Opgaver for nybegyndere
Fra : Tine Müller

Dato : 26-06-01 18:51

Findes der et sted på nettet, hvor javascript bliver forklaret, og der
samtidig hører opgaver til. Jeg kender mange steder, hvor der fortælles om
hvad javascript er, men savner nogle opgaver til at afprøve det med og få
øvelse i at bruge det?

KH
Tine Müller

e-mail: tinem@email.dk
homepage: http://tine_muller.homepage.dk/

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 28-06-01 16:30

Tine Müller wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:
> [...]
> hvad javascript er, men savner nogle opgaver til at afprøve det med og få

Tjaeh jeg kender ikke nogen steder med javascript opgaver, men jeg kan da
komme med nogle ideer til opgaver, naar du saa har loest dem kan du jo komme
med et link her i gruppen og saa kan vi rette dem.

1) Lav en side med et billede der vaelges tilfaeldigt ud af fem mulige. Naar
billedet har vaeret vist paa skaermen i 10 sekunder skal det skifte til et af
de andre 5 billeder.

2) lav et script der aabner et lillebitte vindue hvori der staar dags dato og
hvad klokken er. Der er naturligvis ogsaa et lille link der lukker vinduet
igen. Vinduet har fast stoerrelse og hverken scrollbars eller noget af alt
det andet pjat. desuden skal al koden skrives i samme dokument, det vil sige
det nytter ikke noget blot at lave to dokumenter, hvor den ene saa abner den
anden.

3) lav en form med et enkelt tekstfelt og en submitknap. Naar der trykkes paa
submitknappen skal der kommen en alert der siger om det der er skrevet i
tekstboxen har format som en email adresse eller ej.

4) lav en form med 6 checkboxes og en submitknap. De foerste fem kan markeres
eller afmarkeres, hvis man derimod markerer den sidste , markeres _alle_ de
fem foregaaende checkboxes. Naar man trykker paa submitknappen kommer der en
alert der fortaeller hvor mange af de foerste 5 checkboxe der er markeret.

5) lav en form med en stor tekstbox og en submitknap. Naar der trykkes paa
submitknappen skal alle æ'er, ø'er og å'er erstattes med henholdsvis ae,oe og
aa, Det skal naturligvis virke med baade store og smaa bogstaver. Hvis der
ikke er nogle æ'er, ø'er eller å'er i teksten skal der viderestilles til en
anden side.

Det var saadan lige nogle skud fra hoften hvis det er for nemt eller for
svaert maa du lige sige til.
Det er legalt at faa lidt hjaelp her i gruppen.
Alle scripts'ene skal naturligvis virke i IE samt netscape version 4.X og
opefter.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

--
Brug Validator service: http://www.html.dk/validator
- Tast din URL én gang, og validér dokumentet hos 12 validatorer

Fra : Tine Müller

Dato : 28-06-01 18:34

"Lars Hoffmann" <lars@hoffmann.ac> skrev
> [...]
> Det er legalt at faa lidt hjaelp her i gruppen.
> Alle scripts'ene skal naturligvis virke i IE samt netscape version 4.X og

Hej Lars

Mange tak for din ulejlighed med at lave nogle opgaver til mig.
Jeg har haft javascript her i uge 26 og skal have en uge igen i uge 31, så
håber jeg, at jeg har lært så meget, at jeg kan løse de opgaver, du har
lavet.

Fra : Christian Doeleman

Dato : 28-06-01 22:34

"Tine Müller" <tinem@email.dk> skrev:
> [...]
> hvad javascript er, men savner nogle opgaver til at afprøve det med og få

Prøv at kigge på:
The JavaScript Primers
30 Steps that make JavaScripting fun to learn!
http://www.htmlgoodies.com/primers/jsp/

Det er godt nok 2-3 år siden jeg læste dem, men de kan vel stadigvæk bruges.

Med venlig hilsen
Christian

Fra : Jakob Andersen

Dato : 07-07-01 01:15

"Tine Müller" <tinem@email.dk> wrote in message
> [...]
> hvad javascript er, men savner nogle opgaver til at afprøve det med og få

Der er så vidt jeg husker opgaver med i denne: <URL:
http://hotwired.lycos.com/webmonkey/programming/javascript/tutorials/tutoria
l1.html>

--
Jakob Andersen