/ Forside / Karriere / Erhverv / Andet erhverv / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet erhverv
#NavnPoint
Nordsted1 1260
katekismus 960
ans 933
pifo 679
jakjoe 661
Benjamin... 550
Kortoverv.. 545
refi 518
dova 505
10  HelleBirg.. 475
Kontormøbler i hjemmet
Fra : Jacob Møller


Dato : 26-06-01 16:43

Hej NG,

Hvis man driver virksomhed fra sin private bolig (hvor kontoret også
indeholder privat møblement), er det så muligt at trække momsen fra ved køb
af diverse kontormøbler ? Jeg er ikke sikker, men mener ikke det kan lade
sig gøre.

Med venlig hilsen,
Jacob Møller



 
 
Jørgen Madsen (26-06-2001)
Kommentar
Fra : Jørgen Madsen


Dato : 26-06-01 21:18

"Jacob Møller" <jacob@jvector.dk> skrev i en meddelelse
news:9haaf2$2j9j$1@news.cybercity.dk...
> Hej NG,
>
> Hvis man driver virksomhed fra sin private bolig (hvor kontoret også
> indeholder privat møblement), er det så muligt at trække momsen fra ved
køb
> af diverse kontormøbler ? Jeg er ikke sikker, men mener ikke det kan lade
> sig gøre.

Hvis det anvendes udelukkende erhvervsmæssigt, har det ikke nogen betydning
hvor det står. Det er noget helt andet med fradrag for lokalet - der er der
meget strikse regler.

Mvh. Jørgen Elsted Madsen



Anders (30-06-2001)
Kommentar
Fra : Anders


Dato : 30-06-01 13:58

> > Hej NG,
> >
> > Hvis man driver virksomhed fra sin private bolig (hvor kontoret også
> > indeholder privat møblement), er det så muligt at trække momsen fra ved
> køb
> > af diverse kontormøbler ? Jeg er ikke sikker, men mener ikke det kan
lade
> > sig gøre.
>
> Hvis det anvendes udelukkende erhvervsmæssigt, har det ikke nogen
betydning
> hvor det står. Det er noget helt andet med fradrag for lokalet - der er
der
> meget strikse regler.
>
> Mvh. Jørgen Elsted Madsen
>
Hvordan fungerer det så hvis firma adressen ikke er den samme som privat
adressen, men man stadig har et hjemmekontor som udelukkende anvendes i
forbindelse med forretningen?

Mvh. Anders



Jørgen Madsen (30-06-2001)
Kommentar
Fra : Jørgen Madsen


Dato : 30-06-01 22:33

Det ændrer ikke noget. Du kan sagtens have kontor 2 steder.

Mvh. Jørgen Elsted Madsen

"Anders" <akr@person.dk> skrev i en meddelelse
news:9hkiak$53f$1@sunsite.dk...
> > > Hej NG,
> > >
> > > Hvis man driver virksomhed fra sin private bolig (hvor kontoret også
> > > indeholder privat møblement), er det så muligt at trække momsen fra
ved
> > køb
> > > af diverse kontormøbler ? Jeg er ikke sikker, men mener ikke det kan
> lade
> > > sig gøre.
> >
> > Hvis det anvendes udelukkende erhvervsmæssigt, har det ikke nogen
> betydning
> > hvor det står. Det er noget helt andet med fradrag for lokalet - der er
> der
> > meget strikse regler.
> >
> > Mvh. Jørgen Elsted Madsen
> >
> Hvordan fungerer det så hvis firma adressen ikke er den samme som privat
> adressen, men man stadig har et hjemmekontor som udelukkende anvendes i
> forbindelse med forretningen?
>
> Mvh. Anders
>
>



Anders Petersen (27-10-2001)
Kommentar
Fra : Anders Petersen


Dato : 27-10-01 16:09

> Hvis det anvendes udelukkende erhvervsmæssigt, har det ikke nogen
> betydning hvor det står. Det er noget helt andet med fradrag for
> lokalet - der er der meget strikse regler.

Desværre var damen fra Kæbenhavns Kommune ikke helt enig. Kontor i privaten
uden seperat indgang blev brugt som argument for, at jeg stort ikke kunne
trække noget fra. "Der var jo stor chance for at jeg brugte det privat".
Bør bevisbyrden ikke ligge hos dem i stedet for hos mig? Mine forklaringer
med, at jeg faktisk havde seperat 'kontor' til private sager komplet med
møbler, pc osv gjorde ikke det store indtryk...

/Anders


Peter Grauslund Chri~ (27-10-2001)
Kommentar
Fra : Peter Grauslund Chri~


Dato : 27-10-01 17:16

"Anders Petersen" <anders@ARGHgadefejer.dk> wrote in message
news:Xns9147AE954D4B3andersgadefejerdk@212.54.64.134...

[klip]

> "Der var jo stor chance for at jeg brugte det privat".
> Bør bevisbyrden ikke ligge hos dem i stedet for hos mig?

Nej. Det vil i praksis sige, at der skulle kontrolleres på samtlige
kontorer. Det vil betyde, at der skulle ansættes vildt mange i T&S - det vil
vi trods alt nok ikke betale for.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/
Nyt juridisk, elektonisk og gratis tidsskrift på http://www.rettid.dk



Jørgen E. Madsen (30-10-2001)
Kommentar
Fra : Jørgen E. Madsen


Dato : 30-10-01 23:53

Nu har jeg aldrig fundet det korrekt, at hvis det offentlige ønsker at
modsige en skatteyders synspunkt, hvis ikke det er klart forkert, er det
skatteyder der skal bruge resurser på at vise han har ret.
Det er for nemt for systemet at "skyde med spredehagl" i håb om at ramme
noget, men det er utroligt kostbart såvel psykisk som økonomisk for
skatteyderen. Derfor er systemet ikke bygget op på et ligeværdigt plan.
Der er kommet omkostningsdækning (man får tilskud til skattesager når man
kører dem videre) - et meget stort fremskridt - men den psykiske omkostning
kan ikke måles, og er ofte den største.
Tænk på, hvor mange skatteydere der bruger oceaner af energi på en
"ligegyldig" skattesag i stedet for at producere noget fornuftigt, hvor det
omvendt kun er nogle få tilfældige linier i et brev og et frimærke der kan
afstedkomme denne situation fra en måske u-dygtig administration.
Der er kommuner der er dybt seriøse!!, og derfor skønne at samarbejde med,
også selvom det viser sig, at vi som revisorer ikke altid har ret, men der
er sandelig også ukvalificerede kommuner, der accepterer!, at den enkelte
medarbejder ser stort på alle regler og følger sin egen holdning til
tingene, selvom der er et sæt spilleregler for begge parter.
Inden jeg bliver dømt til dk.politik slutter jeg -
Og et ganske kort svar på det oprindelige spørgsmål, som jeg også har
besvaret meget omfattende tidligere på et andet indlæg: Et firmakontor i et
privathjem må ikke have 2 døre, eller indeholde en sofa man kan sove på, et
klædeskab med tøj til nytårsaften, konens tørrehjelm eller ungernes legetøj.
KUN firmarelaterede ting. Er det i orden, og du rent faktisk bruger det til
firmaet og firmaets ting skal du have fradrag - så kort kan det gøres;)

Mvh. JørgenE
www.Revisor-Partner.dk

"Peter Grauslund Christensen" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en
meddelelse news:3bdadddc$0$26985$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> "Anders Petersen" <anders@ARGHgadefejer.dk> wrote in message
> news:Xns9147AE954D4B3andersgadefejerdk@212.54.64.134...
>
> [klip]
>
> > "Der var jo stor chance for at jeg brugte det privat".
> > Bør bevisbyrden ikke ligge hos dem i stedet for hos mig?
>
> Nej. Det vil i praksis sige, at der skulle kontrolleres på samtlige
> kontorer. Det vil betyde, at der skulle ansættes vildt mange i T&S - det
vil
> vi trods alt nok ikke betale for.
>
> /Peter
>
> --
> http://www.grauslund.com/
> Nyt juridisk, elektonisk og gratis tidsskrift på http://www.rettid.dk
>
>



bito@tdcadsl.dk (16-11-2001)
Kommentar
Fra : bito@tdcadsl.dk


Dato : 16-11-01 14:26


"Jørgen E. Madsen" <elsted@madsen.mail.dk> wrote in message
news:3bdf2f63$0$57656$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Nu har jeg aldrig fundet det korrekt, at hvis det offentlige ønsker at
> modsige en skatteyders synspunkt, hvis ikke det er klart forkert, er det
> skatteyder der skal bruge resurser på at vise han har ret.
> Det er for nemt for systemet at "skyde med spredehagl" i håb om at ramme
> noget, men det er utroligt kostbart såvel psykisk som økonomisk for
> skatteyderen. Derfor er systemet ikke bygget op på et ligeværdigt plan.
> Der er kommet omkostningsdækning (man får tilskud til skattesager når man
> kører dem videre) - et meget stort fremskridt - men den psykiske
omkostning
> kan ikke måles, og er ofte den største.
> Tænk på, hvor mange skatteydere der bruger oceaner af energi på en
> "ligegyldig" skattesag i stedet for at producere noget fornuftigt, hvor
det
> omvendt kun er nogle få tilfældige linier i et brev og et frimærke der kan
> afstedkomme denne situation fra en måske u-dygtig administration.
> Der er kommuner der er dybt seriøse!!, og derfor skønne at samarbejde med,
> også selvom det viser sig, at vi som revisorer ikke altid har ret, men der
> er sandelig også ukvalificerede kommuner, der accepterer!, at den enkelte
> medarbejder ser stort på alle regler og følger sin egen holdning til
> tingene, selvom der er et sæt spilleregler for begge parter.
> Inden jeg bliver dømt til dk.politik slutter jeg -
> Og et ganske kort svar på det oprindelige spørgsmål, som jeg også har
> besvaret meget omfattende tidligere på et andet indlæg: Et firmakontor i
et
> privathjem må ikke have 2 døre, eller indeholde en sofa man kan sove på,
et
> klædeskab med tøj til nytårsaften, konens tørrehjelm eller ungernes
legetøj.
> KUN firmarelaterede ting. Er det i orden, og du rent faktisk bruger det
til
> firmaet og firmaets ting skal du have fradrag - så kort kan det gøres;)
>
> Mvh. JørgenE
> www.Revisor-Partner.dk
>
> "Peter Grauslund Christensen" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en
> meddelelse news:3bdadddc$0$26985$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

Ud over at være fuldstændig enig i det totalt uholdbare i skatteyderes
retsstilling her i landet. I parantes bemærket havde 60 minutes for nogen
tid siden en tv-udsendelse op netop disse forhold i DK. Desværre nåede jeg
ikke at se den hele, Men slutningen og dermed konklusionen lød: Denmark, the
country where your are quilty untill proven innocent. ...Og det er jo netop
omvendt bevisbyrde.

Med hensyn til "kontor i hjemmet situationen" er reglen vel stadig, at du må
udleje 25% af din bolig til erhverv, og hvis du samtidig opfører en
lejeindtægt (uden moms) på din personlige selvangivelse i et rimeligt
forhold til dine øvrige boligomkostninger og selvfølgelig med
erhvervsmæssigt omkostning (igen uden moms), skulle der vel ikke være
problemer - Jeg har ikke oplevet det - ikke lige netop det.

Mvh
Karsten Jensen



Erik G Christensen (27-10-2001)
Kommentar
Fra : Erik G Christensen


Dato : 27-10-01 16:43

Anders Petersen wrote:
>
> > Hvis det anvendes udelukkende erhvervsmæssigt, har det ikke nogen
> > betydning hvor det står. Det er noget helt andet med fradrag for
> > lokalet - der er der meget strikse regler.
>
> Desværre var damen fra Kæbenhavns Kommune ikke helt enig. Kontor i privaten
> uden seperat indgang blev brugt som argument for, at jeg stort ikke kunne
> trække noget fra. "Der var jo stor chance for at jeg brugte det privat".
> Bør bevisbyrden ikke ligge hos dem i stedet for hos mig? Mine forklaringer
> med, at jeg faktisk havde seperat 'kontor' til private sager komplet med
> møbler, pc osv gjorde ikke det store indtryk...

Det er jo altid et skøn.
Men jeg har da haft held med en billedserie (nemt med digitalt,
og med 8 billeder pr A4 side), der underbygger påstanden.
Og er du ikke enig, kunne du jo med sådan en billedserie få et
kvalificeret bud fra en revisor, om det er værd at klage på.

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy
ICQ # 59294864
Prepare for the worse - hope always the best

Erik P. Ernst (16-07-2001)
Kommentar
Fra : Erik P. Ernst


Dato : 16-07-01 11:27

"Jacob Møller" <jacob@jvector.dk> wrote in message
news:9haaf2$2j9j$1@news.cybercity.dk...
> Hvis man driver virksomhed fra sin private bolig (hvor kontoret også
> indeholder privat møblement), er det så muligt at trække momsen fra
ved køb
> af diverse kontormøbler ? Jeg er ikke sikker, men mener ikke det kan
lade
> sig gøre.

Ifølge Glostrup Kommune: NEJ.
Hvis lokalet er i ens private hjem og iøvrigt kan bruges privat, så kan
du ikke fradrage det.
Dette gælder ikke hvis bordet er specielt for dit job - f.eks.
tegneborde og lignende.

Dette er hvert fald den besked jeg fik, da jeg ville fratrække 50% af
anskaffelsesprisen på et nyt skrivebord.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste