/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Automatgear contra almindelig gear !
Fra : Hvad siger du ?


Dato : 15-11-06 20:08

Har nu set på en masse BMW 528i , godt brugte.
Har lagt mærke til, at de allerfleste af dem har automatgear og ikke et alm.
gear..
Den er jo en del hurtigere med almindelig gear , så hvorfor er der egentlig
så mange af lige den
model der har automatgear ?
Automatgear dårligere i glat føre og meget langsommere i optræk end
almindeligt gear..Eller er der noget jeg har misforstået ?
Køreglæde er vel også at rykke/ruske rundt med den gearstang .. he he :)

Mvh.



 
 
Mogens... (15-11-2006)
Kommentar
Fra : Mogens...


Dato : 15-11-06 20:12

"Hvad siger du ?" <Virker-ikke@slut.prut> skrev i en meddelelse
news:455b6596$0$203$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Den er jo en del hurtigere med almindelig gear , så hvorfor er der
> egentlig så mange af lige den model der har automatgear ?

Fordi store motorer og automatgear hører sammen...

> Automatgear dårligere i glat føre og meget langsommere i optræk end
> almindeligt gear..Eller er der noget jeg har misforstået ?

Aut. er lidt vanskeligere at håndterer, når det er glat, men det
lærer man hurtigt. Den er akademisk set langsommere, men
for langt de fleste vli den være hurtigere i acceleration...

> Køreglæde er vel også at rykke/ruske rundt med den gearstang

BMW har steptronic hvor du vælger enten alm. eller aut.

/Mogens
'03 BMW 530d touring steptronic...



Hvad siger du ? (15-11-2006)
Kommentar
Fra : Hvad siger du ?


Dato : 15-11-06 20:24


"Mogens..." <no@reply.dk> skrev i en meddelelse
news:hEJ6h.23001$E02.9485@newsb.telia.net...
> "Hvad siger du ?" <Virker-ikke@slut.prut> skrev i en meddelelse
> news:455b6596$0$203$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> BMW har steptronic hvor du vælger enten alm. eller aut.
>
> /Mogens
> '03 BMW 530d touring steptronic...
>


Så hvis den har Steptronic kan den bruges som om den havde "almindelig" gear
?
Betyder det at acc. tiden vil være de ca 7,5 sek. hvis den har Steptronic og
jeg vælger
at køre den manuelt ? Som automatgear har den en ydelse der heder ca 8,5 fra
0-100 , altså
et helt sekund " langsommere ".. For så er det godt nok en Steptronicmodel
jeg skal ud og lede efter !



Klaus D. Mikkelsen (15-11-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 15-11-06 20:24

Hvad siger du ? skriver:
>
> Så hvis den har Steptronic kan den bruges som om den havde "almindelig" gear
> ?

Ja

> Betyder det at acc. tiden vil være de ca 7,5 sek. hvis den har Steptronic og
> jeg vælger at køre den manuelt ?

Nej

> Som automatgear har den en ydelse der heder ca 8,5 fra
> 0-100 , altså
> et helt sekund " langsommere ".. For så er det godt nok en Steptronicmodel
> jeg skal ud og lede efter !

Ja, for så kan du lave en 8½ tid. Det er ikke sikkert at du kan det med
manuelt gear....

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Mogens... (15-11-2006)
Kommentar
Fra : Mogens...


Dato : 15-11-06 20:35

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:455B695B.6F8FE341@du.kan.finde.den...

> Ja, for så kan du lave en 8½ tid. Det er ikke sikkert at du kan det med
> manuelt gear....

He he - præcis (se tråden om MB og aut.). Faktisk rigtig morsom
at udføre tricket i min 530d, der gør det på 8,2 sek. Folk skal stå
tidligt op for at følge med den.

Endnu bedre var det i min Camaro Z28 aut., hvor man ofte ved alm.
kørsel var LANGT foran de andre, når det var blevet grønt...



Morgan Jones (15-11-2006)
Kommentar
Fra : Morgan Jones


Dato : 15-11-06 20:38


> Endnu bedre var det i min Camaro Z28 aut., hvor man ofte ved alm.
> kørsel var LANGT foran de andre, når det var blevet grønt...

8 ud af 10 billister kan/vil ikke tæske en manuel gearkasse så man kan nå
den optimale tid. Selv min Aygo 1.0 er hurtigere ude af lyskrydset end
60-70% af de biler jeg møder derude. (ja, ok, fik tæsk af en 9-5 Aero i
morges) Når min så når de 60km/t og skal op i 5'e får jeg til gengæld smæk.
;)

Morgan (Som savner sin Cadillac XLRV)



Klaus D. Mikkelsen (15-11-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 15-11-06 21:04

Morgan Jones skriver:
>
> 8 ud af 10 billister kan/vil ikke tæske en manuel gearkasse så man kan nå
> den optimale tid. Selv min Aygo 1.0 er hurtigere ude af lyskrydset end
> 60-70% af de biler jeg møder derude. (ja, ok, fik tæsk af en 9-5 Aero i
> morges)

Den var vel også med tomatkasse ?



Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Morgan Jones (15-11-2006)
Kommentar
Fra : Morgan Jones


Dato : 15-11-06 21:25


> Den var vel også med tomatkasse ?


Sikkert



Peter Dalgaard (15-11-2006)
Kommentar
Fra : Peter Dalgaard


Dato : 15-11-06 21:05

"Morgan Jones" <morgan@jones.dk> writes:

> > Endnu bedre var det i min Camaro Z28 aut., hvor man ofte ved alm.
> > kørsel var LANGT foran de andre, når det var blevet grønt...
>
> 8 ud af 10 billister kan/vil ikke tæske en manuel gearkasse så man kan nå
> den optimale tid. Selv min Aygo 1.0 er hurtigere ude af lyskrydset end
> 60-70% af de biler jeg møder derude. (ja, ok, fik tæsk af en 9-5 Aero i
> morges) Når min så når de 60km/t og skal op i 5'e får jeg til gengæld smæk.
> ;)

Hvad dælen skal den også i femte allerede ved 60? Aygo plejer da at
kunne trille minimum 70 i tredje. Eller ligger gearene helt anderledes
med MMT?

> Morgan (Som savner sin Cadillac XLRV)

--
O__ ---- Peter Dalgaard Øster Farimagsgade 5, Entr.B
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics PO Box 2099, 1014 Cph. K
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907

Morgan Jones (15-11-2006)
Kommentar
Fra : Morgan Jones


Dato : 15-11-06 21:26


> Hvad dælen skal den også i femte allerede ved 60? Aygo plejer da at
> kunne trille minimum 70 i tredje. Eller ligger gearene helt anderledes
> med MMT?

Ja ok, lidt overdrevet ik'

Den er i 4 ved 70 km/t med mmt



spamsen (15-11-2006)
Kommentar
Fra : spamsen


Dato : 15-11-06 21:56

"Morgan Jones" wrote in message
news:S0K6h.116$p25.104@news.get2net.dk
>> Endnu bedre var det i min Camaro Z28 aut., hvor man ofte
>> ved alm. kørsel var LANGT foran de andre, når det var
>> blevet grønt...
>
> 8 ud af 10 billister kan/vil ikke tæske en manuel
> gearkasse så man kan nå den optimale tid. Selv min Aygo
> 1.0 er hurtigere ude af lyskrydset end 60-70% af de biler
> jeg møder derude. (ja, ok, fik tæsk af en 9-5 Aero i
> morges) Når min så når de 60km/t og skal op i 5'e får jeg
> til gengæld smæk. ;)
LOL

> Morgan (Som savner sin Cadillac XLRV) <- nice toy..

--
vh.
Flemming



Morgan Jones (15-11-2006)
Kommentar
Fra : Morgan Jones


Dato : 15-11-06 22:01


>> Morgan (Som savner sin Cadillac XLRV) <- nice toy..

Ja. Desværre kun 4 måneder om året. :(

M



Torben Scheel (16-11-2006)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 16-11-06 13:58

Mogens... wrote:

> Endnu bedre var det i min Camaro Z28 aut., hvor man ofte ved alm.
> kørsel var LANGT foran de andre, når det var blevet grønt...
>
>
Det tangerer nu også snyd at køre før signalet skifter

--
vh
Torben

spamsen (15-11-2006)
Kommentar
Fra : spamsen


Dato : 15-11-06 20:59

"Hvad siger du ?" <Virker-ikke@slut.prut> wrote in message
news:455b693d$0$187$edfadb0f@dread11.news.tele.dk
> "Mogens..." <no@reply.dk> skrev i en meddelelse
> news:hEJ6h.23001$E02.9485@newsb.telia.net...
>> "Hvad siger du ?" <Virker-ikke@slut.prut> skrev i en
>> meddelelse
>> news:455b6596$0$203$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> BMW har steptronic hvor du vælger enten alm. eller aut.
>>
>> /Mogens
>> '03 BMW 530d touring steptronic...
>>
>
>
> Så hvis den har Steptronic kan den bruges som om den
> havde "almindelig" gear ?
> Betyder det at acc. tiden vil være de ca 7,5 sek. hvis
> den har Steptronic og jeg vælger
> at køre den manuelt ? Som automatgear har den en ydelse
> der heder ca 8,5 fra 0-100 , altså
> et helt sekund " langsommere ".. For så er det godt nok
> en Steptronicmodel jeg skal ud og lede efter !
Hvad er det du vil have? en "hurtig" bil aka.kortlink.dk/five/3awt eller en
BmW?..
Det virker som om du vil have en "superbil" som sub'en.. men hælder mest til
det "bløde" (hvis de tider har så meget at sige) hvor tiderne du kommer til
100km/t ikke betyder så meget om det er 7-8-9 sek...
Der er efter min mening ikke så meget forskel andet end aut. skal man ikke
sidde og rode i(med mindre det er glat eller du skal skifte retning) og med
dertil hører af afstressende kørsel. :)

