Digital udgang på Soundblaster Live 5.1 pl~
Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 26-06-01 20:56

Hejsa

I manualen til subjekt står der nærmest ingenting om den digitale udgang.
Der står sådan her:
"6-channel or compressed AC3 SPDIF for connection to external devices or
digital speaker systems....."

Hvis nu man ikke afspiller f.eks. dvd-film med ac3, men i stedet et ganske
almindeligt stereosignal bliver det digitale output så et almindeligt spdif
output?

Kan man koble outputtet til f.eks. en forstærker med digital indgang eller
en minidisc og så overføre musikken digitalt?

Fra : Thomas Strøm Larsen

Dato : 26-06-01 22:01

Hvis du tænker på en optisk udgang er der på den store udgave men ikke på
den lille.

mvh
Thomas

Fra : DaWizeGuy

Dato : 27-06-01 00:33

"Jakob Jeppesen" <pause@acoustics.auc.dk> wrote in message
> [...]
> Der står sådan her:
> "6-channel or compressed AC3 SPDIF for connection to external devices or

Udgangen er prmært tiltænkt eksterne AC3 dekodere og Creatives Desktop 5.1
højtalere DTT2200 og DTT3500.

> Hvis nu man ikke afspiller f.eks. dvd-film med ac3, men i stedet et ganske
> almindeligt stereosignal bliver det digitale output så et almindeligt
spdif
> output?

Nej. Hvis du vil overføre stereosignalet til en forstærker, skal du bruge
udgangen til fronthøjtalerne. I øvrigt ligger Live! kortets AC3 dekodning i
driverne, ikke i hardware.

> Kan man koble outputtet til f.eks. en forstærker med digital indgang eller
> en minidisc og så overføre musikken digitalt?

Det kan lade sig gøre, hvis du har de rette omformerstik.
---
Mvh
Anders

Fra : DaWizeGuy

Dato : 27-06-01 01:16

"DaWizeGuy" <anders@herlevkollegiet.dk> wrote in message

> Det kan lade sig gøre, hvis du har de rette omformerstik.

Rettelse: Det kan IKKE lade sig gøre. Ugangen passer kun til Creatives egen
højtalere, samt visse AC3 dekodere. Til minidisc o.lihn. skal man bruge en
optisk udgang som bl.a. findes på SB Live! Platinum 5.1.

---
Mvh
Anders

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 27-06-01 07:56

"DaWizeGuy" skrev:
> [...]
> højtalere, samt visse AC3 dekodere. Til minidisc o.lihn. skal man bruge en
> optisk udgang som bl.a. findes på SB Live! Platinum 5.1.

Jeps - det ved jeg. Mon et helt almindeligt spdif signal kan findes på det
ide-lignende stik, der er på selve kortet? I så fald kan man jo snuppe det
herfra og så selv lave en konvertering til et optisk signal.

/Jakob

Fra : Thomas Strøm Larsen

Dato : 27-06-01 08:52

Du kan osse få et der er lavet hos http://www.xs-sound.dk/ hvor man kan købe
en adapter til kortet. Det bruger jeg og det virker godt.

Fra : DaWizeGuy

Dato : 27-06-01 11:10

> [...]
> ide-lignende stik, der er på selve kortet? I så fald kan man jo snuppe det
> herfra og så selv lave en konvertering til et optisk signal.

Jeg ved at Hoontech laver forskellige Daughtercards til bl.a. Soundblaster
Live!, også et med optisk udgang.

---
Mvh Anders