De nordiske kirkers glidebane
Fra : Cyril Malka

Dato : 16-11-06 11:29

INTERNATIONAL KOMMENTAR: Krav om kvoter på homoseksuelle præster i Norge
og accept af ateistiske præster i Danmark. Hvad bliver det næste i
Norden, spørger belgiske Filip van Laenen... Læs resten her (engelsk):

http://www.religion.dk/religionsdebatten:ktg=kristendom:aid=311029

--
Venligst,

Cyril

Det nye testamente - Fortæller man dig alt? =>
http://www.nytestamente.org
.... You miss 100% of the shot you don't make

Fra : Per Rønne

Dato : 16-11-06 12:03

Cyril Malka <news@nytestamente.org> wrote:

> [...]
> og accept af ateistiske præster i Danmark. Hvad bliver det næste i
> Norden, spørger belgiske Filip van Laenen... Læs resten her (engelsk):

Jeg synes at det virker absurd med krav om 'kvoter' for homoseksuelle
præster; de må naturligvis virke helt på linie med andre præster, uden
at der tages særhensyn til dem.

Hverken positiv eller negativ særbehandling, om jeg må be'.

Ateistiske præster - ville det ikke svare til en ekspedient i Humac der
privat sværgede til MS Windows?

<http://www.humac.dk>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 16-11-06 12:37

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
>
> Hverken positiv eller negativ særbehandling, om jeg må be'.
>
> Ateistiske præster - ville det ikke svare til en ekspedient i Humac der

Og så ser jeg netop her hvad den katolske Filip van Laenen skriver:

=
So what will come next in this surreal tale of female, homosexual and
atheist vicars? Muslim vicars perhaps? Believe it or not, but in Sweden
there is already a debate about removing the word "Swedish" from the
name Swedish Church (Svenska Kyrkan) because it is perceived to be
hostile to immigrants.

Some say that in a multicultural society the Church should become
multicultural too, and hence include immigrants. References to the
Swedishness of the Swedish Church should therefore be avoided.

I assume that once they start to go down that road, Muslim vicars should
not be excluded either.
=

For islamiske præster i en luthersk kirke, ja, så må svaret vel blive
som med ekspedienten i Humac.

Men at skulle omdøbe Svenska Kyrkan fordi det skulle være 'racistisk'
virker som at ville fjerne navnet Sverige fra, øh, Sverige. Hvad mon
landet så skal kalde sig? Republikken Østskandinavien, da monarkiet vel
også snart afskaffes?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Andersen

Dato : 16-11-06 15:10

Per Rønne wrote:

> [...]
> virker som at ville fjerne navnet Sverige fra, øh, Sverige. Hvad mon
> landet så skal kalde sig? Republikken Østskandinavien, da monarkiet vel

Er der nogen grund til at religionen som deres kirke repræsenterer, som må
antages at stå for en eller anden universal sandhed er specielt nationalistisk?
Personligt virker det bare som om at forfatteren maler fanden på væggen. Og hvad
så hvis der har været "snak om" det? Vi har trods alt stadig en lille ting
kaldet ytringsfrihed, på trods af fundamentalistiske størrelser som bestemt ikke
er forbeholdt islam gerne så sig selv hævet over kritik.

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 16-11-06 15:33

Martin Andersen skrev:
> Per Rønne wrote:
[...]
> [...]
> så sig selv hævet over kritik.

"Personligt virker det bare som om at forfatteren maler fanden på væggen."

Det samme sagde man om nogle af de ting, der blev sagt om indvandrere
her i landet for 10 år siden - det var at "male fanden på væggen."

I Churchill's tidsalder var det også, af nogle, opfattet som "at male
fanden på væggen" da Sir Winston S. Churchill grinte af Chamberlains
erklæringer om "fred i vor tid". I bagklogskabens lys viste Churchill
sig at have ret, og den samme ytringsfrihed du netop efterlyser er vel
også grundlaget for at det i det mindste *pointeres* at det synes at
være en af de sidste bastioner for de muslimer som gerne vil bevise en
bestemt religion/politisk ideologi.

Som eks-kristen kan jeg være ret ligeglad, men det er korrekt at få en
debat om tingene, for det er bestemt ikke alle kræfter her i norden der
virker moderate og demokratiske.

.....Ups, dér malede vi vist "fanden på væggen".... Eller gjorde vi?

Henrik, Dianalund
GRATIS: "The Death of Internet Marketing - Is it true?"
KLIK: http://www.TheDeathofInternetMarketing.com/?see-why=43840

Fra : Martin Andersen

Dato : 16-11-06 15:39

Henrik Vestergaard wrote:

> [...]
>
> Det samme sagde man om nogle af de ting, der blev sagt om indvandrere
> her i landet for 10 år siden - det var at "male fanden på væggen."

Hvilke ting? Svært at svare når de ikke bliver nævnt.

> [...]
> også grundlaget for at det i det mindste *pointeres* at det synes at
> være en af de sidste bastioner for de muslimer som gerne vil bevise en

Relevans af churchill reference?

> [...]
> virker moderate og demokratiske.
>
> ....Ups, dér malede vi vist "fanden på væggen".... Eller gjorde vi?

"ok".

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 16-11-06 15:52

Martin Andersen skrev:
> Hvilke ting? Svært at svare når de ikke bliver nævnt.

Du husker det ikke? Ønsket om politisk magt, at æresdrab som begreb
ville komme til landet, krav om tilladelser til at bære tørklæder (også
i erhverv hvor selv øreringe er ugleset blandt danske kvinder) etc.
Det meste af det som blev sagt blev kaldt "højreorienteret vrøvl"....

> Relevans af churchill reference?

For den historisk bevidste er *alt* relevant hvis det kan lære os ikke
at begå fejl vi tidligere skulle have lært af. Det var engang et af
formålene ved at lære faget "Historie"...

> "ok".

Fes es ein? Eller var det bare et "opgivende ok"???

Fra : Martin Andersen

Dato : 16-11-06 16:03

Henrik Vestergaard wrote:
> Martin Andersen skrev:
[snip]

> Du husker det ikke?

Ønsket om politisk magt:
Forståeligt nok. De fleste mennesker vil gerne føle sig repræsenteret.

At æresdrab som begreb ville komme til landet:
Selvopfyldende profeti. Jeg forudser at denne samtale snart vil indeholde ordet
cykel.

Krav om tilladelser til at bære tørklæder (også i erhverv hvor selv øreringe er
ugleset blandt danske kvinder):
Krav som et demokrati ikke må være overhørig hvis folket en dag skulle føle således.

> [...]
> at begå fejl vi tidligere skulle have lært af. Det var engang et af
> formålene ved at lære faget "Historie"...

Aha, carte blance til at citere hvem som helst. Så ved du også hvor du kan lede
efter mit svar.

> Fes es ein? Eller var det bare et "opgivende ok"???

Det var et "ok" som i et "prøve at aflive ligegyldigt afledt smalltalk".

Fra : Per Rønne

Dato : 16-11-06 15:43

Martin Andersen <dur@ikke.nu> wrote:

> Er der nogen grund til at religionen som deres kirke repræsenterer, som må
> antages at stå for en eller anden universal sandhed er specielt
> nationalistisk?

Næh, men det er trods alt den /svenske/ kirke, lige som vores biskop er
/Københavns/ biskop.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Andersen

Dato : 16-11-06 16:05

Per Rønne wrote:

> Næh, men det er trods alt den /svenske/ kirke, lige som vores biskop er
> /Københavns/ biskop.
I see, statskirke. Jamen så kan jeg da godt forstå hvorfor nogen kunne være sure
over det ;)

Fra : Per Rønne

Dato : 16-11-06 16:19

Martin Andersen <dur@ikke.nu> wrote:

> I see, statskirke. Jamen så kan jeg da godt forstå hvorfor nogen kunne
> være sure over det ;)

Svenska Kyrkan er blevet delvis løsrevet fra staten, men nævnes dog
stadig i den svenske forfatning, lige som Kungen stadig efter selvsamme
forfatning /skal/ være medlem ...

Men tilsyneladende er det for 'nationalistisk', ja endda 'racistisk' at
kirken kaldes 'svensk'. Jeg må dog indrømme at trådroden er det første
jeg har set i den retning - jeg læser dog heller ikke regelmæssigt
svensk presse.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 16-11-06 15:26

Per Rønne skrev:
> Jeg synes at det virker absurd med krav om 'kvoter' for homoseksuelle
> præster; de må naturligvis virke helt på linie med andre præster, uden
> at der tages særhensyn til dem.

Det er egentlig forbavsende, at en person, som vil dyrke
homoseksualiteten vil stå på en talerstol hvor den kristne "grundtekst"
taler hans handlinger direkte imod...

På samme måde kan en ateist da ikke tage tanken om en "skaber" alvorligt.

Enten eller når det gælder moral. Men for nogle er reglen, at når moral
er godt, må "dobbelt"moral pr. automatik være *dobbelt* så godt...

> Hverken positiv eller negativ særbehandling, om jeg må be'.

Nej. Alle bør være lige, hvis det endelig skal være.

> Ateistiske præster - ville det ikke svare til en ekspedient i Humac der
> privat sværgede til MS Windows?
> <http://www.humac.dk>

Der er jo, som bekendt, idioter overalt, så hvorfor ikke også i
IT-branchen?

Fra : Martin Andersen

Dato : 16-11-06 15:35

Henrik Vestergaard wrote:

> Det er egentlig forbavsende, at en person, som vil dyrke
> homoseksualiteten vil stå på en talerstol hvor den kristne "grundtekst"
> taler hans handlinger direkte imod...

Det kunne tænkes at denne præst ikke kunne forestille sig en gudstjeneste hvor
de tekster ville være relevante eller tidssvarende.

> På samme måde kan en ateist da ikke tage tanken om en "skaber" alvorligt.

Hvor stor en del af folkekirkens præster tror du tager f.eks.
skabelsesberetningen bogstaveligt? 100%? Det skulle ikke undre mig om en stor
del af de teologi studerende i dag har et meget, skal vi sige, liberalt forhold
til teksten. Men kan man da ikke prædike de samme etiske værdier hvis hele bogen
kun bliver læst som metafor? Jeg vil mene at man kan.

> [...]
>

> Nej. Alle bør være lige, hvis det endelig skal være.

> Der er jo, som bekendt, idioter overalt, så hvorfor ikke også i

Og en bilsælger må kun sælge lige præcis den type bil som han selv kører i
privat? Kan du se hvor fjollet det ville være?

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 16-11-06 15:46

Martin Andersen skrev:
> [...]
> liberalt forhold til teksten. Men kan man da ikke prædike de samme
> etiske værdier hvis hele bogen kun bliver læst som metafor? Jeg vil mene

Så reduceres personen blot til en blind oplæser. Det vil være som hvis
en politiker skal sælge noget vedkommende ikke tror på.... Men det er
måske søvnbehovet, der gør at flere ældre mennesker gæster kirkerne? De
kan ikke sove om natten, så de tager sig en "skrawer" mens der bliver
liret en tekst af..... Tak for belysningen.

> Og en bilsælger må kun sælge lige præcis den type bil som han selv kører
> i privat? Kan du se hvor fjollet det ville være?

Bemærk der er forskel på biler. Kørekomfort er forskellig for alle
parter, mens de rent teknologiske argumenter for Linux eller Mac fremfor
en Windows-pc er indlysende. Næste gang bliver det også Mac hér.

Men jeg ville mene en bilsælger fik god personalerabat når
TV2-programmet kunne påpege en rabat på 50.000 på en ny bil (BMW 530 var
det vist) for godt 1 måned siden...

Fra : Martin Andersen

Dato : 16-11-06 16:10

Henrik Vestergaard wrote:

> [...]
> kan ikke sove om natten, så de tager sig en "skrawer" mens der bliver
> liret en tekst af..... Tak for belysningen.

Du har ikke fortalt hvorledes det bliver reduceret til "blind oplæsning" hvis
man prædiker udfra en forståelse af teksten som metaforisk. Var jesus en "blind
oplæser"? Prøv lige at se på hvor ofte budskabet er leveret som en lignelse.
Netop det at erkende at noget stadig kan bruges som metafor kræver en indsigt,
som en "blind" oplæser (forstået som tankeløs) ikke ville have.

Fra : Per Rønne

Dato : 16-11-06 16:20

Henrik Vestergaard <vestergaard_henr@gmx.net> wrote:

> Bemærk der er forskel på biler. Kørekomfort er forskellig for alle
> parter, mens de rent teknologiske argumenter for Linux eller Mac fremfor
> en Windows-pc er indlysende. Næste gang bliver det også Mac hér.

Med den nye Vista kan man højst installere Vista tre gange på samme
maskine før man skal købe en ny licens - hvor tit er det nu at en
harddisk crasher, eller man skal flytte til en ny og større harddisk?

Jeg tvivler på at jeg opgraderer min XP Pro på mine to Windows-maskiner.
Samtidig med at jeg bruger min efterhånden mere end fem år gamle G4/867
Mac som hovedmaskine - den ældste af maskinerne er også den bedste .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Karsten Krambs

Dato : 16-11-06 16:32

On Thu, 16 Nov 2006 15:45:54 +0100, Henrik Vestergaard
<vestergaard_henr@gmx.net> wrote:

>Så reduceres personen blot til en blind oplæser. Det vil være som hvis
>en politiker skal sælge noget vedkommende ikke tror på....
Hvordan kommer du til den konklusion?
- Det kunne også være (uden at antage antinomisk synspunkt) at man
blot ikke ville den billige nåde som princip, pecca fortiter, men anså
nåden som et resultat, implicit heri kravet om efterfølgelse. Såldes
kunne man prædike NT og om den nåde & efterfølgelse som lå i Peters
liv, for hvem gider dog prædike om guds bud på stentavler når de så
smukt står i kødhjerter.

--
Karsten Ulrich Krambs
Ba.Sc.Eng (hons) & Stud.Theol

Fra : Andreas Falck

Dato : 16-11-06 16:04

Martin Andersen skrev i news:455c7727$0$49209$14726298@news.sunsite.dk

[... ]
> Det kunne tænkes at denne præst ikke kunne forestille sig en gudstjeneste
> hvor de tekster ville være relevante eller tidssvarende.

Så skal han jo slet ikke være præst, men finde sig et andet erhverv.

http://bibeltro.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://RUI.ravsted.dk - den lokale ungdoms- & idrætsforening
http://ravsted.dk/ - nok Danmarks mest besøgte landsby-webside

Fra : Martin Andersen

Dato : 16-11-06 16:11

Andreas Falck wrote:
> Martin Andersen skrev i news:455c7727$0$49209$14726298@news.sunsite.dk
>
> [... ]

> Så skal han jo slet ikke være præst, men finde sig et andet erhverv.

Det svarer til at sige at hvis en tømrer aldrig fik en opgave hvor han skulle
bruge en høvl så skulle han finde et andet arbejde.

Fra : Andreas Falck

Dato : 16-11-06 16:19

Martin Andersen skrev i news:455c7f98$0$49199$14726298@news.sunsite.dk

[ ... ]

> Det svarer til at sige at hvis en tømrer aldrig fik en opgave hvor han
> skulle bruge en høvl så skulle han finde et andet arbejde.

Nej, det vil det ikke svare til. Kristendommen er både grundlagt på, og
forankret i de bibelske tekster. En "kristendom" uden Bibelen er slet ikke
kristendom.

Fra : Per Rønne

Dato : 16-11-06 16:22

Andreas Falck <dewnull@tiscali.dk.invalid> wrote:

> [...]
> forankret i de bibelske tekster. En "kristendom" uden Bibelen er slet ikke

Men Bibelen kan læses mere eller mindre bogstavtro ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Andreas Falck

Dato : 16-11-06 16:28

"Per Rønne" skrev i news:1howlez.1c6is8z1bpglcnN%per@RQNNE.invalid

[... ]

> Men Bibelen kan læses mere eller mindre bogstavtro ...

Bibelen (ikke mindst NT) angiver tillige nogle ret fastlagte
tolkningsrammer, og bevæger man sig ret langt ud over dette benævnes det som
falsk lære, og dermed er det ikke længere kristendom.

Fra : Per Rønne

Dato : 16-11-06 16:42

> [...]

> tolkningsrammer, og bevæger man sig ret langt ud over dette benævnes det som
> falsk lære, og dermed er det ikke længere kristendom.

Ikke desto mindre anerkender en bunke kirker /kvindelige/ præster,
hvilket forfatteren til den artikel, som er hele grunden til at tråden
er startet, har det lidt svært med - men han er jo også katolik.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Andreas Falck

Dato : 16-11-06 16:53

"Per Rønne" skrev i news:1howm9k.rxalzkp1ju79N%per@RQNNE.invalid

[... ]
> Ikke desto mindre anerkender en bunke kirker /kvindelige/ præster,
> hvilket forfatteren til den artikel, som er hele grunden til at tråden
> er startet, har det lidt svært med - men han er jo også katolik.

I Bibelen findes der adskillige meget fremtrædende kvinder, endog med status
af profet!

Jeg har mere end meget svært ved at finde belæg for forbud mod kvindelige
præster i Bibelen.

Fra : Per Rønne

Dato : 16-11-06 18:48

> [...]

> af profet!
>
> Jeg har mere end meget svært ved at finde belæg for forbud mod kvindelige

Se på Paulus breve, og holdningen i Indre Mission og Den katolske Kirke.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Andreas Falck

Dato : 16-11-06 18:57

"Per Rønne" skrev i news:1hows57.ww12ruaktladN%per@RQNNE.invalid

[ ... ]
> Se på Paulus breve,

Jeg finder ikke belæg for forbud mod kvindelige præster i Paulus breve. Og
så skal du jo også lige huske, ikke at plukke nogle løsrevne tekster ud, men
sammenhold udsagnene med de øvrige steder i Bibelen der taler om samme
emne! - Sådan gør man nemlig hvis man virkeligt og seriøst ønsker at finde
ud af hvad Bibelen rent faktisk lærer om et bestemt emne.

> og holdningen i Indre Mission og Den katolske Kirke.

Holdningen i Indre Mission og Den katolske Kirke er langt fra synonym med
hvad Bibelen reelt lærer på netop dette punkt, så deres holdning er totalt
irrelevant i spørgsmålet hvad Bibelen lærer. Og det er adventisternes
holdning også!

Jeg tror ikke på noget blot fordi Indre Mission, Den katolske Kirke, min
lokale Folkekirkepræst eller adventisterne siger det. Kan de ikke underbygge
det forsvarligt med Bibelen tror jeg dem ikke over en dørtærskel.

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 17-11-06 11:19

Per Rønne wrote:

> Se på Paulus breve, og holdningen i Indre Mission og Den katolske Kirke.

Det er korrekt, at Indre Missions hovedargument mod kvindelige præster
skal findes i Pauli breve. Men som katolik må jeg have mig det frabedt.
Den katolske kirkes argumentation mod kvindelige præster bygger (som al
anden katolsk lære) i lige grad på skriften og den apostoliske
tradition. Og i dette tilfælde er hovedargumentet traditionsbaseret.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Per Rønne

Dato : 17-11-06 11:54

Kevin Borbye Edelvang <virker@ikke.invalid> wrote:

> [...]
> anden katolsk lære) i lige grad på skriften og den apostoliske
> tradition. Og i dette tilfælde er hovedargumentet traditionsbaseret.

Ja, forholdet mellem tradition og skrift er jo noget af det der
adskiller katolikker og protestanter.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Andersen

Dato : 16-11-06 16:30

Andreas Falck wrote:
> [...]
>

> Nej, det vil det ikke svare til. Kristendommen er både grundlagt på, og
> forankret i de bibelske tekster. En "kristendom" uden Bibelen er slet

Hvis du ikke havde snippet resten af samtalen ville du og andre kunne se at jeg
ikke snakkede om at udelukke biblen som helhed. Men at den hypotetiske
homoseksuelle præst måske bare aldrig kom i en situation hvor han mente det
ville være relevant at holde en gudstjeneste med det specifikke tema.

Det kunne være at han tænkte således ud fra en betragtning at lige præcis de
passager om at sex mand og mand imellem er syndigt og at det eneste formål med
sex skal være at sætte børn i verden, er forældede som lovtekst.

Så derfor svarer det præcis til at en håndværker tilfældigvis aldrig kom i en
situation hvor han ikke skulle bruge ét bestemt af alle hans tilrådighedværende
redskaber.

Fra : Martin Andersen

Dato : 16-11-06 16:31

Martin Andersen wrote:
[snip]
> Så derfor svarer det præcis til at en håndværker tilfældigvis aldrig kom
> i en situation hvor han [klip] skulle bruge ét bestemt af alle hans
> tilrådighedværende redskaber.

Fik lige skrevet en negation for meget.

Fra : Andreas Falck

Dato : 16-11-06 16:33

Martin Andersen skrev i news:455c83ed$0$49204$14726298@news.sunsite.dk

[ ... ]
> Det kunne være at han tænkte således ud fra en betragtning at lige præcis
> de passager om at sex mand og mand imellem er syndigt

Jamen det er det jo, ifølge Bibelen!

>og at det eneste
> formål med sex skal være at sætte børn i verden, er forældede som
> lovtekst.

Hvor i Bibelen finder du belæg for den påstand? Jeg har aldrig fundet et
sådant sted i Bibelen, og jeg har læst og studeret i den det meste af mit
liv.

> Så derfor svarer det præcis til at en håndværker tilfældigvis aldrig kom
> i en situation hvor han ikke skulle bruge ét bestemt af alle hans
> tilrådighedværende redskaber.

Nej, det svarer stadig ikke præcis til din håndværkeranalogi.

Fra : Martin Andersen

Dato : 16-11-06 17:27

Andreas Falck wrote:
> [...]
>

> Hvor i Bibelen finder du belæg for den påstand? Jeg har aldrig fundet et
> sådant sted i Bibelen, og jeg har læst og studeret i den det meste af

Man kan sige at det brillierer ved sit fravær. Ikke ét eneste sted i biblen
findes ordet "sex". Man kan så mene hvad man vil om hvor stor en del af den
menneskelige oplevelse den kan siges at beskrive hvis dette begreb udelades.

Men holdningen til emnet kan alligevel udledes

Første Korintherbrev 7,2:
"Men for at undgå utugt skal enhver mand have sin hustru, og enhver kvinde sin
mand." - Sex uden for ægteskabet er syndigt og det er en pligt at blive gift.

Første Korintherbrev. 10,8:
"Lad os heller ikke bedrive utugt, sådan som nogle af dem gjorde det, og på én
dag blev der dræbt treogtyve tusind." - Fy, lyst er forbudt.

Første Thessalonikerbrev 4,3 og 4,7:
"For dette er Guds vilje, at I skal helliges, så I afholder jer fra utugt", "og
Gud kaldte os ikke til urenhed, men til hellighed" - cølibat er vejen frem.

Judasbrevet 1,7:
"og jeg vil minde om, at Sodoma og Gomorra og de omliggende byer, der på samme
måde som disse engle bedrev utugt og søgte unaturlige forbindelser, nu fremstår
som et afskrækkende eksempel, idet de straffes med evig ild." - Ingen tilgivelse
til dem.

Galaterbrevet 5,14-17:
"For hele loven er opfyldt i det ene ord: »Du skal elske din næste som dig
selv.« Men hvis I bider og slider i hinanden, så pas på, at I ikke æder hinanden
helt! Hvad jeg mener, er: I skal leve i Ånden og ikke følge kødets lyst. v17
For kødets lyst står Ånden imod, og Ånden står kødet imod. De to ligger i strid
med hinanden, så I ikke kan gøre, hvad I vil." - Formålet må ikke være kødets lyst.

Aha.

Fra : Andreas Falck

Dato : 16-11-06 18:19

Martin Andersen skrev i news:455c9150$0$49207$14726298@news.sunsite.dk

[ ... ]
> - Fy, lyst er forbudt.

Det var dog en højst besynderlig og alternativ tolkning!

Den er der i al fald ikke belæg for i teksten, eller i andre Bibelske
tekster iøvrigt.

Fra : Per Rønne

Dato : 16-11-06 15:43

Henrik Vestergaard <vestergaard_henr@gmx.net> wrote:

> Det er egentlig forbavsende, at en person, som vil dyrke
> homoseksualiteten vil stå på en talerstol hvor den kristne "grundtekst"
> taler hans handlinger direkte imod...

Der findes faktisk en god del homoseksuelle præster i folkekirken, som
altså ikke læser Bibelen på samme bogstavtro måde, som du læser dem.
Nogle af dem lever endda i ægteskabelig tosomhed - i et registreret
partnerskab.

> På samme måde kan en ateist da ikke tage tanken om en "skaber" alvorligt.

Men en præstebolig i Tårbæk kan naturligvis være tillokkende.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Karsten Krambs

Dato : 16-11-06 16:13

On Thu, 16 Nov 2006 15:26:16 +0100, Henrik Vestergaard
<vestergaard_henr@gmx.net> wrote:

>Det er egentlig forbavsende, at en person, som vil dyrke
>homoseksualiteten vil stå på en talerstol hvor den kristne "grundtekst"
>taler hans handlinger direkte imod...

Eller også er det et problem at have en statskirke som alle automatisk
fødes ind i - men som ikke accepterer alle.

--
Karsten Ulrich Krambs
Ba.Sc.Eng (hons) & Stud.Theol

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 17-11-06 11:21

Karsten Krambs wrote:

> Eller også er det et problem at have en statskirke som alle automatisk
> fødes ind i - men som ikke accepterer alle.

Jeg blev ikke født ind i statskirken. Jeg meldte mig ind som 13-årig (og
ud igen 9 år senere). Det er efterhånden færre og færre steder i landet,
at "de fleste" bliver døbt som små.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Harald Mossige

Dato : 16-11-06 19:33

Per Rønne wrote:

> Jeg synes at det virker absurd med krav om 'kvoter' for homoseksuelle
> præster; de må naturligvis virke helt på linie med andre præster, uden
> at der tages særhensyn til dem.

Det hadde jeg ikke ventet fra deg. Du har mer bakgrundskunskap en det du
viser.

U prinsippet er kravet likeverdig med kravet blant de norske samene om
at lærerene i folkeskolen skal kunne samisk.

Vi har statskirke i Norge, det vil si at kongen i statsråd er kirkens
øverste leder. Det norske presteskapet er kongens embetsmenn, og skal
derfor følge kongens befaling. Siden kirken i Norge er en
serviceorganisasjon for befolkningen, så er det et rimelig krav at
/alle/ skal bli betjent.

Når presteskapet ikke adlyder kongens direktiver, så er de ilojale
embetsmenn, og de burde hatt såpass anstendighet at de selv fratrådde
embedet.

> Hverken positiv eller negativ særbehandling, om jeg må be'.

Det er feil språkbruk du bruker. Det handler om utvidelse av
kvalifikasjonskriteriene.

HM

Fra : Per Rønne

Dato : 16-11-06 21:40

Harald Mossige <haraldm@hkabel.net> wrote:

> Det hadde jeg ikke ventet fra deg. Du har mer bakgrundskunskap en det du
> viser.

Eller måske er forholdene i den norske kirke og det norske samfund
radikalt forskellig fra forholdene i den danske?

> U prinsippet er kravet likeverdig med kravet blant de norske samene om
> at lærerene i folkeskolen skal kunne samisk.

Kræves det virkelig? Absurd.

Ingen har i øvrigt mig bekendt rejst krav om at lærerne i de danske
skoler skulle kunne hverken grønlandsk eller færøsk.

> [...]
> derfor følge kongens befaling. Siden kirken i Norge er en
> serviceorganisasjon for befolkningen, så er det et rimelig krav at

Naturligvis. Når vi altså taler om medlemmerne af kirken.

> Når presteskapet ikke adlyder kongens direktiver, så er de ilojale
> embetsmenn, og de burde hatt såpass anstendighet at de selv fratrådde
> embedet.

Jeg mindes ikke at have hørt nogen sag om en præst der har nægtet et
menneske adgang til kirken.

Bortset lige fra en sag fra Ribe Stift, der i øjeblikket verserer. Men
der har manden forelsket sig i præsten, der ikke vil vide af ham -
hvilket har gjort at han chikanerer hende, og ødelægger gudstjenesterne.

Jeg kan desværre ikke google mig til et link.

> Det er feil språkbruk du bruker. Det handler om utvidelse av
> kvalifikasjonskriteriene.

Jeg er modstander af særbehandling på baggrund af køn, seksualitet og
andet.

Men kunne dog godt finde det en god idé på optagelsen til visse
uddannelser. Som kønskvotering til lægestudiet og en del humanistiske
studier.

Men jeg så forleden dag i Berlingske Tidende at Norge har indført den
regel, at de private virksomheder der ikke inden 2007 har mindst 40%
kvinder i deres bestyrelse, skal lukke. Det opfatter jeg som et udtryk
for totalitære tendenser.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Harald Mossige

Dato : 16-11-06 21:32

Per Rønne wrote:

> Eller måske er forholdene i den norske kirke og det norske samfund
> radikalt forskellig fra forholdene i den danske?

> Kræves det virkelig? Absurd.

Neida. Det er ikke absurd. Samisk er et offisiellt språk i Norge. Vi har
forsøkt å tvangsfornorske samene, men vi har erkjent at det ikke er rett
ferdig overfor samene.

Dette blir imidlertid en OT diskusjon i denne gruppe, men alikevell
interessant.

> Ingen har i øvrigt mig bekendt rejst krav om at lærerne i de danske
> skoler skulle kunne hverken grønlandsk eller færøsk.

Heller ikke når de skal undervise på færøyane elle på Grønland?

Sitter akkuratt nå og hører et kåsseri om saken på NRK radio P2. Du kan
laste det ned som en podcast file. Gå til nrk.no (aktivt i tre uker.)

> Naturligvis. Når vi altså taler om medlemmerne af kirken.

> Jeg mindes ikke at have hørt nogen sag om en præst der har nægtet et
> menneske adgang til kirken.

Joda, vi hadde en sak der en prest nektet adgang til kirken på grund av
"syn på homofili". Er det ikke det som kalles: "bannlysing"?

> [...]
> hvilket har gjort at han chikanerer hende, og ødelægger gudstjenesterne.
>
> Jeg kan desværre ikke google mig til et link.

Jeg har tillit til opplysninge din.

> Jeg er modstander af særbehandling på baggrund af køn, seksualitet og
> andet.

I mange tilfeller har slike mennesker spesialkunskaper som samfunnet har
bruk for.

Jeg skal belyse det med egenerfaring.

På grunn av sykdom i hjemmet fikk vi besøk av en familiekonsulent fra
sosialkontoret. (Sundhetsstkontoret?)

Hun brukte fem minutt til å forklare at hun var jomfru. Alikevel hadde
hun bastante meninger og krav om vår "ekteskapelige oppførsel". Joda,
det var som et sarkastisk revyinnslag, like til hun satte makt bak kravene.

Det handler om å ha kunskaper som er relevante i forhold til de
oppgavene som skal løses.

> [...]
> regel, at de private virksomheder der ikke inden 2007 har mindst 40%
> kvinder i deres bestyrelse, skal lukke. Det opfatter jeg som et udtryk

Det skjønner jeg, men jeg tror du ser meget snevert på saken.

Jeg vil nevne et paralellt tilfelle, det gjelder starten på oljealderen
i Norge; den norske stats inngripen i utviklingen og driften av
ekkofiskfeltet. Den amerikanske ledelsen hadde svært mange negative
meninger om statens inngrep i den private besluttningsprosessen.

Imidlertid, i jubileumsboken etter 20 års drift, takker ledelsen for de
fremsynte bestemmelsene den norske stat satte. Det resulterte i nær
dobling av driftstiden av feltet, og meget større driftsresultat en
bereinet.

Det handler om utvidelse av besluttningskompetansen. Vi aksepterer ikke
at halve den norske befolkningen blir ekskludert fra besluttningsprosessene.

Men nå er jeg kanskje OT.

HM

Fra : Martin Andersen

Dato : 17-11-06 01:39

Harald Mossige wrote:

> [...]
> hun bastante meninger og krav om vår "ekteskapelige oppførsel". Joda,
> det var som et sarkastisk revyinnslag, like til hun satte makt bak kravene.

Det lyder som en overordentligt modbydelig visitator. Men jeg kan ikke lige se
argumentet for positiv forskelsbehandling i den historie. Kvinden virkede
tydeligvis inkompetent, men at man skal ansætte kompetente mennesker har jo ikke
noget med sagen at gøre :)

Positiv særbehandling (affirmative action) er når man systematisk vælger den ene
ansøger frem for den anden lige så kvalificerede eller måske endda mindre, af
kvote hensyn. Her skal man IMO kunne godtgøre over for den afslåede hvorfor lige
præcis han eller hun skal være "solidarisk" over for den som fik stillingen i
stedet.

Det kan lyde meget voldsomt, men jeg mener så også samtidigt at der er tilfælde
hvor hvad der lignede positiv særbehandling i én kontekst ikke er det i en
andet. Som f.eks. hvis en privat virksomhed skal ansætte gynækologer og ved at
deres klientel foretrækker tilsyn af en kvinde. Om de virkelig gør det aner jeg
ikke, men det er ikke pointen.

> [...]
>
> Det handler om utvidelse av besluttningskompetansen. Vi aksepterer ikke
> at halve den norske befolkningen blir ekskludert fra

Det frie valg er ikke altid (langt fra?) ensbetydende med den optimale strategi,
nej. Men mange mennesker foretrækker at have muligheden for at begå deres egne
fejl.

> Men nå er jeg kanskje OT.

Det må siges :)

Fra : Harald Mossige

Dato : 17-11-06 01:32

Martin Andersen wrote:

> [...]
> Kvinden virkede tydeligvis inkompetent, men at man skal ansætte
> kompetente mennesker har jo ikke noget med sagen at gøre :)

Det var diskriminering på religiøst grundlag. Den religiøse ble
foretrukket. (Nåja, det var meget forsiktig formulert.) Ting slår begge
veier.

Med forbehold av "språkkonflikt":
Motbydelig er bare fornavnet. Det andre aspektet er at slike stillinger
utstyrer enkelte med flere hatter.

HM

Fra : Per Rønne

Dato : 17-11-06 06:36

> [...]

> interessant.

> Heller ikke når de skal undervise på færøyane elle på Grønland?

Færøerne og Grønland har hjemmestyre, og undervisningssproget i
folkeskolen der er det lokale, altså færøsk og grønlandsk.

I gymnasieskolen er det anderledes. Her er undervisningssproget dansk,
og i praksis ville et krav om grønlandsk her nok betyde en nedlæggelse
af gymnasieskolen på Grønland. Hele grønlandiseringspolitikken på
Grønland synes i øvrigt at have medført at en hel generation af
grønlændere er gået mere eller mindre tabt. Kan de ikke dansk er de ikke
i stand til at tage en uddannelse i Danmark, og Grønland med 50.000
indbyggere er altså for lille til at have sit eget universitet {de har
dog tilsyneladende fået et præsteseminarium, der /kaldes/ et
universitet}.

Og man har nu fået en dansk-sproget privatskole, beregnet til børn af
danske eksperter mv bosat på Grønland. Mon ikke også nogle af dem mest
grønlandiseringsivrige politikeres børn går der, så de sikres en
uddannelse?

> Sitter akkuratt nå og hører et kåsseri om saken på NRK radio P2. Du kan
> laste det ned som en podcast file. Gå til nrk.no (aktivt i tre uker.)

Det kan jeg gøre ved lejlighed {linket er så upræcist at det kan tage
lang tid at finde frem}.

> Joda, vi hadde en sak der en prest nektet adgang til kirken på grund av
> "syn på homofili". Er det ikke det som kalles: "bannlysing"?

Nej, bandlysning er da vist noget i princippet kun Paven kan foretage,
og det er ikke sket i århundreder. Og det gælds ikke inden for den
lutherske kirke.

En præst der nægter et medlem af menigheden adgang til kirken på grund
af medlemmets holdning til homoseksualitet? Jeg har aldrig hørt om noget
lignende før.

I Danmark tror jeg det ville have ført til at præsten ville være blevet
fradømt kjole og krave.

> [...]
> det var som et sarkastisk revyinnslag, like til hun satte makt bak kravene.
>
> Det handler om å ha kunskaper som er relevante i forhold til de

Hun var tydeligvis inkompetent til sit job, og jeg kan ikke forestille
mig andet end at hun i Danmark havde fået sig en fyreseddel.

> [...]
> at halve den norske befolkningen blir ekskludert fra besluttningsprosessene.

Sikkert, men kønskvoteringer til bestyrelses- og professorstillinger er
i Danmark noget kun rabiate feminister kræver.

Danskerne er nok for lidt autoritetstro til noget sådant, og når
Sverigesdemokraterne står så stærkt i Skåne, så skyldes det i følge en
docent fra Göteborg, som udtalte sig til dansk presse, nok at de aldrig
er blevet helt forsvenskede ... det tog jo også svenskerne 100 år at
nedkæmpe den skånske guerilla {først cirka 1760 var de sidste
modstandslommer i Gønge Herred udslettet}.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk