Kælder - hvad er prisen??
Fra : marianne

Dato : 10-12-06 13:55

Vil bygge en stue til vores eksisterende hus.

Da der er "høj" kælder i forvejen, overvejer jeg om ikke der også skal "høj"
kælder i den nye stuetilbygning.
Med "Høj" kælder mener jeg at kældere faktisk kun ligger 1-1½ meter under
terræn.

Den nye kælder skal bare bestå af ét stort rum, der skal bruges som
vaskehus, værksted, pulterrum.

Jeg mener jo at når der nu alligevel skal udgraves til tilbygningen, så er
det vel m2-mæssigt billigere at lave en kælder med, når nu man alligevel er
i gang, eller hva´??

Marianne

Fra : Holst

Dato : 10-12-06 13:59

marianne wrote:

> Jeg mener jo at når der nu alligevel skal udgraves til tilbygningen, så er
> det vel m2-mæssigt billigere at lave en kælder med, når nu man alligevel er
> i gang, eller hva´??

Ja, det er helt sikkert billigere at lave den nu i stedet for senere,
når stuen først er bygget.

Men det vil helt sikkert fordyre byggeriet, men du vil jo så få det
ekstra kælderrum.

Fra : marianne

Dato : 10-12-06 14:29

> Ja, det er helt sikkert billigere at lave den nu i stedet for senere, når
> stuen først er bygget.

ha ha....

> Men det vil helt sikkert fordyre byggeriet, men du vil jo så få det ekstra
> kælderrum.

Helt sikkert, men lad os antage at jeg vil bygge en
stue på 50 m2 og det koster 10.000 m2, ialt 500.000 kr

....så er det jeg spørger hvad koster en
stue på 50m2 + 50m2 kælder???

Hvis prisen bliver 750.000 kr. for projekt "stue og kælder", er m2 prisen jo
faldet fra 10.000 kr til 7.500 kr.

....men det er det mit spørgsmål går på.
Falder m2-prisen ved også at tilvælge en kælder?

(Ved godt at den samlede pris er højere)

Marianne

Fra : Ivar

Dato : 10-12-06 14:36

marianne skrev:

> Jeg mener jo at når der nu alligevel skal udgraves til tilbygningen, så er
> det vel m2-mæssigt billigere at lave en kælder med, når nu man alligevel er i
> gang, eller hva´??

En grov tommelfingerregel siger at kælder-kvadratmeter koster det
samme som førstesals-kvadratmeter, dvs det er dobbelt så dyrt at
bygge med kælder som uden. Hvad det reelt er i jeres tilfælde ved
jeg ikke. Næsten gratis bliver det i hvert til fald ikke.

En fordel ved en kælder er, at den ikke regnes med i byggeprocenten.

Ivar Magmusson

--
Bruger du Outlook Express?
Se her, hvad den gratis MesNews kan:

Fra : marianne

Dato : 10-12-06 15:17

> En fordel ved en kælder er, at den ikke regnes med i byggeprocenten.

Tak...
Marianne