Program der viser en liste over processer?
Fra : Johs

Dato : 06-12-06 01:27

Jeg leder efter en smart program der giver mig et overblik over de processer
jeg har kørende og hvor man nemt kan terminere et givet program.
Kommandoen 'top' fra en shell er for primitiv om man kan typisk ikke se
alle processer i en shell. Findes der en mere overskuelig gui?

Jeg bruger Ubuntu 6.10

Mvh
Johs

Fra : gil

Dato : 06-12-06 07:14

Johs skrev:

> Jeg leder efter en smart program der giver mig et overblik over de processer

ps -fe
ps -fu username

--
gil

Fra : gil

Dato : 06-12-06 07:25

http://htop.sourceforge.net/index.php?page=main

--
gil

Fra : Jesper Krogh

Dato : 06-12-06 07:32

I dk.edb.system.unix, skrev Johs:
> [...]
> Kommandoen 'top' fra en shell er for primitiv om man kan typisk ikke se
> alle processer i en shell. Findes der en mere overskuelig gui?

top kan sortere efter cpu (default) og hukommelsesforbrug (ved tryk på
M), hvis man vil andet, så er sekvensen "ps auxww | grep <nøgleord>"
kommet til at ligge i mine fingre.

Jesper
--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-12-06 08:08

Johs <jkllkl@hjkl.com> writes:

> Kommandoen 'top' fra en shell er for primitiv om man kan typisk ikke se
> alle processer i en shell. Findes der en mere overskuelig gui?

For primitiv? Det er da et kraftværktøj om noget - hvad er det den
ikke kan?

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 06-12-06 09:51

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> skrev 2006-12-06:

> For primitiv? Det er da et kraftværktøj om noget - hvad er det den
> ikke kan?

For lidt gejl, lir og lygter?

top for vista?

Ellers må der vel findes et top.el for emacs derude

Thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-12-06 10:23

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> writes:

> Ellers må der vel findes et top.el for emacs derude

Hvis top i sig selv ikke er godt nok, vil noget der kører i emacs nok
heller ikke være.

i gamle dage var "sar" svaret på alt - det findes bare ikke i en
standard linux.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 06-12-06 12:37

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> skrev 2006-12-06:

> Hvis top i sig selv ikke er godt nok, vil noget der kører i emacs nok
> heller ikke være.

I know I know. IMHO er top, ps og /proc fint nok. Men jeg er åbenbart
ved at blive gammel må jeg erkende.

> i gamle dage var "sar" svaret på alt - det findes bare ikke i en
> standard linux.

sar er stadigvæk svaret

Thomas, der pt. sidder og debugger hvorfor en kommando på en sunboks
tager 10 minutter at udføre, mens den samme kommando med de samme libs
på en (tilsyneladende identisk sunbox (samme os, patch level osv))
tager under 0.5 sec at udføre.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-12-06 14:34

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> writes:

> I know I know. IMHO er top, ps og /proc fint nok. Men jeg er åbenbart
> ved at blive gammel må jeg erkende.

/proc? Æh, du er vist ikke gammel NOK.

> sar er stadigvæk svaret

Bare det var så vel... Kan du ikke få alle Linuxdistributionerne til
at se lyset og vedlægge den?

> [...]
> tager 10 minutter at udføre, mens den samme kommando med de samme libs
> på en (tilsyneladende identisk sunbox (samme os, patch level osv))

Er netværksopsætningen 100% identisk? Du ved, DNS-opslag...

Alternativt, nok swap? Sygt NFS-mount? LD_LIBRARY_PATH?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 06-12-06 16:02

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> skrev 2006-12-06:

> /proc? Æh, du er vist ikke gammel NOK.

På linux er proc da guld værd.

> Er netværksopsætningen 100% identisk? Du ved, DNS-opslag...

Mere eller mindre. Jeg tager ca. 10e6 semafor spin på en eller anden
resource i det ene system, men ikke det andet. Kan ikke finde ud af
hvad det er. Nå, det ender nok med en supportcase hos sun.

> Alternativt, nok swap? Sygt NFS-mount? LD_LIBRARY_PATH?

