Sort tekst bliver blå ved rulning
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-11-06 11:43

Hej alle

Jeg har lige stået og læst nyheder på DR's hjemmeside. Jeg har
før lagt mærke til det, men ikke hæftet mig ved det, men når jeg
ruller med teksten - op eller ned - skifter farven fra sort til
blå.

Jeg husker at der på eksperimentariet er et hjul (eller var i
hvert fald dengang) med sorte stregstykker hvor der så dukker
alle mulige farver op når hjulet snurrer rundt.

Er det det samme fænomen jeg ser i min browser?

--
Bertel

Fra : Peter Knutsen

Dato : 14-11-06 12:44

Bertel Lund Hansen wrote:
> [...]
> alle mulige farver op når hjulet snurrer rundt.
>
> Er det det samme fænomen jeg ser i min browser?

Ander det ikke, men det ville nu være rart at vide om du sidder med en
CRT- eller en TFT-skærm. De gange jeg har siddet foran TFT har jeg
oplevet mange sære ting.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-11-06 13:09

Peter Knutsen skrev:

> Ander det ikke, men det ville nu være rart at vide om du sidder med en
> CRT- eller en TFT-skærm. De gange jeg har siddet foran TFT har jeg
> oplevet mange sære ting.

Det er en fladskærm.

--
Bertel

Fra : Martin Andersen

Dato : 14-11-06 14:43

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det er en fladskærm.

du kan prøve at slå cleartype fra og se om samme effekt stadig optræder.

Det kan du finde ved et højreklik på desktop > properties > appearance
fanebladet > effects: og så slå cleartype fra eller skifte til standard.

Du kan så også opleve at teksten måske ikke ser lige så pæn ud. Det er en
individuel vurdering :)

Fra : Vidal

Dato : 14-11-06 13:31

Bertel Lund Hansen skrev:
> [...]
> alle mulige farver op når hjulet snurrer rundt.
>
> Er det det samme fænomen jeg ser i min browser?

Prøv at give adressen, jeg ser ingen blåfarvning på min
monitor.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-11-06 16:03

Vidal skrev:

> Prøv at give adressen, jeg ser ingen blåfarvning på min
> monitor.

   http://www.dr.dk/Nyheder/AlleNyheder/

Klik på det øverste link, så ryger man ned til teksterne.

Jeg prøvede lige at rulle med samme side hvor jeg gennemntvang
mine standardindstillinger (lys gul baggrund, sort tekst i Times
New Roman). Der er ingen blåfarvning. Det er der heller ikke på
Fidusos sider.

På DR's sider optræder blåfarvningen ved ganske langsom rulning.
Det kan afprøves med en mus hvis man klikker på den midterste
knap (på min er det hjulknappen) og flytter musen lidt op eller
ned.

--
Bertel

Fra : /Peter

Dato : 14-11-06 16:08

> http://www.dr.dk/Nyheder/AlleNyheder/
>
> Klik på det øverste link, så ryger man ned til teksterne.

Nope, ingen farvning her

Fra : Sten Bo

Dato : 14-11-06 17:27

"/Peter" <nospam@no.mail> skrev i en meddelelse
> "Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> Nope, ingen farvning her

Hmm.

Her er en 19 " fladskærm Amplux kører 85 Hz 1024x768 32bit farver,
kortet Radeon 9800 XT, Driver ATI Technologies Inc. 26-10-2004 ver.
6.14.10.6490

Browser Mozilla - og her bliver der på siden svagt lilla omkring i´er når
jeg som du foreslår klikker på midterhjulet og lader siden "autoskrolle"
ganske langsomt.

Tekststørrelse, via Vis, i midten. Gøres teksten større eller mindre
forsvinder det, ligesom det kun sker ved en bestemt hastighed.

Nok et optisk eller software betinget fænomen - et eller andet sted.

I erne kan blive underligt tykkere blå på andre sider. F.eks. set i DCUs
forum, Mellem Campister, dog ikke i øjeblikket.

Jeg kører med Clear Type da teksten ellers ser temmelig "kornet" ud - og var
lykkelig da jeg, længe siden, opdagede muligheden.

Fra : Ulrik Smed

Dato : 14-11-06 18:02

> [...]
> øjeblikket.
> Jeg kører med Clear Type da teksten ellers ser temmelig
> "kornet" ud - og var lykkelig da jeg, længe siden,

Jeg tror det er et fladskærmsfænomen. Jeg har set det andre steder, kunne
ikke lige få det frem på DR. Tror det opstår pga. asymetrisk responsetid i
TFT-cellerne, altså at de er hurtigere til at slukke, end til at tænde for
lyset. Kører på en gammel Compaq Armada 1750 med en skærm der ikke er vildt
hurtig i responsetid. Hvis teksten er sort er det ingen problemer, men hvis
den har en mørk farve har den tendens til vise sig i en lysere version af
farven ved scrollning.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-11-06 15:40

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> writes:

> [...]
> mine standardindstillinger (lys gul baggrund, sort tekst i Times
> New Roman). Der er ingen blåfarvning. Det er der heller ikke på

Hvor hurtig er din skærm? Altså noget med 12ms?

Er der træghed når du ser film eller spiller skydespil (jaja, jeg ved
godt det ikke lige er dig, men det er som regel ved den slags det er
tydeligst).
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Sten Bo

Dato : 15-11-06 18:32

""Thorbjørn Ravn Andersen"" <nospam0000@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Er der træghed når du ser film eller spiller skydespil (jaja, jeg ved
> godt det ikke lige er dig, men det er som regel ved den slags det er

Min skærm kører vist 6-8 ms.

Fra : Vidal

Dato : 15-11-06 10:19

Bertel Lund Hansen skrev:

> [...]
> Det kan afprøves med en mus hvis man klikker på den midterste
> knap (på min er det hjulknappen) og flytter musen lidt op eller

Det sker ikke med min Sony Multiscan.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard