Hvilken ingeniør?
Fra : ThomasT

Dato : 25-06-01 20:56

Hvis du skulle til at læse til diplom-ingeniør. Hvilken linie ville du så
vælge? Data, bygnings eller IT/komunikations-ingeniør, og hvorfor?

Hilsen
Thomas T

Fra : Kurt Jacobsen

Dato : 26-06-01 09:29

Hej Thomas
Jeg ville personligt vælge (og har iøvrigt valgt og gennemført)
IT/kommunikationslinien - årsagen var at det var det studium der var nemmest
at gennemføre på det pågældende tidspunkt (pensum, lærerstab mv.). Men det
er jo egentlig en ret "lam" måde at vælge studieretning. Jeg synes du bør
vælge efter hvad du har mest lyst til - hvis det ikke er lysten der driver
værket risikerer du at løbe træt i uddannelsen.

Mvh. Kurt
http://botanicare.dk

Fra : spamej@kolle.com

Dato : 26-06-01 23:18

"ThomasT" <thth@pc.dk> wrote:

>Hvis du skulle til at læse til diplom-ingeniør. Hvilken linie ville du så
>vælge? Data, bygnings eller IT/komunikations-ingeniør, og hvorfor?

Et valg mellem Data og IT/Kommunikation kan jeg forstå er svært, men at blande
bygning ind i billedet, har jeg umiddelbart svært ved at se - men det kan jo
være, at dine interesser er så spredte, at alle retninger er relevante.

Det vigtigste er at du skal vælge det studium og den retning, som har din
største interesse og som du har flair for at forstå.

Når du dermed har trukket hovedretningen op synes jeg du skulle se på de
forskellige ingeniørhøjskolers hjemmesider - selvom jeg må indrømme, at de
måske ikke altid er udtryk for hvad der egentlig tilbydes.

Jeg synes også du skal undersøge studiemiljøet på de ingeniørhøjskoler, som
synes interessante for dig - evt. ved at besøg eller spørg De Studerendes Råd
(DSR) som vel findes de fleste steder. Studiemiljøet er meget vigtigt og nok
så gode omgivelser, laboratorier eller lærer kan ikke opveje et generelt
dårligt studiemiljø. Du kan også spørge Ingeniørforeningen i Danmark (IDA
www.ida.dk) - de har nogle ældre studenter ansat på de fleste studie steder.
Disse personer kan sikkert også vejlede dig.

Selvfølgelig skal du tage kontakt til studiestederne og tale med en
studievejleder, som kan give dig mere detaljerede informationer om retninger
og studiet i det hele taget.

At vælge et studiested, som tilbyder en "let" løsning er måske ikke altid den
bedste løsning på lang sigt.

Vær forberedt på at du skal yde en meget stor indsats - der er sædvanligvis
godt 30 timers undervisning/projektarbejde pr. uge på ingeniørhøjskolen og
forvent mindst det samme i hjemmearbejde. Man lærer kun ved at arbejde med og
bearbejde stoffet. Matematik og fysik skal være fag, man har det godt med, da
det er en grundlæggende del af uddannelsen stort set uanset retning.

Mvh

Teknikumingeniør (forgængeren for diplomingeniør)
Klaus Kolle
(Som af og til underviser på Handels og Ingeniørhøjskolen i Herning
(www.hih.dk) i datarelaterede fag.)