Gratis ekspanderende horisontal menu
Fra : Rune Jensen

Dato : 04-12-06 22:48

Jeg leder efter et script for en vandret menubar m. underpunkter, som
overholder gældende standarder (ikke table-design), og som er gratis. Er der
mon nogen, som har et link eller to? Det er til kommercielt brug.

Jeg kan køre både ASP og PHP på serveren, hvis det er, men et clientside
Javascript, som graderer pænt udfra listepunkter, er også OK.

MVH
Rune Jensen

Fra : per christoffersen

Dato : 04-12-06 23:12

"Rune Jensen" <runeofdenmark@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg kan køre både ASP og PHP på serveren, hvis det er, men et clientside
> Javascript, som graderer pænt udfra listepunkter, er også OK.

Måske denne her:
http://www.hintzmann.dk/articles/mhalist/

/Per

Fra : Rune Jensen

Dato : 05-12-06 06:31

"per christoffersen" wrote in message

> Måske denne her:
> http://www.hintzmann.dk/articles/mhalist/

Hintzmanns menu fik jeg ikke rigtigt til at fungere sidst jeg prøvede,
og der bliver ikke opdateret på siden mere (så vidt jeg kan se). Men jeg
prøver at tage et kig. Man er måske blevet klogere siden da også

MVH
Rune Jensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-12-06 23:18

Rune Jensen wrote:
> [...]
> overholder gældende standarder (ikke table-design), og som er gratis.
> Er der mon nogen, som har et link eller to? Det er til kommercielt

Et gratis menu-script til et kommercielt site?

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 05-12-06 00:33

"Erik Ginnerskov" wrote in message...

> Et gratis menu-script til et kommercielt site?

Undskyld... Men hvorfor skulle det ikke være muligt?

MVH
Rune Jensen

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 05-12-06 05:40

Erik Ginnerskov skrev:

> Et gratis menu-script til et kommercielt site?

ja, jeg tror bestemt at det er det spørgeren søger. Jeg synes egentlig
også det var formuleret tydeligt, så det er vel næppe for at være sikker
på at have forstået ham, inden du hjælper, at du stiller dette uddybende
spørgsmål.

Hvad er formålet med dit uddybende spørgsmål?

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-12-06 21:12

Jesper Brunholm wrote:

> Hvad er formålet med dit uddybende spørgsmål?

Det er måske bare mig, men jeg så et misforhold mellem at ville lave noget,
der skal tjenes penge på og så åbenlyst ikke vil betale for den anvendte
teknik.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : jopa

Dato : 05-12-06 21:47

Erik Ginnerskov skriblede bla:
> Det er måske bare mig, men jeg så et misforhold mellem at ville lave
> noget, der skal tjenes penge på og så åbenlyst ikke vil betale for
> den anvendte teknik.

Erik man er da oligofren hvis man betaler for noget der er gratis eller ?
--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-12-06 21:54

jopa wrote:

> Erik man er da oligofren hvis man betaler for noget der er gratis
> eller ?

Jeg ville bare have undladt den sidste bemærkning "Det er til kommercielt
brug". Selvfølgelig bruger man det gratis materiale, der findes.

Jeg fandt bare sammenstillingen gratis og kommerciel lidt pudsig.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : jopa

Dato : 05-12-06 22:14

Erik Ginnerskov skriblede bla:

> Jeg fandt bare sammenstillingen gratis og kommerciel lidt pudsig.

Forstår det godt.
--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-12-06 22:16

jopa wrote:

> Forstår det godt.

Man bemærkede åbenbart ikke min smiley i første indlæg i tråden.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : jopa

Dato : 05-12-06 22:31

Erik Ginnerskov skriblede bla:

> Man bemærkede åbenbart ikke min smiley i første indlæg i tråden.
Jo da jeg brugte samme smiley
--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 05-12-06 22:20

Erik Ginnerskov skrev:

> Jeg ville bare have undladt den sidste bemærkning "Det er til kommercielt
> brug". Selvfølgelig bruger man det gratis materiale, der findes.

Den er nødt til at med, da der er forskel på hvilke scripts man må bruge
gratis til kommercielle systemer og til non-kommercielle.

Jeg synes i øvrigt at det i den sammenhæng skal huskes at "kommerciel"
og "udbyttende" ikke er det samme (og det siger jeg heller ikke at du
siger at det er , jeg minder vist lige så meget mig selv om det), og
at licensmæssigt så er alt kommercielt som der direkte tjenes penge på
undervejs (fx. også Google, pga. reklamerne).

> Jeg fandt bare sammenstillingen gratis og kommerciel lidt pudsig.

Det er langt fra sjældent set at scripts frigives til en vilkårlig brug.
Jeg er en af de mange, som på den ene side lever af at lave sites hvor
jeg også bruger gratis-objekter undervejs af og til, og på den anden
side leverer nogle gratis scripts og services rundt omkring. Derfor
falder det _mig_ for brystet hvis det skal være suspekt

mvh

Jesper Brunholm

Fra : per christoffersen

Dato : 06-12-06 09:14

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammeplease.invalid> skrev i en meddelelse
> Jeg fandt bare sammenstillingen gratis og kommerciel lidt pudsig.

Det er vidst det der hedder Open Source.

/Per

Fra : jopa

Dato : 05-12-06 18:44

Erik Ginnerskov skriblede bla:

> Et gratis menu-script til et kommercielt site?

Hvad er der galt med at score hele kassen
--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 04-12-06 23:27

Rune Jensen skrev:

> Jeg leder efter et script for en vandret menubar m.
> underpunkter, som overholder gældende standarder
> (ikke table-design), og som er gratis.

Jørgen har skrevet en masse om den slags på
http://webdesign101.dk/navigation/

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 04-12-06 23:38

Allan Vebel skrev:

> Jørgen har skrevet en masse om den slags på
> http://webdesign101.dk/navigation/

Dette link er nok mere direkte:
http://www.webdesign101.dk/www/cssmenu/dropdownmenu.php

Jørgen Farum Jensen
Håndbog i websidekonstruktion: http://webdesign101.dk/cssbog/
Webdesign med stylesheets:
http://webdesign101.dk/wwwbog/udgave2/
..

Fra : Rune Jensen

Dato : 05-12-06 06:20

"Jørgen Farum Jensen" wrote in message...

> Dette link er nok mere direkte:
> http://www.webdesign101.dk/www/cssmenu/dropdownmenu.php

Tak til jer begge, den kræver nok lidt nærmere studium, så den må jeg
kigge på, når jeg kommer hjem.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 06-12-06 00:11

Erik Ginnerskov skrev:

> [...]

noget,
> der skal tjenes penge på og så åbenlyst ikke vil betale for den

Aha. Men så må du skrive på din side, at du ikke vil have, dine
scripts
skal kunne bruges kommercielt, men kun til privat brug. Jeg har
benyttet
indtil flere scripts fra hjemmesideskolen på sider til kommercielt
brug.
Det bør jeg måske stoppe med. Jeg synes dog ikke, jeg har lagt skjul
på,
når jeg har efterspurgt support på dem i nyhedsgrupperne, at det ikke
var til private sider.

At folk udgiver deres scripts offentligt til (næsten) frit brug er,
som
Jesper skriver, ikke ualmindeligt. Tit er det ikke selve
scriptet/programmet, der skal tjenes på, men eksempelvis den
medfølgende
merchandise eller opfordringen til at købe Pro-udgaven eller reklamer

selve siden eller bare alm. PR. Et eksempel på at man kan tjene på at
give noget væk, er en vis Basshunter, som lagde sit hit "Boten Anna"
ud
til fri download, og derefter tjente ganske godt på maxien. I (dig og
Jopa), bør måske overveje forskellen på, at scriptet jeg
efterspørger
ligger i en side, som skal sælge et produkt, og så at man selv
sælger
scriptet som sit eget. Der er ret så stor forskel, for det sidste vil
faktisk i ret så mange tilfælde ikke være lovligt.

Iøvrigt. så lyder det lidt dobbeltmoralsk for mig, for hvis folk
giver
det væk, så kan jeg ikke se, hvorfor man skal gå imod deres
intentioner.
Et eksempel er Spyware Search & Destroy, som er lovligt at bruge også
for firmaer, men som det til gengæld er ulovligt at sælge, da manden
bag
selv giver det væk gratis, men med mulighed for at donere. Det er ikke
noget, som giver kassen, det må være logik, nærmere giver det vel
goodwill og PR for manden bag, for hans hjemmeside dækker efterhånden
en
god del af verdenen.

Ganske mange profesionelle programmører bruger gratis kodedele/hele
programmer, simpelthen fordi det ville være idiotisk at opfinde den
dybe
tallerken igen, men også pga. prisen. Jeg kan ikke se nogen problemer
at udnytte, hvad der er gratis, hvis alt på nettet kostede penge, så
ville det hurtigt dø, og vi ville ende i noget Microsoft-only, som kun
BG kunne have glæde af. Det må så være op til ens moral, hvad man
vil
give igen, og om man overhovedet vil gøre det. Der vil altid være
nogen,
som suger uden at give igen, men det må man altså tage med og
acceptere.
Men som sagt, så ligger der tit grundige overvejelser bag at give
tingene væk gratis (den med gyngerne og karusellerne), så man skal
ikke
have så ondt af, at folk gør det.

Et lille PS. Der findes jo til eksempel gratis CMS-systemer, og det er
jo en del mere avanceret, og har krævet en del mere kodning end et
menu-script nogensinde vil kunne gøre. - og jeg kunne da godt tænke
mig
at vide, om disse udelukkende er til privat brug? For i så fald er der
en del firmaer, som har et problem.
http://joomla.dk/hvad-er-joomla.html
siger, at deres er til fri afbenyttelse. Med fri menes, efter min
overbevisning, også til kommercielle sider. Firefox, som et andet
eksempel, er gratis - også for firmaer? Andre eksempler?????

MVH
Rune Jensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-12-06 16:07

Rune Jensen wrote:

> [...]
> benyttet
> indtil flere scripts fra hjemmesideskolen på sider til kommercielt

Rolig, nu. Det var ikke ondt ment fra min side. Og hvad angår de scripts
m.m., du kan finde på hjemmesideskolen, så kan du bruge det som du vil. Jeg
morede mig bare lidt over måden, du beskrev dit ønske.

> Et eksempel er Spyware Search & Destroy, som er lovligt at bruge også
> for firmaer, men som det til gengæld er ulovligt at sælge, da manden
> bag
> selv giver det væk gratis,

Hvilket svarer ganske godt til den eneste begrænsning jeg har lagt på
materialet på hjemmesideskolen (ud over kopiering af siderne):

Jeg tillader ikke, at andre bruger mine sider som undervisningmateriale, når
de selv påtager sig at lære andre at lave hjemmesider.

Men der er åbenbart en række personer i gruppen, der ikke rigtig har den
humoristiske sans aktiveret, siden jeg skal have hug over en sjov
bemærkning.

Det må jeg så tage ad notem og i fremtiden holde den slags for mig selv.

Jeg beklager støjen.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 06-12-06 20:55

> Rolig, nu. Det var ikke ondt ment fra min side.

Nej, det regnede jeg nu heller ikke med. Men her følte jeg mig nok trådt
på, fordi jeg fik det indtryk, at du mente, det var moralsk forkert at
bruge gratis scripts, for rent logisk, så kan man jo godt have den
mening. Men jeg havde slet ikke overvejet, det var selve formuleringen.
Jeg kan såmænd også nogle gange falde i staver over en formulering, som
jeg opfatter som dobbelttydig, men som er afsendt som værende éntydig.

> Og hvad angår de scripts
> m.m., du kan finde på hjemmesideskolen, så kan du bruge det som du
vil. Jeg
> morede mig bare lidt over måden, du beskrev dit ønske.

Ja, det kan jeg godt se, som svaret ovenfor. Den rigtige formulering,
har jeg så lært, hedder Open source

> [...]
>
> Jeg tillader ikke, at andre bruger mine sider som
undervisningmateriale, når
> de selv påtager sig at lære andre at lave hjemmesider.

Naturligvis ikke. Og jeg har, som sagt haft stor glæde af dine scripts.
Specielt dine ASP-scripts, som er ret unikke. Iøvrigt synes jeg det er
en god idé at give credit til forfatteren af gratis script, enten på
siden eller i koden, også selvom dette ikke er et formelt krav. Dette
også fordi der måske kan være andre, som er interesseret i scriptet.

> Men der er åbenbart en række personer i gruppen, der ikke rigtig har
den
> humoristiske sans aktiveret, siden jeg skal have hug over en sjov
> bemærkning.

Ups. Vi talte vist forbi hinanden dér. Det har aldrig været min mening,
at ville give folk hug, for at være humoristiske. Tværtimod. Man kan
også blive for alvorlig, og så blir det jo kedeligt.

> Det må jeg så tage ad notem og i fremtiden holde den slags for mig
selv.

> Jeg beklager støjen.

Støj synes jeg nu aldrig det er. Men som sagt, så har vi tydeligvis talt
forbi hinanden. Det sker desværre ind i mellem, når det foregår på
skrift. Men så må man jo bare forklare og så finde ud af, hvad hinanden
mente i virkeligheden. Jopa gjorde mig opmærksom på din smiley. Jo, den
skal man huske betydningen af, og den fik jeg vist ikke helt fat i. Det
kan man vel så lære af

MVH
Rune Jensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-12-06 17:29

Rune Jensen wrote:

> Ja, det kan jeg godt se, som svaret ovenfor. Den rigtige formulering,
> har jeg så lært, hedder Open source

Det er en rigtig god betegnelse. Og der er jo heller ikke nogen grund til at
genopfinde den dybe tallerken.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 07-12-06 23:45

> Det er en rigtig god betegnelse. Og der er jo heller ikke nogen grund
til at
> genopfinde den dybe tallerken.

Det skal jeg huske. Er du tilfældigvis Fiduso-medlem? Jeg er godt nok
ikke, men Bertel beskriver ganske godt, hvordan formuleringer kan gå
galt. Den side er altså morsom.

MVH
Rune

Fra : Allan Vebel

Dato : 08-12-06 00:34

Rune Jensen skrev:

> Er du tilfældigvis Fiduso-medlem? Jeg er godt nok
> ikke, men Bertel beskriver ganske godt, hvordan
> formuleringer kan gå galt. Den side er altså morsom.

Jeg elsker dobbelttydigheder, og har været fiduso-medlem
fra starten, medlemsnummer 5, hvor der nu er 1547.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 08-12-06 00:59

"Allan Vebel" wrote in message...

> Jeg elsker dobbelttydigheder, og har været fiduso-medlem
> fra starten, medlemsnummer 5, hvor der nu er 1547.

Og dobbelttydigheder er der såmænd også i selve brugen af usenet. OT er
jo en forkortelse for Off Topic (som denne tråd så er blevet), men O-et
kunne ligeså godt opfattes som On (hvis man ikke vidste bedre), hvilket
giver den modsatte mening. I hvert fald er det svært at finde en anden
forkortelse for On Topic end netop OT. Betydningen af O-et er altså
indforstået, og det er bl.a. når noget er indforstået, at folk kan
misopfatte en meddelelse. Og så ikke mere fra min side, ellers ender det
bare med en FUT til dk.sprog

MVH
Rune jensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-12-06 02:33

Rune Jensen wrote:

> Det skal jeg huske. Er du tilfældigvis Fiduso-medlem?

Nej, men jeg kender siden og har lejlighedsvis fået en god griner der.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 06-12-06 00:19

jopa skrev:
> Erik Ginnerskov skriblede bla:

> Hvad er der galt med at score hele kassen

Læs mit svar til Erik

MVH
Rune Jensen

Fra : jopa

Dato : 06-12-06 10:54

Rune Jensen skriblede bla:

> Læs mit svar til Erik

Jeg har skam læst det.
ps kender du betydningen af diverse smileys.
Han sagde det med et glimt i øjet så mere alvorligt skal det ikke tages
--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 06-12-06 20:55

"jopa" wrote in message...

> [...]
> ps kender du betydningen af diverse smileys.
> Han sagde det med et glimt i øjet så mere alvorligt skal det ikke

OK, ok, fair nok.. Jeg har forstået, at jeg har misforstået

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 06-12-06 00:33

Rune Jensen skrev:

> Andre eksempler?????

http://www.oscommerce.com/ er vel ikke ligefrem til privat brug? Og de
siger også, det er gratis.

Fra deres side:
osCommerce is an Open Source based online shop e-commerce solution that
is available for free under the GNU General Public License. It features
a rich set of out-of-the-box online shopping cart functionality that
allows store owners to setup, run, and maintain their online stores
with minimum effort and with no costs, fees, or limitations involved.

MVH
Rune Jensen