mounting en anden disk
Fra : knudsen

Dato : 09-12-06 16:56

Kubuntu: linux ligger på hdb3 - hvordan mounter jeg hda1?
enfoldigt spørgsmål - jeg ved det, men den dårlige hukommelse har
overvældet mig!
Venlig hilsen - Jørgen Knudsen

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 09-12-06 16:58

knudsen <ejknudsen@essbredbaand.dk> skrev 2006-12-09:
> Kubuntu: linux ligger på hdb3 - hvordan mounter jeg hda1?
> enfoldigt spørgsmål - jeg ved det, men den dårlige hukommelse har
> overvældet mig!

I en shell:

mount <device> <mountpoint>

.... så et bud kunne være

mount /dev/hda1 /mnt/

men tjek lige med 'mount' at du ikke har noget mountet på /mnt i
forvejen.

Thomas

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 09-12-06 23:25

Thomas S. Iversen wrote:

> I en shell:
>
> mount <device> <mountpoint>
>
> ... så et bud kunne være
>
> mount /dev/hda1 /mnt/
>
> men tjek lige med 'mount' at du ikke har noget mountet på /mnt i
> forvejen.

Man bruger aldrig /mnt alene som mountpoint, det skal altid være et
subdir i /mnt.
Altså f. eks.: mount /dev/hda1 /mnt/data

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk
Registered Linux User #401007

Fra : Kent Friis

Dato : 09-12-06 23:27

Den Sat, 09 Dec 2006 22:24:36 +0000 skrev Jørgen Heesche:

> Man bruger aldrig /mnt alene som mountpoint, det skal altid være et
> subdir i /mnt.
> Altså f. eks.: mount /dev/hda1 /mnt/data

Jeg ville egentlig tro /mnt er ledig efter man flyttede alle
de ting der før lå under /mnt til /media... Eller det er måske
en SuSE-ting?

Mvh
Kent

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 09-12-06 23:37

Kent Friis wrote:

> Jeg ville egentlig tro /mnt er ledig efter man flyttede alle
> de ting der før lå under /mnt til /media... Eller det er måske
> en SuSE-ting?

Nogen, f.eks. Suse, bruger /media, andre /mnt. Me et mountpoint bør
altid have formen /hoveddir/device, ellers mister man overblikket.

Fra : Kent Friis

Dato : 09-12-06 23:44

Den Sat, 09 Dec 2006 22:37:01 +0000 skrev Jørgen Heesche:

> Nogen, f.eks. Suse, bruger /media, andre /mnt. Me et mountpoint bør
> altid have formen /hoveddir/device, ellers mister man overblikket.

Huh? Det system har jeg aldrig set. Det ville da også se dumt ud...

/hda6
/boot/hda1
/usr/hda7
/home/hdb1
/usr/local/hdb2
/cdrom/hdd

Mvh
Kent

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 10-12-06 08:47

> Man bruger aldrig /mnt alene som mountpoint, det skal altid være et
> subdir i /mnt.

Med streg under _skal_, right?

Btw. Hvordan får du så mountet / ?

Thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-12-06 09:52

Jørgen Heesche <heesche@webspeed.dk> writes:

> Man bruger aldrig /mnt alene som mountpoint, det skal altid være et
> subdir i /mnt.

Det er vist en smagssag. Det eneste der ikke er så fikst, er at smide
det under /tmp, som bliver ryddet op ind imellem.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Søren A Christensen

Dato : 10-12-06 10:12

Jørgen Heesche wrote:

> Man bruger aldrig /mnt alene som mountpoint, det skal altid være et
> subdir i /mnt.
> Altså f. eks.: mount /dev/hda1 /mnt/data

I mange gamle unix'er har /mnt faktisk IKKE underbiblioteker, men er
bare et sted man temporært mounter "ting". Men i sidste ende er det vel
en smagssag om man mounter direkte på /mnt eller ej - bare man husker at
overholde reglerne i den dist man anvender - hvis dist xxxx mounter på
sub-dirs i /mnt skal man ikke selv mounte direkte på den.

/Søren

Fra : Kent Friis

Dato : 10-12-06 10:20

Den Sun, 10 Dec 2006 10:11:52 +0100 skrev Søren A Christensen:

> I mange gamle unix'er har /mnt faktisk IKKE underbiblioteker, men er
> bare et sted man temporært mounter "ting".

Nemlig. Og /mnt blev opfundet efter lidt for mange uheld hvor folk
mountede en disk under /tmp, og glemte alt om cron-jobbet der
ryddede /tmp hver nat.

Mvh
Kent

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 09-12-06 17:01

knudsen <ejknudsen@essbredbaand.dk> writes:

> Kubuntu: linux ligger på hdb3 - hvordan mounter jeg hda1?
> enfoldigt spørgsmål - jeg ved det, men den dårlige hukommelse har
> overvældet mig!
> Venlig hilsen - Jørgen Knudsen

Fx. (mutatis mutandis)

mount -t ext2 /dev/hda1 /mnt

Eller var det noget andet du mente?

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 10-12-06 01:31

On Sat, 09 Dec 2006 22:24:36 +0000, Jørgen wrote:

> Man bruger aldrig /mnt alene som mountpoint, det skal altid være et
> subdir i /mnt.

For ikke alt for omfattende definitioner af "man", altså.

Mvh.

--
"Lef ma nine imma Jeep" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk