Juleevangeliet
Fra : Morfar

Dato : 11-12-06 09:26

Juleevangeliet
Lukasevangeliet - Kapitel 2 - vers 1-20

Og det skete i de dage, at der udgik en befaling fra Kejser Augustus om at
holde folketælling i hele verden. Det var den første folketælling, mens
Kvirinius var statholder i Syrien. Og alle drog hen for at lade sig
indskrive, hver til sin by. Også Josef drog op fra byen Nazaret i Galilæa
til Judæa, til Davids by, som hedder Betlehem, fordi han var af Davids hus
og slægt, for at lade sig indskrive sammen med Maria, sin forlovede, som
ventede et barn. Og mens de var dér, kom tiden, da hun skulle føde; og hun
fødte sin søn, den førstefødte, og svøbte ham og lagde ham i en krybbe, for
der var ikke plads til dem i herberget.
I den samme egn var der hyrder, som lå på marken og holdt nattevagt over
deres hjord. Da stod Herrens engle frem for dem, og Herrens herlighed
strålede om dem, og de blev grebet af stor frygt. Men englen sagde til dem:
"Frygt ikke! Se, jeg forkynder jer en stor glæde, som skal være for hele
folket: I dag er der født jer en frelser i Davids by; Han er Kristus,
Herren. Og dette er tegnet, I får: I skal finde et barn, som er svøbt og
ligger i en krybbe." Og med ét var der sammen med englen en himmelsk
hærskare, som lovpriste Gud og sang:
Ære være Gud i det højeste og på jorden!
Fred til mennesker med Guds velbehag!
Og da englene havde forladt dem og var vendt tilbage til himlen, sagde
hyrderne til hinanden: "Lad os gå ind til Betlehem og se det, som er sket,
og som Herren har forkyndt os." De skyndte sig derhen og fandt Maria og
Josef sammen med barnet, som lå i krybben. Da de havde set det, fortalte de,
hvad der var blevet sagt til dem om dette barn, og alle, der hørte det,
undrede sig over, hvad hyrderne fortalte dem; men Maria gemte alle disse ord
i sit hjerte og grundede over dem. Så vendte hyrderne tilbage og priste og
lovede Gud for alt, hvad der havde hørt og set, sådan som det var blevet
sagt til dem.

--
Hej fra Børge (oz5vib)

Min hjemmeside
http://oz5vib.webbyen.dk

Fra : Henrik Veber Madsen

Dato : 12-12-06 20:41

Fra JuleKosmos 1956:

»I have hørt, at der er sagt: Øje for øje og tand for tand. Men jeg siger eder, at I må ikke sætte eder imod det onde; men dersom nogen giver dig et slag på din højre kind, da vend ham også den anden til.«

»Giv den, som beder dig, og vend dig ikke fra den, som vil låne af dig.«

»I have hørt, at der er sagt: Du skal elske din næste og hade din fjende. Men jeg siger eder: Elsker eders Fjender, velsigner dem, som forbander eder, gører dem godt, som hade eder, og beder for dem, som krænke eder og forfølge eder, for at I må vorde eders Faders børn, han, som er i Himlene; thi han lader sin sol opgå over onde og gode og lader det regne over retfærdige og uretfærdige...« – »Derfor skulle I være fuldkomne, ligesom eders Fader, som er i Himlene, er fuldkommen.«

»Samler eder ikke skatte på jorden, hvor møl og rust fortære, og hvor tyve bryder ind og stjæle; men samler eder skatte i himlen, hvor hverken møl eller rust fortærer, og hvor tyve ikke bryde ind og stjæle; thi hvor din skat er, der vil også dit hjerte være.«

»Dømmer ikke, for at I ikke skulle dømmes; thi med hvad Dom I dømme, skulle i dømmes, og med hvad mål I måle, skal der tilmåles eder.« – »Beder, så skal eder gives; søger, så skulle I finde; banker på, så skal der lukkes op for eder; thi hver den, som beder, han får, og den, som søger, han finder, og den, som banker på, for ham skal der lukkes op.«

Og således talte den evige Fader disse og mange flere ord til verden gennem sin udsendte søn. Og folket undrede sig. Det vidste jo ikke, at det var selve universets stemme eller Guds røst, de hørte. De anede ikke, at det var evige principper, urokkelige sandheder, den højeste videnskab, der her åbenbaredes.

hvm

Fra : Jens Bruun

Dato : 13-12-06 21:52

"Morfar" <b-h-j@oncable.dk> skrev i en meddelelse

Skal du ikke snart have en (laaaaang) morfar, morfar?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : struer

Dato : 14-12-06 01:42

Henrik Veber Madsen skrev:

> Fra JuleKosmos 1956:

> »Giv den, som beder dig, og vend dig ikke fra den, som vil låne af dig.«

Sig lige det til min bank

Erik

Fra : Henrik Veber Madsen

Dato : 14-12-06 17:19

struer skrev i meddelelsen <1166056911.219552.62770@j72g2000cwa.googlegroups.com>...

Henrik Veber Madsen skrev:

>Sig lige det til min bank

Ja, det er ikke altid lige sagen med en ukristelig bank. En "kristelig" bank er sikkert heller
ikke altid beredvillig. Spøg lidt til side, så har jeg god erfaring med min lille rentefri sparekasse;
dem er der jo faktisk nogle stykker af...

hvm