorien.

Peter

Fra : JoVe

Dato : 18-12-06 23:34

Peter Mogensen wrote:

> Vi skal heller ikke nå til enighed.

??? Det ville måske ligefrem være kompromitterende for dig hvis du nåede
til enighed med en creationist?

Efterhånden nærmer det sig vist noget rent latterligt!

JoVe

Fra : Peter Mogensen

Dato : 19-12-06 00:04

JoVe wrote:

> ??? Det ville måske ligefrem være kompromitterende for dig hvis du nåede
> til enighed med en creationist?

Nej. Det har ikke noget med det at gøre.
Jeg gør dig en tjeneste ved at forklare hvordan man opfatter begreberne
"evidens" og "bevis" i videnskab. Hvis du ikke vil lytte og insisterer
på at citere gyldensdals ordbog o.s.v., så er det jo bare synd for dig.

Måske skulle der have været tryk på "skal". Vi må selvfølgelig gerne nå
til enighed, men det kræver jo at du begynder at lytte.

Ja - det er kompromisløst. Men der er ikke rigtig noget kompromis at
lave. Det er ikke et spørgsmål om holdninger. Hvor meget jeg end ville
kunne jeg ikke komme dig i møde uden at begynde at snakke sort.

Prøv lige at gøre dig selv en tjenete og check efter EN GANG TIL om ikke
jeg har ret, når jeg siger at "evidens" og "bevis" har forskellige
betydninger i videnskaben.

Nu fandt jeg endda en lille tekst på dansk til dig, der skulle give dig
et hint:
http://da.wikipedia.org/wiki/Bevis_%28naturvidenskab%29

Peter

Fra : JoVe

Dato : 19-12-06 00:36

Peter Mogensen wrote:

> [...]
> betydninger i videnskaben.
>
> Nu fandt jeg endda en lille tekst på dansk til dig, der skulle give dig

Det har jeg da forstået for længe siden - endog at der er så meget du
synes taler for at e.teorien er rigtig!

Der er ganske megen evidens for at evolutions-teorien (skal vi ikke for
nemheds skyld kalde det E.T.) er falsk. F.eks. måtte evolutionen være en
kontinuert process, det er den jo øjensynligt ikke da der mangler alle
mellemformerne.

Mvh
JoVe

Fra : Martin Andersen

Dato : 19-12-06 01:00

JoVe wrote:

> [...]
> nemheds skyld kalde det E.T.) er falsk. F.eks. måtte evolutionen være en
> kontinuert process, det er den jo øjensynligt ikke da der mangler alle

Alle mellemformer mangler ikke.

Fra : Andreas Falck

Dato : 19-12-06 01:24

Martin Andersen skrev i news:45872b95$0$49196$14726298@news.sunsite.dk

[ ... ]
> Alle mellemformer mangler ikke.

Hvilke mellemformer mener I dogmatiske darwinister da at fremlægge?

Fra : Peter Mogensen

Dato : 19-12-06 07:58

Andreas Falck wrote:
> Martin Andersen skrev i news:45872b95$0$49196$14726298@news.sunsite.dk
>
> [ ... ]
>
> Hvilke mellemformer mener I dogmatiske darwinister da at fremlægge?

http://talkorigins.org/indexcc/CC/CC200.html

Jeg håber ikke at din holdning til om sitet er "tendensiøst" forhindrer
dig i at vurdere om argumenterne i sig selv er rigtige.

Peter

Fra : Andreas Falck

Dato : 19-12-06 11:25

Peter Mogensen skrev i news:45878d5e$0$3520$edfadb0f@dread11.news.tele.dk

> http://talkorigins.org/indexcc/CC/CC200.html
>
> Jeg håber ikke at din holdning til om sitet er "tendensiøst" forhindrer
> dig i at vurdere om argumenterne i sig selv er rigtige.

Hvad med om du med dine egne ord ganske kort fortalte hvilke mellemformer,
og mellem hvad, du mener der eksisterer. Derefter skal jeg nok se på den
artikel du henviser til. Du har jo selv kritiseret mig for blot at give
links, så hvad med om du selv gik foran med et godt eksempel, så du ikke
selv skal udsættes for den kritik du udøver over for andre.

Og nej, at en artikel står på en meget tendentiøs side, med et stærkt
dogmatisk ateistisk og darwinistisk budskab hindrer på ingen måde at
artiklens eventuelle argumenter og dokumentationer i sig selv kan være
rigtige.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 21-12-06 19:58

Andreas Falck wrote:
> [...]
> blot at give links, så hvad med om du selv gik foran med et godt
> eksempel, så du ikke selv skal udsættes for den kritik du udøver over

Det er ikke en "artikel" Andreas. Det er et kort og konsist svar på dit
spørgsmål.
Du har helt ret i at når jeg kritiserer dig for bare at linke til lange
artikler uden at forklare hvad dit argument helt konkret er, eller hvor
i artiklen man kan finde det, så skal jeg da BESTEMT ikke gøre det samme.
Men det var heller ikke det jeg gjorde. Du spurgte efter hvilke
"mellemformer" man kunne fremvise og jeg gad dig et link til hvor netop
det spørgsmål blev besvaret kort og konsist.
Det kan godt være at jeg ikke gider at læse de lange artikler du linker
til for at lede efter dine argumenter, men jeg klikker da i det mindste
på dine links for at konstatere om det er et konkret svar, eller blot
endnu engang en lang tekst man skal gætte sig til hvilken relevans har.
Gør du det samme?

Men anyway?.... jeg skal da gerne citere svaret konkret her. Det bliver
ikke med "mine egne ord", for jeg ser absolut ingen grund til at bruge
tid på at formulere noget andre har gjort så glimrende:
Claim CC200:
There are no transitional fossils. Evolution predicts a continuum
between each fossil organism and its ancestors. Instead, we see
systematic gaps in the fossil record.

Response:

1. There are many transitional fossils. The only way that the claim
of their absence may be remotely justified, aside from ignoring the
evidence completely, is to redefine "transitional" as referring to a
fossil that is a direct ancestor of one organism and a direct descendant
of another. However, direct lineages are not required; they could not be
verified even if found. What a transitional fossil is, in keeping with
what the theory of evolution predicts, is a fossil that shows a mosaic
of features from an older and more recent organism.

2. Transitional fossils may coexist with gaps. We do not expect to
find finely detailed sequences of fossils lasting for millions of years.
Nevertheless, we do find several fine gradations of fossils between
species and genera, and we find many other sequences between higher taxa
that are still very well filled out.

The following are fossil transitions between species and genera:

1. Human ancestry. There are many fossils of human ancestors,
and the differences between species are so gradual that it is not always
clear where to draw the lines between them.

2. The horns of titanotheres (extinct Cenozoic mammals) appear
in progressively larger sizes, from nothing to prominence. Other head
and neck features also evolved. These features are adaptations for
head-on ramming analogous to sheep behavior (Stanley 1974).

3. A gradual transitional fossil sequence connects the
foraminifera Globigerinoides trilobus and Orbulina universa (Pearson et
al. 1997). O. universa, the later fossil, features a spherical test
surrounding a "Globigerinoides-like" shell, showing that a feature was
added, not lost. The evidence is seen in all major tropical ocean
basins. Several intermediate morphospecies connect the two species, as
may be seen in the figure included in Lindsay (1997).

4. The fossil record shows transitions between species of
Phacops (a trilobite; Phacops rana is the Pennsylvania state fossil;
Eldredge 1972; 1974; Strapple 1978).

5. Planktonic forminifera (Malmgren et al. 1984). This is an
example of punctuated gradualism. A ten-million-year foraminifera fossil
record shows long periods of stasis and other periods of relatively
rapid but still gradual morphologic change.

6. Fossils of the diatom Rhizosolenia are very common (they are
mined as diatomaceous earth), and they show a continuous record of
almost two million years which includes a record of a speciation event
(Miller 1999, 44-45).

7. Lake Turkana mollusc species (Lewin 1981).

8. Cenozoic marine ostracodes (Cronin 1985).

9. The Eocene primate genus Cantius (Gingerich 1976, 1980, 1983).

10. Scallops of the genus Chesapecten show gradual change in one
"ear" of their hinge over about 13 million years. The ribs also change
(Pojeta and Springer 2001; Ward and Blackwelder 1975).

11. Gryphaea (coiled oysters) become larger and broader but
thinner and flatter during the Early Jurassic (Hallam 1968).

The following are fossil transitionals between families, orders,
and classes:

1. Human ancestry. Australopithecus, though its leg and pelvis
bones show it walked upright, had a bony ridge on the forearm, probably
vestigial, indicative of knuckle walking (Richmond and Strait 2000).

2. Dinosaur-bird transitions.

3. Haasiophis terrasanctus is a primitive marine snake with
well-developed hind limbs. Although other limbless snakes might be more
ancestral, this fossil shows a relationship of snakes with limbed
ancestors (Tchernov et al. 2000). Pachyrhachis is another snake with
legs that is related to Haasiophis (Caldwell and Lee 1997).

4. The jaws of mososaurs are also intermediate between snakes
and lizards. Like the snake's stretchable jaws, they have highly
flexible lower jaws, but unlike snakes, they do not have highly flexible
upper jaws. Some other skull features of mososaurs are intermediate
between snakes and primitive lizards (Caldwell and Lee 1997; Lee et al.
1999; Tchernov et al. 2000).

5. Transitions between mesonychids and whales.

6. Transitions between fish and tetrapods.

7. Transitions from condylarths (a kind of land mammal) to
fully aquatic modern manatees. In particular, Pezosiren portelli is
clearly a sirenian, but its hind limbs and pelvis are unreduced (Domning
2001a, 2001b).

8. Runcaria, a Middle Devonian plant, was a precursor to seed
plants. It had all the qualities of seeds except a solid seed coat and a
system to guide pollen to the seed (Gerrienne et al. 2004).

9. A bee, Melittosphex burmensis, from Early Cretaceous amber,
has primitive characteristics expected from a transition between
crabronid wasps and extant bees (Poinar and Danforth 2006).

The following are fossil transitionals between kingdoms and phyla:

1. The Cambrian fossils Halkiera and Wiwaxia have features that
connect them with each other and with the modern phyla of Mollusca,
Brachiopoda, and Annelida. In particular, one species of halkieriid has
brachiopod-like shells on the dorsal side at each end. This is seen also
in an immature stage of the living brachiopod species Neocrania. It has
setae identical in structure to polychaetes, a group of annelids.
Wiwaxia and Halkiera have the same basic arrangement of hollow
sclerites, an arrangement that is similar to the chaetae arrangement of
polychaetes. The undersurface of Wiwaxia has a soft sole like a
mollusk's foot, and its jaw looks like a mollusk's mouth. Aplacophorans,
which are a group of primitive mollusks, have a soft body covered with
spicules similar to the sclerites of Wiwaxia (Conway Morris 1998, 185-195).

2. Cambrian and Precambrain fossils Anomalocaris and Opabinia
are transitional between arthropods and lobopods.

3. An ancestral echinoderm has been found that is intermediate
between modern echinoderms and other deuterostomes (Shu et al. 2004).

Fra : Peter Mogensen

Dato : 19-12-06 07:55

JoVe wrote:
> Der er ganske megen evidens for at evolutions-teorien (skal vi ikke for
> nemheds skyld kalde det E.T.) er falsk.

Såe... skriv en artikel om det og jeg tror du har vundet dig en nobelpris

> F.eks. måtte evolutionen være en
> kontinuert process, det er den jo øjensynligt ikke da der mangler alle
> mellemformerne.

Det er en myte. Den har åbenbart svært ved at dø, blandt folk, der gerne
ville have at den var sand.

Fra : JoVe

Dato : 19-12-06 15:24

Peter Mogensen wrote:

> Såe... skriv en artikel om det og jeg tror du har vundet dig en nobelpris

Hvad er det dog for et underligt ikke-argument, og så er det endog ikke
første gang du bruger det???

> Det er en myte. Den har åbenbart svært ved at dø, blandt folk, der gerne
> ville have at den var sand.
> http://talkorigins.org/indexcc/CC/CC200.html

Du, dette er en dansk nyhedsgruppe - hvis jeg rigtig god til engelsk
ville jeg gå til en sådan. Måske har "myten" svært ved at dø, men det
havde link'et i hvert fald ikke - gnæk gnæk!

Mvh
JoVe

Fra : Martin Andersen

Dato : 19-12-06 15:32

JoVe wrote:

> Hvad er det dog for et underligt ikke-argument, og så er det endog ikke
> første gang du bruger det???

Han mener nok bare at det er underligt du ikke vil ud med den "megen evidens"
når nu du ville stå til at vinde så meget ved at præsentere det.

> [...]
> ville jeg gå til en sådan. Måske har "myten" svært ved at dø, men det
> havde link'et i hvert fald ikke - gnæk gnæk!

Det bliver diskuteret i talk.origins. Det ser ud til at siden er blevet hacket
og erstattet med:

<head>

<META HTTP-EQUIV="Refresh"
Content = "1;
URL=http://www.lunarpages.com">

</head>

Der sender folk hen til den side. Lige nu er det midt om natten i USA så det
varer nok lidt før det kommer op igen.

Fra : Martin Andersen

Dato : 19-12-06 22:27

Martin Andersen wrote:

> [...]
>
> Der sender folk hen til den side. Lige nu er det midt om natten i USA så
> det varer nok lidt før det kommer op igen.

Serveren som hostede talk origins arkivet fik skiftet ip. DNS ændringerne skulle
lige propagere ser det ud til. Siden er tilgængelig igen.

Fra : Bekan

Dato : 19-12-06 22:44

Peter Mogensen wrote:
[...]
> Det er meget fint. Men det her er altså ikke jura.

Du tager fejl. Faktisk er det jura i det. I common law (folkeretslige
forhold) er det yderst nødvendigt at almen folkelig anvendelse af terms er
anvendt, ellers er vi tilbage i equity law/roman law, hvor sproget
'legalese' oftest er anvendt.

> [...]
> videnskabsfolk og prøve at gøre kreationisme til en videnskab, så må
> I sætte jer ind i termerne i den verden:

Ved du hvilket forum du befinder dig i nu? dk.videnskab?

I nesten enhver rimelig god ordbog er der definitioner for i hvilken
fagsammenhæng en term anvendes, hvad den betyder her m.m. - derudover også
ofte nogle folkelige definitioner.

Alt man kan bede om er at du prøver at finde dækning for dine definitioner i
mindst een ordbog.

Det er slet ikke noget nyt at visse faggrupper definerer sig udenfor al
folkelig rækkevidde - og ikke helt tilfældigt sådan... Afviger din
definition fra almen brug; findes den kun internt vil den ikke kunne
anvendes i et offentligt forum som dette, så er det faktisk dig der skal
vige her på dette pungt.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 19-12-06 05:41

JoVe <jorgenvestergaard@hotmail.com> writes:

> [...]
> er en fordanskning af angelsaksiske e-teoretikeres brug af ordet
> *evidence*. Det danske *evidens* er en blødere formulering end

.... ganske som engelsk "evidence" er blødere end "proof".

--
Peter B. Juul, o.-.o "Og hvis man vælter en planet
The RockBear. ((^)) alligevel, så smelter den."

Fra : JoVe

Dato : 19-12-06 15:28

Peter B. Juul wrote:

> ... ganske som engelsk "evidence" er blødere end "proof".

Nemlig! Og så kan det bukkes, drejes, vrides, forlænges, forkortes,
krølles, snoes osv. osv. - alt efter forhåndsindstilling og
initial-observans.

Fra : Martin Andersen

Dato : 14-12-06 03:08

JoVe wrote:
> [...]
>
> Hvis "survival of the fitest" som basis for evolutionen var andet end
> nonsens var der vel kun myrer og rotter efter alle de år hvor

Hvad skulle myrer og rotter leve af hvis de var de eneste væsener på jorden?

Fra : JoVe

Dato : 14-12-06 14:03

Martin Andersen wrote:

> Hvad skulle myrer og rotter leve af hvis de var de eneste væsener på
> jorden?

Tjaa! Myrerne kunne jo leve af rotter, og så kunne rotterne leve af
myrer! Er det ikke sådan naturen i det store og hele er indrettet?

Mvh
JoVe

Fra : Martin Andersen

Dato : 14-12-06 17:16

JoVe wrote:

> Tjaa! Myrerne kunne jo leve af rotter, og så kunne rotterne leve af
> myrer! Er det ikke sådan naturen i det store og hele er indrettet?
>
> Mvh
> JoVe
Nej?

Fra : JoVe