/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Hvorfor er 'træk' så dyrt at få monteret?
Fra : JE


Dato : 14-11-06 20:49

Mig bekendt koster det minimum kr. 6000,- at få sat træk på en mindre bil,
ala Punto, Panda og Yaris.

Hvorfor i himlens navn er det SÅ dyrt? Der er bare tale om en "klump jern"
der skal sættes på ....

Er det bare et af de steder hvor forhandlerne scorer kassen max (avance),
eller er der en mening med galskaben/prisen?

mvh Jan



 
 
Preben Riis Sørensen (14-11-2006)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 14-11-06 21:27


"JE" <janelne@ingenspammail.dk> skrev
> Mig bekendt koster det minimum kr. 6000,- at få sat træk på en mindre
bil,
> ala Punto, Panda og Yaris.
>
> Hvorfor i himlens navn er det SÅ dyrt? Der er bare tale om en "klump jern"
> der skal sættes på ....
>
> Er det bare et af de steder hvor forhandlerne scorer kassen max (avance),
> eller er der en mening med galskaben/prisen?

Jeg har lige hørt en pris på over 9000 for en SEATetellerandet. Du har ret,
det er noget værre bondefangeri, kan kun foregå i et land med særlig lav IQ.
Hvis der blev afholdt mesterskab i at skrue de fire bolte i, uden at komme
til at grine, ville der ikke kunne kåres en vinder.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Ukendt (14-11-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 14-11-06 22:01

On Tue, 14 Nov 2006 21:27:24 +0100, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>
>"JE" <janelne@ingenspammail.dk> skrev
>> Mig bekendt koster det minimum kr. 6000,- at få sat træk på en mindre
>bil,
>> ala Punto, Panda og Yaris.
>>
>> Hvorfor i himlens navn er det SÅ dyrt? Der er bare tale om en "klump jern"
>> der skal sættes på ....
>>
>> Er det bare et af de steder hvor forhandlerne scorer kassen max (avance),
>> eller er der en mening med galskaben/prisen?
>
>Jeg har lige hørt en pris på over 9000 for en SEATetellerandet. Du har ret,
>det er noget værre bondefangeri, kan kun foregå i et land med særlig lav IQ.
>Hvis der blev afholdt mesterskab i at skrue de fire bolte i, uden at komme
>til at grine, ville der ikke kunne kåres en vinder.

Eller også bliver det mere og mere kompliceret at udvikle træk, der
kan fittes ind i en undervogn, der i stigende grad er optimeret til
bilen og maks. belastning. Desuden er det efterhånden noget af en
videnskab at møve ekstra ledninger ind i det eksisterende elsystem
uden at få problemer. Men OK - jeg tror da ikke de tager for lidt.
Det er lige som dem, der sælger brugte biler. Prisen er
aldrig....gentager aldrig for lav
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi
Fiat Punto JTD

JE (14-11-2006)
Kommentar
Fra : JE


Dato : 14-11-06 22:04

<Ivan Madsen> skrev :
> Eller også bliver det mere og mere kompliceret at udvikle træk, der
> kan fittes ind i en undervogn, der i stigende grad er optimeret til
> bilen og maks. belastning.

Bilproducenterne har da vel forfan' lavet 4 huller klar til møtrikker og
skruer ....? Bilerne må da på en eller anden være "klar" til at få træk
monteret (?)

mvh Jan



Ukendt (14-11-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 14-11-06 22:14

On Tue, 14 Nov 2006 22:04:20 +0100, "JE" <janelne@ingenspammail.dk>
wrote:

><Ivan Madsen> skrev :
>> Eller også bliver det mere og mere kompliceret at udvikle træk, der
>> kan fittes ind i en undervogn, der i stigende grad er optimeret til
>> bilen og maks. belastning.
>
>Bilproducenterne har da vel forfan' lavet 4 huller klar til møtrikker og
>skruer ....? Bilerne må da på en eller anden være "klar" til at få træk
>monteret (?)
>

Ovenstående var kun mine uvidenskabelige gæt på en forklaring - jeg
har ikke nok viden til at tage en detaljeret diskussion om emnet.
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi
Fiat Punto JTD

Preben Riis Sørensen (14-11-2006)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 14-11-06 22:14


"JE" <janelne@ingenspammail.dk> skrev
> Bilproducenterne har da vel forfan' lavet 4 huller klar til møtrikker og
> skruer ....? Bilerne må da på en eller anden være "klar" til at få
træk
> monteret (?)

Måske ikke direkte huller, men så da opmærkede steder. At ledningssystemet
ikke direkte er klar til monteringen ryster mig at høre. Det burde være
løwn, eller i hvert fald kunne trække en enorm designpris.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Ukendt (14-11-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 14-11-06 22:26

Jeg kan sige, at jeg indtil for nylig arbejde som mekaniker på et
Citroenværksted og jeg skal hilse at sige at det ikke bare er 4 bolt og 5
ledninger. Jeg kan monterer træk på en Golf 2 på en halv time, men tager nok
4 timer om at monterer træk på en C5. Ledningsystemet er i dag multiplex,
hvor der løber digitale signaler i stedet for simpel strøm. Det er en del
plastik ude samt inde der skal afmonteres, saves i og genmonteres. Det
monteres faktisk en seperat styreenhed til trækket i venstre side af
bagagerummet som kobles til det eksisterende computersystem. Til sidst skal
man ind i BSI´en (fransk ord for hovedkomputer) for at fortælle den at den
nu er monteret med træk.

Så ud over at selve trækket ikke bare kan laves 4 stykker jern, en kugle og
et par ledninger, så er monteringen heller som den var engang.

M.v.h. Ole Frederiksen

"JE" <janelne@ingenspammail.dk> wrote in message
news:6d604$455a2f93$57ef4723$32612@news.nal-medienet.dk...
> <Ivan Madsen> skrev :
>> Eller også bliver det mere og mere kompliceret at udvikle træk, der
>> kan fittes ind i en undervogn, der i stigende grad er optimeret til
>> bilen og maks. belastning.
>
> Bilproducenterne har da vel forfan' lavet 4 huller klar til møtrikker og
> skruer ....? Bilerne må da på en eller anden være "klar" til at få
> træk monteret (?)
>
> mvh Jan
>
>



Benny (15-11-2006)
Kommentar
Fra : Benny


Dato : 15-11-06 11:39


"JE" <janelne@ingenspammail.dk> skrev i en meddelelse
news:6d604$455a2f93$57ef4723$32612@news.nal-medienet.dk...
> <Ivan Madsen> skrev :
>> Eller også bliver det mere og mere kompliceret at udvikle træk, der
>> kan fittes ind i en undervogn, der i stigende grad er optimeret til
>> bilen og maks. belastning.
>
> Bilproducenterne har da vel forfan' lavet 4 huller klar til møtrikker og
> skruer ....? Bilerne må da på en eller anden være "klar" til at få
> træk monteret (?)

Har monteret træk på en Toyota Corolla, Opel Astra af ældre data, og en
Escort og der var sku ingen huller. Frem med boremaskinen og hul i bunden af
bilen.Dog var der ved Toyotaen en smart løsning med at pille kofangeren af
og spænde trækket ind i bunden af vangen for derefter at montere kofangeren
igen.

Benny



Benny (15-11-2006)
Kommentar
Fra : Benny


Dato : 15-11-06 11:35


<Ivan Madsen> skrev i en meddelelse
news:kfbkl2lak4vdlhp2vdrv52u692sdc3j2pi@4ax.com...
> On Tue, 14 Nov 2006 21:27:24 +0100, "Preben Riis Sørensen"
> <preben@esenet.dk> wrote:
>
>>
>>"JE" <janelne@ingenspammail.dk> skrev
>>> Mig bekendt koster det minimum kr. 6000,- at få sat træk på en mindre
>>bil,
>>> ala Punto, Panda og Yaris.
>>>
>>> Hvorfor i himlens navn er det SÅ dyrt? Der er bare tale om en "klump
>>> jern"
>>> der skal sættes på ....
>>>
>>> Er det bare et af de steder hvor forhandlerne scorer kassen max
>>> (avance),
>>> eller er der en mening med galskaben/prisen?
>>
>>Jeg har lige hørt en pris på over 9000 for en SEATetellerandet. Du har
>>ret,
>>det er noget værre bondefangeri, kan kun foregå i et land med særlig lav
>>IQ.
>>Hvis der blev afholdt mesterskab i at skrue de fire bolte i, uden at komme
>>til at grine, ville der ikke kunne kåres en vinder.
>
> Eller også bliver det mere og mere kompliceret at udvikle træk, der
> kan fittes ind i en undervogn, der i stigende grad er optimeret til
> bilen og maks. belastning. Desuden er det efterhånden noget af en
> videnskab at møve ekstra ledninger ind i det eksisterende elsystem
> uden at få problemer.

Nu vi taler om montering af træk. Min aldrende fader har en Volvo med
CAN-bus rundt i systemet. Hvordan fanden monterer man el-forbindelserne til
traileren på den, CANbus modulerne faktisk sidder i soklen til pærene.

Benny



Klaus D. Mikkelsen (15-11-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 15-11-06 19:55

Benny skriver:
>
> Nu vi taler om montering af træk. Min aldrende fader har en Volvo med
> CAN-bus rundt i systemet. Hvordan fanden monterer man el-forbindelserne til
> traileren på den, CANbus modulerne faktisk sidder i soklen til pærene.

Der køber man et CAN modul til anhængertræk.

Nu forstår du i det mindste, hvorfor træk koster lidt....

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Klaus D. Mikkelsen (15-11-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 15-11-06 19:56

JE skriver:
>
> Mig bekendt koster det minimum kr. 6000,- at få sat træk på en mindre bil,
> ala Punto, Panda og Yaris.

Ikke nødvendigvis.

> Hvorfor i himlens navn er det SÅ dyrt? Der er bare tale om en "klump jern"
> der skal sættes på ....

Fordi der skal laves alt muligt og trækket er heller ikke billigt.

> Er det bare et af de steder hvor forhandlerne scorer kassen max (avance),
> eller er der en mening med galskaben/prisen?

Der er mening....


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

JE (15-11-2006)
Kommentar
Fra : JE


Dato : 15-11-06 20:44

"Klaus D. Mikkelsen" skrev:
>>>> Mig bekendt koster det minimum kr. 6000,- at få sat træk på en mindre
>>>> bil,
>> >>ala Punto, Panda og Yaris.
>
> Ikke nødvendigvis.
>
>> >>Hvorfor i himlens navn er det SÅ dyrt? Der er bare tale om en "klump
>> >>jern"
>> >>der skal sættes på ....
>
> Fordi der skal laves alt muligt og trækket er heller ikke billigt.
>
>> >>Er det bare et af de steder hvor forhandlerne scorer kassen max
>> >>(avance),
>> >eller er der en mening med galskaben/prisen?


Arh' _så_ let slipper du ikke ...

a) Fortæl mig hvorfor det ikke nødvendigvis koster kr. 6000,00. Hvem gør det
billigere?

b) "Fordi der skal laves alt muligt" .... Definér lige det lidt yderligere.
Hvad er 'alt muligt' ??? Hvor lang tid tar det at sætte trækket på. Max en
halv time?

mvh Jan



Klaus D. Mikkelsen (15-11-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 15-11-06 21:03

JE skriver:
>
> a) Fortæl mig hvorfor det ikke nødvendigvis koster kr. 6000,00. Hvem gør det
> billigere?

Til simple biler er træk billige.
Men til nye biler passer det nok meget godt.


> b) "Fordi der skal laves alt muligt" .... Definér lige det lidt yderligere.
> Hvad er 'alt muligt' ??? Hvor lang tid tar det at sætte trækket på. Max en
> halv time?

Alt fra afmontering af den halve bagende af bilen, til omprogrammering
af alektronikken, samt montering af en boks der går på CAN busen og
giver de signaler der skal til hængeren.

Hvis du kan montere træk på en Golf V på ½ time, er det dit nye job. Du
kommer til at kunne leve af det, 15 biler om dagen......

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Brian (15-11-2006)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 15-11-06 21:47

JE wrote:

> b) "Fordi der skal laves alt muligt" .... Definér lige det lidt
> yderligere. Hvad er 'alt muligt' ??? Hvor lang tid tar det at sætte
> trækket på. Max en halv time?

Jep, det tager nok en halv time at montere trækket. Så skal du bare
overbevise kunden om at han lige selv skal lave plads i/ skrue
bagkofangeren, trække ledninger, og samle hele skidtet igen. Det der med at
programmere skidtet, må han få Heino fra havnen til at gøre...

Jeg har på fornemmelsen at du aldrig har været "ude i marken" og udføre
service eller reparere ting og sager ?

/Brian



JE (16-11-2006)
Kommentar
Fra : JE


Dato : 16-11-06 07:00

"Brian"skrev
> Jeg har på fornemmelsen at du aldrig har været "ude i marken" og udføre
> service eller reparere ting og sager ?

Selvfølgelig har jeg da ikke det, ellers ville jeg ikke spørge. Jeg er ikke
mekaniker.



Co@ch [4130] (16-11-2006)
Kommentar
Fra : Co@ch [4130]


Dato : 16-11-06 08:50


"JE" <janelne@ingenspammail.dk> skrev i en meddelelse
news:84240$455a1dea$57ef4723$14456@news.nal-medienet.dk...
> Mig bekendt koster det minimum kr. 6000,- at få sat træk på en mindre
> bil, ala Punto, Panda og Yaris.
>
> Hvorfor i himlens navn er det SÅ dyrt? Der er bare tale om en "klump jern"
> der skal sættes på ....
>
> Er det bare et af de steder hvor forhandlerne scorer kassen max (avance),
> eller er der en mening med galskaben/prisen?
>
> mvh Jan
>
>

Trækket koster ca. mellem 1000,- og 2000,- + moms
Så kommer kabelsættet oveni.
Så er der lige monteringstiden på de ca. 4 timer. a ca. 450,- + moms. (altså
hvis det skal laves ordentligt)

Grunden til det ta'r 4 timer kan tillægges afmontering af bagkof., hele
trimmet i bagagerummet og boring af div. ekstra huller hvori der sættes
forstærkningsbøsninger i.
Mange værksteder bruger alternative løninger vedr. indkøb af trækket,
f.eks.Brink o.a.

så skal bilen lige samles igen...og færdig.

Du kan da godt slippe billigere vedr. mont. tiden....men så skal du købe et
orig. træk der passer i de forborede fabrikshuller.
Men prisen på trækket vil stige gevaldigt.

Mvh
Bri@n







Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177564
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408979
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste