Kernel panic:VFS:Unable to mount root fs o~
Fra : Jørgen Lysgaard

Dato : 25-06-01 21:33

Jeg havde partioneret en ny "brugt" /dev/hdc
formateret den ned mkfs2ext /dev/hdc2,5,6,8
og til sidst mkswap /dev/hdc7

Der kom en meddelse om at ikke hele hdc7 kunne formateres.

Nu opdager jeg at root fs (/dev/hdb7) ikke er tilstede.

Ved en reboot får jeg Kernel panic

Ved boot fra RH 7.1 rescue får jeg:
Fejl under montering af ext2-filsystem på
hdb7 : Ugyldigt argument

fdisk -l giver for hdb:
Enhed Opstart Start Slut Blokke
Id
/dev/hdb1 * 1 26 208813+
a0 Skjult partion (FAT 16)
/dev/hdb2 27 791 6144862+
b Win95 FAT32
/dev/hdb3 792 5606 38676487+
f Win95 udvidet (LBA)
/dev/hdb5 792 793 16033+
83 Linux (/boot)
/dev/hdb6 794 826 265041+
82 Linux swap
/dev/hdb7 827 1145 2562336
83 Linux (/ )
/dev/hdb8 1146 1209 514048+
83 Linux (/root)
/dev/hdb9 1210 1337 1028128+
83 Linux (/home)
/dev/hdb10 1824 3745 15428433+ c
Win95 FAT32 (LBA)
/dev/hdb11 3746 5606 14948451 7
HPFS/NTFS

Området 1337-1823 er ikke partioneret.

Hvad betyder + efter blok antalet ?

Er der nogen der har en ide om hvad der gik galt ?

Og skal jeg gøre mig for håbninger om at få kontakt til /dev/hdb7 igen ?

På forhånd tak

Jørgen Lysgaard

Fra : Claus L. Rasmussen

Dato : 26-06-01 11:05

Jørgen Lysgaard wrote:

> [...]
>
> Ved en reboot får jeg Kernel panic
>
> Ved boot fra RH 7.1 rescue får jeg:
> Fejl under montering af ext2-filsystem på

Det, jeg ikke forstår, er, at du sætter en ny harddisk i (hdc), og at
du så pludseligt får problemer med hdb ?

Du er sikker på, at du ikke har sat den nye disk forkert i ? Altså så
den er kommet til at tage hdb plads ?

Prøv at pluk den nye disk ud igen og se, hvad der sker, når du starter
maskinen igen.

En anden mulighed er, at du er kommet til at formattere den forkerte
partition - b/c

-Claus

Fra : RDX

Dato : 28-06-01 08:36

> Det, jeg ikke forstår, er, at du sætter en ny harddisk i (hdc), og at
> du så pludseligt får problemer med hdb ?
>
> Du er sikker på, at du ikke har sat den nye disk forkert i ? Altså så
> den er kommet til at tage hdb plads ?

Det tror jeg ikke, hdb og hdc sidder på harddisk kanal.

--
Lasse Jensen

Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : frank damgaard

Dato : 28-06-01 09:08

RDX <rdx@worldonline.dk> wrote:

> Det tror jeg ikke, hdb og hdc sidder på harddisk kanal.

Denne sætning giver ikke mening.

Og hvis de sider på samme kabel er er det ikke muligt.

hda+hdb er første (primære) controller (kabel) , med hda=master, hdb=slave
hdc+hdd er sekundære controller , hdc=master, hdd=slave
osv.

--
Frank Damgaard | http://home3.inet.tele.dk/frda

Fra : Jørgen Lysgaard

Dato : 30-06-01 13:29

Tak for jeres besvarrelser.

Jeg havde ikke sat harddisken forkert i.
Jeg vil tro der skete følgende: jeg har skrevet mkswap /dev/hdb7 og ikke
hdc7.
Her fik jeg en meddelse om at kun 241 MB blev formateret. så en del af
indholdet
burde kunne redes, hvis jeg kunne finde en brugbar superblok.
e2fsck siger prøv med "e2fsck -b 8193" dette hjalp ikke, da min næste
superbloke
befandt sig på 32769 og 98305,.... men det fandt jeg først ud af da jeg
formatered partionen
igen og så var det jo forsent

Grunden til at jeg først vender tilbage nu er at jeg efter mange timers
søgen på mit problem,
ikke fandt en løsning og vuderede at det så ville værre hurdiger at
geninstallere, der var jo
heldig vis kun systemet, der var defekt, ikke mine data.
Samt at jeg sidden har søgt en løsning på det problem som oprindelig fik mig
til at installere
endnu en harddisk, jeg fandt en løsning. se venligst ny tråd: Red Hat Bug
37439

Jørgen Lysgaard

Fra : Claus L. Rasmussen

Dato : 01-07-01 00:56

Jørgen Lysgaard wrote:

> Jeg vil tro der skete følgende: jeg har skrevet mkswap /dev/hdb7 og ikke
> hdc7....

Du kan da så trøste dig med at det kun var din systemdisk, der røg. Jeg
slettede for et par år siden alt hvad jeg havde skrevet af programmer gennem
en 5-10 år, fordi jeg lavede samme fejl som du og formatterede den forkerte
partion.

Backup ? Det er kun for tøsedrenge og folk, der er lidt smartere end jeg

-Claus

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 01-07-01 04:22