Gulvtæppe til børneværelse - hvilken kvali~
Fra : Torben

Dato : 11-12-06 20:20

Hej gruppe,

jeg er ved at være færdig med at udnytte et loftsrum hvor mine to små tøser
(4½ og 1½) skal bo. Værelset er 420 * 520 og dermed er et såkaldt
prinsessetæppe udelukket (de findes kun i bredden 400, men havde ellers
været oplagt).

Jeg har været ude at kigge hos to lokale tæppehandlere. Det ene sted
anbefalede de mig det absolut billigste tæppe (59 kr. pr. m2) og det andet
sted et lidt dyrere tæppe til 169 pr. m2.

Jeg er nu kommet i tvivl om hvad jeg bør vælge, så her kommer lidt fakta:

1.
Ang. lyddæmpning (jeg forudsætter at et dyrere tæppe dæmper bedre,
korrekt?): Værelset ligger godt nok på 1. sal, men der er toilet, bryggers
og gang nedenunder - så ingen stue.

2.
"Fodkomfort": Det skal naturligvis føles rart for de små fødder, specielt på
de kolde vintermorgener.

3.
Jeg kender ikke rigtig tidshorisonten for gulvtæppets levetid. Der er
selvfølgelig en stor risiko for at ungerne ødelægger tæppet med tuscher og
diverse. Det vil derfor ærgre mig hvis et dyrt tæppe er ødelagt indenfor en
overskuelig fremtid. Omvendt, så hader jeg at købe ting for billige.

Hmm, kan i ikke lige komme med et par fif / gode råd. Hvor meget bør jeg
ofre, og hvad skal jeg ellers være opmærksom på?

mv.
Torben

Fra : BA

Dato : 11-12-06 20:48

> 1.
> Ang. lyddæmpning (jeg forudsætter at et dyrere tæppe dæmper bedre,
> korrekt?): Værelset ligger godt nok på 1. sal, men der er toilet, bryggers
> og gang nedenunder - så ingen stue.

Jeg tror ikke de dyreste tæpper dæmper lyden mest, måske betyder tykkelsen
noget - kun en hypotese fra min side

> 2.
> "Fodkomfort": Det skal naturligvis føles rart for de små fødder, specielt
> på de kolde vintermorgener.

Så vil det sikkert være rart med lidt uld i, men det hæver oftest prisen

> [...]
> diverse. Det vil derfor ærgre mig hvis et dyrt tæppe er ødelagt indenfor
> en overskuelig fremtid. Omvendt, så hader jeg at købe ting for billige.

Med erfaring fra to nu voksne drenge: Børn leger, spiser, maler,
eksperimenterer osv meget på selve gulvet, altså, de sviner, og det skal
heller ikke blive for ulækkert. Køb en god/billig rest og skift jævnligt
gulvtæppe.Så kan de både prøve det lyserøde og det med bamser og skifte smag
en gang imellem.

--
Venlig hilsen
BA

OBS: Ved direkte henvendelse skal du fjerne dyret fra min emailadresse.....

Fra : Anders Majland

Dato : 11-12-06 20:56

> [...]
> tøser (4½ og 1½) skal bo. Værelset er 420 * 520 og dermed er et såkaldt
> prinsessetæppe udelukket (de findes kun i bredden 400, men havde ellers

Vi har lagt gulvpap under et gulvtæppe med veje. Jeg tror at det skåner
gulvet lidt under det realivt tynde tæppe ....

> Ang. lyddæmpning (jeg forudsætter at et dyrere tæppe dæmper bedre,
> korrekt?): Værelset ligger godt nok på 1. sal, men der er toilet, bryggers
> og gang nedenunder - så ingen stue.

Forskellen er nok ikke mærkbar medmindre det er en meget tynd/lydt loft/gulv
konstruktion - Dvs ligemeget

> "Fodkomfort": Det skal naturligvis føles rart for de små fødder, specielt
> på de kolde vintermorgener.

Der er vel lidt varme på nedenunder - så gulvet vil ikke føles koldt. Et
tykkere tæppe er blødere at gå på, men de vejer jo ikke alverden og trykker
derfor ikke så hårdt som os voksne

> [...]
> diverse. Det vil derfor ærgre mig hvis et dyrt tæppe er ødelagt indenfor
> en overskuelig fremtid. Omvendt, så hader jeg at købe ting for billige.

Hvad er der af gulv under ? Vi har lagt 3-lags wiking fyrgulv og gulvtæppet
på thomas'ses værelse er både for at beskytte gulvet men også for at det
skal være rart at lege på... Når han bliver træt af vejene på gulvtæppet
flår vi det af igen og han vil så forhåbenligt nye sit flotte trægulv

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk

Fra : Torben

Dato : 11-12-06 21:17

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> wrote in message

> [...]
> for at det skal være rart at lege på... Når han bliver træt af vejene på
> gulvtæppet flår vi det af igen og han vil så forhåbenligt nye sit flotte

Hej,

der er blot gulvspånplader under.

Skal jeg ellers tolke dit samt BA's svar således, at i anbefaler et relativt
billigt gulvtæppe?

mvh
Torben

Fra : Anders Majland

Dato : 12-12-06 08:18

> der er blot gulvspånplader under.
>
> Skal jeg ellers tolke dit samt BA's svar således, at i anbefaler et
> relativt billigt gulvtæppe?

Ja

/A

Fra : Milla

Dato : 11-12-06 22:52

Torben skrev:

> 1.
> Ang. lyddæmpning (jeg forudsætter at et dyrere tæppe dæmper bedre,
> korrekt?): Værelset ligger godt nok på 1. sal, men der er toilet, bryggers
> og gang nedenunder - så ingen stue.

Jeg tror ikke det er prisen alene, men hvad underlaget er lavet af. Da
vi i sin tid købte gulvtæpper, fik jeg en meget udførlig forklaring, som
jeg selvfølgelig ikke kan huske. Hvad med at tage en tur til en
tæppeforretning? Der hvor vi har købt, har vi fået en rigtig god og
saglig betjening.

> 2.
> "Fodkomfort": Det skal naturligvis føles rart for de små fødder, specielt på
> de kolde vintermorgener.

Vi har et billigt på det ene værelse, og et dyrt i det andet. Det dyre
er med uld i, og jo, det er skønt at sidde og gå på. Men det fnulrer
MEGET mere end det billige. Varmemæssigt synes jeg ikke der er den store
forskel, vi har kælder nedenunder. Men følelsen er da væsentlig bedre på
uldtæppet.

> [...]
> diverse. Det vil derfor ærgre mig hvis et dyrt tæppe er ødelagt indenfor en
> overskuelig fremtid. Omvendt, så hader jeg at købe ting for billige.

Vi har nogle små værelser, så vi kunne få en rest, ellers havde vi
aldrig købt det til alm. pris. Det billige vi har er meget nemt at gøre
rent, måske er det fordi man tør gå hårdere til værks, fordi man ved det
ikke er værre end at købe et nyt? Uldtæppe som det vi har køber jeg
aldrig igen, det virker ikke nær så hygienisk som det billige og
kortluvede.
Men måske er der nogle der er bedre rengøringsmæssigt, som virker varmt
for fødderne, og som har et godt underlag? Jeg tror nu godt du kan finde
noget i en fornuftig prisklasse, hvor du ikke behøver at frygte tusser
og diverse. Ellers må du jo købe de tusser, der er nemme at få af

Mvh
Milla

Fra : Max

Dato : 11-12-06 23:07

Hej Torben

> Hmm, kan i ikke lige komme med et par fif / gode råd. Hvor meget bør
> jeg ofre, og hvad skal jeg ellers være opmærksom på?

Hvorfor ikke et laminat eller trægulv ?

Jeg smed alle gulvtæpper ud for 10 år siden og fatter den dag i dag
ikke at jeg levede med det svinerri i så mange år før jeg skiftede.

--
Mvh Max

Fra : Torben

Dato : 13-12-06 08:12

"Torben" <real_anonym@hotmail.com> wrote in message
> Jeg har været ude at kigge hos to lokale tæppehandlere. Det ene sted
> anbefalede de mig det absolut billigste tæppe (59 kr. pr. m2) og det andet
> sted et lidt dyrere tæppe til 169 pr. m2.

Hej alle,

tak for hjælpen - jeg endte op med et tæppe til 109 kr. pr. m2 - det er
sådan omtrendt midt i mellem, men et dejligt tæppe er det da

Go jul
mvh
Torben