--
vh.
Flemming



ena (15-11-2006)
Kommentar
Fra : ena


Dato : 15-11-06 21:07


"spamsen" <breznewXX@XXhotmail.com> skrev i en meddelelse
news:455b719d$0$49202$14726298@news.sunsite.dk...
> "Hvad siger du ?" <Virker-ikke@slut.prut> wrote in message
> news:455b693d$0$187$edfadb0f@dread11.news.tele.dk
>> "Mogens..." <no@reply.dk> skrev i en meddelelse
>> news:hEJ6h.23001$E02.9485@newsb.telia.net...
>>> "Hvad siger du ?" <Virker-ikke@slut.prut> skrev i en
>>> meddelelse
>>> news:455b6596$0$203$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>> BMW har steptronic hvor du vælger enten alm. eller aut.
>>>
>>> /Mogens
>>> '03 BMW 530d touring steptronic...
>>>
>>
>>
>> Så hvis den har Steptronic kan den bruges som om den
>> havde "almindelig" gear ?
>> Betyder det at acc. tiden vil være de ca 7,5 sek. hvis
>> den har Steptronic og jeg vælger
>> at køre den manuelt ? Som automatgear har den en ydelse
>> der heder ca 8,5 fra 0-100 , altså
>> et helt sekund " langsommere ".. For så er det godt nok
>> en Steptronicmodel jeg skal ud og lede efter !
> Hvad er det du vil have? en "hurtig" bil aka.kortlink.dk/five/3awt eller
> en BmW?..
> Det virker som om du vil have en "superbil" som sub'en.. men hælder mest
> til det "bløde" (hvis de tider har så meget at sige) hvor tiderne du
> kommer til 100km/t ikke betyder så meget om det er 7-8-9 sek...
> Der er efter min mening ikke så meget forskel andet end aut. skal man ikke
> sidde og rode i(med mindre det er glat eller du skal skifte retning) og
> med dertil hører af afstressende kørsel. :)
>
> --
> vh.
> Flemming
Vælg automatgear - langt mere behageligt - jeg har pt. min sidste bil med
manuelt gear - og det er en BMW .-)
Har kørt et par automatgearkasser her de sidste par år (herunder 3 uger i
USA i en Cadilac lejebil) og det er slut med manuelle gear for mit
vedkommende. Næste bil bliver en 520 eller 530d med aut gear.



Hvad siger du ? (15-11-2006)
Kommentar
Fra : Hvad siger du ?


Dato : 15-11-06 21:15


> Hvad er det du vil have? en "hurtig" bil aka.kortlink.dk/five/3awt eller
> en
> BmW?..
> Det virker som om du vil have en "superbil" som sub'en.. men hælder mest
> til det "bløde" (hvis de tider har så meget at sige) hvor tiderne du
> kommer til 100km/t ikke betyder så meget om det er 7-8-9 sek...
> Der er efter min mening ikke så meget forskel andet end aut. skal man ikke
> sidde og rode i(med mindre det er glat eller du skal skifte retning) og
> med dertil hører af afstressende kørsel. :)
>
> --
> vh.
> Flemming
>

Dit " link " virker ikke Flemming..Nå , men eftersom en 528i koster kassen
også som meget brugt ,
er det efter min mening ,da meget naturligt jeg vil have så meget for
pengene som muligt ? Så kan du kalde det for "superbil" eller
whatever..Selvfølgelig gå jeg da op i at have en hurtig bil , oveni alt det
andet gode, som også følger med en BMW528I :)
Hvis den bare skulle være komfortabel at køre i , uden at være specielt
hurtig, er der da masser af alternativer end lige BMW .

Mvh.



spamsen (15-11-2006)
Kommentar
Fra : spamsen


Dato : 15-11-06 21:36


> Dit " link " virker ikke Flemming..Nå , men eftersom en
> 528i koster kassen også som meget brugt ,
> er det efter min mening ,da meget naturligt jeg vil have
> så meget for pengene som muligt ? Så kan du kalde det for
> "superbil" eller whatever..Selvfølgelig gå jeg da op i at
> have en hurtig bil , oveni alt det andet gode, som også
> følger med en BMW528I :) Hvis den bare skulle være komfortabel at køre i
> , uden at
> være specielt hurtig, er der da masser af alternativer
> end lige BMW .
> Mvh.
sorry..
http://www.kortlink.dk/five/3awt
glemte vist et mellemrum :)

--
vh.
Flemming



Mogens... (15-11-2006)
Kommentar
Fra : Mogens...


Dato : 15-11-06 21:38

"spamsen" <breznewXX@XXhotmail.com> skrev i en meddelelse
news:455b7a19$0$49197$14726298@news.sunsite.dk...

> sorry..
> http://www.kortlink.dk/five/3awt

Den er muligvis hurtig, men ikke noget dagligt transportmiddel,
vd jeg. Endvidere kan der næppe være 3 teenagere på bagsædet...



Hvad siger du ? (15-11-2006)
Kommentar
Fra : Hvad siger du ?


Dato : 15-11-06 21:42


"Mogens..." <no@reply.dk> skrev i en meddelelse
news:qUK6h.23008$E02.9601@newsb.telia.net...
> "spamsen" <breznewXX@XXhotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:455b7a19$0$49197$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> sorry..
>> http://www.kortlink.dk/five/3awt
>
> Den er muligvis hurtig, men ikke noget dagligt transportmiddel,
> vd jeg. Endvidere kan der næppe være 3 teenagere på bagsædet...
>


Hæ hæ , det problem er løst. Købte en PUG 406 til konen :))

Mvh.



Mogens... (15-11-2006)
Kommentar
Fra : Mogens...


