Kan man tro på Gud og videnskab?
Fra : gh0one

Dato : 28-11-06 16:34

Nu har jeg problemer med min rieligion. Det handler jo om tro og tvivl.
I begyndelsen tror jeg stadigvæk på Gud. Men efter et par år får
jeg mulighed for at læse om videnskab. Mit liv er delt op i to hjerne
af dele, troen er den ene og videnskab er den anden. Det kommer jeg til
at diskutere med mig selv. Men til gengæld kan jeg ikke finde en
løsning.

Fra : Andreas Falck

Dato : 28-11-06 16:41

gh0one skrev i news:1164728010.710940.236900@n67g2000cwd.googlegroups.com

> [...]
> af dele, troen er den ene og videnskab er den anden. Det kommer jeg til
> at diskutere med mig selv. Men til gengæld kan jeg ikke finde en

Du spørger: "Kan man tro på Gud og videnskab?" - Ork ja, det kan man
sagtens, og det er der mange der gør.

Der er ingen reel konflikt mellem bibelsk funderet kristendom og saglig og
seriøs videnskab.

Langt de fleste troende kristne har slet ingen problemer i den retning, og
det behøver du heller ikke at have. Mange kristne har stor tillid til de
videnskabelige forskningsresultater, også dem der støtter evolutionen. At du
f.eks. er kommet frem til den erkendelse at du anser evolutionsteorien for
den bedste forklaring, konflikter kun med troen dersom du selv vil have den
til - mange ser slet ikke denne konflikt.

Om du vælger at tolke den bibelske skabelsesfortælling i lyset af
evolutionen bør på ingen måde give dig sjælekvaler, for du er bestemt slet
ikke ene om en sådan tolkning. Mange kan fint kombinere en bibelsk
kristendom med både evolutionslærens synspunkter og almen naturvidenskab i
øvrigt.

http://bibeltro.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://RUI.ravsted.dk - den lokale ungdoms- & idrætsforening
http://ravsted.dk/ - nok Danmarks mest besøgte landsby-webside

Fra : JoVe

Dato : 28-11-06 22:29

Andreas Falck wrote:
> [...]
> ikke ene om en sådan tolkning. Mange kan fint kombinere en bibelsk
> kristendom med både evolutionslærens synspunkter og almen naturvidenskab i

Som kristen må jeg desværre modsige dette. Evolutionslæren er dybest set
et oprør mod Gud - så enkelt kan det siges!

Videnskab skal man ikke *tro* på. Videnskab handler om at nå til størst
mulig erkendelse *af* eller *om* det skabte, så at sige inde i
skaberværket. De metoder og principper og den logik som anvendes dertil
skal ikke bruges om Skaberen, ej heller om skabelsesakten - her handler
det om tro.

Alle hybrider af evolutionsteori og skabelselære er misfostre - så
sindrige og spekulative de end måtte være.

Og i øvrigt handler kristen-tro ikke specielt meget om skabelsen, men om
frelse contra fortabelse. Troen på Jesus som Messias og Frelser er
frelsende.

Har du ikke engang lært trosbekendelsen? Repeter den for dig selv! Hvis
du ikke kan huske den udenad står den i din Salmebog.

Mvh
JoVe

Fra : Andreas Falck

Dato : 29-11-06 00:50

JoVe skrev i news:456caa06$0$13944$edfadb0f@dread15.news.tele.dk

[ ... ]
> Som kristen må jeg desværre modsige dette. Evolutionslæren er dybest set
> et oprør mod Gud - så enkelt kan det siges!

Der er mange der ikke finder det så enkelt. Og der er mange kristne, også
dybt troende kristne, der ikke har egentlige problemer med at tro på
rigtigheden af evolutionsteorien og samtidig tro på Gud som skaberværkets
ophav og opretholder.

Jeg beskrev ikke nødvendigvis min egen personlige holdning, men nok den mest
udbredte holdning blandt kristne.

Jeg tror på en skabelse og en Skaber, idet jeg finder at dette passer
gevaldigt godt med de observationer vi kan gøre. Andre kristne har en anden
opfattelse, og den respekterer jeg at de har.

Fra : Lyrik

Dato : 29-11-06 10:11

"gh0one" <gh0one@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]
++++++++++++++++++
Hvis man nu ser praktisk på det så kan man erkende at der er "noget som er
større end mennesket" Verden er resultatet af en større intelligens end
vores.
Så har vi Gud på plads.
Derefter kommer det grundlag vi lever på etisk og moralsk.
Intet grundlag er bedre eller kommer op på siden af de idéer Jesus kommer
med.
"I skal elske hverandre som jeg har elsket Jer"
Jesus elskede medmennesket med en kærlighed hvor han gav af sig selv for at
gavne andre. Han gav sit liv.

Hvis ikke mennesker af og til giver deres liv for at fremme fællesskabet, så
falder verden sammen.
Dette nødvendige er kun muligt i Jesu Kristi regí. Dette regí er at det skal
gøres ud fra den betragtning at kærligheden er det største princip.

En selvmordsbomber giver også sit liv, men der er ingen kærlighed til
menneskeheden. Til at fremme det godes sag. Til at fremme kærlighedens sag.
Han fremmer det negative -Satans sag.

Så Jesu ord gør Jesu filosofi til en Guddommelig filosofi.

Det gør ham til Gud. Gud er et forbillede som menneskeheden bør efterleve.
Jesus slog sin Guddommelighed fast ved at udføre mirakler som mennesker ikke
kan udøve, og ved at få dem bevidnet.

Derfor kan vi komme frem til at tro på resten af det han sagde.

Men hvad sagde han? Nogle mennesker der kendte ham skrev ned hvad de mente
han havde sagt. Selv skrev han ikke noget.
Således blev der skabt et billede af ham der står diffust og derfor vækker
fantasien hos de der læser om ham.
Vi vandrer med et ben i virkelighedens verden og et ben i fantasiens-og
visionernes verden.
De 2 ben bruger vi. Vi kan ikke gå på det ene ben som videnskaben serverer.
Vi skal have 2 ben for at kunne gå. Sådan er vi skabt.
Vi er skabt med en samvittighed der hører til den indre verden, fantasiens
og visionernes-.
Jesus Kristus gør os til hele mennesker på 2 ben. Mennesker med drømme og
visioner.
Mennesket kan leve uden sine ben, men ikke uden sine drømme.

Hilsen
Jens

Fra : Per Rønne

Dato : 29-11-06 10:46

gh0one <gh0one@gmail.com> wrote:

> [...]
> af dele, troen er den ene og videnskab er den anden. Det kommer jeg til
> at diskutere med mig selv. Men til gengæld kan jeg ikke finde en

<http://da.wikipedia.org/wiki/Georges_Lemaitre>
<http://en.wikipedia.org/wiki/Georges_Lemaitre>

Ophavsmanden til den moderne fysik med Big Bang var ikke alene professor
i fysik, men også en højtstående romersk-katolsk præst ...

Er det nok?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : ThomasB

Dato : 29-11-06 21:08

gh0one skrev:
> [...]
> af dele, troen er den ene og videnskab er den anden. Det kommer jeg
> til at diskutere med mig selv. Men til gengæld kan jeg ikke finde en

Tag skridtet fuldt ud, så dit livssyn bliver konsistent.