Der er 8GB ram med 4GB ledigt og 18GB swap fri. Ingen NFS og ens
LD_LIBRARY_PATH :-/

Thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-12-06 16:10

> På linux er proc da guld værd.

Jada, men det er sådan noget nymodens gejl, som bare viser du ikke er
gammel _nok_ :)

> Mere eller mindre. Jeg tager ca. 10e6 semafor spin på en eller anden
> resource i det ene system, men ikke det andet. Kan ikke finde ud af
> hvad det er. Nå, det ender nok med en supportcase hos sun.

Hæ. Altid sjovt med den slags - er der slet ingen forskel på hvad de
to maskiner går og laver?

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 06-12-06 18:12

> Jada, men det er sådan noget nymodens gejl, som bare viser du ikke er
> gammel _nok_ :)

He he. Nej nok ikke.

> Hæ. Altid sjovt med den slags - er der slet ingen forskel på hvad de
> to maskiner går og laver?

Jo da. Den ene udveksler oracle DB data med et firma i norge (den der virke).
Den anden kører også stor oracle DB men har noget inhouse SAS til at
give statistik over data i DBen. Ellers ikke.

Thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-12-06 20:09

> [...]

> Den anden kører også stor oracle DB men har noget inhouse SAS til at
> give statistik over data i DBen. Ellers ikke.

Oracle kræver shared memory under Solaris... Prøv at se om de to
systemer har forskellige mængder ledigt der.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 06-12-06 20:58

> Oracle kræver shared memory under Solaris... Prøv at se om de to
> systemer har forskellige mængder ledigt der.

Jo tak. Det løser sig nok. Det plejer slige ting at gøre

Thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-12-06 23:08

> Jo tak. Det løser sig nok. Det plejer slige ting at gøre

Har heller ikke flere gode forslag :)

Ellers må du jo true den med en Ubuntu-CD.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 06-12-06 23:17

> Har heller ikke flere gode forslag :)
>
> Ellers må du jo true den med en Ubuntu-CD.

LOOOOL.

Thomas

Fra : Tom Gravgaard Christ~

Dato : 06-12-06 16:37

On 06 Dec 2006 14:34:11 +0100, nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen) wrote:

>Bare det var så vel... Kan du ikke få alle Linuxdistributionerne til
>at se lyset og vedlægge den?

Den findes i RHEL og Fedora Core i sysstat pakken. Det skulle da undre
mig hvis ikke Debian og diverse derivater har en lignende pakke til
rådighed også.

-tgc

Fra : Kristian Vilmann

Dato : 07-12-06 00:36

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Bare det var så vel... Kan du ikke få alle Linuxdistributionerne til
> at se lyset og vedlægge den?

Ved samme lejlighed kan de passende inkludere taylor-uucp også....

/k

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-12-06 00:43

Kristian Vilmann <lists@vilmann.net> writes:

> Ved samme lejlighed kan de passende inkludere taylor-uucp også....

uucp? Er det indiskret at spørge hvad du bruger det til i denne
moderne verden?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Kristian Vilmann

Dato : 07-12-06 08:40

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> uucp? Er det indiskret at spørge hvad du bruger det til i denne
> moderne verden?

Kan man leve uden uucico? :)

Jeg synes bare godt om cu til at snakke med en seriel konsol.

/k

Fra : Søren A Christensen

Dato : 07-12-06 00:42

Thomas S. Iversen wrote:

> [...]
> tager 10 minutter at udføre, mens den samme kommando med de samme libs
> på en (tilsyneladende identisk sunbox (samme os, patch level osv))

Så er Solaris 10 og Dtrace din ven ... når du lige får fod på dn

/SAC

Fra : Peter Makholm

Dato : 07-12-06 09:22

> Kan man leve uden uucico? :)

Jeg overlever ganske godt uden uucico.

> Jeg synes bare godt om cu til at snakke med en seriel konsol.

Men cu er vist også det værktøj jeg oftest har brugt til
serielkonsoller.

//Peter

Fra : gil

Dato : 06-12-06 09:40

Johs skrev:

> Jeg leder efter en smart program der giver mig et overblik over de processer

Findes programmet "System Monitor" ikke i Ubuntu 6.10?