Dato : 15-11-06 21:44

"Hvad siger du ?" <Virker-ikke@slut.prut> skrev i en meddelelse
news:455b7b99$0$167$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Hæ hæ , det problem er løst. Købte en PUG 406 til konen :))

LOL, sådan. Så det er legetøj, du søger nu?
Køw en Camaro Z28 - min kone taler om den endnu !



spamsen (15-11-2006)
Kommentar
Fra : spamsen


Dato : 15-11-06 21:45

"Hvad siger du ?" wrote in message
> Dit " link " virker ikke Flemming..Nå , men eftersom en
> 528i koster kassen også som meget brugt ,
> er det efter min mening ,da meget naturligt jeg vil have
> så meget for pengene som muligt ?
Selvfølgelig, alt andet ville jo også være skørt :)

> Så kan du kalde det for
> "superbil" eller whatever..Selvfølgelig gå jeg da op i at
> have en hurtig bil , oveni alt det andet gode, som også
> følger med en BMW528I :) Hvis den bare skulle være komfortabel at køre i
> , uden at
> være specielt hurtig, er der da masser af alternativer
> end lige BMW .
Ok, så det er et rent "mix" du vil opnå :) men som du kan se af det ikke
virkende link, findes der biler der er mere end dobbelt så hurtigt oppe på
100 end en "gammel" bmw :) og til samme eller lavere pris.. så på den ene
eller anden måde må man gå på kompromis med begge dele.
men held og lykke med jagten :) jeg ville nu tage deres 535D, sjet den kører
"godt"..
(og du er oppe og bruge "så" mange penge for en bil.. trist det skal være
sådan)
--
Vh.
Flemming



Hvad siger du ? (15-11-2006)
Kommentar
Fra : Hvad siger du ?


Dato : 15-11-06 22:04


"spamsen" <breznewXX@XXhotmail.com> skrev i en meddelelse
news:455b7c56$0$49196$14726298@news.sunsite.dk...
> Ok, så det er et rent "mix" du vil opnå :) men som du kan se af det ikke
> virkende link, findes der biler der er mere end dobbelt så hurtigt oppe på
> 100 end en "gammel" bmw :) og til samme eller lavere pris.. så på den ene
> eller anden måde må man gå på kompromis med begge dele.
> men held og lykke med jagten :) jeg ville nu tage deres 535D, sjet den
> kører "godt"..
> (og du er oppe og bruge "så" mange penge for en bil.. trist det skal være
> sådan)
> --
> Vh.
> Flemming
>

"Så" mange penge ?
Tjahh,, 250.000 kr for en bil der har kørt cirka fire gange rundt om ækvator
og er 7-8 år gammel ?
DET synes jeg ER "så" mange penge :))
Når der så ydermere næsten ikke er plads til familien på bagsædet og derfor
skal lægges et beløb oveni til indkøb af et
styk PUG 406,, jamen så synes jeg , at så er det "så" mange penge ! :))
Mvh..



spamsen (15-11-2006)
Kommentar
Fra : spamsen


Dato : 15-11-06 23:09



"Hvad siger du ?" <Virker-ikke@slut.prut> wrote in message
news:455b80a5$0$150$edfadb0f@dread11.news.tele.dk
> "spamsen" <breznewXX@XXhotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:455b7c56$0$49196$14726298@news.sunsite.dk...
>> Ok, så det er et rent "mix" du vil opnå :) men som du
>> kan se af det ikke virkende link, findes der biler der
>> er mere end dobbelt så hurtigt oppe på 100 end en
>> "gammel" bmw :) og til samme eller lavere pris.. så på
>> den ene eller anden måde må man gå på kompromis med
>> begge dele. men held og lykke med jagten :) jeg ville nu tage deres
>> 535D, sjet den kører "godt"..
>> (og du er oppe og bruge "så" mange penge for en bil..
>> trist det skal være sådan)
>> --
>> Vh.
>> Flemming
>>
>
> "Så" mange penge ?
> Tjahh,, 250.000 kr for en bil der har kørt cirka fire
> gange rundt om ækvator og er 7-8 år gammel ?
> DET synes jeg ER "så" mange penge :))
> Når der så ydermere næsten ikke er plads til familien på
> bagsædet og derfor skal lægges et beløb oveni til indkøb
> af et styk PUG 406,, jamen så synes jeg , at så er det "så"
> mange penge ! :)) Mvh..
jeps, og med "så" mange penge mente jeg netop ca. det samme :)
men det er jo også kun mange penge hvis man ikke har nogen :)

--
vh.
Flemming



Karsten7870 (15-11-2006)
Kommentar
Fra : Karsten7870


Dato : 15-11-06 21:23



spamsen wrote:
> "Hvad siger du ?" <Virker-ikke@slut.prut> wrote in message
i(med mindre det er glat eller du skal skifte retning) >
> --
> vh.
> Flemming

Det frembyder ikke flere problemer med automatgear kontra manuelt gear ved
kørsel i glat føre. Hvor du "nokker" frem og tilbage for at få bid, er det
lige så let med automatgear - ja faktisk lettere. Du behøver jo blot a
skifte mellem drive og reverse. Det kan gearkassen sagtens holde til,
hjulene glidere jo alligevel runt indtil du får bid - ja, forveksel det nu
ikke med en fisketur.
--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen
Vil du med rette have ry som lærd,
så søg det lette - og gør det svært.


spamsen (15-11-2006)
Kommentar
Fra : spamsen


Dato : 15-11-06 21:53

"Karsten7870" wrote in message
news:12lmtokb01o098c@corp.supernews.com
> spamsen wrote:
>> "Hvad siger du ?" <Virker-ikke@slut.prut> wrote in
>> message
> i(med mindre det er glat eller du skal skifte retning) >
>> --
>> vh.
>> Flemming
>
> Det frembyder ikke flere problemer med automatgear kontra
> manuelt gear ved kørsel i glat føre. Hvor du "nokker"
> frem og tilbage for at få bid, er det lige så let med
> automatgear - ja faktisk lettere. Du behøver jo blot a
> skifte mellem drive og reverse. Det kan gearkassen
> sagtens holde til, hjulene glidere jo alligevel runt
> indtil du får bid - ja, forveksel det nu ikke med en
> fisketur.
hehe det tør jeg godt nok ikke, altså det med D-P-D, men at bruge
D-3-D(motorbremse) eller kun køre i "2" og "3" bruger jeg meget om
vinteren..
og jeg synes nu ikke jeg har svært ved at følge de "forlænsoptrukne"..og der
er det en smart idé at bakke op af bakkerne(baghjulstrukken)

--
vh.
Flemming




jan@stevns.net (15-11-2006)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 15-11-06 23:58

"spamsen" <breznewXX@XXhotmail.com> skrev :

>hehe det tør jeg godt nok ikke, altså det med D-P-D, men at bruge
>D-3-D(motorbremse) eller kun køre i "2" og "3" bruger jeg meget om
>vinteren..

Du bruger da ikke D-P-D til at "nokke med" - men R-N-D


--
Jan_stevns

spamsen (16-11-2006)
Kommentar
Fra : spamsen


Dato : 16-11-06 01:38

<jan@stevns.net> wrote in message
news:bq6nl2tr5o89fld3mp4obbm0rpkkpbl0bd@dtext.news.tele.dk
> "spamsen" <breznewXX@XXhotmail.com> skrev :
>
>>hehe det tør jeg godt nok ikke, altså det med D-P-D, men
>>at bruge D-3-D(motorbremse) eller kun køre i "2" og "3"
>>bruger jeg meget om vinteren..
>
> Du bruger da ikke D-P-D til at "nokke med" - men R-N-D
du har sgu'da ret :) my fault.. men bruger det nu ikke alligevel.. :)

--
vh.
Flemming



Karsten7870 (16-11-2006)
Kommentar
Fra : Karsten7870


Dato : 16-11-06 12:56



jan@stevns.net wrote:
> "spamsen" <breznewXX@XXhotmail.com> skrev :
>
> > hehe det tør jeg godt nok ikke, altså det med D-P-D, men at bruge
> > D-3-D(motorbremse) eller kun køre i "2" og "3" bruger jeg meget om
> > vinteren..
>
> Du bruger da ikke D-P-D til at "nokke med" - men R-N-D
>
>
> --
> Jan_stevns

Nej da. Det kan kassen jo slet ikke. "Tyrkfejl" fra min side - sorry og
håber på tilgivelse.
--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen
Vil du med rette have ry som lærd,
så søg det lette - og gør det svært.


spamsen (16-11-2006)
Kommentar
Fra : spamsen


Dato : 16-11-06 20:13



"Karsten7870" <bito@karby.dk> wrote in message
news:12loke2nk0lf8e@corp.supernews.com
> jan@stevns.net wrote:
>> "spamsen" <breznewXX@XXhotmail.com> skrev :
>>
>> > hehe det tør jeg godt nok ikke, altså det med D-P-D,
>> > men at bruge D-3-D(motorbremse) eller kun køre i "2"
>> > og "3" bruger jeg meget om vinteren..
>>
>> Du bruger da ikke D-P-D til at "nokke med" - men R-N-D
>>
>>
>> --
>> Jan_stevns
>
> Nej da. Det kan kassen jo slet ikke. "Tyrkfejl" fra min
> side - sorry og håber på tilgivelse.
det var mig der skrev forkert :) ikk' dig..

--
vh.
Flemming



Karsten7870 (16-11-2006)
Kommentar
Fra : Karsten7870


Dato : 16-11-06 23:55



spamsen wrote:
> "Karsten7870" <bito@karby.dk> wrote in message
> news:12loke2nk0lf8e@corp.supernews.com
> > jan@stevns.net wrote:
> > > "spamsen" <breznewXX@XXhotmail.com> skrev :
> > >
> > > > hehe det tør jeg godt nok ikke, altså det med D-P-D,
> > > > men at bruge D-3-D(motorbremse) eller kun køre i "2"
> > > > og "3" bruger jeg meget om vinteren..
> > >
> > > Du bruger da ikke D-P-D til at "nokke med" - men R-N-D
> > >
> > >
> > > --
> > > Jan_stevns
> >
> > Nej da. Det kan kassen jo slet ikke. "Tyrkfejl" fra min
> > side - sorry og håber på tilgivelse.
> det var mig der skrev forkert :) ikk' dig..
>
> --
> vh.
> Flemming

Joh, vist også mig.
--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen
Vil du med rette have ry som lærd,
så søg det lette - og gør det svært. (Piet Hein)


Karsten7870 (16-11-2006)
Kommentar
Fra : Karsten7870


Dato : 16-11-06 12:54



spamsen wrote:
> "Karsten7870" wrote in message
> news:12lmtokb01o098c@corp.supernews.com
> > spamsen wrote:
> >
> > Det frembyder ikke flere problemer med automatgear kontra
> > manuelt gear ved kørsel i glat føre. Hvor du "nokker"
> > frem og tilbage for at få bid, er det lige så let med
> > automatgear - ja faktisk lettere. Du behøver jo blot a
> > skifte mellem drive og reverse. Det kan gearkassen
> > sagtens holde til, hjulene glidere jo alligevel runt
> > indtil du får bid - ja, forveksel det nu ikke med en
> > fisketur.
> hehe det tør jeg godt nok ikke, altså det med D-P-D, men at bruge
> D-3-D(motorbremse) eller kun køre i "2" og "3" bruger jeg meget om
> vinteren..
> og jeg synes nu ikke jeg har svært ved at følge de "forlænsoptrukne"..og
> der er det en smart idé at bakke op af bakkerne(baghjulstrukken)
>
> --
> vh.
> Flemming

Det er vist en temperementssag, for den ene metode kan for så vidt være lige
så god som den anden. Springe 1. over gør du nemt og elegant ved ast skifter
fra S til E (economi). Men det er også et temperamentsspørgsdmål.

Nu er jeg i den heldige situation, at der er differentalspærre op til 25
km/t, hvor det er koblet (langsomt) ud. Jeg har i øvrigt aldrig set en
forhjulstrukket være mere fordelagtig, end jeg har klaret glatte steder med
baghjulsskubbet.
--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen
Vil du med rette have ry som lærd,
så søg det lette - og gør det svært.


spamsen (16-11-2006)
Kommentar
Fra : spamsen


Dato : 16-11-06 20:12

"Karsten7870" wrote in message
news:12lokbahhdkr551@corp.supernews.com
> spamsen wrote:
>> "Karsten7870" wrote in message
>> news:12lmtokb01o098c@corp.supernews.com
>> > spamsen wrote:
>> >
>> > Det frembyder ikke flere problemer med automatgear
>> > kontra manuelt gear ved kørsel i glat føre. Hvor du
>> > "nokker" frem og tilbage for at få bid, er det lige så
>> > let med automatgear - ja faktisk lettere. Du behøver
>> > jo blot a skifte mellem drive og reverse. Det kan
>> > gearkassen sagtens holde til, hjulene glidere jo
>> > alligevel runt indtil du får bid - ja, forveksel det
>> > nu ikke med en fisketur.
>> hehe det tør jeg godt nok ikke, altså det med D-P-D, men
>> at bruge D-3-D(motorbremse) eller kun køre i "2" og "3"
>> bruger jeg meget om vinteren..
>> og jeg synes nu ikke jeg har svært ved at følge de
>> "forlænsoptrukne"..og der er det en smart idé at bakke
>> op af bakkerne(baghjulstrukken)
>> --
>> vh.
>> Flemming
>
> Det er vist en temperementssag, for den ene metode kan
> for så vidt være lige så god som den anden. Springe 1.
> over gør du nemt og elegant ved ast skifter fra S til E
> (economi). Men det er også et temperamentsspørgsdmål.
Jeps, enig.

> Nu er jeg i den heldige situation, at der er
> differentalspærre op til 25 km/t, hvor det er koblet
> (langsomt) ud. Jeg har i øvrigt aldrig set en
> forhjulstrukket være mere fordelagtig, end jeg har klaret
> glatte steder med baghjulsskubbet.
når du op på mere end 10-12% "hældning" og går i stå' kan det godt betale
sig, ellers snurrer bagenden godt nok noget :)
men selvfølgelig er spær en udemærket ting i det henseende :)

--
vh.
Flemming



Karsten7870 (16-11-2006)
Kommentar
Fra : Karsten7870


Dato : 16-11-06 23:58



spamsen wrote:
> "Karsten7870" wrote in message
> news:12lokbahhdkr551@corp.supernews.com
> > Det er vist en temperementssag, for den ene metode kan
> > Nu er jeg i den heldige situation, at der er
> > differentalspærre op til 25 km/t, hvor det er koblet
> > (langsomt) ud. Jeg har i øvrigt aldrig set en
> > forhjulstrukket være mere fordelagtig, end jeg har klaret
> > glatte steder med baghjulsskubbet.
> når du op på mere end 10-12% "hældning" og går i stå' kan det godt betale
> sig, ellers snurrer bagenden godt nok noget :)
> men selvfølgelig er spær en udemærket ting i det henseende :)
>
> --
> vh.
> Flemming

Joh, man har da hørt om dem, der så blot kører baglæns op.
--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen
Vil du med rette have ry som lærd,
så søg det lette - og gør det svært. (Piet Hein)


Bjarne Just (16-11-2006)
Kommentar
Fra : Bjarne Just


Dato : 16-11-06 21:31


"Karsten7870" <bito@karby.dk> wrote in message
news:12lmtokb01o098c@corp.supernews.com...
>
> Det frembyder ikke flere problemer med automatgear kontra manuelt gear ved
> kørsel i glat føre.

Det vil jeg ikke helt give dig ret i. Jeg har i en Caravelle med automatgear
prøvet at komme kørende mod en rundkørsel, hvor der isglat (der havde ikke
været nævneværdig glat før der). Da jeg begyndte at bremse, blokerede
hjulene, hvilket er meget naturligt, men jeg var ikke forberedt på, at de
ikke begyndte at trille rundt med bilens fart, da jeg slap bremsen... Gearet
var skiftet ned i 1. gear og hjulene drejede langsom rundt svarende til
tomgang i 1. gear da jeg slap bremsen (de kunne ligesågodt have været
blokeret)!

Man når godt nok at blive lidt svedt og febrilsk inden man sanser at få
bilen i N og stødbremse...

Nå, men der skete jo ikke noget (bremsede i god tid), men det var da en
skræmmende oplevelse.

mvh,
Bjarne



Folmer Rasmussen (16-11-2006)
Kommentar
Fra : Folmer Rasmussen


Dato : 16-11-06 22:50

On Thu, 16 Nov 2006 21:30:44 +0100, "Bjarne Just"
<bjarne_just@mailis.invalid> wrote:

>
>"Karsten7870" <bito@karby.dk> wrote in message
>news:12lmtokb01o098c@corp.supernews.com...
>>
>> Det frembyder ikke flere problemer med automatgear kontra manuelt gear ved
>> kørsel i glat føre.
>
>Det vil jeg ikke helt give dig ret i. Jeg har i en Caravelle med automatgear
>prøvet at komme kørende mod en rundkørsel, hvor der isglat (der havde ikke
>været nævneværdig glat før der). Da jeg begyndte at bremse, blokerede
>hjulene, hvilket er meget naturligt, men jeg var ikke forberedt på, at de
>ikke begyndte at trille rundt med bilens fart, da jeg slap bremsen... Gearet
>var skiftet ned i 1. gear og hjulene drejede langsom rundt svarende til
>tomgang i 1. gear da jeg slap bremsen (de kunne ligesågodt have været
>blokeret)!
>
>Man når godt nok at blive lidt svedt og febrilsk inden man sanser at få
>bilen i N og stødbremse...
>
>Nå, men der skete jo ikke noget (bremsede i god tid), men det var da en
>skræmmende oplevelse.

>--

Du har da også udvist en fæl mangel på basal viden om vinterkørsel.

Enhver véd da, at lige før steder hvor alle eller de fleste skal
bremse op, bliver der glattere end ellers. Det ligger jo i sagens
natur.

--

Venlig hilsen
Folmer

Bjarne Just (17-11-2006)
Kommentar
Fra : Bjarne Just


Dato : 17-11-06 09:53


"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote in message
news:73npl2pcapt0nihur0abv54f5ntc5snovt@4ax.com...
> On Thu, 16 Nov 2006 21:30:44 +0100, "Bjarne Just"
> <bjarne_just@mailis.invalid> wrote:
>
>
> Du har da også udvist en fæl mangel på basal viden om vinterkørsel.
>

Det mener jeg nu ikke, at jeg har udvist...

> Enhver véd da, at lige før steder hvor alle eller de fleste skal
> bremse op, bliver der glattere end ellers. Det ligger jo i sagens
> natur.
>

Det er jeg udemærket klar over. Jeg synes heller ikke at have beskrevet, at
jeg ikke var klar over, at der kunne være glat - jeg beskrev jo netop, at
jeg bremsede i god tid (fordi jeg var klar over, at der kunne være glat).
Jeg havde bare ikke vurderet, at bilen ville opføre sig som den gjorde. Det
var første gang jeg var ude at køre i min kammerats Caravelle med
automatgear (uden ABS) mens det var glat. Jeg havde inden da bare ikke
overvejet, at hjulene ikke ville begynde at dreje rundt igen, men da jeg
fandt ud af det (hvilket er naturligt) var jeg også hurtig nok til at få den
i frigear og få bremset inden rundkørslen.

Mvh,
Bjarne



Karsten7870 (17-11-2006)
Kommentar
Fra : Karsten7870


Dato : 17-11-06 00:07



Bjarne Just wrote:
> "Karsten7870" <bito@karby.dk> wrote in message
> news:12lmtokb01o098c@corp.supernews.com...
> >
> > Det frembyder ikke flere problemer med automatgear kontra manuelt gear
> > ved kørsel i glat føre.
>
> Det vil jeg ikke helt give dig ret i. Jeg har i en Caravelle med
> automatgear prøvet at komme kørende mod en rundkørsel, hvor der isglat
> (der havde ikke været nævneværdig glat før der). Da jeg begyndte at
> bremse, blokerede hjulene, hvilket er meget naturligt, men jeg var ikke
> forberedt på, at de ikke begyndte at trille rundt med bilens fart, da jeg
> slap bremsen... Gearet var skiftet ned i 1. gear og hjulene drejede
> langsom rundt svarende til tomgang i 1. gear da jeg slap bremsen (de
> kunne ligesågodt have været blokeret)!
>
> Man når godt nok at blive lidt svedt og febrilsk inden man sanser at få
> bilen i N og stødbremse...
>
> Nå, men der skete jo ikke noget (bremsede i god tid), men det var da en
> skræmmende oplevelse.
>
> mvh,
> Bjarne

Jamen dog. Har du ikke ABS? Hvis ikke, så er det noget af en træningssag.

Jeg har selv været ude for meget glat føre, da jeg kørte Granada. Den var
komplet ligeglad med, hvordan rattet var drejet. Den kendte kun én vej og
det var fremad. Et lille eksempel, hvor jeg trillede meget langsomt, da jeg
skulle i en blød ca. 30° sving. Det var den da lige glad med og fortsatte
lige så langsomt. Så nu ødelægger jeg Pers' (min genbo) hæk. Så, nu kører
jeg gennem Pers' hæk. Nu holder jeg inde på Pers' græsplæne. Nå skidt, når
jeg er kommet så langt, kan je lige så godt gå ind og spørge, om han gav en
bajer - og ved Gud, han gjorde det. Hækken voksede sig fra skaderne.
--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen
Vil du med rette have ry som lærd,
så søg det lette - og gør det svært. (Piet Hein)


Bjarne Just (17-11-2006)
Kommentar
Fra : Bjarne Just


Dato : 17-11-06 10:07


"Karsten7870" <bito@karby.dk> wrote in message
news:12lprnrc9dm0g8d@corp.supernews.com...
>
> Jamen dog. Har du ikke ABS? Hvis ikke, så er det noget af en træningssag.
>

Det var min kammerats bil (en VW Caravelle 2.5 benzin med automatgear og
overdrevet servo, da han har muskelsvind). Sådan en tom minibus _uden_ ABS
er "interessant" at køre i om vinteren. Jeg var forberedt på at bilen ikke
havde ABS, og at der kunne være glat, men jeg havde bare ikke overvejet, at
man selvfølgelig skal skifte til Neutral for at kunne hjulene til at snure
rundt igen ved blokering af hjulene...


> Jeg har selv været ude for meget glat føre, da jeg kørte Granada. Den var
> komplet ligeglad med, hvordan rattet var drejet. Den kendte kun én vej og
> det var fremad. Et lille eksempel, hvor jeg trillede meget langsomt, da
> jeg skulle i en blød ca. 30° sving. Det var den da lige glad med og
> fortsatte lige så langsomt. Så nu ødelægger jeg Pers' (min genbo) hæk. Så,
> nu kører jeg gennem Pers' hæk. Nu holder jeg inde på Pers' græsplæne. Nå
> skidt, når jeg er kommet så langt, kan je lige så godt gå ind og spørge,
> om han gav en bajer - og ved Gud, han gjorde det. Hækken voksede sig fra
> skaderne.
> --

Hehe - flink genbo og godt der kun var en hæk.

Mvh,
Bjarne



Karsten7870 (17-11-2006)
Kommentar
Fra : Karsten7870


Dato : 17-11-06 23:55



Bjarne Just wrote:
> "Karsten7870" <bito@karby.dk> wrote in message
> news:12lprnrc9dm0g8d@corp.supernews.com...
> >
> > Jamen dog. Har du ikke ABS? Hvis ikke, så er det noget af en
> > træningssag.
>
> Det var min kammerats bil (en VW Caravelle 2.5 benzin med automatgear og
> overdrevet servo, da han har muskelsvind). Sådan en tom minibus _uden_ ABS
> er "interessant" at køre i om vinteren. Jeg var forberedt på at bilen ikke
> havde ABS, og at der kunne være glat, men jeg havde bare ikke overvejet,
> at man selvfølgelig skal skifte til Neutral for at kunne hjulene til at
> snure rundt igen ved blokering af hjulene...
>
>
> > Jeg har selv været ude for meget glat føre, da jeg kørte Granada. Den
> > var komplet ligeglad med, hvordan rattet var drejet. Den kendte kun én
> > vej og det var fremad. Et lille eksempel, hvor jeg trillede meget
> > langsomt, da jeg skulle i en blød ca. 30° sving. Det var den da lige
> > glad med og fortsatte lige så langsomt. Så nu ødelægger jeg Pers' (min
> > genbo) hæk. Så, nu kører jeg gennem Pers' hæk. Nu holder jeg inde på
> > Pers' græsplæne. Nå skidt, når jeg er kommet så langt, kan je lige så
> > godt gå ind og spørge, om han gav en bajer - og ved Gud, han gjorde
> > det. Hækken voksede sig fra skaderne.
> > --
>
> Hehe - flink genbo og godt der kun var en hæk.
>
> Mvh,
> Bjarne

Joh da - i den anden ende af haven, men så havde jeg nok ikke fået nogen
bajer.
--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen
Vil du med rette have ry som lærd,
så søg det lette - og gør det svært. (Piet Hein)


Martin Sørensen (17-11-2006)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 17-11-06 09:01


Karsten7870 wrote:

> Nu er jeg i den heldige situation, at der er differentalspærre op til 25
> km/t, hvor det er koblet (langsomt) ud. Jeg har i øvrigt aldrig set en
> forhjulstrukket være mere fordelagtig, end jeg har klaret glatte steder med
> baghjulsskubbet.

Den absolut ringeste bil jeg nogensinde har haft i glat føre var
Sierra'en. Jeg prøvede stop-go kørsel på en flad, isbelagt motorvej
(max 20km/t), og bagenden af bilen var over det hele. Så slemt er det
sjældent med forhjulstræk.

Sierra'en brød sig forresten heller ikke specielt om skarpe hjørner -
den havde faktisk nogle af de ringeste køreegenskaber jeg har været
ude for. Men jeg sad godt i den...

mvh

Martin


Karsten7870 (17-11-2006)
Kommentar
Fra : Karsten7870


Dato : 17-11-06 23:57



Martin Sørensen wrote:
> Karsten7870 wrote:
>
> > Nu er jeg i den heldige situation, at der er differentalspærre op til 25
> > km/t, hvor det er koblet (langsomt) ud. Jeg har i øvrigt aldrig set en
> > forhjulstrukket være mere fordelagtig, end jeg har klaret glatte steder
> > med baghjulsskubbet.
>
> Den absolut ringeste bil jeg nogensinde har haft i glat føre var
> Sierra'en. Jeg prøvede stop-go kørsel på en flad, isbelagt motorvej
> (max 20km/t), og bagenden af bilen var over det hele. Så slemt er det
> sjældent med forhjulstræk.
>
> Sierra'en brød sig forresten heller ikke specielt om skarpe hjørner -
> den havde faktisk nogle af de ringeste køreegenskaber jeg har været
> ude for. Men jeg sad godt i den...
>
> mvh
>
> Martin

Der findes godt nok biler, der kun er solskinsbiler - BMW uden vinterdæk
kræver nogen øvelse for ikke at få bagenden op foran.
--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen
Vil du med rette have ry som lærd,
så søg det lette - og gør det svært. (Piet Hein)


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177564
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408978
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste