/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Internethandel
Fra : Torben E


Dato : 17-11-06 13:20

Hej

Jeg har bestilt en reservedel til min bil, det drejer sig
om en gummiliste som sidder mellem soltag, og kaross, så
viser det sig at der kommer en forkert liste, som godtnok også
sidder ved soltaget, men mellem en ramme, og taget.

Nu vil firmaet ikke tage den tilbage / ombytte med den rigtige,
de påstår det er bestillingsvare, og vil derfor ikke tage retur. Jeg
er på ingen måde blevet bekendtgjordt med det skulle være
en bestillingsvare inden købet.

Det drejer sig om en liste til 840 kr.

Kan de det ? Og hvor skal jeg eventuelt klage ?

Torben E



 
 
AC (17-11-2006)
Kommentar
Fra : AC


Dato : 17-11-06 13:41

Torben E skrev:
> Hej
>
> Jeg har bestilt en reservedel til min bil, det drejer sig
> om en gummiliste som sidder mellem soltag, og kaross, så
> viser det sig at der kommer en forkert liste, som godtnok også
> sidder ved soltaget, men mellem en ramme, og taget.
>
> Nu vil firmaet ikke tage den tilbage / ombytte med den rigtige,
> de påstår det er bestillingsvare, og vil derfor ikke tage retur. Jeg
> er på ingen måde blevet bekendtgjordt med det skulle være
> en bestillingsvare inden købet.
>
> Det drejer sig om en liste til 840 kr.
>
> Kan de det ? Og hvor skal jeg eventuelt klage ?
>
> Torben E
>
>

Er varen købt i en rigtig butik eller på internettet? Ved internetkøb
har man altid 14 dages fortrydelsesret. Hvis det drejer sig om varer
købt i en rigtig butik så er her en afgørelse der minder lidt om det
problem du sidder med:

http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/kobelovsguide/1/8/

Mvh,
A.C.

Jonas Kofod (17-11-2006)
Kommentar
Fra : Jonas Kofod


Dato : 17-11-06 13:43

AC wrote:
> Torben E skrev:
>
>> Hej
>>
>> Jeg har bestilt en reservedel til min bil, det drejer sig
>> om en gummiliste som sidder mellem soltag, og kaross, så
>> viser det sig at der kommer en forkert liste, som godtnok også
>> sidder ved soltaget, men mellem en ramme, og taget.
>>
>> Nu vil firmaet ikke tage den tilbage / ombytte med den rigtige,
>> de påstår det er bestillingsvare, og vil derfor ikke tage retur. Jeg
>> er på ingen måde blevet bekendtgjordt med det skulle være
>> en bestillingsvare inden købet.
>>
>> Det drejer sig om en liste til 840 kr.
>>
>> Kan de det ? Og hvor skal jeg eventuelt klage ?
>>
>> Torben E
>>
>>
>
> Er varen købt i en rigtig butik eller på internettet? Ved internetkøb
> har man altid 14 dages fortrydelsesret. Hvis det drejer sig om varer
> købt i en rigtig butik så er her en afgørelse der minder lidt om det
> problem du sidder med:
>
> http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/kobelovsguide/1/8/

Se overskriften

AC (17-11-2006)
Kommentar
Fra : AC


Dato : 17-11-06 13:47

Jonas Kofod skrev:
> AC wrote:
>> Torben E skrev:
>>
>>> Hej
>>>
>>> Jeg har bestilt en reservedel til min bil, det drejer sig
>>> om en gummiliste som sidder mellem soltag, og kaross, så
>>> viser det sig at der kommer en forkert liste, som godtnok også
>>> sidder ved soltaget, men mellem en ramme, og taget.
>>>
>>> Nu vil firmaet ikke tage den tilbage / ombytte med den rigtige,
>>> de påstår det er bestillingsvare, og vil derfor ikke tage retur. Jeg
>>> er på ingen måde blevet bekendtgjordt med det skulle være
>>> en bestillingsvare inden købet.
>>>
>>> Det drejer sig om en liste til 840 kr.
>>>
>>> Kan de det ? Og hvor skal jeg eventuelt klage ?
>>>
>>> Torben E
>>>
>>>
>>
>> Er varen købt i en rigtig butik eller på internettet? Ved internetkøb
>> har man altid 14 dages fortrydelsesret. Hvis det drejer sig om varer
>> købt i en rigtig butik så er her en afgørelse der minder lidt om det
>> problem du sidder med:
>>
>> http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/kobelovsguide/1/8/
>
> Se overskriften
hehe..sorry:)

Deaster (17-11-2006)
Kommentar
Fra : Deaster


Dato : 17-11-06 13:52

AC skrev:
> Torben E skrev:
>> Hej
>>
>> Jeg har bestilt en reservedel til min bil, det drejer sig
>> om en gummiliste som sidder mellem soltag, og kaross, så
>> viser det sig at der kommer en forkert liste, som godtnok også
>> sidder ved soltaget, men mellem en ramme, og taget.
>>
>> Nu vil firmaet ikke tage den tilbage / ombytte med den rigtige,
>> de påstår det er bestillingsvare, og vil derfor ikke tage retur. Jeg
>> er på ingen måde blevet bekendtgjordt med det skulle være
>> en bestillingsvare inden købet.
>>
>> Det drejer sig om en liste til 840 kr.
>>
>> Kan de det ? Og hvor skal jeg eventuelt klage ?
>>
>> Torben E
>>
>>
>
> Er varen købt i en rigtig butik eller på internettet? Ved internetkøb
> har man altid 14 dages fortrydelsesret. Hvis det drejer sig om varer
> købt i en rigtig butik så er her en afgørelse der minder lidt om det
> problem du sidder med:
>
> http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/kobelovsguide/1/8/

Når emnet hedder "Internethandel" vil jeg gætte på at den er købt på
internettet.


--
Lars Holst når han er bedst:
"Og hvad er så det for nogle trusler du nu opfinder?
Svin.............det er hvad du er når du er nødt til at opfinde
løgnehistorier for at kast skyld fra dig."

Jonas Kofod (17-11-2006)
Kommentar
Fra : Jonas Kofod


Dato : 17-11-06 13:47

Torben E wrote:
> Hej
>
> Jeg har bestilt en reservedel til min bil, det drejer sig
> om en gummiliste som sidder mellem soltag, og kaross, så
> viser det sig at der kommer en forkert liste, som godtnok også
> sidder ved soltaget, men mellem en ramme, og taget.
>
> Nu vil firmaet ikke tage den tilbage / ombytte med den rigtige,
> de påstår det er bestillingsvare, og vil derfor ikke tage retur. Jeg
> er på ingen måde blevet bekendtgjordt med det skulle være
> en bestillingsvare inden købet.
>
> Det drejer sig om en liste til 840 kr.
>
> Kan de det ? Og hvor skal jeg eventuelt klage ?

Nej det kan de ikke.
Varen skal være specielt tilpasset dig før returretten bortfalder. At
der er tale om en skaffevare er ikke nok. Iøvrigt skal det som du
berører bekendtgøres med at returretten bortfalder.
Det kan du sige til dem i første omgang.

Skal du klage er det hos forbrugerstyrelsen som ligger på forbrug.dk.

Jonas Kofod (17-11-2006)
Kommentar
Fra : Jonas Kofod


Dato : 17-11-06 13:56

Jonas Kofod wrote:

> Nej det kan de ikke.
> Varen skal være specielt tilpasset dig før returretten bortfalder. At
> der er tale om en skaffevare er ikke nok. Iøvrigt skal det som du
> berører bekendtgøres med at returretten bortfalder.

Der fandt jeg sandelig osse linket:
http://www.forbrug.dk/markedsforing/hvadgaelder/mfl/godskik/saerlige-omraader/internet/net-tjek/2/3/00/

Skaffevarer behandles allernederst i dokumentet. Det kan du jo evt.
sende dem.

Hvem drejer det sig om? Nogle gange er det mere eller mindre bevidst
uvidenhed og i såfald kan du jo sende nok så mange links til dem og du
vil være bedst tjent med at klage - og vi andre ville nok være bedst
tjent med at undgå dem.

Torben E (17-11-2006)
Kommentar
Fra : Torben E


Dato : 17-11-06 17:32


"Jonas Kofod" <Kofod@kampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse
news:455db145$0$49195$14726298@news.sunsite.dk...
>
> Hvem drejer det sig om? Nogle gange er det mere eller mindre bevidst
> uvidenhed og i såfald kan du jo sende nok så mange links til dem og du vil
> være bedst tjent med at klage - og vi andre ville nok være bedst tjent med
> at undgå dem.

Tak For svaret, det drejer sig om Asbjørn´ s auto i silkeborg, nu
prøver jeg at vise dette til ham, så ser vi om der skal klages.

Torben E



Jonas Kofod (17-11-2006)
Kommentar
Fra : Jonas Kofod


Dato : 17-11-06 17:58

Torben E wrote:
> "Jonas Kofod" <Kofod@kampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse
> news:455db145$0$49195$14726298@news.sunsite.dk...
>
>>Hvem drejer det sig om? Nogle gange er det mere eller mindre bevidst
>>uvidenhed og i såfald kan du jo sende nok så mange links til dem og du vil
>>være bedst tjent med at klage - og vi andre ville nok være bedst tjent med
>>at undgå dem.
>
>
> Tak For svaret, det drejer sig om Asbjørn´ s auto i silkeborg, nu
> prøver jeg at vise dette til ham, så ser vi om der skal klages.

Der kan man så gå ind og se at der er flere uoverenstemmelse med landets
love. Kravet om at reklamation skal inden 5 dage er ikke lovligt.
Der mangler osse en række informationer (cvr-nr etc) på siden inden vi
kan sige der overhovedet er tale om en webshop i legal forstand.
Du skal osse lige holde for øje at de åbenbart er af den opfattelse at
såfremt de accepterer en returnering ser de sig berettiget til at
fratrække 20 % af prisen.

Der er så meget at det lugter lidt af "egenret" frem for manglende
kendskab til lovene. Og da vi osse er i bilbranchen....

Jeg lægger lige linket:
http://butik.asbjorn-auto.dk/front/grossist.asp?password=ABA&user=ABA

Der kan godt gå lidt sport i gruppen med at finde alle fejlene.

Jeg vil så slutteligt notere at linket kunne lede en på de tanker at de
beskæftiger sig med B2B salg, mens deres priser inkl. moms kunne få en
til at tro det modsatte. Under alle omstændigheder er det dem der skal
bevise at du er en erhvervskunde.

Lars Jørgensen (17-11-2006)
Kommentar
Fra : Lars Jørgensen


Dato : 17-11-06 13:49

Torben E wrote:
> Jeg har bestilt en reservedel til min bil, det drejer sig om en
> gummiliste som sidder mellem soltag, og kaross, så viser det sig at der
> kommer en forkert liste, som godtnok også sidder ved soltaget, men
> mellem en ramme, og taget.
>
> Nu vil firmaet ikke tage den tilbage / ombytte med den rigtige, de
> påstår det er bestillingsvare, og vil derfor ikke tage retur. Jeg er på
> ingen måde blevet bekendtgjordt med det skulle være en bestillingsvare
> inden købet.
>
> Kan de det?

Du burde kunne fortryde dit køb.
http://www.forbrug.dk/markedsforing/hvadgaelder/mfl/godskik/saerlige-omraader/internet/net-tjek/net-tjek-for-erhvervsdrivende/fortrydelsesret/ulovlige-vilkaar/ikke-fortrydelsesret-for-bestillingsvarerhjemtagne-varer/

§18, stk. 4.
http://www.forbrug.dk/klage/love/forbrugerlove/18/forbrugeraftaleloven-for-aftaler-efter-01102004/

--
Mvh. Lars

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408935
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste