Årsag-virkning = løgnemetode
Fra : Bo Warming

Dato : 16-10-06 07:52

Der er mange religioner til at gøre folk lydige og autoritetstro.

Een er at gøre nysgerrig efter årsag-virkning forklaringer om at når
tandhjul 1 går med uret så går nr 2 mod uret og når syre + base så
salt og skift af lakmuspapir-farve.

De er nyttige nok for en promille af dem der prakkes science-visdommen
på i undervisningssystemet, fx visse ingeniører.

At gramatikken bedrager os til at tro at een virkning er produkt af
een årsag fx røg gir kræft(grundled+verbum->resultatobjekt), er
direkte dumt

På et frit marked lærer man af handlinger og resultater og oplever
intuitivt og SANDT, hvor kompliceret livet er

"The truth is rarely pure and never simple. Oscar Wilde

"Al sandhed er enkel" - er det ikke en dobbelt løgn?
Nietzsche

Brain, an apparatus with which we think that we

think. Ambrose Bierce 1842 - 1914

Casuality is a useful human tool
for picturing a process of events - but nothing more
- cause and effect probably never occurs
- in reality there stands before us a continuum,
of which we isolate a couple of pieces
- we do not see cause, we infer it. Årsags-sammenhæng er et
menneskeopfundet redskab - sandsynligvis optræder aldrig virkninger
som følge af årsager - i virkeligheden står vi overfor et kontinuum,
hvor vi isolerer nogle stykker af sammenhænge - det vi ser er ikke
årsager, vi døber det årsager . Nietzsche

De mest urokkelige aprioriske "sandheder" er for mig
foreløbige antagelser (fx loven om kausaliteten) og meget fint
indøvede trosvaner, så fastgroede, at slægten ville gå under ved ikke
at tro på dem. Men er de derfor sandheder ? Hvilken slutning ! Som om
sandhedern var bevist, ved at mennesket levede videre !
Nietzsche

Drop enhed, vane, årsag-virkning

En af de største fejl er at tro, at resultatet af en
hændelse er den nødvendige følge af den. Hertugen af Levis

Flere undskyldninger er altid mindre overbevisende end en.
Aldous Huxley

Nietzsche mente, at der klæber seks metafysiske dødssynder
til sproget og den vesterlandske filosofi, nemlig at tænke i enhed, i
identitet, i substans, i årsag, og i tingslighed. Steen Nepper Larsen
i BirgitteRahbeks "Når mennesket undrer sig " 1995

"Vi er i vane med at forklare det, som skyldes mange årsager ved
enkelt årsag, og de fleste uenigheder kan føres tilbage til dette."
Justus von Liebig (1803-1873)German Chemist and Professor

Nietzsche opfatter Årsag-virkningsrelationen - kausaliteten
er en "fiktion", vi danner i analogi til os selv. Nietzsche J. Hass

Our destiny rules over us, even when we are not yet aware of
it; it is the future that makes laws for our to-day.
Nietzsche

Det er ikke tornen, der stikker dig, du stikker dig på
tornen. Afrikansk ordsprog

UNDERBEVIDSTHED "Se floden dér, som ad mange bugtninger strømmer
tilbage til kilden" Nietzsche vitser han

Fra : Poul Evald Hansen

Dato : 28-10-06 06:31

fut dk.lommefilosofi

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 28-10-06 10:21

Poul Evald Hansen wrote:

> fut dk.lommefilosofi

Hvis du Poul ikke er vildt enige i BW skriblerier, hvorfor
fungerer du så som relæstation for hans udgydelser, så os
der har BW filtreret fra, skal have støt vore øjne med BW's
bræk i dit indlæg?

mvh
Henning