beskæring af klematis Asao....nu?
Fra : uh

Dato : 09-12-06 10:49

Vores flotte klematis "ASAO", er blevet for uregerlig, og hænger nærmest i
en stor klump, som vælter i blæsten og ikke er til at styre. Kan man
beskære meget kraftig nu, uden at ødelægge den helt?

Jeg har været på et par sider hvor man tilråder beskæring efter blomstring
så vidt jeg forstår, men det er længe at vente, hvis nu man kan gøre det
nu, selv om det ikke er optimalt. Om sommeren er der jo også fuglene at tage
hensyn til, de bygger tit rede bagved den.

Hvad mener I?

MVH UH

Fra : Tove Krieger

Dato : 09-12-06 11:06

uh <uibpvækmeddette@mail.dk> wrote:
> [...]
> man kan gøre det nu, selv om det ikke er optimalt. Om sommeren er
> der jo også fuglene at tage hensyn til, de bygger tit rede bagved

Det er ikke nogen god idé at beskære nu. Enten i foråret eller lige
efter blomstring, alt efter hvilken type Clematis man har:

http://www.gartneriet.dk/gl.gartneri/planter/slyngpl/clematis.html

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-12-06 11:50

On Sat, 9 Dec 2006 11:05:34 +0100, "Tove Krieger"
<minimiv_nospam_@privat.dk> wrote:

>Det er ikke nogen god idé at beskære nu. Enten i foråret eller lige
>efter blomstring, alt efter hvilken type Clematis man har:
>
>http://www.gartneriet.dk/gl.gartneri/planter/slyngpl/clematis.html

Jeg er enig i ovenstående.
Asao er så vidt jeg lige husker af den type som blomstrer om sommeren,
og vil så nok være nemmest at skære helt ned en gang i foråret. Men hvis
den sidder i vejen for færdsel, eller ligefrem truer med at knække, så
kan man godt klippe den ned nu.

Selv om man siger det er bedst at beskære clematis om foråret, når de
skal helt ned, så vil der formentlig ikke ske noget ved at gøre det nu.
Så meget behøver man heller ikke at hænge sig i de råd og vejledninger
om beskæring som findes.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/
Hvilket type juletræ er du til? Afstemning på http://www.gartneriet.dk

Fra : uh

Dato : 10-12-06 14:59

> [...]
> skal helt ned, så vil der formentlig ikke ske noget ved at gøre det nu.
> Så meget behøver man heller ikke at hænge sig i de råd og vejledninger

Tak til jer begge for råd ang. klematis.

Den blomstrer i maj/juni og kan komme med enkelte blomster senere på
sommeren. Der SKAL gøres noget ved den, den er bare en stor klump med masser
af muligheder, men nu prøver jeg så om jeg kan holde fingrene fra den til
foråret, men da skal det vel så være meget tidligt forår, inden der er
synlige skudspidser? Det gør jo ikke noget at den bliver sat et år tilbage
el. lign. - men den må jo ikke gå ud for os, så hellere vente. Er det til
februar, eller?
mvh uh

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 10-12-06 17:50

On Sun, 10 Dec 2006 14:59:26 +0100, "uh" <uibpvækmeddette@mail.dk>
wrote:

> [...]
>el. lign. - men den må jo ikke gå ud for os, så hellere vente. Er det til

Jeg beskærer normalt i slutningen af marts/starten af april.

Hvis den sidder i vejen for dig allerede nu, så klip den med det samme.
Det skal gå rigtig meget galt for at den skal dø.

Fra : uh

Dato : 10-12-06 18:57

> [...]
>
> Hvis den sidder i vejen for dig allerede nu, så klip den med det samme.
> Det skal gå rigtig meget galt for at den skal dø.

Takker for dine råd. Ser lige tiden an, om jeg kan dy mig
mvh uh