Hvilken backuplygte...
Fra : Happy Diver

Dato : 04-12-06 13:13

....skal man vælge?

På forhånd tak.

Fra : Lars Skov-Dethlefsen

Dato : 04-12-06 14:12

Hejsa

Godt spørgsmål!

Jeg er selv godt tilfreds med min Aquatec Aquastar LED
(http://www.aquatec.co.uk/pages/accessories/aquastar.php) som jeg i
starten også brugte som primærlygte på mine natdyk.

Der er ca. 5 timers drift på 2 x AA og fungerer jo også fint over
vandet hvor min også bliver brugt til at finde hunden når hun er
stukket af m.m.

Der er fint lys i den - dog kan den ikke det helt store på vragdyk i
dagslys...

Mvh

Lars Skov-Dethlefsen

Fra : AK

Dato : 04-12-06 15:20

Hej,

det kommer jo an på hvor meget man er villig til at betale.

jeg har set Aquatec´s LED og den skal helt sikkert nok få dig ud af
vraget/grotten du er inde i - men der er ikke meget lys hvis du f.eks
sammenligner med min Heser som jeg helt klart ville vælge igen.
ellers virker greenforce´s backup LEd lygte også til at være meget
fornuftig, robust lavet og fint lys.

jeg ville under alle omstændigheder gå efter en LED lygte - de giver
efter min mening et meget bedre lys, da jeg godt kan lide den kolde
blå farves egenskaber ( ikke som farve men som lygte )

og så ville jeg helt klart vælge en lygte hvor man tænder ved at
skrue på hovedet af lygten, meget simpelt - nemt at tænde og man er
100% sikker på af en eller anden tilfældig plastic kontakt ikke går
i stykker.

hvilken lygte man vælger tror jeg ikke er så vigtigt, så længe man
er overbevist om at den lygte vil løse den situartion man befinder sig
- og mest af alt at man stoler på den, hvad andre siger kan være nok
så godt, men hvis ikke du stoler på din backup lygte vil det skabe
unødig stress i den situartion hvor du virkelig har behov for den

best

Anders knudsen

Fra : TT

Dato : 05-12-06 14:52

"AK" <Anders_Sjod@Yahoo.dk> skrev i en meddelelse

[...]

Er det Heser Backup du har - og har du handlet direkte med dem ?

-Torben

Fra : durzll@yahoo.co.uk

Dato : 04-12-06 15:26

Jeg er selv ude og lede efter én, og er nok ved at være kredset ind
på Underwater Kinetics Mini Q40 eLED.
Altså ikke den sædvanlige Mini Q40, men en nyere udgave/storebror.

Jeg har dog i sagens natur ikke en dyt erfaring med den, da jeg også
er på snuse-rundt stadet. Men nu ved du, den eksisterer

Fra : anders erbs

Dato : 04-12-06 16:24

Hejsa.
Jeg kan ikke anbefale en bestemt, men jeg synes selv at den skal være af en
hvis styrke så du ikke for dit dyk ødelagt helt, det der med en lygter der
kan få dig ud og kan oplyse dine instrumenter redder kun dig ikke dit dyk,
og for det meste er det, det sidste man har brug for.
mvh
Anders

Fra : Ruth Kjær

Dato : 04-12-06 18:23

Har som backup en Fa&Mi Luxeon 3 LED lygte. Svarer så vidt jeg ved til en
Powerled 25.

Lyser rigtig godt op og bruger 4 stk. AA batterier.

De bedste hilsner

Ruth

Fra : AK

Dato : 04-12-06 21:12

> [...]
> kan få dig ud og kan oplyse dine instrumenter redder kun dig ikke dit dyk,
> og for det meste er det, det sidste man har brug for.

her er jeg ikke enig, hvis man er steder hvor en backup lygte er
påkrævet dvs. steder hvor det kan være farligt at miste alt lys -
mener jeg at backup lygten kun har et formål, at få dig til at
overleve, hvis noget vitalt udstyr går i stykker under vandet afbryder
man dykket og går til overfladen så hurtigt som muligt

Fra : Henrik Manley

Dato : 05-12-06 07:54

> [...]
>overleve, hvis noget vitalt udstyr går i stykker under vandet afbryder
>man dykket og går til overfladen så hurtigt som muligt

Nu vil jeg ikke lige kalde en lygte vital, det er selvfølgeligt ikke rart
ikke at have lys mere men man dør ikke af det. Du glemmer at du har en
makker så når din backup lygte går må du nasse på ham.

--
Henrik Manley
http://bends.dk

Fra : PWK

Dato : 05-12-06 12:19

Henrik Manley skrev:

> [...]
> ikke at have lys mere men man dør ikke af det. Du glemmer at du har en
> makker så når din backup lygte går må du nasse på ham.

Hvis primær lygten fejler på vej igennem en minor/major restriction 1
km inde i f.eks. Sac Actun systemet i Mexico, hvor ens makker ikke
umiddelbart kan vende om og hjælpe dig, så er backup lygterne ( 2
stk) en vital del af dit udstyr. Bevæger man sig ind i huler eller
vrag bør udstyret været konfigureret til at man kan klare sig uden
sin makker i en kortere eller længere tid.
Peter W. Knudsen

Fra : anders erbs

Dato : 05-12-06 12:42

Jeg kan sagtens følge jeres begrundelser langt hen af vejen, men nu er det
ikke så tit jeg svømmer så langt ind nogen steder.
men jeg har desværre tit siddet på en båd langt ude på havet hvor man har
betalt mange penge for turen, og så er det surt kun at have en lille backup
lygte når en primære går i stykker, der er det nu meget rart med noget der
bare kan oplyse lidt så man stadig kan få noget for sine penge.
mvh
Anders

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 05-12-06 15:37

"anders erbs" <erbs@comxnet.dk> skrev i en meddelelse
> men jeg har desværre tit siddet på en båd langt ude på havet hvor man har

Hej Anders,

Jeg forstår godt hvad du mener, når jeg f.eks. tager en uge til frankrig for
at dykke huler så forsøger jeg altid at nasse en lygte hos en kammerat fordi
hvis min primære lygte går i stykker så kan jeg ikke dykke resten af ugen.
Dvs. jeg har 2 primære lygter med. I forbindelse med huledykning (og andet
penetration efter min mening) er det ikke forsvarligt at fortsætte på sin
backup men man kan sagtens komme ud på sin backup fordi man er i stand til
at signalere og se linen.

Jeg kunne dog ikke finde på at købe 2 HID lygter og tage dem begge med på en
bådtur i tilfælde af at den ene skulle gå i stykker.

mvh
Jonas

Fra : Henrik Manley

Dato : 05-12-06 12:46

> [...]
>vrag bør udstyret været konfigureret til at man kan klare sig uden
>sin makker i en kortere eller længere tid.

Der er masser af steder man kan forestille sig at det er svært at klare sig
uden lys. Men selv inde i grotter og langt inde i vrag skal man da kunne
klare sig uden lys da man altid vil være udsat for at lygten går i stykker,
0-sigt og den slags. Iøvrigt skal man lade være med at have en backup lygte
med hvis man alligevel ikke stoler på den.

Jeg mener ligesom Anders at man skal kunne dykke videre med sin backup lygte
og der bestemt ikke er grund til at afbryde dykket bare pga. hovedlyset går.
Der er selvfølge typer af dyk man stopper men de sjældne i min logbog.

--
Henrik Manley
http://bends.dk

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 05-12-06 10:45

Et par links som måske kan være til hjælp:

http://www.gue.com/Equipment/Config/index.html (reserve lights)
http://dktechgear.dk/catalog/product_info.php?cPath=30_36&products_id=123
http://www.mal-lighting.com/html/handlamps.html (kan også købe led hoved
alene)

Et par ekstra råd:

Check/udskift batterierne engang imellem
Hvis man kører huler eller vragpenetrering brug to backup lygter
Den type med 2 C celler (den korte) er til knap så høje personer
Kend max dybden på din backup lygte

/Sune

Fra : Happy Diver

Dato : 05-12-06 15:31

Sune Jorgensen <sune.jorgensen@mail.dk> skrev:
> [...]
>alene)
>
>Et par ekstra råd:
>
>Check/udskift batterierne engang imellem

Jeg synes den store (3 X C) virker meget lang. Jeg
er ca. 180. Men mit problem med den lille er at
lyset må da være ringe, jeg har ikke set den i
real life, det er bare min formodning.

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 05-12-06 19:11

"Happy Diver (slet DGYMV)" <skumbanandk@DGYMVyahoo.dk> wrote in message

> Jeg synes den store (3 X C) virker meget lang. Jeg
> er ca. 180.

180cm burde ikke give noget problem med en 3xC lygte.

> Men mit problem med den lille er at
> lyset må da være ringe, jeg har ikke set den i
> real life, det er bare min formodning.

Det komme nok an på pæren/led, men brændtiden er selvfølgelig det mindre.

/Sune

Fra : Happy Diver

Dato : 05-12-06 20:08

Sune Jorgensen <sune.jorgensen@mail.dk> skrev:
> [...]
Det er præcis det. Pæren er den samme, den får
bare et batteri mindre til at drive den = mindre
lys

Fra : TT

Dato : 07-12-06 16:39

"Happy Diver (slet 0JXK2)" <skumbanandk@0JXK2yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Det er præcis det. Pæren er den samme, den får
> bare et batteri mindre til at drive den = mindre
> lys

Nej det kan også betyde kortere brændetid.

-Torben

Fra : TT

Dato : 07-12-06 17:17

"TT" <trp@(fjern)hajq.dk> skrev i en meddelelse

> "Happy Diver (slet 0JXK2)" <skumbanandk@0JXK2yahoo.dk> skrev i en
> meddelelse news:11653459860.236726979349868@dtext.news.tele.dk...

> Nej det kan også betyde kortere brændetid.
>
> -Torben

Altså at den ikke kan lyse i lige så lang tid, før der skal skiftes batteri.

-Torben

Fra : Birger

Dato : 05-12-06 23:00