--
gil

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 06-12-06 12:08

gil wrote:

> Findes programmet "System Monitor" ikke i Ubuntu 6.10?

Ubuntu har vist Gnome som standard WM. Gnome har en 'System Monitor',
men jeg kender den ikke. Se her:
http://www.faqs.org/docs/linux_intro/sect_04_03.html
4.3. Managing processes
4.3.5.6. Graphical tools
Figure 4-3. Gnome System Monitor

Som omtalt her tråden kan du bruge 'ps auxw'. Det er ikke en GUI, men
den er nemmere at bruge, end en GUI.
Eks.:
$ ps auxw
..
..
jph 6822 0.0 0.7 7204 4052 tty1 S 09:33 0:00
/usr/X11R6/bin/icewm
jph 6823 0.0 0.2 2976 1504 ? Ss 09:34 0:00 /bin/sh
/usr/bin/firefox
jph 6828 0.0 0.2 3008 1508 ? S 09:34 0:00 /bin/sh

/usr/lib/mozilla-firefox-1.5.0.7/run-mozilla.sh /usr/lib/mo
..

Eller:
$ ps auxw | grep thunder
jph 6897 0.0 0.2 2972 1480 ? Ss 09:43 0:00 /bin/sh

/usr/lib/mozilla-thunderbird-1.5.0.7/thunderbird
jph 6913 0.0 0.2 3016 1516 ? S 09:43 0:00 /bin/sh

/usr/lib/mozilla-thunderbird-1.5.0.7/run-mozilla.sh

/usr/lib/mozilla-thunderbird-1.5.0.7/thunderbird-bin
jph 6918 1.6 9.7 125460 50084 ? Sl 09:43 1:10

/usr/lib/mozilla-thunderbird-1.5.0.7/thunderbird-bin
jph 7050 0.0 0.0 1848 484 pts/0 R+ 10:55 0:00 grep
thunder

Se 'man ps' for nærmere forklaring.
For eksempel i linien
jph 6822 0.0 0.7 7204 4052 tty1 S 09:33 0:00
/usr/X11R6/bin/icewm
er 6822 process id og S betyder sleeping.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk
Registered Linux User #401007

Fra : gil

Dato : 06-12-06 12:15

Jørgen Heesche skrev:

> Som omtalt her tråden kan du bruge 'ps auxw'. Det er ikke en GUI, men
> den er nemmere at bruge, end en GUI.

Prøv htop.

--
gil

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 06-12-06 15:47

gil wrote:

> Prøv htop.

Ikke alt for smart. Pseudografik.

Fra : gil

Dato : 06-12-06 16:23

Jørgen Heesche skrev:

> Ikke alt for smart. Pseudografik.

Jamen, så må atop være sagen.

--
gil

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 06-12-06 22:24

gil wrote:

> Jamen, så må atop være sagen.

Det tror jeg ikke!!!
Jeg har ikke atop, men jeg fandt et sted, hvor den kunne downloades, men
*&#*?, det gav en popup, der sagde at min computer var fuld af fejl. Det
var ikke til at slippe af med igen, gav hele tiden besked om at et
fejlscan ikke var færdigt. Det var sandelig et held, at der er en ps.
Med 'ps auxw | grep firefox' fandt jeg hurtigt firefoxprocesserne, så
jeg kunne slippe af med dem ved at bruge kill. Det ville have taget
længere tid, hvis jeg skulle rode rundt i et GUI-vindue.

Fra : gil

Dato : 06-12-06 23:07

Jørgen Heesche skrev:

> Jeg har ikke atop, men jeg fandt et sted, hvor den kunne downloades, men

Jamen dog, her er ingen popop:
http://rpm.pbone.net/

Søg på atop, programmet har tegnbaseret brugerflade.

--
gil

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 07-12-06 11:24

gil wrote:

> Jamen dog, her er ingen popop:
> http://rpm.pbone.net/
>
> Søg på atop, programmet har tegnbaseret brugerflade.

Det var en nitte.
Jeg skal have en rpm til Mandriva2006.
Søgningen gav atop-1.15-0.1.206mud.src.rpm, men den eksisterer ikke.
You have chosen search rpm in world FTP resources.
Not enough search parameters. I'm using defaults.
FILE WASN'T FOUND ON FTP SERVERS. TRYING TO SEARCH THIS FILE IN RPM
FILES CONTENT.
Not enough search parameters. I'm using defaults.

Your search atop-1.15-0.1.206mud.src.rpm did not match any entry in
database.
If you didn't do it, try add to searched space more distributions and
repositories.

Filens navn er også misvisende. Hvis det skal være en rpm til Mandriva
2006, skal navnet være atop-1.15-0.1.2006mdk.src.rpm

Fra : gil

Dato : 07-12-06 11:34

Jørgen Heesche skrev:

> Det var en nitte.
> Jeg skal have en rpm til Mandriva2006.

Kan du ikke bruge denne:
http://www.atconsultancy.nl/atop/packages/atop-1.17.tar.gz

--
gil

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 07-12-06 11:49

gil wrote:

> Kan du ikke bruge denne:
> http://www.atconsultancy.nl/atop/packages/atop-1.17.tar.gz

Det var meget bedre. Og det er en tar, jeg har altid syntes det var en
sær ide at pakke source filer ind i en rpm.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-12-06 13:55

Jørgen Heesche <heesche@webspeed.dk> writes:

> Det var meget bedre. Og det er en tar, jeg har altid syntes det var en
> sær ide at pakke source filer ind i en rpm.

RPM'en indeholder information til automatiseret bygning. Det gør en
tar.gz ikke.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 07-12-06 16:39

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> RPM'en indeholder information til automatiseret bygning. Det gør en
> tar.gz ikke.

OK, en *src.rpm indeholder foruden den *tar.gz jeg skal bruge, en *.spec
fil, som ser ud til at være et script. Men det har jeg som almindelig
bruger ikke behov for.

Fra : Benny Amorsen

Dato : 07-12-06 19:19

JH> OK, en *src.rpm indeholder foruden den *tar.gz jeg skal bruge, en
JH> *.spec fil, som ser ud til at være et script. Men det har jeg som
JH> almindelig bruger ikke behov for.

Med en .src.rpm er du sikker på at kunne kompilere pakken præcist som
den blev kompileret af den person, der pakkede den oprindeligt.
Systemet kan også hente diverse afhængigheder, som måtte være
nødvendige for at kompilere.

RÃ¥ tarpakker og autoconf kan tit ende med en installation, der kun har
halvdelen af funktionaliteten, fordi man ikke lige havde headerfilerne
til et eller andet obskurt bibliotek liggende.

(Jeg er så typen, der som hovedregel ikke installerer software udenom
pakkestyringen. Hvis der ikke er en pakke allerede, så er det rimeligt
hurtigt at flikke en spec-fil sammen.)

/Benny

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 07-12-06 22:50

Benny Amorsen wrote:

> [...]
> halvdelen af funktionaliteten, fordi man ikke lige havde headerfilerne
> til et eller andet obskurt bibliotek liggende.

Man får ikke halv funktionalitet, man får enten det hele eller ingenting.
Hvis man ikke har det "obskure" bibliotek vil configure komme ud med en
fejlmeddelelse, og så kommer man ikke længere. De manglende headerfiler
findes i en devel-pakke, som ikke er installeret, det kan man så bare
gøre. Der er normalt tale om en devel-pakke til en "standard-pakke", og
pakken findes derfor i pakkesystemet samme sted.

> (Jeg er så typen, der som hovedregel ikke installerer software udenom
> pakkestyringen. Hvis der ikke er en pakke allerede, så er det rimeligt
> hurtigt at flikke en spec-fil sammen.)

Hvis der ikke findes en .rpm, er der vel heller ikke en .src.rpm?.
Det er ikke altid den seneste version af et program findes i pakke
systemet. Firefox2 findes f.eks. ikke til Mandriva 2006, hverken som
*.rpm eller *.src.rpm. Hvorfor skulle jeg så ikke installlere den fra
en tar-pakke?.

Fra : Kent Friis

Dato : 07-12-06 23:05

Den Thu, 07 Dec 2006 21:49:43 +0000 skrev Jørgen Heesche:

> Man får ikke halv funktionalitet, man får enten det hele eller ingenting.
> Hvis man ikke har det "obskure" bibliotek vil configure komme ud med en
> fejlmeddelelse, og så kommer man ikke længere.

Det kommer an på hvad der mangler. Mangler compileren eller andet
livsnødvendigt, har du ret. Men det er ikke usædvanligt at se
configure skrive "Checking for xyz... no", og så bliver programmet
bare compilet uden xyz.

Det kunne fx være et VoIP-program der bliver compilet uden support
for webcam, fordi man ikke havde video-kompressions-library'et
installeret.

Når man så undrer sig over at den del af programmet mangler, så
skal man helt tilbage til ./configure for at finde ud af hvorfor
pokker skidtet ikke virker.

> Hvis der ikke findes en .rpm, er der vel heller ikke en .src.rpm?.

En spec-fil er det der gør en .tar.gz til en .src.rpm (cirka).

> [...]
> systemet. Firefox2 findes f.eks. ikke til Mandriva 2006, hverken som
> *.rpm eller *.src.rpm. Hvorfor skulle jeg så ikke installlere den fra

Man kan bruge "rpm -e" til at afinstallere end .src.rpm.

Mvh
Kent

Fra : Benny Amorsen

Dato : 07-12-06 23:22

> [...]
JH> systemet. Firefox2 findes f.eks. ikke til Mandriva 2006, hverken
JH> som *.rpm eller *.src.rpm. Hvorfor skulle jeg så ikke installlere

Fordi det er en belastning når så næste version kommer, eller det
viser sig at man alligevel ikke var interesseret i programmet.
Pludselig ligger der filer og roder ud over det hele.

Man kan selvfølgelig vælge Windows-løsningen og geninstallere en gang
om året. Personligt synes jeg det er temmeligt utilfredsstillende.

/Benny

Fra : Kent Friis

Dato : 07-12-06 23:27

Den 07 Dec 2006 23:21:30 +0100 skrev Benny Amorsen:

> [...]
>
> Man kan selvfølgelig vælge Windows-løsningen og geninstallere en gang
> om året. Personligt synes jeg det er temmeligt utilfredsstillende.

Det kan nu sagtens lade sig gøre. Jeg har installeret nogenlunde alt
fra source siden SuSE 7.0. De fleste pakker har en "make uninstall"
og derudover lægger de sig under /usr/local, hvorimod pakke-systemet
lægger sine pakker under /usr. Det fungerer fint, og har gjort det
siden jeg installerede SuSE 6.3 engang i tidernes morgen (iøvrigt
på en helt anden PC, der er jo ingen grund til at geninstallere bare
fordi man skifter PC).

Mvh
Kent

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-12-06 00:28

Jørgen Heesche <heesche@webspeed.dk> writes:

> Man får ikke halv funktionalitet, man får enten det hele eller ingenting.

Afhænger af pakken.

Jeg har set flere hvor funktionalitet afhang af hvilke biblioteker der
var der, og derfor er den oprindelige observation korrekt.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 06-12-06 12:16

Jørgen Heesche wrote:
SKIP

> Som omtalt her tråden kan du bruge 'ps auxw'. Det er ikke en GUI, men
> den er nemmere at bruge, end en GUI.
> Eks.:
> $ ps auxw
SKIP

Eksemplerne blev desværre lidt uoverskuelige, pga. de lange linier
Men prøv selv

Fra : Jes Vestervang

Dato : 08-12-06 00:06

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

> Det kan nu sagtens lade sig gøre. Jeg har installeret nogenlunde alt
> fra source siden SuSE 7.0.

Er det ikke ret besværligt at holde programmerne opdaterede eller har
du en smart metode til at håndtere det?
--
mvh Jes Vestervang @ Kubuntu 6.10

Fra : Kent Friis

Dato : 08-12-06 09:23

Den Fri, 08 Dec 2006 00:05:55 +0100 skrev Jes Vestervang:

> Er det ikke ret besværligt at holde programmerne opdaterede eller har
> du en smart metode til at håndtere det?

Lige på det punkt kunne jeg godt savne apt-get upgrade

Mvh
Kent

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 08-12-06 11:43

Jes Vestervang wrote:

> Er det ikke ret besværligt at holde programmerne opdaterede eller har
> du en smart metode til at håndtere det?
Det er slet ikke besværligt at holde styr på, når sådanne programkilder
samles ét bestemt sted, f.eks. /opt med undermapper for hvert program.
Jeg har f.eks. /opt/MPlayer med filerne
MPlayer-1.0rc1.tar.bz2 og mplayerplug-in-3.31.tar.gz
Mandriva-2006's mplayer-1.0-1.pre7.12mdk og mplayerplugin-3.11-1mdk kan
ikke klare opgaven.
Og man behøver generelt ikke at opdatere, før der er et reelt behov:
f.eks manglende funktionalitet.

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 08-12-06 13:24

Jørgen Heesche <heesche@webspeed.dk> wrote:

> Og man behøver generelt ikke at opdatere, før der er et reelt behov:
> f.eks manglende funktionalitet.

Sikkerhedshuller?

--
Allan Willems Joergensen

"Out there...thataway!" - Kirk, ST:TMP

Fra : Kent Friis

Dato : 08-12-06 23:09

Den Fri, 08 Dec 2006 10:42:56 +0000 skrev Jørgen Heesche:

> Det er slet ikke besværligt at holde styr på, når sådanne programkilder
> samles ét bestemt sted, f.eks. /opt med undermapper for hvert program.

/opt er det vi andre kalder "C:\Program Files". Det system brugte
vi i gamle dage under DOS, og nøj hvor blev $PATH (eller rettere,
%path%) lang når man havde mere end tre programmer installeret.

Men så opdagede man at der var systemer hvor
$PATH="/bin:/usr/bin:/usr/local/bin/:$HOME/bin", og der aldrig var
behov for at udvide den, og pludselig var DOS ikke så smart længere.

Mvh
Kent

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 09-12-06 14:24

Kent Friis wrote:
> [...]
> $PATH="/bin:/usr/bin:/usr/local/bin/:$HOME/bin", og der aldrig var
> behov for at udvide den, og pludselig var DOS ikke så smart længere.

Der skal IKKE tilføjes noget til $PATH, programmerne bliver installeret
i /usr/local/bin.
Det kan OVERHOVEDET ikke sammenlignes med DOS/WINDOWS C:\Program Files.
BEMÆRK, jeg taler om programkilder, dvs. tarballs, der pakkes ud i /opt.
I en program-tarball findes kildetekster og et konfigurerings-script,
configure, som kontrollerer at nødvendige programbiblioteker m.m. er
tilstede, samt danner en Makefile.
Fremgangsmåden er:
../configure # konfigurer
make # kompiler
make install # installer program

Og så findes programmet i /usr/local/bin man page i /usr/share/man.

Fra : Kent Friis

Dato : 09-12-06 14:31

Den Sat, 09 Dec 2006 13:23:58 +0000 skrev Jørgen Heesche:
> [...]
> Det kan OVERHOVEDET ikke sammenlignes med DOS/WINDOWS C:\Program Files.
> BEMÆRK, jeg taler om programkilder, dvs. tarballs, der pakkes ud i /opt.

Ah, så du bruger /opt som /usr/src?

Det var det der forvirrede, alle de systemer jeg har mødt der har /opt
bruger den faktisk som C:\Program Files, med /opt/xyz/bin, /opt/xzy/bin,
/opt/zyz/bin, osv.

Mvh
Kent

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 09-12-06 16:24

> Ah, så du bruger /opt som /usr/src?
>
> Det var det der forvirrede, alle de systemer jeg har mødt der har /opt
> bruger den faktisk som C:\Program Files, med /opt/xyz/bin, /opt/xzy/bin,
> /opt/zyz/bin, osv.

Det er også den klassiske betydning (måske du er ved at
blive gammel Kent .

Thomas

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 09-12-06 16:25

Kent Friis wrote:
SKIP

> Ah, så du bruger /opt som /usr/src?

Nej, det er heller ikke rigtigt I /usr/src lægger man i mapperne BUILD/
RPMS/ SOURCES/ SPECS/ SRPMS/ kildetekster m.v. til build at
rpm-arkiver. En downloadet *.src.rpm bliver installeret der.
I /usr/src lægger man også kernel-sources og og kernel-patches.

> Det var det der forvirrede, alle de systemer jeg har mødt der har /opt
> bruger den faktisk som C:\Program Files, med /opt/xyz/bin, /opt/xzy/bin,
> /opt/zyz/bin, osv.

Det er muligt, at nogen bruger /opt til binære filer, men det er ikke
rimeligt.
Der er dog en undtagelse: Firefox.
En firefox tarball indholder ikke kildeteksten til firefox, men en mappe
firefox, som indeholder det binære program firefox med tilbehør. Lægger
man tarballen i f.eks. /opt/Firefox og pakker ud, kan firefox startes
med '/opt/Firefox/firefox/firefox', men der er ingen grund til at
tilføje stien /opt/Firefox/firefox til $PATH. Start af firefox bør ske
fra en genvej i f.eks. KDE-menuen eller KDE-panelet, og her er ikke det
noget problem at bruge den fulde sti.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 09-12-06 16:53

> Nej, det er heller ikke rigtigt I /usr/src lægger man i mapperne BUILD/

/usr/src = User Sources

/opt = Optional

Thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-12-06 18:18

> /usr/src = User Sources

Nix, source til /usr

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 09-12-06 18:19

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> skrev 2006-12-09:

> Nix, source til /usr

Æv, jeg er for ung.

Thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-12-06 19:09

> Æv, jeg er for ung.

Og uerfaren med rigtige Unix-versioner...

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 09-12-06 19:11

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> skrev 2006-12-09:

> Og uerfaren med rigtige Unix-versioner...

Du mener AIX? :p

Thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-12-06 19:20

> Du mener AIX? :p

Kender du virkelig ikke andre?

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Kent Friis

Dato : 09-12-06 17:53

Den Sat, 09 Dec 2006 15:25:04 +0000 skrev Jørgen Heesche:
> SKIP

> Nej, det er heller ikke rigtigt I /usr/src lægger man i mapperne BUILD/
> RPMS/ SOURCES/ SPECS/ SRPMS/ kildetekster m.v.

Gør man det? De mapper har jeg da ikke.

> til build at rpm-arkiver.

Ah, så du mener "på redhat lægger man mapperne..."? Det er ikke alle
systemer der bruger RedHat Package Manager.

> Det er muligt, at nogen bruger /opt til binære filer, men det er ikke
> rimeligt.

Det var det /opt blev opfundet til - længe før RedHat, hvis jeg ikke
tager fejl (den stammer vistnok fra Sun).

> [...]
> med '/opt/Firefox/firefox/firefox', men der er ingen grund til at
> tilføje stien /opt/Firefox/firefox til $PATH.

Hvordan finder shell'en så firefox?

> Start af firefox bør ske
> fra en genvej i f.eks. KDE-menuen eller KDE-panelet, og her er ikke det
> noget problem at bruge den fulde sti.

Hvorfor bør brug af en webbrowser begrænses til muse-brugere?

Mvh
Kent

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 09-12-06 23:11

Kent Friis wrote:

> Gør man det? De mapper har jeg da ikke.

> Ah, så du mener "på redhat lægger man mapperne..."? Det er ikke alle
> systemer der bruger RedHat Package Manager.

Ja, det er Mandriva, og sikkert også Fedora, der har disse mapper.
Suse og andre, som ikke bruger RPM, har dem selvfølgelig ikke, men
kernel-source bliver sikkert altid lagt i /usr/src.
Jeg mener derfor, at det er bedst for overskuelighedens skyld, at lægge
blandede ting et andet sted.

> Det var det /opt blev opfundet til - længe før RedHat, hvis jeg ikke
> tager fejl (den stammer vistnok fra Sun).

Rigtigt, /opt er er en overlevering fra SunOS, men bruges, så vidt jeg
ved, normalt ikke i Linux. Jeg har valgt at bruge /opt til udpakning af
tarballs, man kunne lige så godt have brugt et helt selvopfundet navn,
det er bare vigtigt at have et samlet sted til disse 'private' filer.

> Hvordan finder shell'en så firefox?

Hvis et program ikke findes i en mappe, som er inkluderet $PATH,
benyttes fuld sti når programmet skal startes: /sti/program; eller du
kan bruge ./program, hvis du står i den mappe, hvor et program eller
script findes.

> Hvorfor bør brug af en webbrowser begrænses til muse-brugere?

Det er ikke nødvendigt at lægge programkaldet ind i en menu, man kan
også bruge en alias. I ~user/.bashrc tilføjes denne linie:
alias firefox='/opt/Firefox/firefox/firefox'
Så taster man bare firefox i en xterm.

Fra : Kent Friis

Dato : 09-12-06 23:25

Den Sat, 09 Dec 2006 22:11:02 +0000 skrev Jørgen Heesche:

> [...]
> kernel-source bliver sikkert altid lagt i /usr/src.
> Jeg mener derfor, at det er bedst for overskuelighedens skyld, at lægge

Hvis det er et problem, burde man vel lægge lokale sources under
/usr/local/src, så man har:

/usr/src -> /usr/lib,/usr/bin
/usr/local/src -> /usr/local/lib,/usr/local/bin

> Rigtigt, /opt er er en overlevering fra SunOS, men bruges, så vidt jeg
> ved, normalt ikke i Linux.

SuSE gør (eller gjorde), og på samme måde som SunOS - /opt/xyz/bin...

> Jeg har valgt at bruge /opt til udpakning af
> tarballs, man kunne lige så godt have brugt et helt selvopfundet navn,
> det er bare vigtigt at have et samlet sted til disse 'private' filer.

Jeg bruger /home/src, men det er bare et levn fra dengang jeg løb
tør for plads på /usr, og havde masser af fri plads på /home. Jeg
kunne sagtens flytte det tilbage til /usr/src (som er tom), nu hvor
jeg har alt samlet på en partition.

Mvh
Kent

Fra : gil

Dato : 09-12-06 23:27

Jørgen Heesche skrev:

> Ja, det er Mandriva, og sikkert også Fedora, der har disse mapper.
> Suse og andre, som ikke bruger RPM, har dem selvfølgelig ikke, men

SUSE bruger RPM.

--
gil

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-12-06 18:17

> [...]

> Det var det der forvirrede, alle de systemer jeg har mødt der har /opt
> bruger den faktisk som C:\Program Files, med /opt/xyz/bin, /opt/xzy/bin,

Er det et problem, kan man jo rimeligt nemt lave nogen symlinks i /opt/bin.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Kent Friis

Dato : 09-12-06 18:31

Den 09 Dec 2006 18:16:40 +0100 skrev Thorbjørn Ravn Andersen:

> Er det et problem, kan man jo rimeligt nemt lave nogen symlinks i /opt/bin.

Præcis ligesom den mappe med BAT-filer til samtlige programmer
man havde installeret under DOS, når man nåede grænsen for længden
af %path%.

Det var også tåbeligt dengang, men da vidste man ikke bedre.

Mvh
Kent

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 08-12-06 06:58

On Fri, 08 Dec 2006 00:05:55 +0100, Jes wrote:

> Er det ikke ret besværligt at holde programmerne opdaterede eller har
> du en smart metode til at håndtere det?

Hedder den metode ikke "Gentoo"?

,

--
"Jeg har snart gennemlæst det meste af Internettet for Adam Sjøgren
at finde en løsning - men uden resultat..." asjo@koldfront.dk

Fra : Jes Vestervang

Dato : 08-12-06 17:38

asjo@koldfront.dk (Adam Sjøgren) writes:

> Hedder den metode ikke "Gentoo"?
> ,

Point taken - men der har man jo alligevel problemet med at nogen skal
have lavet en installationspakke (svjv.).

På Debianske systemer er checkinstall dog god, selvom den godt nok kun
holder styr på filerne og ikke håndterer opgraderinger.
--
mvh Jes Vestervang @ Kubuntu 6.10