Opbevaring af flaske
Fra : mbk112@hotmail.com

Dato : 05-12-06 15:04

Af forskellige årsager har jeg ikke brugt min 15L stålflaske det
sidste halve år, og jeg regner heller ikke med at komme til at bruge
den det næste halve år.

Indtil nu har den stået med 200 bars tryk på.

Syntes at have hørt, at det ikke er det optimale for at forhindre
rustdannelse, da det høje partialtryk af oxygen ved 200 bar reagerer
hurtigere med stålet, end hvis man fx. har 50 bars tryk på.

Er det rigtigt?

mvh
Michael Kristensen

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 05-12-06 18:56

Der er nok noget om snakken:

http://www.scubadiving.com/article3539/?m_nPage=4
http://www.rockymountaincenter.org/a_tanks.html

Så rustdannelsen i en stålflaske afhænger af ilt procent, ilt partial tryk,
vanddamp i luften, saltvand i flasken, temperatur og kvaliteten af stålet.

Et bud er at rustdannelsen sker i to faser:
1) først en hurtigt kort periode med høj rust dannelse
2) dernæst en lang periode med konstant lav rust dannelse

/Sune

Fra : mbk112@hotmail.com

Dato : 06-12-06 16:16

> Så rustdannelsen i en stålflaske afhænger af ilt procent, ilt partial tryk,
> vanddamp i luften, saltvand i flasken, temperatur og kvaliteten af stålet.

Er din konklusion, at jeg bør tømme flasken til et lavere tryk?

Og i så fald hvor lavt skal trykket være?

mvh
Michael Kristensen

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 07-12-06 10:07

Mit gæt er at PO2'en er af mindre betydning end de andre faktorer, bare du
ikke tømmer flasken helt.

Fra : Søren Arnvig

Dato : 07-12-06 19:49

<mbk112@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

Rust dannes når stålet oxiderer, så jo mindre oxygen
der er i flasken desto mindre rust kommer der.

Et lille overtryk sørger for at der ikke kommer fugt i flasken.
Hvis den skal obevares i længere tid, så lad den stå med 2-5 bar.

Søren Arnvig

Fra : Ukendt

Dato : 09-12-06 09:45

Søren Arnvig wrote:

> Et lille overtryk sørger for at der ikke kommer fugt i flasken.
> Hvis den skal obevares i længere tid, så lad den stå med 2-5 bar.

endlig en sjov diskusjon som jeg aldrig har tænkt på, "hvordan opbevære jeg
bedst min flaske når den ikke skal brugel længe"
i forlængelse af Sørens indlæg, kunne man vel sige tøm den helt (om muligt
sug vacum i den og fyldså en lille slat helium i den, hvis man i
prensippet havde fået suget alt luften ud af den, ville der nu slet ikke
være noget O2 i den og der med kunne den jo ikke ruste.

eller man kunne smide en O2 måle celle ned i flasken, det er jo en lille
forbrændings celle der bruger O2 så efter noget tid ville der jo ikke være
noget O2 i flasken og den kan dermed ikke ruste

MEN!!!!!

er alt dette nu over hovet ralavant ?????

en dykker flaske som bliver fyldt på et ordenlig anlæg, så der intet vand
eller fugt kommer i flasken, holder RIGTIG RIGTIG mange år, og ser ud som
ny. Det der tager hårest på flaskerne (hvis altså de til daglig bliver
behandlet rigtig) er at komme til trykprøvning hver 5 år, her bliver de
nemlig fyldt med vand, og hvis de har lidt for travelt der inde, får de ikke
tøret dem ordenlig, og så ligger de måske lige et par uger nede i klubben
inden man får tid til at kikke på dem og samle dem, og så er de altså røde
af rust, og man må igang med arbejdet

mange aktive dykker fylder deres flasker så snart de er tømte, for at de
står klar til næste gang vejeret er godt. det vil sige at flaske sæt over
alt i landet står konstandt med luft (måske enda en tyk Nitrox) på fyldt til
tryk mellem 200 og 300 bar, og det er ikke et problem, de ruster kun hvis de
ikke bliver behandlet ordenlig eller fyldt på dårlige anlæg, så hvorfor
skulle det lige vare et problem at opbevare en flaske 2-4 år med luft på ?

så her er min teori, Søren har da ret mindre O2 mindre rust, men jeg vil
væde med at hvis du tager 2 helt identiske flasker, og opbevare dem 5år, den
ene med 5 bar luft og den anden med 200bar luft, så tror jeg ikke du kan se
forskæld på de to.

mvh Morten

Fra : Søren Arnvig

Dato : 09-12-06 15:08

"Morten Dall Darmer" <mrnews (a) tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> væde med at hvis du tager 2 helt identiske flasker, og opbevare dem 5år,
> den ene med 5 bar luft og den anden med 200bar luft, så tror jeg ikke du

Jeg tror også forskellen er minimal, men hvis man skal gøre det, kan man
ligeså
godt gøre det rigtigt. Og hvis man gerne vil fjerne al ilt i flasken , så er
det noget
billigere at skylle med argon eller nitrogen, end helium

Søren Arnvig

Fra : Ukendt

Dato : 11-12-06 18:40

Søren Arnvig wrote:
> godt gøre det rigtigt. Og hvis man gerne vil fjerne al ilt i flasken
> , så er det noget
> billigere at skylle med argon eller nitrogen, end helium

det er da rigtig, men da nitrogen ikke sådanne lige står i klubberne,
overvejedet jeg endlig at skrive at man kunne fylde med argon, men droppede
det igen da det måske kunne udløse en længere tråd omkring hvor smart det
var, hvad nu hvis man glemte at der var argon 2 år senere og så toppede den
op med luft, og ville dyke på det, osv osv, så for at slippe for at
diskutere det, foreslog jeg He ))

mvh Morten

Fra : Søren Arnvig

Dato : 11-12-06 18:47

> [...]
> toppede den op med luft, og ville dyke på det, osv osv, så for at slippe
> for at diskutere det, foreslog jeg He ))

Havde samme tanke, men hvis man er smart nok til at skylle med
med en inert gas, så er man også smart nok til at skylle
den med åndingsgas senere. )))

Søren Arnvig

Fra : Henrik Manley

Dato : 11-12-06 18:54

> Rust dannes når stålet oxiderer, så jo mindre oxygen
> der er i flasken desto mindre rust kommer der.

Der skal 3 ting til for at danne rust og alle tre ting skal være til stede.
Jernet kommer vi jo nok ikke uden om så derfor skal man fjerne enten ilten
eller vandet. Jeg synes det må være nemmest at fjerne vandet ved fylde
flasken fra kompressor der giver tør luft. At tænke på at sænke PO2 er
ligegyldigt.

--
Henrik Manley
http://bends.dk

Fra : Svend Erik Østergaar~

Dato : 10-12-06 21:52

Hej Michael
Bare lad flasken stå med trykket på, jeg har set flere flasker
der har stået i 5 år mellem 2 trykprøvninger med fuld tryk på
uden det kunne ses på dem.
Det er derfor ikke umagen værd at gøre noget andet end at sætte
den tilside til du skal bruge den.

MVH Svend Erik